Itsemurha-ahdistus ennen menkkoja
Onko muilla? Siis aivan jäätävä ahdistus jossa haluaa ehdottomasti vain kuolla 😱 Kaikki menneisyys on katastrofia ja tulevaisuudessa ei näy toivoa. Noin kolme päivää kuusta tuollaista.
Kommentit (21)
On. Ja todellakin pelkään että joku kerta hormonipäissäni toteutan itsetuhoa. Ei ole mitään pikkumasista nuo.
Ei ole. Ehkä kannattaisi mennä lääkäriin.
Nojoo, ei ehkä ihan noin paha, mutta kyllä sellainen totaalisen toivoton olo, kaikki itkettää, kaikki ihmiset inhottavat ja löydän kyllä kaikki huonot piirteet niin itsestäni, elämästäni kuin muista ihmisistä. Tämä pahenee selkeästi nyt kun ikää alkaa olla jo lähemmäs 40, nuorempana olin vain hieman alakuloinen.
Mä pidin koko PMS:ää urbaanilegendana nelikymppiseksi asti. No, karman kosto on nyt sitten ilmeisesti aivan maailmanlopun ahdistusoireilu ja mitä erilaisimmat fyysiset vaivat tälleen varttuneemmalla iällä.
Tuo kuulostaa todella tutulta. Kärsin tuosta itsekin ja olisi voinut ehkä jostain lääkkeestä saada apua. Nyt ikää yli 50 ja menkat loppu.
Kannattaa ottaa hormoonikierrukka, vei kuukautiset kokonaan ja poistaa PMS oireet.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa todella tutulta. Kärsin tuosta itsekin ja olisi voinut ehkä jostain lääkkeestä saada apua. Nyt ikää yli 50 ja menkat loppu.
Käy lääkärissä.
Kuulostaa että elintavoissa paljon parannettavaa,
Juu ihan tuttua alkaa 5-3 vrk ennen menkkoja, raskauden jälkeen laitettu ehkäsykapseli vähän auttanut asiaa. Joskus miettinyt pitäisikö hakea lääkäristä ahdistusta lievittävät lääkkeet noihin päiviin, niin ei tarvisi itse tai ympärillä olevien kärsiä.
Naisethan kuulemma ei ole hormoniensa vietävinä vaan miehet.
Toi on PMS pahempi muoto PMDD. En kyllä tiiä miten sitä hoidetaan. Mene lääkäriin.
Et tainnut kertoa minkä ikäinen olet mutta oma kokemus on että nuorempana ne fyysiset oireet olivat voimakkaat ja äreys&syvä alakulo tulivat joskus 40+ iässä.
Ihan loppuviimeksi tuli niin paha ahdistus&masennus n. viikoksi kuukautisten ympärille (vuoto oli onneksi vain 2-3 päivää siinä vaiheessa) että sovelluksen muistutus siitä että pms on alkanut auttoi selviämään niistä päivistä.
Nyt jälkikäteen olen ymmärtänyt että uudet oireet kertoivat siitä että kehoni totuttautui siinä iässä uuteen vaiheeseen, eli perimenopaussia kohti olin menossa.
Rankkaa aikaa, mutta selvisin kun yritin pitää itseni pinnalla niinä killeripäivinäkin. Oma lääkkeeni oli: työtä, unta, liikuntaa ja monipuolista ravintoa, joka ikinen päivä.
Jotain hyvää niissä kuukautisissakin on, ne loppuvat aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Toi on PMS pahempi muoto PMDD. En kyllä tiiä miten sitä hoidetaan. Mene lääkäriin.
Masennuslääkkeitä on-off 2vko jaksoissa on yksi vaihtoehto. Ei ihan pari päivää kuten joku aiemmin mietti.
Elintavat vaikuttavat hyvin paljon. https://www.iltalehti.fi/keho/a/91e1c153-93ba-456e-8b72-9906ff49d169
Joo. Mulla on aina ollut paha PMS, mutta nyt lähestyn vaihdevuosia tai kai tässä on menossa jotkut esivaihdevuodet, ja tuo itsemurha-ahdistus on tullut ihan viime vuosien aikana. Se alkaa muutama päivä ennen menkkoja, helpottaa heti kun menkat tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Elintavat vaikuttavat hyvin paljon. https://www.iltalehti.fi/keho/a/91e1c153-93ba-456e-8b72-9906ff49d169
Kuule just nyt mun PMS sanoo sulle että tunge ne elintavat perseeseesi.
No syö toscakakku,jos se helpottas.
Oli. Kesti viikon, joka kuukausi. Itkin sohvan nurkassa. Teki niin paljon pahaa elämälleni etten halua enää edes muistella. Meni varmasti parit parisuhteet ja työt elämänlaadusta puhumattakaan.
Ratkaisu: Lääkkeet. 10mg Citalopram per vrk, se muutti kaiken. Ihan oikeasti. Älkää antako rajujen PMS-oireiden PILATA elämäänne. Hakekaa apua. Hakekaa lääkkeet. PMS:lle menetettyjä asioita ja vuosia ei saa takaisin mutta normaalin tulevaisuuden voi tästä eteenpäin saada.
Kokeile ruusujuurta.