Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensihoitajat lääkitsivät migreenikohtausta, onko tämä sivuvaikutus normaali?

Vierailija
02.10.2022 |

Tiistaina soitin hätäkeskukseen, koska terveyskeskuspäivystyksen sairaanhoitaja kehotti sinne soittamaan. Minulla oli migreenikohtauksen aikana joitain aika huolestuttavia oireita, ja muun lisäksi ensihoitajat lääkitsivät sitten tuon migreenikohtauksenikin pois.

He pistivät minuun injektioina seuraavat lääkkeet: Ondansetron 4 mg, Norflex 60 mg, Ketesse 50 mg.

En ole varma, mikä noista lääkkeistä pistettiin vasempaan käteeni, mutta sanoivat siitä lääkkeestä, että se injektio saattaa aiheuttaa kirvelyä. Ei kirvellyt, mutta nyt vielä sunnuntainakin, siis 5 päivää myöhemmin, vasemmassa kädessäni tuntuu edelleen oudolta. Käsivarren pistoskohta on ihan puutunut, ja aina kun liikutan kättäni, olkapään lihas nykii. Ei satu eikä tunnu pahalta, mutta yllätyin siitä, miten pitkäkestoisia tuntemuksia sain tuosta pistoksesta. Tietääkö joku, että mikä noista pistetystä lääkkeistä voisi olla se "kirvelyä aiheuttava" injektio, ja onko tällainen jälkivaikutus normaali?

Bonuskysymys: Saako hätäkeskukseen soittaa pelkän migreenin vuoksi, vaikkei olisi hengenvaarassa? Olen aina tottunut vain kärsimään migreenini yksinäisyydessä ohitse, koska niin se lapsenakin piti vain kestää ilman kivunlievitystä tai apua. Tiistaina kuitenkin päivystyssairaanhoitaja tai hätäkeskuspäivystäjä (en muista kumpi) sanoi, että "turhaan ei kivuista tarvitse kärsiä", ja ambulanssin ensihoitajatkin ottivat jopa migreenini vakavissaan, vaikka en ollut sen vuoksi hengenvaarassa, enkä edes pystynyt todistamaan heille, että minulla oikeasti oli migreenikohtaus! Nuo lääkkeet, mitä he minulle migreenin vuoksi pistivät, toimivat todella hyvin ja saivat minut nopeasti täysin toimintakuntoiseksi. Joskus saan sellaisia migreenikohtauksia, joihin kotikonstit eivät vaikuta laisinkaan, ja joudun lojumaan monta päivää vain sängyssä kärsimässä. Tulevaisuudessa olisi ihan mahtavaa, jos ensihoitajat voisivat tulla lääkitsemään nämä vaikeat migreenikohtaukset pois, mutta pelkään soittaa ambulanssia turhan vuoksi, ettei se sitten ole pois joltakulta, joka on oikeasti hengenvaarassa.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norflex on se, joka kirvelee. Epäilen kuitenkin, että nuo edelleen jatkuvat oireesi eivät johdu lääkeaineesta vaan itse siitä lihakseen annetusta pistoksesta, on varmaan osuttu hermoon.

Näin on sitten kenties päässyt tapahtumaan. Kiitos sinulle (ja sille toiselle, joka arveli samaa asiaa), nyt kun tiedän epäillä, että kyse ei olisikaan lääkeaineesta, niin tiedon hakeminen on paljon helpompaa.

ap

Vierailija
22/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse joudun ajoittain päivystykseen hoitoon tippaan migreenin vuoksi, kun kohtauslääkkeet (triptaanit) eivät auta.

Hätäkeskukseen en ole soittanut, en ole tullut ajatelleeksi ja korkea kynnys kyllä itselläni sinne soittaa. Päivystyksenkin suhtautuminen vaihtelee, osa ymmärtää migreenin sietämättömyyden ja osa ei.

Mutta noista pistoksista, olisiko neula hipaissut hermoon ja se vähän ärtynyt. Varmaan menee ohi.

Kiitos vastauksestasi. Uskon (ja ainakin toivon) että käden jumitus menee ohitse, yllätyin vain siitä, miten pitkäkestoisesti pistos jää tuntumaan.

Minä siis ehdin tiistaina soittaa terveyskeskuspäivystykseen juuri ennen kuin päivystys meni siltä päivältä kiinni, ja päivystyksestä sairaanhoitaja kehotti soittamaan hätäkeskukseen, jotta saan oirearvioinnin (ja mahdollisesti asianmukaisen kyydin kaupunkiin ympärivuorokautiseen päivystykseen) jo samana päivänä, enkä vasta seuraavana aamuna.

Aikasemmasta vastauksesta saa selvää, että kävit siellä päivystävällä lääkärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oireita sulla sitten oli?

Vierailija
24/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norflex on se, joka kirvelee. Epäilen kuitenkin, että nuo edelleen jatkuvat oireesi eivät johdu lääkeaineesta vaan itse siitä lihakseen annetusta pistoksesta, on varmaan osuttu hermoon.

Eikö toi hermoon osuminen satu älyttömästi? Varmaan ap olisi huomannut siinä pistotilanteessa jos näin olisi käynyt.

Miksi alapeukkuja? Eikö hermoon pistäminen sitten satu?

Vierailija
25/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on sitten kenties päässyt tapahtumaan. Kiitos sinulle (ja sille toiselle, joka arveli samaa asiaa), nyt kun tiedän epäillä, että kyse ei olisikaan lääkeaineesta, niin tiedon hakeminen on paljon helpompaa.

ap

Hyvä et meistä av lääkäreistä tuntuu olevan isompi apu, kun oikeasta lääkäristä.

Vierailija
26/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ambulanssia voi tilata kuin taksia, vaikka haluaisikin.

Jos ambulanssi soittosi perusteella ylipäätään lähetetään, niin arvio sen tarpeellisuudesta (-tai turhuudesta) tehdään siellä häkessä.

Häkeen vois siis aina soittaa, eikä se tarkoita sitä, että ambulanssi tulee, koska SINÄ "tilasit". Ambulanssi lähetetään tai ei lähetetä aina puhelimessa tehdyn tarpeen arvion perusteella.

Vierailija
27/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä ennen kuullut, että migreeniin annettaisiin suonensisäisiä lääkkeitä jo ensihoidossa.

Älä hölise.

Lääkettä ei annettu suoneen, vaan lihakseen.

Lääkitys kipupiikkinä auttaa nopeammin kuin tabletti.

Minulle on päivystyksessä annettu useita kertoja kipupiikki lihakseen.

Sitten on seurattu pari tuntia, miten voin, ja sitten tullut lääkäri katsomaan, ja sanonut, että voin lähteä kotiin, jos siltä tuntuu, että pärjään. Ja lykätty käteen reseptisärkylääke.

Vierailija
28/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hyvä et meistä av lääkäreistä tuntuu olevan isompi apu, kun oikeasta lääkäristä.

Tässä tilanteessa joo. Käteen ei satu, sen toiminnassa ei ole ongelmaa, enkä lähtökohtaisesti ole erityisen huolestunut kädestäni. En viitsi kuormittaa terveydenhuoltoa kyselemällä heiltä asiasta, johon toisetkin ensihoidon asiakkaat saattaisivat osata vastata. Sitten, jos käden outo tunne pitkittyy tästä vielä enemmän, niin siirryn käsittelemään asiaa terveydenhuollon kanssa.

ap

Vierailija
29/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lääkkeitä sinulle on määrätty lääkärissä migreeniin?

Lopeta nyt ihan ensimmäiseksi tuo uhrautumiskärsiminen. Kivusta ei tarvitse kärsiä, eikä kivun hoitamatta jättämisestä saa mitään reippaan ja hyvän ihmisen palkintoa. Hae lääkäristä kunnon täsmälääkkeet.

Vierailija
30/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ambulanssi soittosi perusteella ylipäätään lähetetään, niin arvio sen tarpeellisuudesta (-tai turhuudesta) tehdään siellä häkessä.

Häkeen vois siis aina soittaa, eikä se tarkoita sitä, että ambulanssi tulee, koska SINÄ "tilasit". Ambulanssi lähetetään tai ei lähetetä aina puhelimessa tehdyn tarpeen arvion perusteella.

Mutta ei hätäkeskukseen silti saa turhan vuoksi soittaa. Siksi kysymys kuuluikin, että "saako hätäkeskukseen soittaa pelkän migreenin vuoksi, vaikkei olisi hengenvaarassa".

Vierailija
31/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse joudun ajoittain päivystykseen hoitoon tippaan migreenin vuoksi, kun kohtauslääkkeet (triptaanit) eivät auta.

Hätäkeskukseen en ole soittanut, en ole tullut ajatelleeksi ja korkea kynnys kyllä itselläni sinne soittaa. Päivystyksenkin suhtautuminen vaihtelee, osa ymmärtää migreenin sietämättömyyden ja osa ei.

Mutta noista pistoksista, olisiko neula hipaissut hermoon ja se vähän ärtynyt. Varmaan menee ohi.

Kiitos vastauksestasi. Uskon (ja ainakin toivon) että käden jumitus menee ohitse, yllätyin vain siitä, miten pitkäkestoisesti pistos jää tuntumaan.

Minä siis ehdin tiistaina soittaa terveyskeskuspäivystykseen juuri ennen kuin päivystys meni siltä päivältä kiinni, ja päivystyksestä sairaanhoitaja kehotti soittamaan hätäkeskukseen, jotta saan oirearvioinnin (ja mahdollisesti asianmukaisen kyydin kaupunkiin ympärivuorokautiseen päivystykseen) jo samana päivänä, enkä vasta seuraavana aamuna.

Hätäkeskukseen kehotti soittamaan? Kyllä kuule taksia käytetään tossa tilanteessa. Jos ei julkisilla tai omalla autolla pääse.

Sulla ei ilmeisesti ole hajuakaan, mikä on paha migreenikohtaus. Vai julkisilla!

Vierailija
32/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän talossa asuu muuta vanhempi pariskunta.

Heidän luonaan käy silloin tällöin ensihoito.

He tsekkeevat tilanteen, hoitavat ja lääkitsevät ja lähtevät pois.

Tämäon nopeampi ja helpompi tapa hoitaa monet asiat, kuin viedä potilas jonottamaan ruuhkaiseen päivystkseen.

Apu tulee heti kotiin ja sillä avulla monet pärjää. Heillä on myös happilaitteet mukana, jos jollakin on ylimääräisen hapen tarve.

Vierailija
33/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä ennen kuullut, että migreeniin annettaisiin suonensisäisiä lääkkeitä jo ensihoidossa.

Älä hölise.

Sitten on seurattu pari tuntia, miten voin, ja sitten tullut lääkäri katsomaan, ja sanonut, että voin lähteä kotiin, jos siltä tuntuu, että pärjään. Ja lykätty käteen reseptisärkylääke.

No justiinsa. Sinua seurattiin, vointia piikkien jälkeen. Aplle annettu kotona piikkejä, jätetty sivuoireineen sinne ja lääkäriä konsultoitu, käynyt omien sanojen mukaan seuraavana päivänä päivystävällä lääkärillä ( sit sanoo ettri käyny), lääkkeitä sillä ei oo saatu kuntoon vielä. Sinä sait reseptin kouraan. Vähän outo stoori apllä.

Nyt ap on näiden av vastausten perusteella saanut diagnoosin oireilleen.

Vierailija
34/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätäkeskukseen kehotti soittamaan? Kyllä kuule taksia käytetään tossa tilanteessa. Jos ei julkisilla tai omalla autolla pääse.

Omaa autoa ei voi, eikä lain mukaan saa ajaa silloin, kun näkö ei pelitä (eli esim. migreenikohtauksen aikana).

Julkiseen liikenteeseen ei voi mennä, jos ei pysy jaloillaan, eikä kestä valoa ja melua (eli esim. migreenikohtauksen aikana).

Taksi ei ota kyytiin, jos asiakas oksentaa 10 minuutin välein vettä ja vatsahappoa aggressiivisesti suusta ja nenästä Manaaja-tyyppisellä lentoradalla (kuten esim. migreenikohtauksen aikana).

Vierailija
35/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän talossa asuu muuta vanhempi pariskunta.

Heidän luonaan käy silloin tällöin ensihoito.

He tsekkeevat tilanteen, hoitavat ja lääkitsevät ja lähtevät pois.

Tämäon nopeampi ja helpompi tapa hoitaa monet asiat, kuin viedä potilas jonottamaan ruuhkaiseen päivystkseen.

Apu tulee heti kotiin ja sillä avulla monet pärjää. Heillä on myös happilaitteet mukana, jos jollakin on ylimääräisen hapen tarve.

Niin no jos soitto tulee huonovointisesta vanhuksesta, sit käydään stekkaamassa, mittaillaan, tutkitaan, mitään ei löydy, kun vaan ehkä matalat sokerit. Syö leipä, ei hoidontarvetta.

Ja joskus löytyy jotain ja käydään tutkimuksissa. Jos tarkemmissa tutkimuksissa ei löydy huolestuttavaa, sit kotiin. Tottakai ne kantaa kaikki mahdolliset tarvittavat asuntoon, myös hapet. Ei niitä juosta hakemaan jälkeenpäin.

Vierailija
36/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa autoa ei voi, eikä lain mukaan saa ajaa silloin, kun näkö ei pelitä (eli esim. migreenikohtauksen aikana).

Julkiseen liikenteeseen ei voi mennä, jos ei pysy jaloillaan, eikä kestä valoa ja melua (eli esim. migreenikohtauksen aikana).

Taksi ei ota kyytiin, jos asiakas oksentaa 10 minuutin välein vettä ja vatsahappoa aggressiivisesti suusta ja nenästä Manaaja-tyyppisellä lentoradalla (kuten esim. migreenikohtauksen aikana).

Oksentava on hyvä ja ottaa muovipussin tai ämpärin mukaan taksiin. Joo, ei migreenipotilas itse aja, ehkä puoliso? Tuttava? Ei mulla tulis mieleenkään soittaa migreenin takia ambulanssia, kyllä pitää joku naapuri/ tuttu tai joku jolta kyydin saa. Tai taksi. Kyllä ne taksit joutuu kännisiä oksentaviakin viemään paikasta a paikkaan b.

Sen jälkeen katotaan mitä tehdään, jos sotkua tulee. Migreeninen varmaan osaa varautua omaan huonoon oloon ottamalla pussin mukaan.

Vierailija
37/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä hölise.

No justiinsa. Sinua seurattiin, vointia piikkien jälkeen. Aplle annettu kotona piikkejä, jätetty sivuoireineen sinne ja lääkäriä konsultoitu, käynyt omien sanojen mukaan seuraavana päivänä päivystävällä lääkärillä ( sit sanoo ettri käyny), lääkkeitä sillä ei oo saatu kuntoon vielä. Sinä sait reseptin kouraan. Vähän outo stoori apllä.

Nyt ap on näiden av vastausten perusteella saanut diagnoosin oireilleen.

Tiistaina soitin paikallisen terveyskeskuksen päivystykseen, joka oli juuri menossa kiinni. Sen vuoksi en päässyt tiistaina päivystykseen. Tiistaina soitin sairaanhoitajan kehotuksen mukaisesti hätäkeskukseen, mistä lähetettiin kotiini ambulanssi. Ambulanssin ensihoitajat mittailivat verenpaineet, verensokerit, silmien toiminnan, lihasvoimien symmetrisyyden yms. jutut. Sitten konsultoivat lääkäriä, pistivät lääkkeitä, ja kehottivat hakeutumaan heti keskiviikkoaamuna paikallisen terveyskeskuksen päivystykseen. Ja heti keskiviikkoaamuna sinne menin. Eli tiistaina en mennyt päivystykseen, mutta keskiviikkona menin.

Migreenilääkitykset minulla on ollut kunnossa, mutta ongelma on se, että migreenini on alkanut muuttua niin, että lääkkeet eivät aina enää vaikuta. Siksi minulla on ollut se lääkäriaika varattuna.

Oliko teillä elämäntapakyseenalaistajilla vielä jotain tongittavaa pikku sydämienne ravitsemiseksi, vai voiko ketju nyt siirtyä asialinjalle?

Vierailija
38/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä pistoshulluus joitakin ensihoitajia vaivaa. Oli vaiva mikä hyvänsä lyödään piikki lihakseen ja sanotaan että sitten omin jaloin terveyskeskukseen, päivystykseen tai mikä nyt sitten onkaa lähinnä.

Kyytiin ei vaan ambulanssiin oteta, vaikka potilas ei kestä edes pystyssä tai näe mitään kivulta.

Sitten tulee ne jälkioireet pistoksista, pakarassa monta kuukautta patti, kun se piikki ei mennytkään lihakseen vaan lihaskalvoon lihasten väliin (eikä vaikuttava aine vaikuttanut mitenkään) tai hirveänkokoinen mustelma, kun se piikki osui verisuoneen eikä lihakseen (ja aine meni heti verenkiertoon) tai kun piikki osuu hermoon (on sitten se hermovaurio, tunnottomuus, puutuminen tai pistely). 

Kun olen joutunut kokemaan näitä pistoshulluja ensihoitajia ja kärsimään piikkien sivuvaikutuksista, niin miten mahtaa olla heidän koulutuksensa. Onko ensisijainen ratkaisu aina se helppo. Pistetään piikki. Vai olisiko sittenkin kannattanut vaan kantaa se potilas ambulanssiin?

Vierailija
39/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tässä tilanteessa joo. Käteen ei satu, sen toiminnassa ei ole ongelmaa, enkä lähtökohtaisesti ole erityisen huolestunut kädestäni. En viitsi kuormittaa terveydenhuoltoa kyselemällä heiltä asiasta, johon toisetkin ensihoidon asiakkaat saattaisivat osata vastata. Sitten, jos käden outo tunne pitkittyy tästä vielä enemmän, niin siirryn käsittelemään asiaa terveydenhuollon kanssa.

ap

Mistäs me tiedetään, vaikka ois sattumalta nyt sydänperäisiä oireita, jotka säteilee siihen vasempaan käsivarteen.

Vierailija
40/70 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermo-oireilta kuulostaa puutuminen ja nykiminen. Mäkin epäilisin, että hermo tavalla tai toisella ärtynyt pistäessä ja veikkaan myös, että on ohimenevää, mutta lääkäri en ole ja mun on tietysti täysin mahdotonta arvioida, voiko liittyä myös tuohon migreenin pahenemiseen ja olla osa vakavampaa oireilua. Ootko käynyt magneetissa?