Jos terveydenhuollossa 10% ihmisistä aiheuttaa 90% kuluista, miksi ei etsitä sitä 10%:a ja tehdä heille tarkempaa suunnitelmaa siitä mistä hoidosta hyötyvät?
Jos tunnistettaisiin tarkemmin ne potilaat, joiden hoito vie eniten resursseja, arvioitaisiin että mistä he hyötyvät ja mistä eivät? Ehkä säästyisi enemmän resursseja?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi lähti päivystykseen heti, jos ei tehty niinkuin hän halusi. Sydämestä kuulemma ottaa ja uskomatonta, mutta siellä kyllä tutkitaan ja rahaa palaa.
Kyllä oikeasti sydänvaivat voi oireilla noin.
Kyllä, jos ei saa päättää 2 - vuotiaan lapsen juhla-asua vaan ilkeä miniä päättää oman lapsen juhlaasun.
Ja anopilla pitää viettää jouluaatto tai muuten on ilkeä miniä. Kuulutko sinäkin niihin, että olet jouluaaton omassa kotona, ilkeä miniä siis.
Eläkeläisissäkin on noita ilkeitä miniöitä, että ovat olleet jouluaaton omassa kotona ja aiheuttaneet anopille sydänkohtauksen.
Meidän äiti oli kaikki jouluaatot omassa kotona. Oikein viimeisen päälle ilkeä miniä, kehtasi vielä tehdä omat jouluruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että jotkut ihmiset on menossa / viemässä lapsiaan lääkäriin aina kun vähänkin on jotain. Siis kymmeniä kertoja vuodessa on asiaa lääkärille, milloin mistäkin syystä.
Minulla kun oli urheilusta tullut selkäkipu (venähdys), ehdotti eräs edellä mainitun kaltainen että mene ihmeessä lääkäriin. En mennyt vaan parantelin ihan levolla, kävelyllä ja venyttelyllä.
En mene lääkäriin myöskään jos minulla on vaikkapa 38 astetta kuumetta eikä muita oireita ole. Mitä ne lääkärit voisivat asialle tehdä? Sanovat vain että Burana on hyvä lääke.
Mä olen ihmetellyt samaa. Muutamat henkilöt tuttavapiirissä menevät aina lääkäriin, kun ovat vähänkin flunssassa tms.
Voisiko syynä olla että osa tarvitsee lääkärintodistuksen jotta saa olla kotona sairastamassa. Kyllä minustakin tuntuu tyhmältä häiritä lääkäriä tavallisen flunssan takia mutta kun se todistus tarvitaan. Ja valitettavasti ihan syystä kun omallakin työpaikalla on näitä tyyppejä jotka olisi koko ajan omailmoitteisella saikulla jos saisivat. Toki voisi miettiä miten tämä hoidettaisiin tehokkaammin niin että lääkärit saisivat keskittyä oikeasti tärkeisiin asioihin.
Ja monelle työnantajalle se lääkärintodistus on tärkeä paperi, koska työnantaja voi hakea omavastuun jälkeen työntekijän sairasajanpalkan Kelalta. Jos lääkärintodistusta ei ole, ei myöskään Kela korvaa ja työntekijän sairasajanpalkka jää kokonaisuudessaan työnantajan maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että jotkut ihmiset on menossa / viemässä lapsiaan lääkäriin aina kun vähänkin on jotain. Siis kymmeniä kertoja vuodessa on asiaa lääkärille, milloin mistäkin syystä.
Minulla kun oli urheilusta tullut selkäkipu (venähdys), ehdotti eräs edellä mainitun kaltainen että mene ihmeessä lääkäriin. En mennyt vaan parantelin ihan levolla, kävelyllä ja venyttelyllä.
En mene lääkäriin myöskään jos minulla on vaikkapa 38 astetta kuumetta eikä muita oireita ole. Mitä ne lääkärit voisivat asialle tehdä? Sanovat vain että Burana on hyvä lääke.
Mä olen ihmetellyt samaa. Muutamat henkilöt tuttavapiirissä menevät aina lääkäriin, kun ovat vähänkin flunssassa tms.
Voisiko syynä olla että osa tarvitsee lääkärintodistuksen jotta saa olla kotona sairastamassa. Kyllä minustakin tuntuu tyhmältä häiritä lääkäriä tavallisen flunssan takia mutta kun se todistus tarvitaan. Ja valitettavasti ihan syystä kun omallakin työpaikalla on näitä tyyppejä jotka olisi koko ajan omailmoitteisella saikulla jos saisivat. Toki voisi miettiä miten tämä hoidettaisiin tehokkaammin niin että lääkärit saisivat keskittyä oikeasti tärkeisiin asioihin.
Ja monelle työnantajalle se lääkärintodistus on tärkeä paperi, koska työnantaja voi hakea omavastuun jälkeen työntekijän sairasajanpalkan Kelalta. Jos lääkärintodistusta ei ole, ei myöskään Kela korvaa ja työntekijän sairasajanpalkka jää kokonaisuudessaan työnantajan maksettavaksi.
Kun on työkokeilussa 560 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä niin kela vaatii myös sairaslomatodistuksen, mutta työterveyshuoltoa ei ole esim. kun hyllyttää kaupassa tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä pienten lasten vanhemmilla ole paljon vaihtoehtoja, jos lapsella on nuhaa tai räkätauti, kun lasta EI SAA viedä päiväkotiin, niin on vietävä lääkäriin, joka kirjoittaa sairaustodistuksen, jotta jompikumpi vanhempi voi kotiin jäädä hoitamaan lasta, sillä monet työnantajat vaativat sen lääkärintodistuksen, eikä palkatonta vapaata aina saa.
Täälläkin on päiväkodin henkilökunnan useasti syyllistänyt vanhempia, miksi päiväkotiin tuodaan räkäsiä lapsia.
Ja monessa työpaikassa aikuiset eivät voi mennä pienessäkään flunssassa töihin esim. elintarvike-ala, vanhustenhoiva, ravitsemus jne. Ja poissaoloon tarvitaan lääkärintodistus.
Tosin en ymmärrä kaltaisiasi, jos 38 asteen kuumeessa ja flunssa ollaan töissä ja näin sairastutaan muut. Ja mikä on työteho 38 ast.kuumeessa työntekijällä.
Suurin osa lääkärissä käynneistä flunssan takia perustuu lääkärintodistuksen saamiseen.
Se todistus kirjoitetaan puhelimessa, hoitajan toimesta. Aika harvoin otetaan näytille, sillä ei ole flunssassa tarpeen tulla vastaanotolle. Ja suurimmassa osassa firmoja saa lasta hoitaa 3 vrk, omalla ilmoituksella, ja itseään 3-7 vrk omalla ilmoituksella.
T.tätä työkseen tekevä
Joo ja joku niskamurtuma mikä leikattu ja siitä lähes tetra aiheuttaa jo suoraan miljoonan laskun kunnalle plus lisähoidot.
Tietty tapaturmia huono ehkäistä, mutta niistä tulee iso lasku.
Vierailija kirjoitti:
Onhan heitä jo ohjattu omille hoitajille, siis näitä terveyspalvelujen suurkuluttajia terveysasemilla.
Näille paljon palveluita tarvitseville on omat hot Lind numerot onahoitajille. Heille on lääkärit laatineet hoitosuunnitelmat ja ollaan sovittu, että omahoitajat ottavat heihin yhteyttä säännöllisesti.
Ei tuokaan hillitse näitä suurkuluttajia ottamasta yhteyttä terveydenhuollon palveluihin.
Monella heistä on arjenhallinan ongelmaa, rahahuolia, yksinäisyyttä jne.Vaikka olisin tänään tämmöisen henkilön kanssa tunnin keskustellut, sopinut jatkoista ensi viikolle, niin monesti he soittavat jo seuraavana aamuna ja haluavat lääkäriaikaa, uutta lääkettä tai hoitajalle pääsyä.
Nämä henkilöt eivät kuuluisi missään määrin terveyspalvelujen piiriin useita kertoja viikossa, mutta minkäs teet kun yksinäisyydestä kärsivä Martta 87v saa sydänoireita ja pakkohan se on tulla käymään terveysasemalla tai soittaa 112.
Tai ylivelkaantunut Jarkko 58v ei saa hengitettyä, kun rahattomuus ilmeisesti ahdistaa.
Tai Heikki 67v on eläkkeelle jäätyään hankkinut 58kg ylipainon ja selkää särkee yötä päivää.Hyviä ehdotuksia varmasti terveyspalveluissa otetaan vastaan, mitä näille pyöröovi asiakkaille voisi ja pitäisi tehdä!
No tiedä tästä hot linestä, kun omahoitajan puhelua voi joutua odottamaan 3-5 tuntia. Ei puheluiden viive saisi olla tuollainen. Välillä takaksinsoittoa ei tule koko päivän aikana. Ihan kiusallaan ja vain koska voidaan, jätetään näille soittaminen viimeiseksi ja hoidetaan ns. paremmat potilaat ensin.
Okei lopetetaan vanheneminen ja lukitaan juopot lukkojen taa ja herkkuruuat myös.
Ongelmana on se, että kuluja syntyy valtavasti muualla kuin varsinaisessa hoitotapahtumassa. Otetaan esimerkiksi toimimattomat tietotekniikkajärjestelmät, jotka on yhteensopimattomia muiden sairaanhoitopiirien järjestelmien kanssa. Aikaa ja rahaa kuluu myös siihen, että potilaita estetään saamasta heti ja nopeasti paras hoito, jolloin hän ei bunerangina seilaa hoitajalta toiselle, jotka estävät lääkärille pääsyn portinvartijoina. Nopea ja tehokas diagnoosi olisi lääkärille oikea-aikaisesti päästyä paras säästökeino. Ongelmana pidetään liian pieniä lääkäriresursseja. Tämä ei pidä paikkansa. Suomessa on väestöön suhteutettuna tarpeeksi lääkäreitä, mutta he ovat väärässä paikassa. He hiitavst terveempiä potilaita työterveydenhoidossa ja yksityisellä eivätkä julkisella puolella, jossa käyvät sairaimmat ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Okei lopetetaan vanheneminen ja lukitaan juopot lukkojen taa ja herkkuruuat myös.
Ei ketään kannata lukita mihinkään se lisää vain kuluja kun niitä lukkojen takana olevia joutuu joku vahtimaakin. Usein myös joku keittää näille ruuat ja siivoaa heidän sotkunsa jne.
Vierailija kirjoitti:
En tajua aloittajaa.
Jos ihmisellä on pitkäaikaissairaus, kyllä hän tarvitsee ne hoitokerrat. Ei niitä voi vähentää. Kyllähän ne sairaat hoitoa tarvitsevat ihmiset nimenomaan on tunnistettu, siksihän he sitä hoitoa saavat.
Mitkä hoitokerrat? Edellinen perussairauksien kontrolli oli vuonna 2018 ja viimeksi tässä kuussa uusittiin lääkkeitä, mutta aikoja perussairauksien kontrolliin ei saa, vaikka sairauksiani pitäisi kontrolloida vuosittain. Useampi lääkäri on jo kieltäytynyt uusimasta reseptejäni, koska kontrollit on tekemättä, mutta jonkun täytyy aina lopulta uusia ne, koska eivät voi jättää lääkkeittäkään. Mielelläni menisin päivystyksen sijaan kontrollikäynnille, mutta ei ole paljon vaihtoehtoja, jos ja kun vointi romahtaa täysin.
Kaikista sairauksista pitäisi ottaa reippaasti omavastuuta esim syöpäleikkauksesta maksat 70% itse. Tällöin jokaisen tulisi itse harkita hoitaako sairauttaan vai ei. Ei ole järkeä laittaa yhteiskunnan rahoja siihen että joku elää 4kk pidempään ja joskus hoidon aloittaminen on eettisesti väärin. Niin kuin eläinten puolella sanotaan, kuoppaan vaan. Kannatan eutanasiaa ja sitä pitäisi olla tarjolla terveysasemilla laajemmin. Ja eutanasia voisi olla maksutonta.
Eläkeläisissäkin on noita ilkeitä miniöitä, että ovat olleet jouluaaton omassa kotona ja aiheuttaneet anopille sydänkohtauksen.