Aktiivimalli: oletko tehnyt turhia hakemuksia?
Oletteko te muut työttömät joutuneet tekemään sellaisia työhakemuksia, joista jo valmiiksi sekä lähettäjä, että vastaanottaja tietävät, että hakija ei halua tulla ko. työpaikkaan?
Minusta tuntuu, että tämä nykyinen systeemi ja pakkohakeminen tuottaa nimenomaan tällaisia hakemuksia.
Entäs rekrytoijat?
Oletteko huomanneet, että tällaiset hakemukset ovat lisääntyneet ja miten niihin suhtaudutte?
Minulla tämä hakemisrumba vasta edessä, mutta yhdeltä kaverilta olen kuullut millaisia hakemuksia hän on laittanut, niin sanoisin, että onneksi en ole siellä rekrypuolella töissä. Mahtaa mennä tuhottomasti työaikaa hukkaan tällaisten kanssa. Huoh.
Kommentit (270)
Ehkä helpointa pistää avoimia.
https://duunitori.fi/tyoelama/tyonhakuopas/tyohakemus-2/avoin-hakemus
Taitaa tämä nykysysteemi vain vaikeuttavan työllistymistö kun hakemustehtailu vain kuormittaa turhaan rekryprosessia. Marinin katastrofihallitus: äly hoi älä jätä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun on pitänyt jo keksiä kuvitteellisia työpaikkoja koska ei täällä ole mihin hakea.
Ajattelitko elää tukirahoilla loppuikäsi?
Mun kororotettu päiväraha on melkein 100E päivä, jonka päälle tulee verottomat ylläpitokorvaukset. Näiden turvin ajattelin mennä opiskelemaan.
Nuo "tukirahat" ovat tulleet töissä käymisestä, jossa laskennallinen kuukausipalkka on noin 3500E /kk
Älyttömintä on, että itselläni on työsopimus jo tehtynä mutta työ alkaa vasta parin kuukauden päästä niin tällä odotusajallakin pitää tehdä neljä hakemusta kuukaudessa.
Ei ainakaan demareita pidä äänestää seuraavissa vaaleissa, jos nyt kokkareitakaan. Vaaleissa nähdään mihin tämä kyykytys johti!
Keskivaikea masennus muuttui keväällä vaikeaksi (en tajunnut tätä itse, ulkopuolinen taho huomasi ja passitti lääkäriin). Lisäksi sisarukseni kuoli kesällä. Työkkäri tietää kaikesta, mutta on kiinnostunut vain siitä, mitä olen valmis tekemään saadakseni pitää minimietuuteni. Virkailija laukoi päin naamaa, että ehkä heillä "ei ole muita keinoja" aktivoida minua sitten, paitsi tuo raha. Halvalla menee tässä maassa ihmisen terveys.
Vierailija kirjoitti:
Luen kauhulla tätä keskustelua. Oli aivan hilkulla, että sain nykyisen työni,vakipaikan PIITKÄN työttömyyden jälkeen. Eli minä juuri ja juuri vältyin tuolta hakurumbalta, jossa ei ole järjen hiventäkään. Pelkkää resurssien hukkaamista. Olin syvästi stressissä vuosikausia kun en yrityksistäni huolimatta saanut oman alan töitä - nyt jos joutuisin väsäilemään näennäishakemuksia, tulisin hulluksi. Masennus lisääntyisi. Työtön on jo lähtökohtaisesti tukalassa tilanteessa, Ja tämä aktiivimalli vain lisää kuormaa.
Itse lähdin töihin alkukesästä, ehdottivat työkkäristä työllistymissuunnitelmaa, vaikka sain itse töitä ja lähdin töihin :D
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan demareita pidä äänestää seuraavissa vaaleissa, jos nyt kokkareitakaan. Vaaleissa nähdään mihin tämä kyykytys johti!
Ei nähdä. paskapäät äänestää kusipäitä TAAS
En oikeasti ymmärrä näitä, jotka laittavat ihan pellehakemuksen. Meillä kuitenkin on muitakin paikkoja auki ja lisäksi sillä lukijalla saattaa olla tuttuja, harrastuspaikkoja tai luottamustehtäviä, joihin tekijöitä etsitään. Laittakaa kunnon CV aina mukaan, vaikka hakemus olisi lyhyt!
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti ymmärrä näitä, jotka laittavat ihan pellehakemuksen. Meillä kuitenkin on muitakin paikkoja auki ja lisäksi sillä lukijalla saattaa olla tuttuja, harrastuspaikkoja tai luottamustehtäviä, joihin tekijöitä etsitään. Laittakaa kunnon CV aina mukaan, vaikka hakemus olisi lyhyt!
