Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä?Kaveri jättää 12-vuotiaan esikoisensa vahtimaan pienempiä kun itse menee baariin!

Vierailija
01.11.2006 |

Kaverillani on 12-vuotias tyttö, lisäksi 3 poikaa (iät 8, 4 ja 2) ja tyttö 6 v. Juteltiin baarissa käymisestä ja lapsenvahtiongelmista; meille tulee isovanhemmat kun menemme miehen kanssa ulos, mutta nyt he ovat helmikuuhun asti ulkomailla. Kaverini sanoi siihen että heillä ei onneksi tätä ongelmaa ole, kun esikoistyttö on jo niin iso ja vastuuntuntoinen, että tämän valvontaan voi huoletta jättää pienemmät sisarukset kun he menevät miehen kanssa ulos. Ja he käyvät ulkona aika usein, joka toinen viikonloppu vähintään.

Onkohan tuo edes ihan laillista? 12-vuotias on kuitenkin itsekin vielä lapsi, vaikka olisi miten vastuuntuntoinen. Mahtaakohan osata toimia jos kotona sattuu jokin hätätilanne. Sen ymmärrän, jos 12v katsoo pienempiä sillä aikaa kun äiti käväisee kaupassa tms, mutta tuntikausia keskellä yötä...Kysyin, laittaako hän pienemmät nukkumaan ennen kun lähtee, sanoi että joskus laittaa mutta ei aina, koska esikoistyttö osaa auttaa pienempiä iltatoimissa ja nukuttaa heidät.

Mun mielestä aika outoa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tilanne oli eri koska naapuritalossa asui mummomme ja sinne olisi saanut mennä koska vaan, jos olisi tullut hätä ja usein mummo kävikin katsomassa meitä, tuomassa jotain syötävää tms, vaikka ei jäänytkään paikalle pidemmäksi aikaa.

Vierailija
2/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella surullinen lapsuus silläkin tytöllä. Isä kuoli, kun tyttö oli parivuotias, ja nyt isäpuoli makaa koomassa sairaalassa ajettuaan humalassa moottoripyöräkolarin. Mutta onhan se hyvä, että äiti pääsee irrottelemaan....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä 12v on jo sen verran iso että voi pienempiään hoitaa..ja yöllä lapset yleensä nukkuu, joten niissä ei paljoa hoitamista ole, ja tuossa tapauksessa kaikki lapset ovat jo niin isoja ettei varmaan heräile öisin..ja 12v osaa käyttää puhelinta jos tulee hätä!

Vierailija
4/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vanhemmat lähti kylään ja kauppaan. Baarissa eivät kyllä käyneet. Silloin se harmitti kovasti kun muut kaverit saivat mennä ja minä raahasin sisaruksia mukana... mutta kun oma lapsi syntyi niin osasimpa sitten jo hoitaa varmuudella häntä.

Vierailija
5/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kyllä 12v on jo sen verran iso että voi pienempiään hoitaa..ja yöllä lapset yleensä nukkuu, joten niissä ei paljoa hoitamista ole, ja tuossa tapauksessa kaikki lapset ovat jo niin isoja ettei varmaan heräile öisin..ja 12v osaa käyttää puhelinta jos tulee hätä!

Ei 12 vuotiaan tarvitse kärkkyä, että tuleeko sitä hätää vai eikö tule. Kyl mun mielest joskus päiväl pari h voi mennä, mut ei kaksitoistavuotias ole mikään känniläisten lasten yöhoitaja! Eikö sit kantsis jo ruveta järjestää omaa kämppää sen ikäsille kun kerta ovat niin vastuuntuntoisia.

HÄVYTÖNTÄ! Soita nimettömänä sossuun. tai soita nimellä, ihan sama... ei toi oo oikein!

Vierailija
6/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin itsekään kärkyt öisin tuleeko hätä vai ei? ja ihan samalla lailla se 12v herää kuin aikuinenkin jos jotain tapahtuisi..

Vierailija
7/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten tästäkin ketjusta huomaamme. Eikä mun mielestä ole pelkästään kyse siitä PYSTYYKÖ 12 v tuohon hommaan (miten vastuuntuntoinen jne. on) vaan siitä, että hänen EI TARVITSE siihen pystyä. Lyhyt hetki silloin tällöin on eri juttu. Voi olla, että kaikki menee hyvin, mutta uskon silti, että jotain vaikutusta on. Tai VOI OLLA. Ei ehkä kaikille, mutta esim. ystäväni joka joutui vähän vastaavaan on nyt aikuisena todella katkera vanhemmilleen. Liikaa vastuuta, noin pienen ei sitä kuulu kantaa!

Vierailija
8/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tuskin itsekään kärkyt öisin tuleeko hätä vai ei? ja ihan samalla lailla se 12v herää kuin aikuinenkin jos jotain tapahtuisi..

vastuu on ja pysyy vaikkei mitään tekisikään tai sattuisikaan. Se tieto, että on vastuussa. Se ei kuulu lapselle.

Vierailija
9/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta VAIN päivällä ja lyhyitä aikoja. Esim. kaupassa käynnin ajan tms. Kyllä sen ikäinen on turhan nuori YÖLLÄ hoitamaan lapsia. Koska vastuuhan on periaatteessa hänellä vielä kun vanhemmat tulevat. Hehän ovat kaiketi päissään vielä silloin.

Vierailija
10/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en mäkään laittaisi tuon ikäiselle vastuuta sisaruksistaan yön ajaksi, kun vanhemmat ovat baarissa, josta heitä ei välttämättä tavoita (melu, humalatila...). Parin vuoden päästä olisi jo vähän eri asia. Siinäkin pitää muistaa yksilöiden erot. Toiset ovat kykenevämpiä kuin toiset toimimaan tiukoissa paikoissa jo nuorena.

Olen kyllä sitä mieltä, että lapsille voi ja pitääkin antaa vastuuta asioista, mutta ikätason mukaan. Olen itse hoitanut lapsia öisinkin yläasteikäisenä, eikä se ollut mikään ongelma. Päivisin jo 12-vuotiaana. Mukavaa hommaa, ja tunsin itseni tärkeäksi, kun minuun luotettiin. Ei lapsista kannata mitään nukkeaikuisiakaan kasvattaa, joille ei ole annettu minkäänlaista vastuuta ennen kuin muuttavat kotoaan.

Vierailija
11/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut hoitamassa ystäväni lapsia yli 20-vuotiaana (lapset silloin alle vuoden ja 3v). Olin ihan jäykkänä, kun ajattelin, mitä kaikkea voi sattua kun nukkuivat. Voi 12-vuotias parkaa. Pienet ajat tosiaan asia erikseen ja vastuuta tulee jo 12v pienesti kantaa, mutta ei ap:n kertomalla tavalla. Huh. Soittaisin jo johonkin kyllä ja pyytäisin hätiin.

Vierailija
12/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta kuin se että yöllä se on Paljon helpompaa!

Olen itse hoitanut lapsia 11 vuotiaasta sekä öisin että päivisin. Pidin todellakin hyvää huolta lapsista aina. Eikä ole vahingoittanut minua mitenkään, päin vastoin kehittänyt ihmisenä.

Asia on vähän niin että riippuu vähän 12 vuotiaasta. Toiset ovat kykeneviä ja toiset eivät.

Vierailija
13/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kykeneekö 12v hoitamaan pienempiä sisaruksiaan, jos vanhemmat ovat baarissa. SE EI OLE LAPSEN TEHTÄVÄ. Ymmärtisin ehkä, jos vanhemmat kävisivät kerran tai kaksi kertaa vuodessa ulkona ja vanhin lapsi olisi jotain 15v, joka vahtisi nuorempia sisaruksiaan.

Lapsen ei pidä joutua ottamaan aikuisen vastuuta.

Vierailija
14/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni 11v ja 2v lapset enkä ikinä jättäisi esikoisen vastuulle pienempää muutamaa minuuttia pidemmäksi ajaksi. En edes kauppareissun ajaksi. Postin voin hakea tai käydä suihkussa niin että esikoinen vahtii, muuten en.

Vierailija
15/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En ole jättänyt koskaan illaksi 13v. tyttöä hoitamaan pikkusisaruksiaan. Meillä on aina hoitaja (palkattu, koska ei isovanhempia)!

Eilen juuri sanoin, että parin vuoden päästä ei tarttis ehkä enää palkata hoitajia (ei meillä ylimääräistä rahaa, ulkona käydään ehkä 2-3 krt/v.). Eli en tosiaan jättäisi 12 v.:lle tuollaista lapsilaumaa yöksi.

tulisi mieleenikään jättää häntä pikkusisarusten kanssa (9 ja 4), niin, että menisimme baariin. Jos kaupassa käymme (kotona ennen 20.30), niin sen voin juuri ja juuri tehdä.

Vierailija
16/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 12-vuotiaan pitäisi leikkiä äitiä vielä tuossa vaiheessa, vaan antaa olla lapsi myös. Ja on liian nuori kaitsemaan tuollaista laumaa lapsia.

Vierailija
17/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotias, vaikka olisi kuinka reipas ja vastuuntuntoinen, tarvitsee itsekin tukea. On kohtuutonta häntä kohtaan, että kolme pienempää lasta jätetään hänen vastuulleen.

Voisit pyytää kaveriasi miettimään itseään 12 vuotinaana, ja miltä olisi moinen tuntunut? Jos toi on pitkäaikaista toimintaa, saattaa se olla jopa haitallista 12-vuotialle... Eihän hän missään tapauksessa ole aikuinen, vaikka olisikin vastuuntuntoinen nuori.

Vierailija
18/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että kolme pienempää lasta jätetään hänen vastuulleen.

.

Vierailija
19/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jättänyt koskaan illaksi 13v. tyttöä hoitamaan pikkusisaruksiaan. Meillä on aina hoitaja (palkattu, koska ei isovanhempia)!

Eilen juuri sanoin, että parin vuoden päästä ei tarttis ehkä enää palkata hoitajia (ei meillä ylimääräistä rahaa, ulkona käydään ehkä 2-3 krt/v.). Eli en tosiaan jättäisi 12 v.:lle tuollaista lapsilaumaa yöksi.

Vierailija
20/22 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 8-16.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme