Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan koira haukkuu KOKO ajan, mitä tehdä?

Vierailija
02.10.2022 |

Otsikossa kysymys eli jos isännöitsijälle valittaa, että ko. koira haukkuu häiritsevästi, tekeekö isännöitsijä mitään, koska koira on hallituksen pj:n?

On käsittämätöntä, että ottivat kesällä tähän paperiseinäiseen taloon (esim. ihan normaaliääninen puhe kuuluu naapurista) koiran, joka on rotumäärityksen mukaan haukkuherkkä. Koira siis ulvoo ja haukkuu tietysti koko sen ajan, kun on yksin kotona, mutta haukkuu myös silloin, kun perhe on kotona. Heillä on useita lapsia ja elämä kuin Melukylässä muutenkin, niin eivät vissiin itse edes häiriinny siitä, että koira haukkuu jatkuvasti.

En ole käynyt sanomassa perheelle, koska kyllähän he jo tietävät asian. Koiran haukku ja ulvonta kuuluu pihalle asti, kun menee heidän asuntonsa ohi eli kuulevat kyllä kotoa lähtiessään ja kotiin tullessaan mikä mekkala siellä on. Varmasti ovat myös tietoisia talon yleisestä järjettömän huonosta äänieristyksestä, kun ovat monta vuotta talossa asuneet ja itsekin varmaan kuulevat naapureistaan kaiken mahdollisen.

Olen kesästä lähtien joutunut käyttämään korvatulppia niin usein, että ttl kielsi niiden käytön nyt hetkeksi, koska korvakäytävien iho on ärsyyntynyt ja hilseilee.
Ehdotuksia, miten edetä asiassa tai vinkkejä korvia ärsyttämättömistä tulpista tms. otetaan kiitollisena vastaan. Muutto on mahdollinen aikaisintaan ensi kesänä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin aikoinaan rivitalosta asunto ja seinänaapuri tuli puhumaan miten ihanaa on kun meillä ei ole koiraa, kun edellisellä asukkaalla oli ollut koira mikä oli haukkunut jatkuvasti.

Ei mennyt kuin puoli vuotta niin nämä samaiset naapurit ostivat koiranpennun.😡

Ps.Toisella puolella naapurin penikoilla oli piano leikkikaluna.👹

Onneksi päästiin tuolta pois.

Tuttu tilanne! Mullakin oli alakerran naapuri jolla koira, haukkui tosin harvoin. Muuttivat pois, olin iloinen siitä mutta tilalle muutti perhe joilla 2 räksyttävää pikkurakkia ja 2 pientä lasta! Seinän takaa muutti  äskettäin lapseton poikamies pois, tilalle sinkkunainen jolla isompi koira! Joten nyt olen koirien ympäröimä, talossa kuuluu myös normaalitkin äänet herkästi saati tommonen kimeä räksytys ja kumea haukunta joka herätti mut vimme yönäkin klo 1.10 juuri sikeimmästä unesta. Olen muutenkin herkkäuninen niin harmittaa vietävästi. Olen menettämäss ä  hermoni, ja tulee kärttyisä olo heti kun se alkaa. Välillä on siis taukojakin. Heippalappu toimitettu ja puinen harjanvarsi sängyn vieressä . Iltaisin alan sillä paukuttaa mutta päivisin yritän kestää ja venyttää vieteriäni. Minusta tuo on kotirauhan rikkomista! Ai niin, vuokrayhtiölle ilmoitin mutta kuulema pitäisi kerätä muutaman naapurin nimet ja tehdä virallinen valitus. En jaksa, olkoot.

Hyvänen aika, kaikilla on oikeus häiriöttömään asumiseen. Tuo yleinen älytön harhaluulo, että isännöitsijän ei tarvitse hoitaa asiaa, jos vain yksi valittaa. Varmaankin isännöitsijät ovat laiskuuttaan luoneet sellaisen mielikuvan ja "säännön". Joskushan meteli rakenteiden takia kantautuu vain yhteen huoneistoon tai kaikki lähinaapurit mekkaloivat. Teet virallisen valituksen ja ilmoitat, että vaikka häiriö kohdistuisi vain sinuun, asiaan on reagoitava tai vaadit merkittävää vuokranalennusta alentuneen asumismukavuuden vuoksi. 

Vierailija
22/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin aikoinaan rivitalosta asunto ja seinänaapuri tuli puhumaan miten ihanaa on kun meillä ei ole koiraa, kun edellisellä asukkaalla oli ollut koira mikä oli haukkunut jatkuvasti.

Tuttu tilanne! Mullakin oli alakerran naapuri jolla koira, haukkui tosin harvoin. Muuttivat pois, olin iloinen siitä mutta tilalle muutti perhe joilla 2 räksyttävää pikkurakkia ja 2 pientä lasta! Seinän takaa muutti  äskettäin lapseton poikamies pois, tilalle sinkkunainen jolla isompi koira! Joten nyt olen koirien ympäröimä, talossa kuuluu myös normaalitkin äänet herkästi saati tommonen kimeä räksytys ja kumea haukunta joka herätti mut vimme yönäkin klo 1.10 juuri sikeimmästä unesta. Olen muutenkin herkkäuninen niin harmittaa vietävästi. Olen menettämäss ä  hermoni, ja tulee kärttyisä olo heti kun se alkaa. Välillä on siis taukojakin. Heippalappu toimitettu ja puinen harjanvarsi sängyn vieressä . Iltaisin alan sillä paukuttaa mutta päivisin yritän kestää ja venyttää vieteriäni. Minusta tuo on kotirauhan rikkomista! Ai niin, vuokrayhtiölle ilmoitin mutta kuulema pitäisi kerätä muutaman naapurin nimet ja tehdä virallinen valitus. En jaksa, olkoot.

Hyvänen aika, kaikilla on oikeus häiriöttömään asumiseen. Tuo yleinen älytön harhaluulo, että isännöitsijän ei tarvitse hoitaa asiaa, jos vain yksi valittaa. Varmaankin isännöitsijät ovat laiskuuttaan luoneet sellaisen mielikuvan ja "säännön". Joskushan meteli rakenteiden takia kantautuu vain yhteen huoneistoon tai kaikki lähinaapurit mekkaloivat. Teet virallisen valituksen ja ilmoitat, että vaikka häiriö kohdistuisi vain sinuun, asiaan on reagoitava tai vaadit merkittävää vuokranalennusta alentuneen asumismukavuuden vuoksi. 

Kiitos! Hyvä tietää että yksinkin voi sen tehdä. Luulin että se on oltava niin kirjaimellisesti että tuplatodistus... Välillä tosiaan tuntuu että kotihan pitäisi olla ihmisen oma "turvapaikka" tässä pahassa maailmassa, nyt tuntuu että kotonakin on paha olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Hyvä tietää että yksinkin voi sen tehdä. Luulin että se on oltava niin kirjaimellisesti että tuplatodistus... Välillä tosiaan tuntuu että kotihan pitäisi olla ihmisen oma "turvapaikka" tässä pahassa maailmassa, nyt tuntuu että kotonakin on paha olla.

Kotirauhan häirinnän tunnusmerkistön täyttyminen ei todellakaan edellytä yhtä useampaa asianomistajaa. Rikoslaki on siltä osin äärimmäisen yksiselitteinen. Rikoslaissa tarkoitettua oikeutta yksityiselämän suojaan ei voi myöskään edes osittain heikentää taloyhtiön järjestyssäännöissä muotoilemalla tyyliin "ettei kotieläimet _kohtuuttomasti_ aiheuta häiriötä" - tällaisen muotoilunhan oli ainakin Lumo tehnyt (täysin siis lainvastaisesti; rikoslaissa tarkoitettu häirintä on yksiselitteisesti kiellettyä ja Suomessa noudatetaan lakia, ei mitään pilipalipelisääntöjä).

Vierailija
24/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juttelin meidän naapurin koiralle seinän takaa rauhoittavasti, kun yöllä itki ikävää. Se auttoi.

Vierailija
25/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on pimeitä koiria; itse olin tänään hädin tuskin ehtinyt ulko-ovesta ulos lähtiessäni joka-aamuiselle juoksulenkilleni kun jo heti sellaisen pikkuristeyksen kohdalla, joka yhdistää kotitaloni tien yleiseen kevyenliikenteen väylään, oli jokin iso ihan raivotautisekopäinen koira _heti_ haukkumassa, murisemassa ja tulossa mua kohti. Ulkoiluttajana täysin auktoriteettia vailla oleva nuorehko muija, joka lässytti vailla mitään vaikutusta että "Bella Bella, ei saa, ei Bella, ei saa, Bella ei ei saa". Huhhuh. Jäin odottamaan vuoroani. Kiva jollekulle "törmätä" tuohon kaksikkoon jossain kapealla tiellä / kohdassa, jossa refleksinomaisesti väistää ko. piskiä ja hyppää esim. autotielle.

Vierailija
26/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tätä alkuunkaan, että ei pystytä puhumaan naapurin kanssa ilmiselvästä ongelmasta, ennemmin haetaan poliisia apuun. 

Vierailija
27/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotirauhan häirinnän tunnusmerkistön täyttyminen ei todellakaan edellytä yhtä useampaa asianomistajaa. Rikoslaki on siltä osin äärimmäisen yksiselitteinen. Rikoslaissa tarkoitettua oikeutta yksityiselämän suojaan ei voi myöskään edes osittain heikentää taloyhtiön järjestyssäännöissä muotoilemalla tyyliin "ettei kotieläimet _kohtuuttomasti_ aiheuta häiriötä" - tällaisen muotoilunhan oli ainakin Lumo tehnyt (täysin siis lainvastaisesti; rikoslaissa tarkoitettu häirintä on yksiselitteisesti kiellettyä ja Suomessa noudatetaan lakia, ei mitään pilipalipelisääntöjä).

Lohdullista kuulla että vika ei ole minun korvien välissä vaan minullakin on oikeus olla kotonani rauhassa ilman todistajia! Tosiaan, juuri noinhan meidänkin talon järjestyssäännöissä sanotaan (Mestariasunnot) "...etteivät lemmikkieläimet kohtuuttomasti aiheuta häiriötä. " Mikä on kohtuutonta, no mielestäni on kun räksytystä joutuu kuuntelemaan aamulla, päivällä, illalla varsinkin ja joskus yöllä, harvoin onneksi. Ihmettelen kuinka se omistajaperhe itse kestää sitä kuunnella, etteivät tee asialle jotain. kuulema on olemassa esim joku sitruunakaulapanta tms.

Vierailija
28/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä tätä alkuunkaan, että ei pystytä puhumaan naapurin kanssa ilmiselvästä ongelmasta, ennemmin haetaan poliisia apuun. 

Koska pelätään että menee riitelyksi, useinhan nuo koiranomistajat loukkaantuvat jos heidän pikku söpöliineistä kehdataan valittaa! Vaan menee ne välit huonoksi siitäkin jos annetaan koiran häiritä jatkuvasti haukunnallan!

Vierailija
29/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinvalvonta/poliisi. Tee ilmoitus kotirauhan häirinnästä nauhoita haukkumusta.

Vierailija
30/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne tuo vähänkuin jossain yhtiöissä talotoimikunnan puheenjohtaja kenen pitäisi olla esimerkkinä järjestyssääntöjen noudattamisesta onkin niiden pahin rikkoja. Mutta kyllä niitäkin voidaan huomauttaa vaikka kuvittelevat olevansa lain ja järjestyksen yläpuolella.

Minä omistan osakkeen ja pidän hallituksen puheenjohtajaa alaisenani, hän on se, jolle me osakkaat annamme tehtäviä, mitään määräysvaltaa ei pjllä minuun, eikä muihinkaan osakkaisiin, ole. En oikein ymmärrä ihmisten käsitystä, että pj olisi jotenkin määräysvallassa.

Väärä asenne tämäkin. Et ole pj:n pomo kuitenkaan. Tiedätkö, kuinka vaikeaa on nykyään saada taloyhtiölle osakkaiden keskuudesta hallitus? Parempi vaihtoehto on mielestäni ostohallitus, maksaa hitosti, mutta ei aleta sitten taloyhtiössä nokkimaan, kuka on kenenkin "alainen" tai mielestään muiden yläpuolella. Se tuo tasavertaisuutta.

Vierailija
31/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa suomeen.

Vierailija
32/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiö vou ottaa haltuuun hallituksen pj:n asunnon eikä hän saa osallistua asian käsittelyyn taloyhtion puolella.

No eipä nyt ihan ensimmäiseksi voi ottaa, edellyttää runsaasti muita toimenpiteitä ennen ja muutakin kuin koiran räksytykseen.

Vierailija
33/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska pelätään että menee riitelyksi, useinhan nuo koiranomistajat loukkaantuvat jos heidän pikku söpöliineistä kehdataan valittaa! Vaan menee ne välit huonoksi siitäkin jos annetaan koiran häiritä jatkuvasti haukunnallan!

Siinä on pointti, että pitää koettaa ensin sopia ennen kuin jatkaa 'virallisempaa' reittiä, koska sitä katsotaan nurjasti jos ohittaa tyystin ilman pätevää syytä, eikä siihen kelpaa että sattuu olemaan hallituksen pj, jokin entuudestaan tiedetty raivohäirikkö ehkä. 

Vierailija
34/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on pimeitä koiria; itse olin tänään hädin tuskin ehtinyt ulko-ovesta ulos lähtiessäni joka-aamuiselle juoksulenkilleni kun jo heti sellaisen pikkuristeyksen kohdalla, joka yhdistää kotitaloni tien yleiseen kevyenliikenteen väylään, oli jokin iso ihan raivotautisekopäinen koira _heti_ haukkumassa, murisemassa ja tulossa mua kohti. Ulkoiluttajana täysin auktoriteettia vailla oleva nuorehko muija, joka lässytti vailla mitään vaikutusta että "Bella Bella, ei saa, ei Bella, ei saa, Bella ei ei saa". Huhhuh. Jäin odottamaan vuoroani. Kiva jollekulle "törmätä" tuohon kaksikkoon jossain kapealla tiellä / kohdassa, jossa refleksinomaisesti väistää ko. piskiä ja hyppää esim. autotielle.

Mulla kävi kinttuun kiinni tollanen puudeli, omistaja vaan jatkoi paskanjauhamista siinä jonkun tuttunsa kanssa. Sanoi hei toi puri. Ei edes pyydelly anteeksi vaan mulkoili vihaisesti. Hänen ihan puudeli. Enis kerralla potkaisen puudelin kuin fudiksen. Itsepuolustusta. Pupupuuu.

Vierailija
35/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun näitä luen olen kiitollinen eläkepäivikseni ostamastani ririvarikolmiosta, mitään ei naapurista kuulu, minulla on päätyasunto, joten vain yksi naapuri, yhteistä seinää meillä vain pari metriä. Olisi hirveää elää niin, että naapurista kuuluu jopa puhe. En jaksaisi.

Vierailija
36/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä juttelin meidän naapurin koiralle seinän takaa rauhoittavasti, kun yöllä itki ikävää. Se auttoi.

Psst. Sillä seinällä ei ole naapuri jolla olisi koira.

Vierailija
37/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on pointti, että pitää koettaa ensin sopia ennen kuin jatkaa 'virallisempaa' reittiä, koska sitä katsotaan nurjasti jos ohittaa tyystin ilman pätevää syytä, eikä siihen kelpaa että sattuu olemaan hallituksen pj, jokin entuudestaan tiedetty raivohäirikkö ehkä. 

Vaan kun nimenomaan siitäkin usein suututaan jos mennään omistajalle itselleen sanomaan! Vaikka  sanoisi ihan ystävälliesti, tulee vastaan sellaista tekstiä että! Siksi varmaan heippalaput ensin ja sit virallisesti.

Vierailija
38/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi kinttuun kiinni tollanen puudeli, omistaja vaan jatkoi paskanjauhamista siinä jonkun tuttunsa kanssa. Sanoi hei toi puri. Ei edes pyydelly anteeksi vaan mulkoili vihaisesti. Hänen ihan puudeli. Enis kerralla potkaisen puudelin kuin fudiksen. Itsepuolustusta. Pupupuuu.

Sama täällä. Joidenkin ilmiöiden / tilanteiden kohdalla on ihan turha lässyttää mitään; ainoastaan suora toiminta tehoaa. Koiraihmisten päähän ei mahdu mikään muu kuin se Minä Itse ja kusi.

Vierailija
39/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi hallituksen kokouksiin pitää ilmoittaa käsiteltävät asiat etukäteen, että hallituksen puheenjohtajalla on aikaa lahjoa muut asukkaat ja puhua sinusta paskaa ennen kuin koiranhaukkuvalituksesi käsitellään kokouksessa. jos et ilmoita asiaasi etukäteen, sitä ei käsitellä kokouksessa.

Vierailija
40/50 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne tuo vähänkuin jossain yhtiöissä talotoimikunnan puheenjohtaja kenen pitäisi olla esimerkkinä järjestyssääntöjen noudattamisesta onkin niiden pahin rikkoja. Mutta kyllä niitäkin voidaan huomauttaa vaikka kuvittelevat olevansa lain ja järjestyksen yläpuolella.

Minä omistan osakkeen ja pidän hallituksen puheenjohtajaa alaisenani, hän on se, jolle me osakkaat annamme tehtäviä, mitään määräysvaltaa ei pjllä minuun, eikä muihinkaan osakkaisiin, ole. En oikein ymmärrä ihmisten käsitystä, että pj olisi jotenkin määräysvallassa.

Väärä asenne tämäkin. Et ole pj:n pomo kuitenkaan. Tiedätkö, kuinka vaikeaa on nykyään saada taloyhtiölle osakkaiden keskuudesta hallitus? Parempi vaihtoehto on mielestäni ostohallitus, maksaa hitosti, mutta ei aleta sitten taloyhtiössä nokkimaan, kuka on kenenkin "alainen" tai mielestään muiden yläpuolella. Se tuo tasavertaisuutta.

Kyllä se nimenomaan pj on se, jolle asiat tuodaan, enkä minä pjnä mitään valtaa toisiin osakkaisiin käytä. Toki minä myös tuon kokoukseen asiat, jotka haluan käsiteltävän. Jotkut asiat käsittelee ja päättää hallitus, loput hallitus vie yhtiökokoukseen. Ja tosiaan, olen palveleva, en määräävä. Ja jos kukaan ei pjksi ala, niin pjlle voidaan maksaa. Isännöinti käytännön asiat hoitaa, pj on linkkinä talosta isännöintiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi