Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aktiivimalli: oletko tehnyt turhia hakemuksia?

Ja entäs rekrypuoli?
02.10.2022 |

Oletteko te muut työttömät joutuneet tekemään sellaisia työhakemuksia, joista jo valmiiksi sekä lähettäjä, että vastaanottaja tietävät, että hakija ei halua tulla ko. työpaikkaan?
Minusta tuntuu, että tämä nykyinen systeemi ja pakkohakeminen tuottaa nimenomaan tällaisia hakemuksia.
Entäs rekrytoijat?
Oletteko huomanneet, että tällaiset hakemukset ovat lisääntyneet ja miten niihin suhtaudutte?

Minulla tämä hakemisrumba vasta edessä, mutta yhdeltä kaverilta olen kuullut millaisia hakemuksia hän on laittanut, niin sanoisin, että onneksi en ole siellä rekrypuolella töissä. Mahtaa mennä tuhottomasti työaikaa hukkaan tällaisten kanssa. Huoh.

Kommentit (270)

Vierailija
21/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti kohistaan taantumasta jne. TE avoimet paikat määrät on jo monta kuukautta olleet vähenemässä, toukokuussa oli sellaiset 37000 avointa paikkaa ja nyt on noin 28500.

Työnanatjat eivät enää vain ilmoita avoimia työpaikkoja työkkärin sivuille.

Vierailija
22/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun on pitänyt jo keksiä kuvitteellisia työpaikkoja koska ei täällä ole mihin hakea.

Ajattelitko elää tukirahoilla loppuikäsi?

Pakkohan se on elää siihen asti että saa töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska selitän työkkärin tädille ummet ja lammet "hakemistani" paikoista ettei se saa selkoa mitä oikein olen "hakenut".

Vierailija
24/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun on pitänyt jo keksiä kuvitteellisia työpaikkoja koska ei täällä ole mihin hakea.

Sanoit juuri että siellä ei ole paikkoja mitä hakea. Mitä ajattelit tehdä?

Vierailija
25/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin tästä asiasta työkkärin tädille, kun jouduin aloittamaan hakemusten tekemisen. Hän sanoi, ettei voi kommentoida. Mutta joo, sääliksi käy työnantajat. Itse jätän esim. yhteystietoni laittamatta :D

Samoin sanoin ja sama vastaus ja siitäkin sanoin että saatte varmaan paljon ei niin hyvää palautetta aktiivimallista, sanoi ettei nyt tässä rupea sanomaan saavatko vai eivät:D

Vierailija
26/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäkö teen, odotan että tulee paikkoja auki mihin voin hakea. Mitä muutakaan tässä voi tehdä?

Vierailija
27/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäkö teen, odotan että tulee paikkoja auki mihin voin hakea. Mitä muutakaan tässä voi tehdä?

Voiko joku todella olla noin saamaton?

Minun vikako se on ettei ole kun muutama paikka auki?

Vierailija
28/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein tänään ensimmäisen aktiivimallihakemukseni ja ensimmäistäkään en olisi saanut tehdyksi ilman tätä pikkupakkoa. Nyt on positiivinen ja virkeä fiilis ja odotan optimistisena kutsua haastatteluun, vaikka olen se maagisen rajan ylittänyt viiskytä plus. Vähän optimismia teillekin ja pilkettä silmäkulmaan ja hymyä myös! Ihan totta, se malli on tarkoitettu meidän parhaaksi. Ja itsestäni tosiaan tiedän sen, että tämä ahdistus ja masennus ja huonontunut itsetunto johtavat lopulta täydelliseen passivoitumiseen, jos jokin pakko ei ole potkimassa per..uuksiin. Joten hyvä vain, kun vähän potkivat. Vai paljon hakemalla jossain kohtaa tärppää.

Vierailija
29/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri oli lähettänyt hakemuksen, jossa luki, että "Haen avoinna olevaa lähihoitajan paikkaa. Minulla ei ole hoitoalan tutkintoa, mutta olen alasta kiinnostunut. Minulla on krooninen selkäkipu ja olkapäässä kiertäjäkalvosinoireyhtymä. En voi nostaa, enkä kantaa mitään yli 3kg. Kahdesta edellisestä työpaikasta (kaupan kassa ja puhelinmyynti) jäin pois jatkuvan selkäsairastelun vuoksi."

Että tällaisia hakemuksia. Mitähän mahtoi työantaja miettiä hakemusta lukiessaan.

ap

En tiedä, mitä tuo työnantaja ajatteli, mutta työnantajat on ilmoitelleet tuollaisista hakemuksista aika aktiivisesti työkkärille ja porukalle on lähetelty selvityspyyntöjä. Lain mukaan pitää hakea vain paikkaa, johon voi olettaa tulevansa valituksi eli diagnoosien lähettäminen ei ole työnhakua.

Jos on työnhaku velvollisuus,on haettava työpaikkoja ,mutta työhaastattelussa voi kertoa sairauksista jotka rajoittavat työntekoa ,näin on te toimistossa sanoneet.on nimittäin velvollisuus kertoa sairauksistansa jotka estää tai rajoittaa työntekoa ,lisäksi kyseeseen voisi tulla myös työturvallisuuteen liittyvät seikat.ja jos sattuu työtapaturma ja on todettu aiemmin että henkilö ei kykene tekemään ko työtä niin vakuutusyhtiöt eivät ala korvaamaan mitään .ja korvauksen maksajaa etsitään sitten että kuka maksaa. En rupea nyt kirjoittelemaan enempää mutta tiedän jotakin näistä asioista ,eli se siitä karenssista.

Vierailija
30/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon hakenut.

Olen kertonut mm minulla ei ole koulutusta ja voin tehdä vain 8-17 ma-pe välillä työaikaa.

Harmittaa hr ihmisten puolesta

Vierailija
31/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole pelle 🤡 paljon paskaakaan ne tuet. Pakolla ei saada mitään hyvää aikaan. Vihaa vaan. Tämä aktiivimalli kakkonen oli susi jo syntyessään.

Vierailija
32/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri oli lähettänyt hakemuksen, jossa luki, että "Haen avoinna olevaa lähihoitajan paikkaa. Minulla ei ole hoitoalan tutkintoa, mutta olen alasta kiinnostunut. Minulla on krooninen selkäkipu ja olkapäässä kiertäjäkalvosinoireyhtymä. En voi nostaa, enkä kantaa mitään yli 3kg. Kahdesta edellisestä työpaikasta (kaupan kassa ja puhelinmyynti) jäin pois jatkuvan selkäsairastelun vuoksi."

Että tällaisia hakemuksia. Mitähän mahtoi työantaja miettiä hakemusta lukiessaan.

ap

En tiedä, mitä tuo työnantaja ajatteli, mutta työnantajat on ilmoitelleet tuollaisista hakemuksista aika aktiivisesti työkkärille ja porukalle on lähetelty selvityspyyntöjä. Lain mukaan pitää hakea vain paikkaa, johon voi olettaa tulevansa valituksi eli diagnoosien lähettäminen ei ole työnhakua.

Itse asiassa ne diagnoosit selvitellään viimeistään työhöntuloterveystarkastuksessa. Joku diagnoosi saattaa oikeasti estää työnteon ko. työtehtävässä. Työpaikan saattaa jopa menettää jos se vaikuttaa työkykyyn ja ei ole kertonut siitä tarkastuksessa. Suoraan työnantajalllehan sitä ei tarvitse kertoa.

Vierailija
33/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku todella olla noin saamaton?

Minun vikako se on ettei ole kun muutama paikka auki?

Ahaa. Eli jos jokin ei ole sinun "vikasi", aiot hyvällä omallatunnolla maata sohvalla odottamassa että joku järjestää sinulle sopivan työpaikan. Näin juuri.

No mitä helvettiä mun pitäis tehdä??

Vierailija
34/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos on työnhaku velvollisuus,on haettava työpaikkoja ,mutta työhaastattelussa voi kertoa sairauksista jotka rajoittavat työntekoa ,näin on te toimistossa sanoneet.on nimittäin velvollisuus kertoa sairauksistansa jotka estää tai rajoittaa työntekoa ,lisäksi kyseeseen voisi tulla myös työturvallisuuteen liittyvät seikat.ja jos sattuu työtapaturma ja on todettu aiemmin että henkilö ei kykene tekemään ko työtä niin vakuutusyhtiöt eivät ala korvaamaan mitään .ja korvauksen maksajaa etsitään sitten että kuka maksaa. En rupea nyt kirjoittelemaan enempää mutta tiedän jotakin näistä asioista ,eli se siitä karenssista.

Eli vakuutusyhtiöt eivät todennäköisesti ala korvaamaan mitään tai korvaavat harkinnan mukaan ,luulenpa näin.

Vierailija
35/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Olen harkinnut hakevani kaupunginjohtajan ym. paikkoja, kun ei sopivia välttämättä joka kuukausi 4 löydy. Näyttää jotkut muutkin jo niin tekevän. Näillä oletettavasti rekryohjelmissa sopivat "suodattimet" että automaattisesti hylätään. Yksittäisiä yrityksiä en viitsi käydä kiusaamaan turhilla hakemuksilla.

Vierailija
36/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Itse asiassa ne diagnoosit selvitellään viimeistään työhöntuloterveystarkastuksessa. Joku diagnoosi saattaa oikeasti estää työnteon ko. työtehtävässä. Työpaikan saattaa jopa menettää jos se vaikuttaa työkykyyn ja ei ole kertonut siitä tarkastuksessa. Suoraan työnantajalllehan sitä ei tarvitse kertoa.

entäs jos vuoden sairaspäivärahan ,kuntoutusrahan ,kuntoutusselvitysten ,kymmenien lääkärikäyntien ,magneettikuvausten ,röngtenkuvausten ,verikokeiden ,työkokeilun jälkeen tulee loppulausuma että työkyky on merkittävästi ja pysyvästi alentunut ,uudelleen koulutuksen onnistuminen epätodennäköistä ,ja eläkehakemus hylätty vaikka henkilö ei edes pystyssä pysy sairauden vuoksi .uskon että työhaastattelu päättyy yleiseen ihmettelyyn.

Vierailija
37/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

entäs jos vuoden sairaspäivärahan ,kuntoutusrahan ,kuntoutusselvitysten ,kymmenien lääkärikäyntien ,magneettikuvausten ,röngtenkuvausten ,verikokeiden ,työkokeilun jälkeen tulee loppulausuma että työkyky on merkittävästi ja pysyvästi alentunut ,uudelleen koulutuksen onnistuminen epätodennäköistä ,ja eläkehakemus hylätty vaikka henkilö ei edes pystyssä pysy sairauden vuoksi .uskon että työhaastattelu päättyy yleiseen ihmettelyyn.

Kela hylkää eläkehakemuksen vaikka olisi jo ihan haudan partaalla. Tosin taisto,tenho,mertsi ja mirva saavat heti kansaneläkkeen kun ovat täysi-ikäisiä vaikka ovat terveitä kun pukit. Niillä taas työhaluttomuus ei ole este eläkkeelle. Outoa, mutta totta.

Vierailija
38/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siis avoimen hakemuksen tehdä niin, että kertoo vaan itsestään kirjallisesti firmalle ja että jos teillä on mulle hommia niin ottakaa yhteys?

Vierailija
39/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko siis avoimen hakemuksen tehdä niin, että kertoo vaan itsestään kirjallisesti firmalle ja että jos teillä on mulle hommia niin ottakaa yhteys?

Kyllä, juuri näin.

Vierailija
40/270 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako työkkäristä apua, en mä osaa tällästä työhakua