Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten mediaanipalkka 3314e

Vierailija
03.10.2022 |

Vuonna 2021 kokoaikaisten palkansaajien kokonaisansioiden keskiarvo oli 3 734 euroa. Kokonaisansioiden mediaani oli 3 314 euroa.

Miehillä kokonaisansioiden mediaani oli 3 663 euroa ja naisilla 3034 euroa. Parhaiten tienasivat 4549 -vuotiaat palkansaajat.

Linkki ylen uutiseen: https://yle.fi/uutiset/3-12043017/64-3-112182

Tienaaitko yli vai alle mediaanin? Tämä ymmärtääkseni siis sisältää kaikki lisät myös. Lisäksi voit laittaa sukupuolesi, ikäsi ja koulutuksesi.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

51v mies, merkonomi, 6h/päivä, 1400e brutto, ei tukia.

Vierailija
42/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaan alle mediaanin vaikka kuvitellaan että vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tienaa yli 3000€! Palkka 2690€ ikälisineen. Pk-seutu.

Itse olen vuorotyötä tekevä varastotyöntekijä ja tienaan noin mediaanin, jos lasken koko vuosipalkkani jaettuna 12 kuukaudella. Kuukausipalkkani vaihtelee ja on usein vain 2100e bruttona. Siksi en oikein edes tiedä mitä vastata, kun kysytään paljonko palkkani on.

Samasta syystä hoitajatkin varmaan aina kertoo vain peruspalkkansa. Tosiasiassa ne lisät muodostaa ison osan kokonaisansiosta, mutta toki niitten osuus vaihtelee.

Kaikki hoitajat ei tee vuorotyötä ja saa lisiä. Siksi puhutaan peruspalkoista.

Ei niin, mutta kun kysytään kokonaisansiosta niin pitäisi vastata se kokonaisansio. Ja ei sen pitäisi olla mitenkään yllättävää että vuorotöissä tienaa paljonkin enemmän kuin päivätöissä, ja niinhän sen pitää mennäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaan alle mediaanin vaikka kuvitellaan että vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tienaa yli 3000€! Palkka 2690€ ikälisineen. Pk-seutu.

Näissä puhutaan aina peruspalkasta, ei lisiä, ei ikälisiä, ei ylitöitä eikä muita ja bruttopalkka siis.

Eikös nämä tilastot aina katsota vuosituloista? Tuskin niistä ikälisiä ja ylitöitä vähennetään...

Vierailija
44/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Parhaiten tienasivat 45-49 -vuotiaat palkansaajat."

Häh? Eikös tämän sukupolven pitänyt juuri olla köyhempiä kuin vanhempansa?

Vanhempansa ovat ehtineet jo eläkkeelle eivätkä enää ole kokoaikaisia palkansaajia.

Vierailija
45/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä puhutaan aina peruspalkasta, ei lisiä, ei ikälisiä, ei ylitöitä eikä muita ja bruttopalkka siis.

Tuolla Tilastokeskuksen katsauksessa lukee näin: 

"Tilastossa julkaistavat ansiotiedot ovat kokonaisansioita. Kokonaisansiot sisältävät säännölliseltä työajalta maksettavan ansion lisäksi muun muassa yli- ja lisätyöajalta maksettavat palkanosat sekä työaikalisät, mutta eivät kertaluonteisesti maksettavia palkkaeriä, kuten tulospalkkioita. Kokonaisansiot ovat bruttomääräisiä, eli niistä ei ole vähennetty veroja tai muita maksuja."

Vierailija
46/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös nämä tilastot aina katsota vuosituloista? Tuskin niistä ikälisiä ja ylitöitä vähennetään...

Nimenomaan katsotaan vuosituloista eikä vähennetä mitään. Peruspalkka on peruspalkka, mutta kokonaisansio on se mitä maksetaan (bruttona).

Vierailija
47/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sun peruspalkka ikälisineen on tuo, niin totta ihmeessä vuorotöissä tienaa yli 3000e. Reilustikin jos tekee paljon yövuoroja.

Vierailija
48/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti yli. Mies 30v, tradenomi, vakuutusasiamies yrittäjä, 14000€/kk

Vierailija
49/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vuorotyötä tekevä varastotyöntekijä ja tienaan noin mediaanin, jos lasken koko vuosipalkkani jaettuna 12 kuukaudella. Kuukausipalkkani vaihtelee ja on usein vain 2100e bruttona. Siksi en oikein edes tiedä mitä vastata, kun kysytään paljonko palkkani on.

Samasta syystä hoitajatkin varmaan aina kertoo vain peruspalkkansa. Tosiasiassa ne lisät muodostaa ison osan kokonaisansiosta, mutta toki niitten osuus vaihtelee.

Ei niin, mutta kun kysytään kokonaisansiosta niin pitäisi vastata se kokonaisansio. Ja ei sen pitäisi olla mitenkään yllättävää että vuorotöissä tienaa paljonkin enemmän kuin päivätöissä, ja niinhän sen pitää mennäkin.

Vastasin vain kysymykseen, miksi joku ilmoittaa peruspalkkansa. Siksi koska se on koko ansio. En tiedä miksi vuorotyötä tekevät ei ilmoita haittalisiään.

Vierailija
50/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sun peruspalkka ikälisineen on tuo, niin totta ihmeessä vuorotöissä tienaa yli 3000e. Reilustikin jos tekee paljon yövuoroja.

Minä sain 2300e peruspalkallakin välillä yli 3000e, vuorot välillä 7-22 viikon jokaisena päivänä. Lisät tekee oikeasti paljon.

Vierailija
51/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4.5k brutto, tohtoriksi väitellyt, erityisasiantuntija yli 10v työkokemusta teknologiasektorilla

Kiva että joku sh saa suunnilleen saman käteen

Yksityisellä sektorilla työnantaja antaa kyllä pyydettäessä palkankorotuksen, jos työpanoksesi on sen arvoinen. Ilmeisesti et pitkästä koulutuksestasi ja työkokemuksestasi huolimatta ole tuon parempi alallasi. 

Vierailija
52/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylittyy eurolla miesten mediaani eli 3664 e. Olen 30 v nainen.

Vierailija
53/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M33, n. 3000 €/kk, varastomies. Tuon lisäksi tulee 300-400 euroa tulospalkkioita per kuukausi.

Vierailija
54/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M33, n. 3000 €/kk, varastomies. Tuon lisäksi tulee 300-400 euroa tulospalkkioita per kuukausi.

Onko vuorotyötä? Onpa hyvä palkka. Voisin vaihtaa alaa..

Vierailija
55/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vuorotyötä? Onpa hyvä palkka. Voisin vaihtaa alaa..

Vuorotyötä on. Pakkasvarasto.

Vierailija
56/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilun tonnin yli miesten mediaanin. Eli nettona 500 euroa enemmän kuin mediaanipalkannauttija :D Mulla on palkka noussut parissa vuodessa sen reilun 1000 euroa /kk. Pankkitille tulee vajaa 500 euroa enemmän kuin 2 vuotta sitten :D

Vierailija
57/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää tällaiset jutut, joissa sanotaan, että ihmiset tienaa niin ja niin paljon yleensä. Itse tienaan alle tuon ja reilusti ja olen myös lähellä köyhyysrajaa, joten en ymmärrä näitä, teen töitä, pienellä palkalla, kokopäiväisesti, mutta muutakaan en saa, koska olen yli 50-v. Olen hakenut, mutta ei onnistu.

Vierailija
58/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten et voi verrata tuohon aloittajan tilastoon, koska siinä on mukana kaikki ylityö- ja haittakorvaukset. Tulee hyvin typerä kuva hoitajista, kun itseltä mukaan otetaan vain peruspalkka, ja itketään kun toisten mediaani (joka sisältää aivan kaiken) onkin isompi.

Vierailija
59/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro kirjoitti:

Mua ärsyttää tällaiset jutut, joissa sanotaan, että ihmiset tienaa niin ja niin paljon yleensä. Itse tienaan alle tuon ja reilusti ja olen myös lähellä köyhyysrajaa, joten en ymmärrä näitä, teen töitä, pienellä palkalla, kokopäiväisesti, mutta muutakaan en saa, koska olen yli 50-v. Olen hakenut, mutta ei onnistu.

Et siis ymmärrä mikä on mediaani tai keskiarvo.

Vierailija
60/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N50, tienään hieman yli mediaani ja keskiarvon, 4000 e/kk

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän