Jos terveydenhuollossa 10% ihmisistä aiheuttaa 90% kuluista, miksi ei etsitä sitä 10%:a ja tehdä heille tarkempaa suunnitelmaa siitä mistä hoidosta hyötyvät?
Jos tunnistettaisiin tarkemmin ne potilaat, joiden hoito vie eniten resursseja, arvioitaisiin että mistä he hyötyvät ja mistä eivät? Ehkä säästyisi enemmän resursseja?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaa niin ja niin paljon kuluja.
No, mites jos on joku iso sydänleikkaus, mitkä ovat kulut siihen verrattuna että joku käy vaikka viisi kertaa päivystyksessä jonkin pikkuongelman takia.
Et sinä näistä kuluista niin tarkkaan tiedä...
Kulut syöpähoidoista. Kulut neurologisten tilojen hoidosta. Kulut lasten vaikeiden sairauksien hoidosta. Kulut siellä ja täällä.
Ihminen ei yleensä sairaudelleen mitään voi!
Voi kamala kun nyt pitää jo ruveta luokittelemaan kuka aiheuttaa eniten kuluja....
Kaikki työstä aiheutuvat kulut, laitteet, apuvälineet, hoidolliset aineet, lääkkeet, vuodepaikat....
Mene nyt jo hittoon filosofoimaan.
Luitko edes aloitusta? Kyllä minä ainakin haluaisin mieluummin tehokasta ja omaan tilanteeseeni sopivaa hoitoa, kuin pompottelua paikasta toiseen ja jatkuvia "syö buranaa" -neuvoja. Turhia kuluja aiheutuu siitä, että ihmiset eivät pääse ajoissa tutkimuksiin ja hoitoihin.
Kyllähän niin tehdäänkin. Nämä paljon palveluita käyttävät on tiedossa ja heille tehdään hoitosuunnitelma. Monella se vaan kosahtaa siihen, että itse ei olla valmiita tekemään mitään oman terveytensä eteen.
Vierailija kirjoitti:
Tosin jos kyse esimerkiksi montaa sairautta sairastavasta vanhuksesta, mielenterveyspalveluita paljon käyttävästä tai päihderiippuvaisesta joka uudelleen ja uudellen käy päivystyksessä niin miten näistä säästettäisiin?
Panostetaan syrjäytymistä ehkäiseviin toimintamalleihin, niin ennaltaehkäistään tilanteiden pääsyä näin pahaksi.
Ne on noi pulskat yksilöt.Joku BMI-laskuriin perustuva vero voisi tehdä hyvää
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aivan joka sairautta ja jokaista ihmistä ei pitäisi edes yrittää parantaa. Ainakin tuottamattomien yksilöiden hoidosta voisi tinkiä. Ihmiset elävät nykyään liian kauan ja tätä taloutemme ei kestä.
kok
Tätähän se on se nykypäivä. Kilpirauhaskiista.
Virkalääkärit jättää heitteille saamatta sanktioita.
Jos olet työelämässä, sinut hoidetaan. Mutta jos olet sairautesi takia työkyvytön, niin sinua ei hoideta.
Se talous voisi paljon paremmin, kun minäkin sinne pääsisin niitä veroeuroja syytämään. Työllä ansaittuja. Lisäksi suuri osa menisi kulutukseen.
Mutta ei.
Terveisin yksi todella kettuuntunut.
PS. Se jota asia kiinnostaa, voi laittaa googleen " kilpirauhaskiista"
Olen huomannut että jotkut ihmiset on menossa / viemässä lapsiaan lääkäriin aina kun vähänkin on jotain. Siis kymmeniä kertoja vuodessa on asiaa lääkärille, milloin mistäkin syystä.
Minulla kun oli urheilusta tullut selkäkipu (venähdys), ehdotti eräs edellä mainitun kaltainen että mene ihmeessä lääkäriin. En mennyt vaan parantelin ihan levolla, kävelyllä ja venyttelyllä.
En mene lääkäriin myöskään jos minulla on vaikkapa 38 astetta kuumetta eikä muita oireita ole. Mitä ne lääkärit voisivat asialle tehdä? Sanovat vain että Burana on hyvä lääke.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että jotkut ihmiset on menossa / viemässä lapsiaan lääkäriin aina kun vähänkin on jotain. Siis kymmeniä kertoja vuodessa on asiaa lääkärille, milloin mistäkin syystä.
Minulla kun oli urheilusta tullut selkäkipu (venähdys), ehdotti eräs edellä mainitun kaltainen että mene ihmeessä lääkäriin. En mennyt vaan parantelin ihan levolla, kävelyllä ja venyttelyllä.
En mene lääkäriin myöskään jos minulla on vaikkapa 38 astetta kuumetta eikä muita oireita ole. Mitä ne lääkärit voisivat asialle tehdä? Sanovat vain että Burana on hyvä lääke.
Mä olen ihmetellyt samaa. Muutamat henkilöt tuttavapiirissä menevät aina lääkäriin, kun ovat vähänkin flunssassa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi lähti päivystykseen heti, jos ei tehty niinkuin hän halusi. Sydämestä kuulemma ottaa ja uskomatonta, mutta siellä kyllä tutkitaan ja rahaa palaa.
Meillä samaa oireyhtymää. Anoppi kielsi aivan ehdottomasti, että vanhan talon keittiön läpikulunutta linoleumilattiaa n vuodelta 1930 ei saa vaihtaa. Sitä ei siis vaan saa vaihtaa. Ensin hän vaan väitti vastaan, että ei, ei käy. Sitten väitti että ko. laittian on omin käsin asentanut suuresti kaivattu ja pidetty, aikaa sitten kuollut isoisä, joka olisi vieläpä lausunut,että laittaa sellaisen lattian että lapset ja lapsenlapsetkin saavat siitä nauttia.
No, talo on siis rakennettu 1900, ja tosiaankin isoisä(kin) siellä on aikanaan asunut. Ja varmaankin keittiötäkin rempannut.
Mieheni on ainoa lapsi ja talo oli toki hänelle perinnössä tuleva. Joten hän halusi jo hyvissä ajoin tehdä talossa sellaisia remontteja, joita tosiaan tarvittiin. Kuten tämä hiutunut lattia.
Mutta ei, se ei käy. Aikansa siinä sitä kinasivat, äiti ja poika. Äiti käytti kaikki draaman keinot mitä löytyi, siinä oli Ella Erosen teatteriesitysten henkeä paikalla. Mies käytti faktoja ja piti päänsä.
Sitten alkoikin anopilla henkeä ahdistaa ja sydämestä ottaa. Oli kovin vaikeaa. Minä säikähdin ja sanoin että täytyy sitten Medi-Heli soittaa. Sekään ei käynyt.
Mutta muori sai sillä kertaa taistelun keskeytettyä ja mielestään varmaan "voitti" tämän erän.
Uusia taisteluja oli toki vielä tulossa, eikä tämä lattia-asiakaan mitenkään valmiiksi tullut. Hautuumaan jälkeen sitten laitettiin koko keittiö uusiksi.
Hersileijaa! Siinä taas urakalla pilataan suomalaista arkkitehtuuria.
Millainen ihminen haluaa vaihtaa linoleum (korkkipuu), joka on laitettu v. 1930, kun se uudelleen käsittelyllä olisi taas uuden veroinen ja kestää taas ikuisuuden.
Anna kun arvaan, laminaattia tilalle.
Nämä ihmiset ei hyödy mistään hoidosta jota yhteiskunnalla on heille tarjota. Mikään valintamyymälä julkinenterveydenhiolto ei ole vaikka monet niin toivovat.
Aika paljonhan tuo 10 % on vanhusväestöä. Aloittajakin voi aikanaan kuulua siihen, vaikka ei vielä kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä pienten lasten vanhemmilla ole paljon vaihtoehtoja, jos lapsella on nuhaa tai räkätauti, kun lasta EI SAA viedä päiväkotiin, niin on vietävä lääkäriin, joka kirjoittaa sairaustodistuksen, jotta jompikumpi vanhempi voi kotiin jäädä hoitamaan lasta, sillä monet työnantajat vaativat sen lääkärintodistuksen, eikä palkatonta vapaata aina saa.
Täälläkin on päiväkodin henkilökunnan useasti syyllistänyt vanhempia, miksi päiväkotiin tuodaan räkäsiä lapsia.
Ja monessa työpaikassa aikuiset eivät voi mennä pienessäkään flunssassa töihin esim. elintarvike-ala, vanhustenhoiva, ravitsemus jne. Ja poissaoloon tarvitaan lääkärintodistus.
Tosin en ymmärrä kaltaisiasi, jos 38 asteen kuumeessa ja flunssa ollaan töissä ja näin sairastutaan muut. Ja mikä on työteho 38 ast.kuumeessa työntekijällä.
Suurin osa lääkärissä käynneistä flunssan takia perustuu lääkärintodistuksen saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihmetellyt samaa. Muutamat henkilöt tuttavapiirissä menevät aina lääkäriin, kun ovat vähänkin flunssassa tms.
Olisivatko he töissä tai pienten lasten vanhempia, kun nuhaista lasta ei saa viedä päiväkotiin, jos vanhemmat työelämässä.
Jos kotona päivät pitkät, ei kait sitä lääkärintodistusta tarvitse ja voi ihmetellä, mitä ne lääkärintodistuksella tekevät.
Iso osa sairastelusta on itseaiheutettuja elintasosairauksia ja moneen muuhunkin sairastelun pystyy itse vaikuttamaan. Mutta jos ei halua, niin yhteiskunnalla on vähän keinoja.
Rahaa ei kannata käyttää ihmisiin, jotka ovat siinä hyödy.
Tätä olisi voitu soveltaa jo koronan aikana vanhuksiin ja läskeihin eikä pistää koko yhteiskuntaa lockdowniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko syynä olla että osa tarvitsee lääkärintodistuksen jotta saa olla kotona sairastamassa. Kyllä minustakin tuntuu tyhmältä häiritä lääkäriä tavallisen flunssan takia mutta kun se todistus tarvitaan. Ja valitettavasti ihan syystä kun omallakin työpaikalla on näitä tyyppejä jotka olisi koko ajan omailmoitteisella saikulla jos saisivat. Toki voisi miettiä miten tämä hoidettaisiin tehokkaammin niin että lääkärit saisivat keskittyä oikeasti tärkeisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Ne on noi pulskat yksilöt.Joku BMI-laskuriin perustuva vero voisi tehdä hyvää
Juotko itse alkoholia tai poltatko tupakkaa. Syövän hoidon voisit itse maksaa.
Ihan siksi koska niin moni ei itse sitoudu hoitoonsa.
Ei ne lihavat laihduta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi lähti päivystykseen heti, jos ei tehty niinkuin hän halusi. Sydämestä kuulemma ottaa ja uskomatonta, mutta siellä kyllä tutkitaan ja rahaa palaa.
Kyllä oikeasti sydänvaivat voi oireilla noin.
Kyllä, jos ei saa päättää 2 - vuotiaan lapsen juhla-asua vaan ilkeä miniä päättää oman lapsen juhlaasun.
Ja anopilla pitää viettää jouluaatto tai muuten on ilkeä miniä. Kuulutko sinäkin niihin, että olet jouluaaton omassa kotona, ilkeä miniä siis.
Vierailija kirjoitti:
Se 10%, johon ap viittaa, on päihteidenkäyttäjiä, jotka tukkivat päivystykset. He eivät noudata mitään hoito-ohjeita, joten on vaikea muiden puuttua heidän elintapoihinsa.[/quote
Näin juuri. Päihdeongelmien ja riippuvuuksien hoito on haasteellista ja vaatii yksilön omaa motivaatiota pitkäkestoisesti. Sitä ei usein löydy.
Samoin muut elintavat, jotka pitkässä juoksussa aiheuttavat terveysongelmia. Terveellisestä ravitsemuksesta ja liikunnasta tulee infoa valtavasti mutta pysyvä elintapojen muuttaminen onnistuu harvalta.
Sitten on vielä ikääntyneet, joilla kasaantuu iän myötä monenlaista vaivaa. Näitä monisairaita on 75+ ikäisessä paljon ja eipä ikääntymiselle paljoa voi. Osa toki kaatuu saappaat jalassa, mutta iso joukko työllistää viimeiset ikävuodet tihein käynnein ja osastojaksoin terveyspalveluja.
Se 10%, johon ap viittaa, on päihteidenkäyttäjiä, jotka tukkivat päivystykset. He eivät noudata mitään hoito-ohjeita, joten on vaikea muiden puuttua heidän elintapoihinsa.