Auton siirtäminen lapsen nimiin?
Eli jos siirrän kotoa pois muuttavan lapsen nimiin auton niin missä järjestyksessä homma tapahtuu? Teenkö ensin omistajanvaihdoksen vai pitäisikö lapsen ensin ottaa se vakuutus autoa varten? Auto toki on vakuutettu, mutta vakuutus minun nimissäni.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten meinaat, että saa vakuutukseen autoon jota ei omista?
ps. muistakaa lahjavero
ps. jostain tonnin autosta ei tarvi murehtia.
Jos on antanut lapselle rahaa, esim. siirtänyt viikkorahoja hänen tililleen niin se tonnin auto voi nostaa lahjojen arvon yli sallitun rajan.
Harmittaako sua oikeesti noin paljon se, että joku pystyy antamaan auton lapsensa käyttöön?
Esimerkiksi perikunnan autoa ei ole siirretty nimiini bonusten takia. Vakuutusyhtiölle maksajaksi olen merkitty ja lasku tulee mulle mutta bonukset ovat säilyneet.
Itselläni vakuutusmaksu olisi korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ps. muistakaa lahjavero
Ainakin itse juuri ostin auton ja jouduin ottamaan sille vakuutuksen ensin ja sitten siirrän sen omiin nimiini myyjältä saadulla varmenteella.
Sekoitat asioita.
Toisen ihmisen autoon et ota vakuutusta.
Siinä vaiheessa auton omistaja on jo ilmoittanut myyneensä auton sinulle. Sinä otat siihen vakuutuksen, jotta saat sen rekisteröityä omiin nimiisi.
No niin. Te teette nyt sillä tavalla että lapsi ajaa sinun autollasi, joka on sinun nimissäsi ja sinä maksat vakuutuksen.
Lapsi voi maksaa sinulle sen vakuutuksen verran.
Näin säästätte selvää rahaa kunnes lapsi täyttää sen 25 ja vakuutukset eivät enää maksa älypaljon.
Tästä ei seuraa mitään hankaluuksia eikä lahjaveroja.
Vierailija kirjoitti:
No niin. Te teette nyt sillä tavalla että lapsi ajaa sinun autollasi, joka on sinun nimissäsi ja sinä maksat vakuutuksen.
Näin säästätte selvää rahaa kunnes lapsi täyttää sen 25 ja vakuutukset eivät enää maksa älypaljon.
Minkä takia minä en sitä vakuutusta saa myös maksaa?
Itse olen tehnyt niin että olen edelleen auton omistaja, lapsi on haltija. Eli vakuutus minun nimissä koska on satoja euroja halvempi minulle. Mutta huomaathan että ajoneuvoverosta tulee lasku haltijalle. Voittehan te sitten keskenänne sopia kuka maksaa mitäkin. Itse olen ottanut vakuutukset OP Pohjolan verkkopalvelusta ja ainakin heillä pitää laittaa täppä kohtaan jossa kysytään ajaako autolla alle 21 vuotias. Ja jos teet Trafin verkkopalvelussa omistajanvaihdoksen niin vakuutus pitää olla ensin otettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi alle 25 vuotias? Vakuutukset on ihan äly kalliita alle 25 vuotiaille.
On ja on tosiaan kalliita. Mutta voiko auto olla muka mun nimissä ja vakuutus mun nimissä, vaikka lapsi ottaisikin sen käyttöönsä muuttaessa?
Voi, mutta muista lisätä vakuutukseesi, että autoa käyttää alle 25 vuotias kuljettaja.
Siis missä lukee, että pitää ilmoittaa, että autoa käyttää alle 25 vuotias kuljettaja, vaikka auto ja vakuutus on vanhemman nimissä?
Vakuutusehdoissa.
Anna hänelle auton avaimet. Kaikki muut muutokset ovat aivan turhia. Jos sattuu pikku vahinko niin ainahan voi sanoa että auto on ollut vain lainassa.
Veljeni on ajanut minun "omistamalla" autolla noin viisi vuotta, hän kylläkin maksoi auton. Ulosottojen vuoksi hän ei voi omistaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voit maksaa. Mutta aloittaja antoi käsityksen että haluaa vakuutuskustannukset siirtää lapselle.
Hinni kirjoitti:
Itse olen tehnyt niin että olen edelleen auton omistaja, lapsi on haltija. Eli vakuutus minun nimissä koska on satoja euroja halvempi minulle. Mutta huomaathan että ajoneuvoverosta tulee lasku haltijalle. Voittehan te sitten keskenänne sopia kuka maksaa mitäkin. Itse olen ottanut vakuutukset OP Pohjolan verkkopalvelusta ja ainakin heillä pitää laittaa täppä kohtaan jossa kysytään ajaako autolla alle 21 vuotias. Ja jos teet Trafin verkkopalvelussa omistajanvaihdoksen niin vakuutus pitää olla ensin otettuna.
Ensin omistajanvaihdos ja sitten vasta vakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa. Kasvatuksellinen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskun saa maksaa kuka vaan kunhan käyttää oikeaa viitenumeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voit maksaa. Mutta aloittaja antoi käsityksen että haluaa vakuutuskustannukset siirtää lapselle.
En antanut mielestäni ymmärtää niin, että haluaisin siirtää vakuutuskustannukset lapselle eikä se mahdollista olekaan, jos vakuutus maksaa tonnin vuodessa. Mietin vain kuuluuko auto ja vakuutus olla lapsen nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En antanut mielestäni ymmärtää niin, että haluaisin siirtää vakuutuskustannukset lapselle eikä se mahdollista olekaan, jos vakuutus maksaa tonnin vuodessa. Mietin vain kuuluuko auto ja vakuutus olla lapsen nimissä.
On aivan samantekevää kenen nimissä se auto ja vakuutus on. Kannattaa pitää ne sinulla, jos vakuutus on sillä tavalla halvempi. Ja sehän on.
Voisit laillisesti antaa autosi vaikka minun käyttööni, ja se olisi kaikin puolin OK, jos me molemmat olemme sitä mieltä että näin on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu. Vanhemman autolla voi ajaa ihan laillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi alle 25 vuotias? Vakuutukset on ihan äly kalliita alle 25 vuotiaille.
On ja on tosiaan kalliita. Mutta voiko auto olla muka mun nimissä ja vakuutus mun nimissä, vaikka lapsi ottaisikin sen käyttöönsä muuttaessa?
Voi, mutta muista lisätä vakuutukseesi, että autoa käyttää alle 25 vuotias kuljettaja.
Siis missä lukee, että pitää ilmoittaa, että autoa käyttää alle 25 vuotias kuljettaja, vaikka auto ja vakuutus on vanhemman nimissä?
Vakuutusehdoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Noin 500€ arvoisen auton liikennevakuutus oli minun nimissäni n 180€ täysillä bonareilla ja jos sen olisi siirtänyt lapsen nimiin se olisi ollut yli 700€.
Jos et itse enää aja käsittääkseni vakuutusbonukset voi siirtää toiselle. Noin ainakin eräs teki.
Vierailija kirjoitti:
ps. muistakaa lahjavero
Vain idiootit maksavat lahjaveroa auton siirtämisestä lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Noin 500€ arvoisen auton liikennevakuutus oli minun nimissäni n 180€ täysillä bonareilla ja jos sen olisi siirtänyt lapsen nimiin se olisi ollut yli 700€.
Jos et itse enää aja käsittääkseni vakuutusbonukset voi siirtää toiselle. Noin ainakin eräs teki.
Mitenhän on? Eikö ne ole kuljettajakohtaisia, ne bonukset?
Voi. Ei kannata bonuksia menettää. Ei kuksan kiellä käyttämästä isän autoa.