Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ystäväni lainaa rahaa minulta, vaikka on muiden ystäviensä seurassa?

Vierailija
03.10.2022 |

On lainannut jo tosi usein, 10 kertaa ainakin. Samalla kun on matkoilla tapaamassa muita ystäviä. Miksi hän ei lainaa niiltä, joiden seurassa on? On maksanut kyllä tähän asti takaisin, vaikka joskus vasta pitkän ajan kuluttua muistutukseni jälkeen. Hän on kuitenkin ostanut minulle hienoja synttärilahjoja yms niin siksi lainaan.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sul ois lainata satkua?

Vierailija
22/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että rahaa lainaava ystävä on oikea ystävä? Kaveri ja ystävä ovat eri asioita. Ystäväsi lainaa toistuvasti rahaa sinulta mutta viettää aikaa muiden kanssa. Kuinka usein sinä tapaat ystävääsi? Onko ystävä pyytänyt sinua mukaan matkoille? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muut ei lainaa tai sitten heille ei kehtaa myöntää tarvitsevansa rahaa lainaan. Eli jos ovat vaikka tekemässä jotain mikä vaatii rahaa, niin ei halua siinä tilanteessa ilmaista ettei itsellä sitä ole. On hyvin yleistä, että eri kavereiden kanssa on ns. eri rooli ja esimerkiksi talousvaikeudet voi olla sellaisia, mistä ei kaikille kerro.

Toivottavasti ystävyyteenne kuuluu muutakin kuin rahan lainaaminen?

Hmm. Mitä eroa siis on ihmisillä, joille kehdataan kertoa rahan puutteesta ja niillä, joille ei kehdata?.. t. Ap

Sehän on täysin tapauskohtaista. Voi olla, että ystävyyssuhteet ovat kevyempiä eikä niissä ole tapana jakaa syvempiä asioita, tai ehkä niissä piireissä on tapana juoruilla tai on vallalla sellainen enemmän rahaa ihannoiva/rahattomuutta halveksiva ilmapiiri. Tai siellä on joku yksittäinen tyyppi, jolle ei tunne luotevaksi asiasta kertoa ja asia leviäisi jos siitä kenellekään kertoisi.

Toisaalta voi olla, että henkilö itse arvottaa ko ystävät korkeammalle kuin sen jolta lainaa, ja haluaa antaa heille paremman kuvan itsestään.

Yleisesti eniten syynä varmasti on tottumus: on paljon riskittömämpää kysyä tyypiltä, joka tietää tilanteen ja on lainannut ennenkin, verrattuna toiselta ensimmäistä kertaa lainaamiseen. Tai sitten kertaalleen on kysytty, mutta suhtautuminen on ollut sen verran nihkeää, ettei halua uudestaan pyytää.

Vierailija
24/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa lainata rahaa usein pyytäville. Eivät ikinä opi elämään varojensa mukaan!

Toisille opetetaan nämä jo lapsena!

Vierailija
25/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että rahaa lainaava ystävä on oikea ystävä? Kaveri ja ystävä ovat eri asioita. Ystäväsi lainaa toistuvasti rahaa sinulta mutta viettää aikaa muiden kanssa. Kuinka usein sinä tapaat ystävääsi? Onko ystävä pyytänyt sinua mukaan matkoille? 

Kyllä minusta vähän tuntuu, että minua hyödynnetään.

Vierailija
26/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sinusta tuntuu että sinua käytetään hyväksi niin älä lainaa enää. Pysyt jämäkkänä etkä lainaa. Reaktio kertoon onko tämä lainaaja oikea ystävä vai suuttuuko sinulle ja häipyy elämästäsi kuin pieru saharaan kun et ole enää raha-automaatti. Varaudu kuitenkin manipulointiin, raivareihin ja syyllistämiseen.

Vierailija
27/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensi kerralla kun näette niin koetas lainata heti tuolta ystävältä 20e niin näet onko vastavuoroista vai pyöristyykö suorastaan että kehtaat edes kysyä...

Vierailija
28/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muut ei lainaa tai sitten heille ei kehtaa myöntää tarvitsevansa rahaa lainaan. Eli jos ovat vaikka tekemässä jotain mikä vaatii rahaa, niin ei halua siinä tilanteessa ilmaista ettei itsellä sitä ole. On hyvin yleistä, että eri kavereiden kanssa on ns. eri rooli ja esimerkiksi talousvaikeudet voi olla sellaisia, mistä ei kaikille kerro.

Mutta miksi juuri minulla on tämä rooli ja muilla ei? En tietääkseni ole mikään ainoa tai läheisin ystävä, ei ole ainakaan kertonut että näin olisi.

Onko hirveän epäkohteliasta kysyä, lainaatko samoin myös muilta ystäviltäsi? Olen tainnut jäädä tähän tilanteeseen jotenkin jumiin.

Vierailija
29/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ei maksa sinä päivänä kun on sanonut että maksaa eikä kommentoi sitä mitenkään. Jään vain ihmettelemään.

Vierailija
30/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet helppo kohde koska lainaat aina.

Hän on varma pankkiiri ja ne muut ystävät eivät lainaa rahaa syystä tai toisesta kuten köyhyys, nuukuus tai  tieto siitä että velkaa ei luultavasti koskaan makseta takaisin tai niitä rahoja saa pitkään kinuta takaisin.

Vierailija
31/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä on väliä lainaako muilta vai ei lainaa. Jos et halua enää lainata rahaa niin lopeta! Varsinkin kun ei maksa silloin kun on sovittu. Aikuinen ihminen ei jää mihinkään jumiin vaan aikuinen ihminen lakkaa olemasta rahanlainaaja jos siltä tuntuu.

Vierailija
32/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla provo kun ei mene neuvot jakeluun ja menee jankkaamiseksi. Voi voi kun en osaa enkä kykene ja voi voi.

Vierailija
33/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi ei arvosta sinua muuten kuin raha-automaattina. Ilmeisesti sen muut ystävät eivät enää lainaa sille, mutta ovat silti arvokkaampaa seuraa. Mieti tarkkaan, haluatko jatkaa tuollaista "ystävyyttä"? Kun saat viimeisetkin lainaamasi rahat takaisin, ota heti etäisyyttä. Tarkkaile, haluaako kaverisi viettää aikaa kanssasi, vai onko seuraava yhteydenotto taas rahan lainaamista? Näin toimimalla saat realistisen vastauksen teidän ystävyyden tilasta.

Vierailija
34/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi juuri minulla on tämä rooli ja muilla ei? En tietääkseni ole mikään ainoa tai läheisin ystävä, ei ole ainakaan kertonut että näin olisi.

Onko hirveän epäkohteliasta kysyä, lainaatko samoin myös muilta ystäviltäsi? Olen tainnut jäädä tähän tilanteeseen jotenkin jumiin.

Tuohon on täysin mahdotonta vastata näillä tiedoilla. Jos haluat vastauksen niin kysy siltä kaveriltasi, tosin et sinä häneltäkään välttämättä todellista vastausta saa.

Vierailija
35/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla provo kun ei mene neuvot jakeluun ja menee jankkaamiseksi. Voi voi kun en osaa enkä kykene ja voi voi.

Ai miten niin ei mene jakeluun? En ole sanonut samaa asiaa kahdesti.

Vierailija
36/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon on täysin mahdotonta vastata näillä tiedoilla. Jos haluat vastauksen niin kysy siltä kaveriltasi, tosin et sinä häneltäkään välttämättä todellista vastausta saa.

Olisi kiva kuulla edes mahdollisia syitä.. 🤔

Vierailija
37/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen itsekin itseäni... Yleisesti ottaen osaan kyllä pitää puoleni, topakamminkin kuin muut. Mutta tämä on rahan lainaaminen on jotenkin ihan oma maailmansa... tuntuu hirveän epäkohteliaalta ja töykeältä kieltäytyä lainaamasta rahaa. En edes tiedä miksi. Ikään kuin kaikki vika olisi vain minussa jolta rahaa lainaksi pyydetään. Joku sokea piste tässä on 🤔

Vierailija
38/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Olet niin luotettava ja lähestyttävä, että ystävä uskaltaa sinuun tukeutua tuollaisessa asiassa

2) Sattumalta olit paikalla kun hän rahaa ensimmäisen kerran tarvitsi ja asia on jäänyt päälle 

3) Olet ns. heittopussi, jota kaverisi on helppo käyttää hyväksi 

Ja sitten monta vaihtoehtoa noiden välistä. Yleisesti, jos kaveri kuitenkin aina maksaa lainat takaisin (pitääkö sinun muistuttaa vai tekeekö sen automaattisesti?) niin eihän tuossa kovin suuresta hyväksikäytöstä ole kyse. Varsinkin jos sinulla on varaa lainata hänen pyytämänsä summat ilman että se vaikuttaa omaan talouteesi.

Vierailija
39/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks kaveri, joka on aina perjantaisin lainaamassa rahaa. Pitää päästä baariin juomaan. Aina se on maksanut takaisin, mutta alko ottaa päähän, kun aina kinuamassa. Tein stopin siihen sitten. Sanoin, että käyt kuitenkin myös töissä ja jos olisit ilman baaria 2kk etkä ostelis turhaa tavaraa koko aika, niin sulla olis rahaa. Suuttu minulle. Olin ok.

Vierailija
40/46 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Olet niin luotettava ja lähestyttävä, että ystävä uskaltaa sinuun tukeutua tuollaisessa asiassa

2) Sattumalta olit paikalla kun hän rahaa ensimmäisen kerran tarvitsi ja asia on jäänyt päälle 

3) Olet ns. heittopussi, jota kaverisi on helppo käyttää hyväksi 

Ja sitten monta vaihtoehtoa noiden välistä. Yleisesti, jos kaveri kuitenkin aina maksaa lainat takaisin (pitääkö sinun muistuttaa vai tekeekö sen automaattisesti?) niin eihän tuossa kovin suuresta hyväksikäytöstä ole kyse. Varsinkin jos sinulla on varaa lainata hänen pyytämänsä summat ilman että se vaikuttaa omaan talouteesi.

Se on silti epätasa-arvoa tai jotain muuten vaan kummallista, jos hän lainaa vain minulta eikä muilta, kuten näyttää olevan kun on usein muiden seurassa silloin kun pistää minulle viestin että lainaisitko rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi