Onko kaikki taidetta mitä itse tekee taiteeksi?
Jos vaikka meikkaan ystäväni luovuutta ja tunnetta käyttäen, hakien jotain symboliikkaa oranssin ja keltaisten luomivärisävyjen ja ruskan välillä ja menemme syysmetsään jossa räpsin kuvia hänestä eri kulmista ja nimeän kuvasarjan taiteellisesti vaikka Nukketyttö ja ruska. Niin onko se objektiivisesti taidetta?
Kommentit (49)
Tämä on mielenkiintoinen aihe. Minä maalaan tauluja, mielestäni aika hienojakin ja nimenomaan itsellenihän niitä teen, mutten koskaan esittele niitä missään koska en kehtaa sanoa tekemisiäni taiteeksi. Tuntuu, ettei mulla ole oikeutta sanoa sitä taiteeksi, kun en ole mitään kouluja asiasta käynyt vaan itseoppinut maalari. Silti haluaisin vapautua tästä "häpeästä", että mun tekemiset ei ole taidetta, mutta muut mainostavat tekemisiään taiteena somessa ihan rohkeasti. Ehkäpä se onkin juuri sitä, rohkeutta sanoa omia tekeleitään taiteeksi. Jos se on tekijän itsensä mielestä sitä, niin kuka sitä voi kieltääkään?
Näkisin siis, että sinun työsi on taidetta. Se on sellaiseksi tarkoitettu ja tietynlaista lopputulosta on lähdetty hakemaan ja prosessiin kuuluu monia taiteen aloja: meikkaus, stailaus, valokuvaus.. Näkemystä se vaatii, joten on taidetta mielestäni. On eri asia ottaa satunnainen kissakuva kotisohvalla telkkaria katsoessa - se ei ole taidetta, ellei tekijä niin itse tunne.
Tervetuloa pohtimaan aihetta vuosikausiksi taiteiden tiedekuntaan!
Kaikki mitä ISFP-persoona eli ujo tuottaa, on taidetta Carl Jungin mukaan ;)
Kaikki mikä löytyy deviant artista, on taidetta. Se on taiteilijoiden priimaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielenkiintoinen aihe. Minä maalaan tauluja, mielestäni aika hienojakin ja nimenomaan itsellenihän niitä teen, mutten koskaan esittele niitä missään koska en kehtaa sanoa tekemisiäni taiteeksi. Tuntuu, ettei mulla ole oikeutta sanoa sitä taiteeksi, kun en ole mitään kouluja asiasta käynyt vaan itseoppinut maalari. Silti haluaisin vapautua tästä "häpeästä", että mun tekemiset ei ole taidetta, mutta muut mainostavat tekemisiään taiteena somessa ihan rohkeasti. Ehkäpä se onkin juuri sitä, rohkeutta sanoa omia tekeleitään taiteeksi. Jos se on tekijän itsensä mielestä sitä, niin kuka sitä voi kieltääkään?
Näkisin siis, että sinun työsi on taidetta. Se on sellaiseksi tarkoitettu ja tietynlaista lopputulosta on lähdetty hakemaan ja prosessiin kuuluu monia taiteen aloja: meikkaus, stailaus, valokuvaus.. Näkemystä se vaatii, joten on taidetta mielestäni. On eri asia ottaa satunnainen kissakuva kotisohvalla telkkaria katsoessa - se ei ole taidetta, ellei tekijä niin itse tunne.
Heitä ne kokkoon ja mee töihin!
Joskus sitä miettii että se on siitä kiinni kuka tekee, ei mitä tekee.
Kuuluisa taiteilija pissaa purkkiin ja laittaa pyödälle niin se on taidetta, minä jos teen sen niin tulee sakot.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Voi olla myös käsityötä tai askartelua.
Mutta ap, miksi se on sinulle tärkeää kutsua taiteeksi? Jos se on muuten itsellesi merkityksellistä.
Ei taide sinänsä tuo itseisarvoa. Muuten kuin museon seinällä.
Ei se ole minulle tärkeää. Aloituksen esimerkkikin oli vain äkkiä keksitty. En ole tehnyt enkä ole tekemässä mitään Nukketyttö ja ruska -valokuvasarjaa. En edes ole kiinnostunut valokuvaamisesta.
Pohdin vain periaatteessa. Näin somessa yhden tutun päivityksen jossa kehui että nyt on taas syntymässä taidetta. Hän ei ole saanut mitään taiteen alan koulutusta, paitsi ehkä jonkin kurssin käynyt, mutta on hyörinyt luovissa projekteissa vuosia.
Aloin sitten miettiä että ihan samalla tavalla minäkin voisin vaikka nyt hetken mielijohteesta mennä räpsimään kuvia metsään harkituista kulmista ja nimetä kuvat taiteellisesti, esim. Eilisen tanssi, Nukketyttö ja ruska, Kun pihlajat itkivät.
AP
Ei kai mistään asiasta ole olemassa mitään objektiivista totuutta.
Ovatko neulegraffitit taidetta vai käsityötä vai molempia?
Vierailija kirjoitti:
Kuuluisa taiteilija pissaa purkkiin ja laittaa pyödälle niin se on taidetta, minä jos teen sen niin tulee sakot.
Monesti aina viitataan taiteilijaan, joka on elänyt taiteilijaelämää. Tämä tekee kaikesta taiteilijan tekemisestä taidetta.
Jos samanlaisen tekee mattimeikäläinen, ei ole taidetta.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko neulegraffitit taidetta vai käsityötä vai molempia?
Riippuu työstä. Ei maalaus yksinään ole taidetta, riippuu maalauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti aina viitataan taiteilijaan, joka on elänyt taiteilijaelämää. Tämä tekee kaikesta taiteilijan tekemisestä taidetta.
Jos samanlaisen tekee mattimeikäläinen, ei ole taidetta.
Esim. Outi Heiskanen. Kunnioitan Heiskasen työtä taiteilijana. Jostain jutuista mietin, että arvostettiinko töitä korkealle, koska hän oli taidepersoona. Tapa elää, ulkonäkö, kaikin tavoin boheemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos samanlaisen tekee mattimeikäläinen, ei ole taidetta.Esim. Outi Heiskanen. Kunnioitan Heiskasen työtä taiteilijana. Jostain jutuista mietin, että arvostettiinko töitä korkealle, koska hän oli taidepersoona. Tapa elää, ulkonäkö, kaikin tavoin boheemi.
Taidemaailmaa rakastaa taidepersoonia. Vaikka itse työt eivät olisi mielenkiintoisia, taiteilijan persoonalla on nostava vaikutus.
Jos Manuela Bosco ei olisi kaunis ja taiteellisen näköinen, olisiko hän yhtä arvostettu? Tai tässä tapauksessa myyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos samanlaisen tekee mattimeikäläinen, ei ole taidetta.Esim. Outi Heiskanen. Kunnioitan Heiskasen työtä taiteilijana. Jostain jutuista mietin, että arvostettiinko töitä korkealle, koska hän oli taidepersoona. Tapa elää, ulkonäkö, kaikin tavoin boheemi.
Voiko edes taiteilijan persoonaa ja tapaa elää erottaa töistään?
Onko mahdollista olla hyvä taiteilija, asua neukkukuutiossa ja käydä töissä työhuoneella virka-aikaan kuin kuka tahansa duunari? Kertokaa.
Taidetuki taiteelle on tärkeää taiteelle ja taiteen tukijoille
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008423826.html
Outi Heiskasta pidettiin taidepiireissä ihan hörhönä,
On väärin kuvitella että taitsut arvostaa kaikkia muitakin kuvataiteilijoita.
Tuo ap,n esimerkki on lähinnä jotain ITE-taidetta joka useimmiten on lähinnä noloa
Jos se täyttää Wikipediassa olevan taiteen määritelmän, se on taidetta.
Vierailija kirjoitti:
Onko taidetta mikä tahansa ihmisen tekemä asia jonka joku ajattelee olevan taidetta?
Melko lavea määritelmä. Voisiko tätä rajata kapeammaksi?
Perehdy asiaan. Taidetta on määritelty läpi vuosisatojen.
Jos täysin taidemaailmasta irrallaan oleva tekee jotain, on hyvä yrittää asettaa teokset esille taidekontekstissa tai yrittää saada joidenkin ymmärrys töistä taiteena. Muuten homma on haihattelua. Turhaa hakata päätään seinään tai jäädä yksinään touhuamaan, jos kaipaa muiden ymmärrystä.
Lisäpohdittavana on taiteen jatkumo. Jos alkaa nähdä taidetta satunnaisissa asioissa, vie paljon vaivaa yrittää löytää seuraavia taideteoksia, ellei itse ole se, joka tekee havainnoista taidetta. Ei vaan ole uskottavaa, jos kukaan muu ei jaa käsityksiä.
Ilmaisin huonosti. Eli pyritään herättämään sama tunne itse taiteilijan ja kokijan välillä. Tästä syntyy taiteen esittävä suhde.