Jos ei ole CV:tä tai koulutstakaan? Silti pakko hakea.
Vierailija kirjoitti:
Älyttömintä on, että itselläni on työsopimus jo tehtynä mutta työ alkaa vasta parin kuukauden päästä niin tällä odotusajallakin pitää tehdä neljä hakemusta kuukaudessa.
Laitat hakemukset potentiaalisille yhteistyökumppaneille, jossa kerrot alkavasta työstä ja kirjoitat, että mikäli lyhytaikaista työtä ei heiltä löydy, niin teet mielelläsi yhteistyötä uuden työsi alettua.
Demarit ja vihreät vie Suomea syvemmälle suohon. Keskusta samassa veneessä ei puoluetta keskusta ei käytännössä ole olemassa, kun eivät edusta oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole CV:tä tai koulutstakaan? Silti pakko hakea.
Ymmärsitkö tuota tekstiä? Minä luen hakemuksia paikkaan x, mutta meidän firmassa on muitakin paikkoja tulossa auki. Minulla on myös yrittäjäpuoliso, joka myös etsii työntekijää. Harrastan myös asiaa, johon usein etsitään tekijöitä. Laittamalla lyhyen ja asiallisen hakemuksen (jossa kerrot ettei koulutusta ole, mutta sinua kiinnostaa k l ja m) sen kunnon CV:n kanssa tulen vähän kuin vahingossa hakeneeksi näitä muitakin paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Voiko siis avoimen hakemuksen tehdä niin, että kertoo vaan itsestään kirjallisesti firmalle ja että jos teillä on mulle hommia niin ottakaa yhteys?
Siis eikö joku ole aiemmin tehnyt näin?? Ilmeisen hyvä tuo aktiivimalli, jos näin yksinkertainen asia on jollekin uutta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun on pitänyt jo keksiä kuvitteellisia työpaikkoja koska ei täällä ole mihin hakea.
Ajattelitko elää tukirahoilla loppuikäsi?
Pakkohan se on elää siihen asti että saa töitä.
Sanoit juuri että siellä ei ole paikkoja mitä hakea. Mitä ajattelit tehdä?
Mitäkö teen, odotan että tulee paikkoja auki mihin voin hakea. Mitä muutakaan tässä voi tehdä?
Voiko joku todella olla noin saamaton?
Minun vikako se on ettei ole kun muutama paikka auki?
Ei te-toimiston lista ole mikään aukoton lista, koska iso osa rekryistä tehdään suoraan tai verkostojen kautta.
Avoimessa hakemuksessani mainitsen, miksi haen juuri siitä yrityksestä työtä eli TE-toimisto neuvoi myös avoimen hakemuksen lähettämisen täyttävän työnhakuvelvoitetta. Eiköhän työnantaja tuosta tajua, että miksi olemattomalla koulutuksellani ja työkokemuksellani haen töitä heiltä.
Onhan tuossa tullut jo toistakymmentä avointa hakemusta lähetettyä siitä toukokuusta alkaen. Kaikissa syvä hiljaisuus ja hyvä niin, koska päiväraha juoksee ja ei työt ei oikein nappaa muutenkaan.
Neuvotaanko te-toimistoissa ollenkaan oikeasti työnhakua vai miten nämä ihmiset ovat ihan pihalla? Ilmeisen totta on se, että ainoastaan puolet työttömistä edes haluaa työllistyä, koska muuten kai hakija hyödyntäisi kaikki keinot.
Minua neuvottiin hankkimaan nollatunti sopimus vaikka vuokratyöfirmaan. Jos saa sopparin niin tarvii hakea vain yhtä työpaikkaa kolmen kuukauden sisällä.
Milla1 kirjoitti:
Minua neuvottiin hankkimaan nollatunti sopimus vaikka vuokratyöfirmaan. Jos saa sopparin niin tarvii hakea vain yhtä työpaikkaa kolmen kuukauden sisällä.
Etkö siis oikeasti halua työllistyä?
Luen kauhulla tätä keskustelua. Oli aivan hilkulla, että sain nykyisen työni,vakipaikan PIITKÄN työttömyyden jälkeen. Eli minä juuri ja juuri vältyin tuolta hakurumbalta, jossa ei ole järjen hiventäkään. Pelkkää resurssien hukkaamista. Olin syvästi stressissä vuosikausia kun en yrityksistäni huolimatta saanut oman alan töitä - nyt jos joutuisin väsäilemään näennäishakemuksia, tulisin hulluksi. Masennus lisääntyisi. Työtön on jo lähtökohtaisesti tukalassa tilanteessa, Ja tämä aktiivimalli vain lisää kuormaa.