Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten mediaanipalkka 3314e

Vierailija
03.10.2022 |

Vuonna 2021 kokoaikaisten palkansaajien kokonaisansioiden keskiarvo oli 3 734 euroa. Kokonaisansioiden mediaani oli 3 314 euroa.

Miehillä kokonaisansioiden mediaani oli 3 663 euroa ja naisilla 3034 euroa. Parhaiten tienasivat 4549 -vuotiaat palkansaajat.

Linkki ylen uutiseen: https://yle.fi/uutiset/3-12043017/64-3-112182

Tienaaitko yli vai alle mediaanin? Tämä ymmärtääkseni siis sisältää kaikki lisät myös. Lisäksi voit laittaa sukupuolesi, ikäsi ja koulutuksesi.

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avainsana "kokoaikaiset palkansaajat". Suurin osa pienipalkkaisista työsuhteista on määrä- ja osa-aikaisia. Miten määritellään palkka henkilön kohdalla, joka tekee esim. keikkoja vuokratyöfirman kautta?

Otos ei edusta palkansaajia kokonaisuutena.

Vierailija
62/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle. Vuosiansioiden mukaan laskettuna palkka 2682e kk. N32

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tienannut noin paljon.

Olen tehnyt monenlaista työtä ja koskaan palkka ei ole ollut yli 2000e.

Vierailija
64/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä nykypäivänä Suomessa kokoaikatyöstä saa bruttona alle 2000e?

Vierailija
65/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaan alle mediaanin vaikka kuvitellaan että vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tienaa yli 3000€! Palkka 2690€ ikälisineen. Pk-seutu.

Itse olen vuorotyötä tekevä varastotyöntekijä ja tienaan noin mediaanin, jos lasken koko vuosipalkkani jaettuna 12 kuukaudella. Kuukausipalkkani vaihtelee ja on usein vain 2100e bruttona. Siksi en oikein edes tiedä mitä vastata, kun kysytään paljonko palkkani on.

Samasta syystä hoitajatkin varmaan aina kertoo vain peruspalkkansa. Tosiasiassa ne lisät muodostaa ison osan kokonaisansiosta, mutta toki niitten osuus vaihtelee.

Kaikki hoitajat ei tee vuorotyötä ja saa lisiä. Siksi puhutaan peruspalkoista.

Sitten et voi verrata tuohon aloittajan tilastoon, koska siinä on mukana kaikki ylityö- ja haittakorvaukset. Tulee hyvin typerä kuva hoitajista, kun itseltä mukaan otetaan vain peruspalkka, ja itketään kun toisten mediaani (joka sisältää aivan kaiken) onkin isompi.

No kylläpä voi. Peruspalkka on joidenkin kokonaisansio.

Vierailija
66/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nykypäivänä Suomessa kokoaikatyöstä saa bruttona alle 2000e?

Monestakin. Useilla aloilla tuntipalkka on 11-12€, jopa alle.

Vierailija
67/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli naisten mediaanin, alle miesten mediaanin. KTM N34

Vierailija
68/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan 1500 euroa kuukaudessa bruttona eli reippaasti jää alle mediaanin.

Olen 56v, pk-seutu.

Vierailija
69/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avainsana "kokoaikaiset palkansaajat". Suurin osa pienipalkkaisista työsuhteista on määrä- ja osa-aikaisia. Miten määritellään palkka henkilön kohdalla, joka tekee esim. keikkoja vuokratyöfirman kautta?

Otos ei edusta palkansaajia kokonaisuutena.

Ei sen ole tarkoituskaan edustaa kaikkia palkansaajia, vaan kokoaikaisia. Ei yksi tilasto voi edustaa kaikkia mahdollisia ryhmiä, mitä hyötyä sellaisesta edes olisi?

Vierailija
70/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaan alle mediaanin vaikka kuvitellaan että vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tienaa yli 3000€! Palkka 2690€ ikälisineen. Pk-seutu.

Itse olen vuorotyötä tekevä varastotyöntekijä ja tienaan noin mediaanin, jos lasken koko vuosipalkkani jaettuna 12 kuukaudella. Kuukausipalkkani vaihtelee ja on usein vain 2100e bruttona. Siksi en oikein edes tiedä mitä vastata, kun kysytään paljonko palkkani on.

Samasta syystä hoitajatkin varmaan aina kertoo vain peruspalkkansa. Tosiasiassa ne lisät muodostaa ison osan kokonaisansiosta, mutta toki niitten osuus vaihtelee.

Kaikki hoitajat ei tee vuorotyötä ja saa lisiä. Siksi puhutaan peruspalkoista.

Sitten et voi verrata tuohon aloittajan tilastoon, koska siinä on mukana kaikki ylityö- ja haittakorvaukset. Tulee hyvin typerä kuva hoitajista, kun itseltä mukaan otetaan vain peruspalkka, ja itketään kun toisten mediaani (joka sisältää aivan kaiken) onkin isompi.

No kylläpä voi. Peruspalkka on joidenkin kokonaisansio.

Tällä logiikalla sairaanhoitajat pysyvät ikuisesti (mielestään) alipalkattuina, vaikka heitä verrattaisiin vain kaikkiin sairaanhoitajiin. Koska aikalailla jokaisen sairaanhoitajan peruspalkka on pienempi kuin kokonaispalkan mediaani (koska tällöin verrataan peruspalkkaa lukuun joka on peruspalkka PLUS lisät). Tämä osoittaa kuinka järjetön moinen vertailu on, jos se johtaa aina väitteeseen "peruspalkka on liian pieni koska se on alle mediaanin".

Vierailija
71/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan lähes täsmälleen naisten mediaanin. N31, suunnittelija. Ei korkeakoulutusta.

Vierailija
72/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttoni on noin 2500 euroa eli alle mediaanin. Olen saanut aiemmin enemmän kuin naisten mediaani, mutta en muistaakseni ihan naisten ja miesten yhteistä mediaania enemmän. Silloin olen ollut (erityis)asiantuntijatyössä valtiolla. Olen nyt väitöskirjatutkija, josta pieni palkka johtuu.

Olen siis maisteri ja N30

Vierailija
73/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman yli mediaanin. Ikää kohta 40, nainen ja tutkijatason koulutus.

Sinällään koulutukseen nähden "matala" palkka verrattuna siihen, mitä esim. Saksassa vastaavista tehtävistä tällä koulutuksella maksetaan, mutta toisaalta veroprogression vuoksi ei edes kannata tavoitella hirveästi nykyistä isompia ansiotuloja.

Vierailija
74/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 2 400 €/kk. Agrologi. 30 vee nainen. Tilille siis tulee kuussa n. 1 800 e. Elän hyvin, jää säästöön, mutta johtuu varmaan siitä, että olen luonnostani aika säästeliäs enkä mikään materialisti. Asun avoliitossa, sinkkuna voisikin tehdä tiukempaa. Tai lapsellisena. Olen ajatellut, että saan ihan kivaa palkkaa, mutta todellisuudessa moni pitää tätä aivan p*skana palkkana. Hyvää toki se, että teen etänä puolet töistäni ja säännöllinen 8-16 arkityö. Mutta joo vois mennä paremminkin.

Vierailija
75/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tienannut yli kolmen tonnin vaikka on maisterin paperit!!! Ei täällä Suomessa kaikkea koulutusta arvosteta palkan muodossa...

Kerropa nyt, minkä alan maisteri olet ja mitä teet työksesi?

Tilastollisesti koulutus näkyy sekä työllisyysasteessa että palkassa. Yksittäiset poikkeukset eivät tätä muuta. 

Vierailija
76/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 1700e ja teen 6h 45min työpäivää. N23

Vierailija
77/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2800 e / kk

mies

39v

diplomi-insinööri

Vierailija
78/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli naisten mediaanin, alle miesten. Mies, 37. Toisen asteen tutkinto.

Vierailija
79/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei vain saa kokoaikaista työtä nykyisin, vaikka haluaisikin.

Vierailija
80/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tienannut yli kolmen tonnin vaikka on maisterin paperit!!! Ei täällä Suomessa kaikkea koulutusta arvosteta palkan muodossa...

Kerropa nyt, minkä alan maisteri olet ja mitä teet työksesi?

Tilastollisesti koulutus näkyy sekä työllisyysasteessa että palkassa. Yksittäiset poikkeukset eivät tätä muuta. 

Humanisti, olen tehnyt erilaisia "toimistohommia" etupäässä julkisella puolella ja kolmannella sektorilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi