¿¿¿ Tammenterhojen keskiviikko ¿¿¿
Linkki eilisiin turinoihin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8729327&p=&mpage=3&tmode=…
Kommentit (33)
Margelle tervetulotoivotukset listalle ;o)
Niin, ettei kenelläkään jää tämä vaivaamaan, että olisin jotenkin v....mainen miniä, niin korjaan sen verran, että tulen heidän kanssaan ihan hyvin toimeen ja toisaalta voisin kutsua heidät meille jouluksi.. Mutta kun heidän tyyliinsä kuuluu se, että he ovat aina oikeassa ja he tekevät mitä haluavat (ovat sitten meillä tai kotonaan).. Eli siinä tapauksessa joulu vietettäisiin sillä tyylillä, mitä he haluavat (olemme tosin mieheni kanssa jo vähän päässeet tästä yli, emme yksinkertaisesti kuuntele enää heitä, vaan ilmoitamme vain, että nyt teemme näin.. mutta jouluna emme haluaisi järjestää mitään ikävää showta, koska lapsille olisi kuitenkin kiva saada mukava joulu eikä aikuisten kinastelujoulu).. Heidän tulonsa tarkoittaisi sitä, että anoppi päättää, mitä joulupöydässä tarjotaan (ilmoittaisi tuovansa ruuat mukanaan ja jos tekisin itse jotain, loukkaantuisi siitä) ym. vastaavaa..
Ja mieheni on minun kanssani toisaalta samaa mieltä siitä, että he eivät aina toimi ihan meidän halujen/toiveiden mukaan, mutta ei koskaan sano heille mitään vastaan. On niin kiltti poika, ettei viitsi ikääntyville vanhemmille sanoa mitään vastaan.. Tässä näkyy juuri se ero, että minun äitini on 20 vuotta nuorempi kuin anoppi ja sen kyllä huomaa, valitettavasti..
Mutta nyt taidan alkaa valmistautumaan neuvolaan lähtöön, yritän illalla vielä palata kertomaan neuvolakuulumiset, tai viimeistään huomenna ;)
-äitiliini78 ja masukki 31+1
ps. sinda, kävitkö siellä äitiysjoogassa, oliko se kivaa? Mua niin harmittaa, että oma kunto ei anna mahdollisuutta osallistumiseen.
Voi, että käy vähän kateeksi, kun teillä muilla on satanut lunta. Täällä on pikkuisen lumentapaista ainetta tullut puskien juurelle, ei juuri muuta. No kyllä se talvi tännekin ennättää...
Neuvolassa on käyty ja kaikki oli loistavasti. Paino oli tippunut 400g viime kerrasta ja paastoarvokin oli hyvä 4,6. Joten mun kotikutoinen dieettini on purrut. (Siis herkuttelua vain viikonloppuisin).
Synnytystapa-arvioon en pääse, kun vain yksi sokerirasitusarvoista oli silloin taannoin koholla. Arvoja pitäisi olla koholla 2/3, jotta kutsu tulisi tai sitten paastoarvon pitäisi olla 5,5 tai yli. No sinällään tietenkin hyvä juttu, että kroppa on kunnossa, mutta olisihan se ollut kiva saada tietää vähän etukäteen minkäkokoista vesseliä lähtee synnyttämään.
Muut arvot: rr 133/84 (ihan normaalilukemissa, kun aina ollut kohollaan oleva paine), pissa puhdas, hemoglobiini 129 - ei lisärautaa ja Sf-mitta 29, ihan käyrällään oleva sekin.
Tervetuloa Marge78 minunkin puolestani!
Sori, kommentointi jää tähän, täytyy lähteä leipomaan sämpylöitä!
Taneli
Heips,
moni on kysellyt Tuiskuaa ja miettinyt mitä hänelle kuuluu. Ollaan pari sähköpostia kirjoiteltu joten uskaltauduin laittamaan tekstiviestiä ja hän vastaili ja pyysi kertomaan terveiset tänne palstalle. Kuulumisetkin sain luvan kertoa.
Hän on ollut kokoajan osastolla oikeastaan täydessä vuodelevossa jatkuvien supistelujen takia ja kohdunsuun tilanne on niin heikko että on kokoajan pelko synnytyksen käynnistymisestä. Tilanne toistaiseksi kuitenkin hyvä, vauva on siis pysynyt mahassa. Viikkoja hänellä nyt 31 kasassa. Pääsee mahdollisesti vko 34 kotiin.
Kuulemma välillä on kurjaa kun joutuu vaan seiniä katselemaan ja olokin on välillä tosi kipeä, mutta sen kuulemma jaksaa kun tietää että se on vauvan parhaaksi.
t. Mirabella Tuiskuan puolesta
Kiitos mirabella Tuiskua:n kuulumisista! Kerrohan takaisinpäin terveisiä ja tsemppiä vikoihin viikkoihin! Eiköhän vauvalla ole jo aika hyvät mahdollisuudet syntyä terveenä, kun viikkoja yli 30.. Eikös rv34 ole se raja, jonka jälkeen ei enää synnytystä yritetäkään estellä?
En niitä rahkapullia jaksanut alkaa väsäämään. Makaronilaatikkoa sen sijaan tein aimo annoksen, riittää huomiseksikin. Ja se on niin hyvää ;) Pojat hain äsken kotia ja voi mahoton kun siellä on kylmä! auton mittarin mu´kaan vain -2, mutta tuulee pirun kylmästi.
Kiva kuulla sunkin kuulumisia Nenn! Mielestäni et ole ollenkaan tyhmä, kun mietit mahdollisia synnytyksen riskejä jne. Eihän sitä ikinä tiedä, MUTTA ei sais maalailla piruja seinille. Tuosta kirjeestä lapsille.. Mä olen miettinyt samanlaista.. Ei mulla liity synnytykseen sen kummempaa esim. verenvuodon riskiä, mutta ajatus äidittömistä lapsista on ihan kauhea. Ehkä hiukkasen lohduttais, että on varulta sen kirjeen kirjoittanut JOS jotain tapahtuu. Kauhea miettiä tämmöisiä : /
Nyt pitää rientää taas.. Pienempi potalla..
Käyn vaan pikaseen kertomassa neuvolakuulumisia:
sf-mitta oli 24cm, joka menee ihan alarajaa hipoen. HB oli 116, joten suorastaan hyvä. Veranpaine perinteisesti koholla. Ei valkuaista. Painonlisäys 162g/vko ja edelleen alle lähtöpainon. Vaavin syke 150.
Huomenna onkin sitten äippäpoliaika S-joella ja kuulen mittatietoja lisääkin + sydänkäyrätiedot. Pari viikkoo sitten painoarvio oli aikasta iso 1,4kg ja silloin mentiin käyrän ylärajan päällä.
sf-mittaan kun vertaa nyt niin ei pitäisi pitää paikkansa tuo paino, kun sf-mitta menee taas ihan alarajalla... No tiedä sitten miten menee, huomennahan sen taas kuulee.
Oltiin lauantaina siellä 50-synttäreillä ja jaksoin jopa jammata alkuillasta =) hmm...mulle tuli nyt ihan kumma dejavu-tunne..ihan kuin olisin tästä jo kertonut...suokaa anteeksi jos näin on jo tapahtunut...tuo pää..ei muistia...toimivaa ainakaan..
Mutta huomenna tai perjantaina palaan kertoon ä-poli kuulumiset!!
Mary 29+0
Kiitos lämpöisestä vastaanotosta!
Tänään aloitti minun tuuraajani töissä. Toukka ilmeisesti vaistosi lisämiehityksen, sillä supistuksia pukannut koko päivän...semmoisia polttavia alamahalla...
Puolitoista viikkoa mennyt ilman suppareita ja kolotuksia, toiv. eivät taas ala vaivaamaan. Ei sen puoleen, harjoittelin jo viikon kotona oloa tuossa jokin aika sitten ja oikein miellyttävältä tuntui kun sai vaan olla.
Ei tarvinnut herätä viiden aikaa aamulla töihin eikä myöskään väsyttänyt niin paljoa.
Mieskin varmasti huomasi seesteisemmän olemukseni, sillä sana " tyyni" ei normaalisti kuulu kuvaamaan minua!
Alkoholi ja juhlimisG: Vaikka pidänkin juhlista/bileistä ym...kekkereistä missä saa hillua täysin hulvattomasti niin kertaakaan en ole tämän raskauden aikana käynyt baarissa. Yhden viikonlopun olin mökkireissulla mukana ja katselin kun muut olivat posket täynnä koko vklopun. Itse join kaksi täysin alkoholitonta siideriä.
Baarikaappiin olen kerännyt itselleni kaikenlaisia helmiä mitä sitten ensivuonna joskus maistelen....kermaliköörit ovat ihan kymppi juomia, nam!
ardisia: Olenkin joskus lukenut sitä ystäväkirjaa....siitä on kyllä aikaa!
Monttu: Toivottavasti ei sattunut pahemmin...itse mietin myös tänään, että mitä jos sitä vetäsee rähmälleen, kun iltapäivästä maa oli jäätynyt niin ettei tennarit meinannut millään pysyä ojennuksessa.
Huuhteluaineesta: Itse olen intopiukeena pessyt toukan vaatteita niin, että pesukone sauhuaa. Huuhteluainetta olen käyttänyt. Käytin myös muiden muksujen vaatteiden pesuun silloin aikoinaan.
Traditiona on minulla aina ollut, että ensimmäiset vaatteet silitetään kerran ja kun ne on uudestaan käynyt koneessa niin sitten en enää jaksa silitellä....(tulipas joteski hassu lause...)
Mirabella: Minäkin asun itä-vantaalla....lähellä (mutta tarpeeksi kaukana) joka vuotista Ankka Rock-tapahtumaa....
Kohta kiehuu soppa yli....lähden hämmentämään....Palaillaan astialle!
Marge78 ja toukka 28+3
tänää mulla oli neuvola ja kaikki oli hyvin,nyt kummiski rautaa pitää ruveta popsimaan ja vauva on jo tosi alhaalla melkei kiinnittyneenä:)samalla oli Jennan 2v hammas tarkastus ja hänellä ei onnex ollut sitä streptokokkibakteeria..
eilen sain tiedon sähköpostissa että pääsen perheeni kanssa ilmatteex kattomaan 9.11 yhden elokuvan se oli joku lapsille suunnattu,en nyt vaa nuista nimee..
pitäs varmaa joku päivä Jennan kaa väsätä jonkunlainen isänpäivä korttikin jos vaa kerkee ja jaksaa tai sitte ostetaa kaupasta.
onko teillä kellää muulla kellä on ennestäänki lapsia ni ollu semmosta että lapsi vierastaa jompaa kumpaa vanhempaa kun laittaa esim:pipon päähän?meillä on sillee että toi vanhempi tyttö rupee vierastaa isäänsä heti kun hällä on pipo päässä..ja sitte hänellä on myös tommonen juttu että rupee välillä keskellä yötä huutamaan ihan yhtäkkiä,mut me ollaa menty aina nopeasti väliin ettei Janette heräis,meinaa jos hän herää nii sitte sitä sais valvoa ainaki 2-3 asti yöllä..
mansemamma ja vauva 31
Muutaman päivän olenkin vaan lukenut pinoa mutten ole jaksanut itse kirjoitella. Tervetuloa Marge78 munkin puolesta mukaan!
Maria79: mullakin tuntuu vauvan liikkeet ihan tuolla karvarajalla. Tosi inhottavan tuntuista kun vetää siellä nelivedolla! Ikäviä tapahtumia teidän kaveripiirissä :(
( . ) Valvoin koko viime yön kun oli niin kovat " menkkakivut" alamahalla. Panadolia on mennyt viikonlopun aikana ja viime yönä ja tänään tosi paljon. Inhottavia supistuksia, jomotusta ja vihlontaa kohdunsuulla... Mies on ihan paniikissa et jos alan kohta synnyttää..
Huomenna onneksi se äpkl lääkäri.
Toivottavasti kirjoittaa sairista ä-loman alkuun asti! Kutina on myös edelleen tallella!
Chicca: Tsemppiä " pakastukseen" ! Kavereilla oli samoja ötököitä 80-luvun lopulla rakennetussa talossaan ja aikamoisen shown kävivät läpi että pääsivät eroon niistä! Tsemppiä!
Ja harvinaisen epämiellyttävää porukkaa siellä teidän playschoolissa!!!
Oliko se Nenn, jolla puu kaatui viikonloppuna talon päälle!? Onneksi selvisitte säikähdyksellä!
Vauvabuumista: meidän kaveripiiriin on tulossa kaksi muutakin vauvaa tammikuussa! Ja tosiaan tän syksyn aikana on syntynyt jo pari.
Alkoholista raskausaikana: alkoholitonta siideriä silloin tällöin ja muutaman kerran olen nauttinut lasin punaviiniä ruoan kanssa. Varsinaisiin pikkujouluihin en meinaa mennä. Menen ehkä vain syömään pienemmällä porukalla, muutaman hyvän työkaverin kanssa.
Kiva kuulla Tuiskuan kuulumisia! Harmi että on joutunut olemaan sairaalassa vuodelevossa. Toivotaan että pääsis vielä kotiin ennen vauvan syntymää!
Menen katsomaan nyt Tila -ohjelman loppuun, palailen viimestään huomenna kertomaan lääkärikuulumiset...
t. H ja Iines 29+4
Puolentoista viikon jälkeen taas on läppäri ja ukko-kulta palanneet työreissulta kotiin (jaa-a, pitäiskö tuo ukko lukea ennen läppäriä ettei mene tärkeysjärjestys sekaisin..) Noh, olipahan kokemus tuokin aika. Musta on tosi inhottavaa mm nukkua yksin kun ukko on reissussa. Ovenkin laitan ketjulukkoon ja tarkistan vielä nukkumaan mennessä.
Paljon on terhot ehtineet kirjoitella kuulumisia. Lukaisin vasta eilisen ja tän päivän pinon + puikahdin blogissa.
Blogista puheen ollen, Tigger, meilläkin on ommeltu pinnasuoja samasta kankaasta =) Yritän saada kuvan näytille kunhan sänky kasataan ja verhot, suojan ym laitan paikoilleen. Kangasta jäi itseasiassa sen verran että tein meidän pinsessalle joululahjaksi nuken makuupussin ja jos intoa riittää, hurautan hoitolaukunkin hälle (on yksi niistä miljoonista lahjatoiveista).
Marge78: tervetuloa joukkoon =) täällä ollaan myös vantaalta ja itseasiassa meiltäkään ei montaa minuuttia aja ankka rockin maisemiin. Työpaikka on vielä lähempänä.
Maria-79 jaksuja murheellisten uutisten keskelle. Ja paranemisia pojalle, toivottavasti on jo parempaan päin.
Juoma-& baarig: lukeudun myös joukkoon jolle ei juurikaan maistu alkoholi. Ehkäpä tuota on nuorempana tintannut tarpeeksi.. Muutaman kopperbergin saatan saunaillan lomassa ottaa, mut enempi ei maistu. Yleensäkin alkoholin haju tekee pahaa ja samoin reippaasti humaltuneiden seura. Raskauden aikana en ole maistellut kuin yhden alkoholittoman siiderin. Bileissäkään ei ole tullut paljoa käytyä. Kavereiden tuparit, synttärit on tietysti nähty mutta ihan ravintolaan iltaa viettämään ei tule lähdettyä. Taidan olla suomen surkeinta biletysseuraa ;D
Vauvan vaatteet olen aina pessyt muiden vaatteiden seassa, huuhteluaineen kera. Silitysrautaa näytän vain lakanoille, juhlavaatteille ja harsoräteille.
Synnytys on viime aikoina käynyt useammin mielessä. Mua ei ehkä niinkään pelota. Tai pieni pelon tunne on, että pikku-ukko syntyy liian aikaisin. En tiedä mistä tälläinen tunne tulee. Neljäs synnytys edessä (eka oli imukuppisynn. muut norm.) ja eniten jännittää kuunnellaanko toiveitani vai meneekö ihan " liukuhihna" hommaksi. Haluaisin olla mahd paljon pystyssä ja liikkeellä enkä sänkyyn piuhoihin kytkettynä.
Tästä aasinsilta omaan napaan: tänään oli neuvolalääkäri (omasta pyynnöstäni). Selkä on yhä vaivannut ja joitain ärhäköitä suppareitakin ollut. Sairasloma jatkuu äitiysloman alkuun asti. Rauhoittaa kummasti kun tietää ettei tarvitse rehkiä enää. Kohdunsuu oli ok, lääkäri sanoi että jos tuntemukset jatkuu niin pitää mennä näytille äippäpolille. Sinne ei kuulemma kannata soitella, käskevät vain seuraamaan tilannetta. Sf-mitta 28, painoa +500g/vko, verenpaine 116/78, pissu ok, pikku-ukon syke 150. Kolmen viikon päästä seuraava käynti.
Hups.. tulipa tekstiä.. taidan tästä vielä lukea muutaman pinon kuluneelta viikolta.
Sunmom ja pikku-ukko rv29+3
Ihanaa lukea että Tuiskua´lla on vielä vaavi masussa. Toivottavasti supistukset hellittävät!!! Terveisiä jos joku on yhteyksissä!!!
Ajattelin pikaisesti kirjoitella. Myö ollaan hakemassa sitä ASOasuntoa. Mies ei ollut oikein varma ekaks et tahtooko muuttaa omakotitalosta rivariin, mut taitaa tän aamuisen jälkeen olla. Hällä on ollu yövuorot ja remonteissa on menny aikaa ettei ole paljon ehtinyt nukkua. Tänä aamuna kun heräsin 7 niin ihmettelin et miten mies tulee vasta silloin kotia. (norm. tulee 6) Oli joutunut tekemään lumityöt kun yön aikana oli tullut n.30cm lunta. Ja kun 11 aikaan herättyään joutui viel jatkamaan niin sanoi minulle et olen varmaan tanssinut jonkun sadetanssin et lunta tulis ja hää ymmärtäisi et kannattaa muuttaa rivariin. Oli aika kypsä lumihommiin. Huomen aamulla saa jatkaa jos tuohon malliin jatkuu sade. Katsotaan. Kyl muuttuu mieli omakotitalossa asumisesta kun tekee muutaman kerran isot lumityöt.
Mut nyt laittamaan sauna lämpenemään niin ehtii sit lapset nukkumaan.
Se on kivaa se, harmi vaan kun ei ehdi niin syvällisesti viesteihin paneutua, yrittää vaan kahlata kaikki jollain lailla läpi. Mut Marge piti toivottaa tervetulleeksi joukkoon ja Ardisialle tsemppiä noiden neuvolakiemuroiden kanssa! Onneksi pidit oman pääsi ja toivottavasti saisit oikein mukavan kätilön tilalle!! Se on kyllä suuri etu, että on ihana neuvolantäti, tosi mukava käydä ja voi puhua ihan mistä vaan.
Marialla onkin ollut kurjia tapahtumia, kyllä nuo itsemurhat varmasti pysäyttää... Tsemppiä!
Niin ja hyvä, että Tuiskuakin on vielä yhdessä kasassa, johan tässä pian aletaan olla onneksi aika turvallisilla vesillä. On se kyllä varmaan henkisesti aika rankkaa maata viikkotolkulla sairaalassa...
Mulla oli tänään lääkärineuvola ja sain samalla ne sokerirasitustestin tuloksetkin. Arvot oli 4,0 - 4,9 - 4,0 ja kuulemma ihan normaalit. Tietääkö kukaan, et onko ne ihan hyvät vai lähellä jotain rajoja?
Painoa oli tullut 390 g/vko, alusta saakka nyt 7,5 kg. Verenpaine oli matalahko, hemppaa ei nyt mitattu. Mun toiveet siitä, että vauvalla ois ollut vaan kasvupyrähdys siinä 4D -ultrassa, osoittautui vääriksi... Vauva on edelleen ISO!! Kaikki on kuulemma ihan kunnossa ja vauva voi hyvin eikä sitä kasvua voi itse hillitä, kun ei kerran ole sokereissakaan vikaa. Kyllä mua nyt pelottaa sittenkin se synnytys :( Ja tekis mieli alkaa jollekin dieetille, mutta eipä kai siinä mitään järkeä olisi. Noh, ehkä se sitten arvioidaan aikanaan, että mahtuuko syntymään alakautta vai ei!
Vilkas kaveri tuo Paavo on kun ei millään meinattu saada ultrattua. Oli ainakin tällä hetkellä aika lailla pää alaspäin tai silleen vinosti, osittain kyljellään. Ja kiveksiä ei löytynyt vaikka miten zoomailtiin... Mut eiköhän ne siellä ole, oli se 4D niin tarkka.
Kohdunsuu oli sormelle auki, mutta napakka, kaula ei ole lyhentynyt. Eli ei mitään viitteitä ennenaikaisesta synnytyksestä. EIkä mulla kyllä ole ollutkaan kuin niitä kivuttomia suppareita. Mun tilaani lääkäri arvioi " henkisesti uupuneeksi" , mut kuulemma se ei ole mikään ihme tässä elämäntilanteessa (pieni lapsi, rankka työ + raskaus). Että pitää vaan jotenkin jaksaa! Niinpä niin...
Sorry kun en nyt enempiä kommentoi teidän juttuja, yritän ehtiä paremmalla ajalla.
ariella ja masu-paavo 27+4
Kävin sit tänään iltapäivällä neuvolassa ja terveydenhoitaja siellä heti alkuun sanoi, että yskä kuulostaa niin pahalta, että kirjoitanpa sulle sairaslomaa.. Kirjoitti sitten loppuviikon ja sanoinkin, että enempää en tarviikaan, kun ensi viikolla aloitan lomani ;) Meneehän siinä sit omat lomapäivät, mutta ihan sama tässä vaiheessa, kunhan saa jäädä kotiin.
Toisaalta hirvittää aamulla soittaa pomolle, kun just tällä viikolla tuli vasta se sijainen harjoittelemaan ja se on vielä ihan pihalla kaikesta,mutta en mä sille tietysti mitään voi.. Oma ja vauvan vointi on kuitenkin etusijalla.
Muuten neuvolassa kaikki ok, kahden viikon päähän seuraava aika ja sit ensi viikolle uusi (toinen) sokerirasitus, kun viime viikolla siellä äitipolilla olivat sitä mieltä, että vauva on niin iso, että olisi syytä tehdä uusi sokerirasitus. No, mennään sitten käymään ja katsotaan, että mikä lopputulos siitä on.
Joten mun osaltani työt on siis tehty ja lomanvietto alkaa nyt, vaikkakin ensin näin sairastelun merkeissä, mutta kuitenkin.. Joten seuraavan kerran olis vuoden kuluttua töitä tiedossa, jos en silloinkin jää hoitovapaalle ;o) Tietysti nyt vähän harmittaa se, etten pääse täysillä tämän kodin kimppuun, kun ensin pitää oma olo saada paremmaksi, mutta onhan tässä vielä aikaa..
Ensi viikolla pitää varmaan mennä käymään töissä hakemassa omat tavarat pois ja laittamassa paikka sijaiselle kuntoon, kun tänään tuli vähän kiire lähtö sinne neuvolaan.
Mutta nyt iltapuuhiin ja nukkumaan.
Palaillaan taas huomenna.
-äitiliini78 ja masukki 31+1
Tästä tulee hyvä mieli! :)