Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten mediaanipalkka 3314e

Vierailija
03.10.2022 |

Vuonna 2021 kokoaikaisten palkansaajien kokonaisansioiden keskiarvo oli 3 734 euroa. Kokonaisansioiden mediaani oli 3 314 euroa.

Miehillä kokonaisansioiden mediaani oli 3 663 euroa ja naisilla 3034 euroa. Parhaiten tienasivat 4549 -vuotiaat palkansaajat.

Linkki ylen uutiseen: https://yle.fi/uutiset/3-12043017/64-3-112182

Tienaaitko yli vai alle mediaanin? Tämä ymmärtääkseni siis sisältää kaikki lisät myös. Lisäksi voit laittaa sukupuolesi, ikäsi ja koulutuksesi.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maz kirjoitti:

Joo niin, huomioidaan vaan ne kenellä on vakkariduuni.

Ei vaan ne, joilla on kokoaikainen. 

Vierailija
22/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Parhaiten tienasivat 45-49 -vuotiaat palkansaajat."

Häh? Eikös tämän sukupolven pitänyt juuri olla köyhempiä kuin vanhempansa?

Näitten vanhemmat on eläkkeellä, eivät siis näy tuossa tilastossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen ja suuresti arvostan kaikkia niitä, jotka ovat päässeet töihin. Miten ihmeessä se voi onnistua? Itse en ole päässyt koskaan ja katkeruus alkaa tässä iässä olla suurta luokkaa.

M41

Tiedät varmaan jonkin syyn siihen?

Vierailija
24/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maz kirjoitti:

Joo niin, huomioidaan vaan ne kenellä on vakkariduuni.

Kokoaikaiset palkansaajat.

"Tilastossa julkaistavat ansiotiedot ovat kokonaisansioita. Kokonaisansiot sisältävät säännölliseltä työajalta maksettavan ansion lisäksi muun muassa yli- ja lisätyöajalta maksettavat palkanosat sekä työaikalisät, mutta eivät kertaluonteisesti maksettavia palkkaeriä, kuten tulospalkkioita. Kokonaisansiot ovat bruttomääräisiä, eli niistä ei ole vähennetty veroja tai muita maksuja."

Jännästi tilastossa on kuitenkin mukana myös eläkeikäisiä, kun tsekkaa tuon Tilastokeskuksen sivun. Ikäryhmäjakaumassa vanhin palkki on 75-79 v. Paljonkohan meillä on määrällisesti vielä tuossa iässä kokaikaisesti työskenteleviä?

Tuskin kovin paljoa. Osa-aikaisia ja yrittäjiä on kyllä.

Vierailija
25/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan alle mediaanin vaikka kuvitellaan että vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tienaa yli 3000€! Palkka 2690€ ikälisineen. Pk-seutu.

Itse olen vuorotyötä tekevä varastotyöntekijä ja tienaan noin mediaanin, jos lasken koko vuosipalkkani jaettuna 12 kuukaudella. Kuukausipalkkani vaihtelee ja on usein vain 2100e bruttona. Siksi en oikein edes tiedä mitä vastata, kun kysytään paljonko palkkani on.

Vierailija
26/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan yli molempien mediaanin, mutta eipä tässä silti herroiksi eletä, kun on useampi lapsi ja nyt mies hoitovapaalla. Mies tienaa n. 3400 e, minä 3900 e.

N35

Vierailija
27/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaan alle mediaanin vaikka kuvitellaan että vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja tienaa yli 3000€! Palkka 2690€ ikälisineen. Pk-seutu.

Itse olen vuorotyötä tekevä varastotyöntekijä ja tienaan noin mediaanin, jos lasken koko vuosipalkkani jaettuna 12 kuukaudella. Kuukausipalkkani vaihtelee ja on usein vain 2100e bruttona. Siksi en oikein edes tiedä mitä vastata, kun kysytään paljonko palkkani on.

Samasta syystä hoitajatkin varmaan aina kertoo vain peruspalkkansa. Tosiasiassa ne lisät muodostaa ison osan kokonaisansiosta, mutta toki niitten osuus vaihtelee.

Vierailija
28/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan yli miesten mediaanin. Teen puoltapäivää.

N40

Vierailija
29/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan näemmä 14 € alle mediaanin.

N35

Vierailija
30/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli mediaanin mutta alle keskiarvon. Projektipäällikkö sote-sektorilla.

Vierailija
31/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Parhaiten tienasivat 45-49 -vuotiaat palkansaajat."

Häh? Eikös tämän sukupolven pitänyt juuri olla köyhempiä kuin vanhempansa?

On mutta huomasitko, että tuossa oli huomioitu vain kokoaikatyössä olevien palkat. Tuossa ikäluokassa ovat kokoaikatyössä ne, jotka menivät töihin heti nuorina ja saavat nyt täysiä palvelulisiä. Siinä ikäluokassa on myös paljon meitä, jotka emme koskaan saaneet vakituista työpaikkaa vaan   olemme seikkailleet koko työuran ajan osa-aika- ja pätkätöissä. 

Vierailija
32/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan aika lailla mediaaniperhe: minä tienaan satasen yli naisten mediaanin, mies aika tasan miesten mediaanin. 33v ja alempi korkeakoulututkinto löytyy molemmilta.

Vierailija
33/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä hoitajatkin varmaan aina kertoo vain peruspalkkansa. Tosiasiassa ne lisät muodostaa ison osan kokonaisansiosta, mutta toki niitten osuus vaihtelee.

Kaikki hoitajat ei tee vuorotyötä ja saa lisiä. Siksi puhutaan peruspalkoista.

Vierailija
34/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko lähelle naisten mediaania menee nykyinen palkkani, ikää 60+ ja työ asiantuntijatyötä valtiolla.

Vierailija
35/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4.5k brutto, tohtoriksi väitellyt, erityisasiantuntija yli 10v työkokemusta teknologiasektorilla

Kiva että joku sh saa suunnilleen saman käteen

Vierailija
36/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on paljon huonommat vuorolisät kuin hoitajilla ja totta kai lasken ne osaksi palkkaani. Kaikki mikä näkyy palkkakuitissani, on palkkaani. Sen perusteella teen verokorttinikin. Eli jos saa lisiä, oli ne mitä tahansa, on se osa palkkaa ja turha sitä on alkaa miinustelemaan pois palkasta, palkasta puhuttaessa.

Vierailija
37/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tienannut yli kolmen tonnin vaikka on maisterin paperit!!! Ei täällä Suomessa kaikkea koulutusta arvosteta palkan muodossa...

Vierailija
38/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään kaikki tee, mutta kun myös ne vuorotöitä tekevät puhuu peruspalkasta. Ainakin julkisuudessa.

Vierailija
39/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perheessä 5 aikuista (lapset toki asuvat jo omillaan) ja meistä jokainen tienaa yli mediaanin. Yksi on töissä julkisella puolella, loput yksityisellä. Kolme on alle 30v, kaksi yli 50 v. Parhaiten meistä tienaa 29v nainen.

Onhan se niin väärin käydä koulunsa kunnolla ja tehdä töitä niin, että työnantaja haluaa siitä maksaa.

Vierailija
40/87 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä puhutaan aina peruspalkasta, ei lisiä, ei ikälisiä, ei ylitöitä eikä muita ja bruttopalkka siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä