Ensihoitajat lääkitsivät migreenikohtausta, onko tämä sivuvaikutus normaali?
Tiistaina soitin hätäkeskukseen, koska terveyskeskuspäivystyksen sairaanhoitaja kehotti sinne soittamaan. Minulla oli migreenikohtauksen aikana joitain aika huolestuttavia oireita, ja muun lisäksi ensihoitajat lääkitsivät sitten tuon migreenikohtauksenikin pois.
He pistivät minuun injektioina seuraavat lääkkeet: Ondansetron 4 mg, Norflex 60 mg, Ketesse 50 mg.
En ole varma, mikä noista lääkkeistä pistettiin vasempaan käteeni, mutta sanoivat siitä lääkkeestä, että se injektio saattaa aiheuttaa kirvelyä. Ei kirvellyt, mutta nyt vielä sunnuntainakin, siis 5 päivää myöhemmin, vasemmassa kädessäni tuntuu edelleen oudolta. Käsivarren pistoskohta on ihan puutunut, ja aina kun liikutan kättäni, olkapään lihas nykii. Ei satu eikä tunnu pahalta, mutta yllätyin siitä, miten pitkäkestoisia tuntemuksia sain tuosta pistoksesta. Tietääkö joku, että mikä noista pistetystä lääkkeistä voisi olla se "kirvelyä aiheuttava" injektio, ja onko tällainen jälkivaikutus normaali?
Bonuskysymys: Saako hätäkeskukseen soittaa pelkän migreenin vuoksi, vaikkei olisi hengenvaarassa? Olen aina tottunut vain kärsimään migreenini yksinäisyydessä ohitse, koska niin se lapsenakin piti vain kestää ilman kivunlievitystä tai apua. Tiistaina kuitenkin päivystyssairaanhoitaja tai hätäkeskuspäivystäjä (en muista kumpi) sanoi, että "turhaan ei kivuista tarvitse kärsiä", ja ambulanssin ensihoitajatkin ottivat jopa migreenini vakavissaan, vaikka en ollut sen vuoksi hengenvaarassa, enkä edes pystynyt todistamaan heille, että minulla oikeasti oli migreenikohtaus! Nuo lääkkeet, mitä he minulle migreenin vuoksi pistivät, toimivat todella hyvin ja saivat minut nopeasti täysin toimintakuntoiseksi. Joskus saan sellaisia migreenikohtauksia, joihin kotikonstit eivät vaikuta laisinkaan, ja joudun lojumaan monta päivää vain sängyssä kärsimässä. Tulevaisuudessa olisi ihan mahtavaa, jos ensihoitajat voisivat tulla lääkitsemään nämä vaikeat migreenikohtaukset pois, mutta pelkään soittaa ambulanssia turhan vuoksi, ettei se sitten ole pois joltakulta, joka on oikeasti hengenvaarassa.
Kommentit (70)
En tiedä, käytinkö asioista ihan oikeita termejä. Ambulanssilla tuli siis kaksi ihmistä mittailemaan minua, ja lopuksi he pistivät nämä lääkeaineet piikillä lihaksiini. Yksi kumpaankin käteen, ja kolmas pakaralihakseen.
(Ensimmäinen pistos meni oikeaan, ja toinen vasempaan käteen. Jos siis lääkkeet on kirjattu samassa järjestyksessä kuin ne on pistetty, niin silloin vasemmassa kädessäni olisi ehkä tuo Norflex.)
ap
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä ennen kuullut, että migreeniin annettaisiin suonensisäisiä lääkkeitä jo ensihoidossa.
Voidaan antaa jotta vältytään potilaan viemiseltä päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä ennen kuullut, että migreeniin annettaisiin suonensisäisiä lääkkeitä jo ensihoidossa.
Näin tapahtui. Eivät vieneet minua ambulanssilla minnekään, vaan mittailivat ja lääkitsivät minut kotona, ja lääkäriä konsultoituaan kehottivat minua menemään heti seuraavana aamuna terveyskeskuksen päivystykseen (niin tein).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne kuule tullaan istumaan syyn jos toisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tapahtui. Eivät vieneet minua ambulanssilla minnekään, vaan mittailivat ja lääkitsivät minut kotona, ja lääkäriä konsultoituaan kehottivat minua menemään heti seuraavana aamuna terveyskeskuksen päivystykseen (niin tein).
Eikö sulla ole migreeniin omia lääkkeitä kotona? Tuskinpa ambulanssi on mikään liikkuva apteekki ja käy lääkitsemässä porukkaa kotosalla.
Ap, varaa aika lääkärille, jotta saat migreeniisi täsmälääkkeet.
Tiistaina siis soitit lääkettä suoneen, nyt on sunnuntai ja nyt vasta olet huolissasi sivuoireista lääkkeistä. Mikset ole soittanut taas aikaisemmin, vaikka jo torstaina sitä ambulanssia tai käynyt lääkärissä, koska pääkipukin on jo helpottanut.
Itse joudun ajoittain päivystykseen hoitoon tippaan migreenin vuoksi, kun kohtauslääkkeet (triptaanit) eivät auta.
Hätäkeskukseen en ole soittanut, en ole tullut ajatelleeksi ja korkea kynnys kyllä itselläni sinne soittaa. Päivystyksenkin suhtautuminen vaihtelee, osa ymmärtää migreenin sietämättömyyden ja osa ei.
Mutta noista pistoksista, olisiko neula hipaissut hermoon ja se vähän ärtynyt. Varmaan menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole migreeniin omia lääkkeitä kotona? Tuskinpa ambulanssi on mikään liikkuva apteekki ja käy lääkitsemässä porukkaa kotosalla.
On minulla, mutta joskus saan sellaisia migreenikohtauksia, joihin lääkkeet eivät vaikuta. Minulla on tässä kuussa aika lääkärille, jotta saataisiin katsottua, olisiko lääkkeissäni parantamisen varaa. Varasin tuon lääkäriajan alkuvuodesta, mutta nyt tässä odotteluaikana migreeni on ehtinyt pahentua aika paljon, ja tiistaina migreenikohtauksen aikana tuli esille sitten paljon huolestuttavampia oireita.
Yritin kirjoittaa aloitukseni niin selkeäksi, että elämäntapatapakyseenalaistajille ei jäisi varaa ruveta syyttelemään minua sairaudestani. Tällä foorumilla on varmasti paljon migreenistä kärsiviä ihmisiä, jotka osaisivat tosissaan vastata kysymyksiini.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tiistaina siis soitit lääkettä suoneen, nyt on sunnuntai ja nyt vasta olet huolissasi sivuoireista lääkkeistä. Mikset ole soittanut taas aikaisemmin, vaikka jo torstaina sitä ambulanssia tai käynyt lääkärissä, koska pääkipukin on jo helpottanut.
Kaksi kertaa jo ap sanonut että sai lääkkeen lihakseen.
Siis eihän migreeniin auta mikään lääke ainakaan minulla, jos kohtaus ehtii alkaa.
Ap:n syy soittaa häkeen oli huolestuttavat oireet kohtauksen aikana. Ei pelkkä migreeni itsessään.
Ja joo, onhan ne oireet ihan hiton pelottavia joskus. Itselläni aurallisessa migreenissä tulee näköoireitä mitkä ns hämärtää näköä ja saa aikaan epätodellisen tunteen ja se on jo itsessään pelottavaa. Teen itselleni aina karkean neuron migreenissä.
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun ajoittain päivystykseen hoitoon tippaan migreenin vuoksi, kun kohtauslääkkeet (triptaanit) eivät auta.
Hätäkeskukseen en ole soittanut, en ole tullut ajatelleeksi ja korkea kynnys kyllä itselläni sinne soittaa. Päivystyksenkin suhtautuminen vaihtelee, osa ymmärtää migreenin sietämättömyyden ja osa ei.
Mutta noista pistoksista, olisiko neula hipaissut hermoon ja se vähän ärtynyt. Varmaan menee ohi.
Kiitos vastauksestasi. Uskon (ja ainakin toivon) että käden jumitus menee ohitse, yllätyin vain siitä, miten pitkäkestoisesti pistos jää tuntumaan.
Minä siis ehdin tiistaina soittaa terveyskeskuspäivystykseen juuri ennen kuin päivystys meni siltä päivältä kiinni, ja päivystyksestä sairaanhoitaja kehotti soittamaan hätäkeskukseen, jotta saan oirearvioinnin (ja mahdollisesti asianmukaisen kyydin kaupunkiin ympärivuorokautiseen päivystykseen) jo samana päivänä, enkä vasta seuraavana aamuna.
Norflex on se, joka kirvelee. Epäilen kuitenkin, että nuo edelleen jatkuvat oireesi eivät johdu lääkeaineesta vaan itse siitä lihakseen annetusta pistoksesta, on varmaan osuttu hermoon.
Vierailija kirjoitti:
Norflex on se, joka kirvelee. Epäilen kuitenkin, että nuo edelleen jatkuvat oireesi eivät johdu lääkeaineesta vaan itse siitä lihakseen annetusta pistoksesta, on varmaan osuttu hermoon.
Eikö toi hermoon osuminen satu älyttömästi? Varmaan ap olisi huomannut siinä pistotilanteessa jos näin olisi käynyt.
Mitä ne sun huolestuttavat oireet sitten oli?
Siis alkuvuonna varasit lääkäriajan, ja ajan sait nyt syksylle. Jos kävit tuon episodin jälkeen seuraavana päivänä terveyskeskus päivystyksessä, mikset silloin pyytänyt saada lääkkeet kuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Samat kipupiikit saa, jos menee päivystykseen.
Hyvä, että ensihoito kävi, ja hoiti tapauksen nopeasti.
Kuin, että ap olis mennyt päivystykseen jonottomaan.
Sitäpaitsi ensihoidon hoitajat konsultoivat ensihoidon lääkäriä, joka lääkemääräyksen antaa.
Itselläni on influenssarokotuksen jälkeen ollut käsivarren lihas kipeä kaksikin vkoa.
Lääkkeellä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan se lihas on vain pistoksesta kipeä.
Samalla tavalla lihakset kipeytyy, jos yhtä-äkkiä aloittaa esim. kyykkyvoimistelun tai muun vastaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta noista pistoksista, olisiko neula hipaissut hermoon ja se vähän ärtynyt. Varmaan menee ohi.Kiitos vastauksestasi. Uskon (ja ainakin toivon) että käden jumitus menee ohitse, yllätyin vain siitä, miten pitkäkestoisesti pistos jää tuntumaan.
Minä siis ehdin tiistaina soittaa terveyskeskuspäivystykseen juuri ennen kuin päivystys meni siltä päivältä kiinni, ja päivystyksestä sairaanhoitaja kehotti soittamaan hätäkeskukseen, jotta saan oirearvioinnin (ja mahdollisesti asianmukaisen kyydin kaupunkiin ympärivuorokautiseen päivystykseen) jo samana päivänä, enkä vasta seuraavana aamuna.
Hätäkeskukseen kehotti soittamaan? Kyllä kuule taksia käytetään tossa tilanteessa. Jos ei julkisilla tai omalla autolla pääse.