Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Salmiakkia/lakritsia edes vähän raskausaikana?

eryymy
01.10.2022 |

Tiedän, miksi salmiakin ja lakritsin useimmiten sisältämää glykyrritsiiniä on vältettävä raskausaikana, mutta pohdin, onkohan siitä totaalipidättäytyminen kuinka tarpeellista... Voisinko syödä edes vähän silloin tällöin. Maksimirajojahan on mahdoton tieteellisesti asettaa, koska sellaisen asian tutkiminen olisi epäeettistä.

Olen raskausviikolla 21 (viidennellä kuulla siis) . Olen koko raskauden aikana syönyt 5 eri kokoista askillista salmiakkia (olen merkinnyt ne ylös). Taas tekisi mieli edes yksi pantteriaski.

Tiedän, että Suomessa on eri sukupolvet syöneet ties kuinka paljon salmiakkia silmät sokeana.

Millaisia kokemuksia itselläsi/lähipiirilläsi ja oletko syönyt silloim tällöin lakritsiuutetta sisältäviä tuotteita?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin raskausaikana söin enemmän tai vähemmän kumpaakin ja ihan täysin terveet lapset syntyivät.

Haitat voivat näkyä kymmenienkin vuosien päästä

Vierailija
22/37 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1990-luvulla terveitä lapsia erittäin vähillä ruokarajoituksilla saaneena on todella vaikea ymmärtää näitä nykyisiä. Eikö ole paljon ahdistavampaa varoa kaikkea mahdollista kuin elää tavallista elämää, kun todelliset riskit ovat kuitenkin jokseenkin olemattomat?

Minua varoiteltiin salmiakista vasta siinä vaiheessa, kun olin sairaalassa raskausmyrkytyksen vuoksi. Ei silloinkaan kielletty vaan yksi hoitaja huomautti, että ei kovin paljon kannattaisi syödä.

Perusasia on edelleen se, että kohtuus kaikessa. Vähän vaikeampaa, jos sattuu olemaan erikoisempi mieliteko nimenomaan salmiakkiin tai sushiin.

Kukaan ei tarvitse salmiakkia. Miksi menet hankkimaan itsesi raskaaksi jos et voi olla 9 kuukautta ilman salmiakkia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

250g viikossa eli noin kilo lakritsia kuukaudessa on aika paljon. En edes minä himosuklaansyöjä syö niin paljon suklaata.

Mutta kun se 250 g ei saa ylittyä koskaan. Se on yksi PIENI pussi karkkia.

Vierailija
24/37 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apjatkaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se verenpaineestakin riipu?

Ei glykyrritsiinin haittavaikutukset istukan kykyyn torjua stressihormooneja tietääkseni kyllä verenpaineesta riipu.

Verenpaineasia on asia erikseen ja verenpainetta nostattavasta näkökulmasta on haitallista moni muukin kuin salmiakki.

(Itselläni hyvin alhainen verenpaine joka tapauksessa. Ennen muinoin suositeltiin salmiakkia apuna alhaiseen paineeseen, mutta eipä enää kun tiedetään glykyrritsiinin haittavaikutukset.)

Vielä vuonna 2007, eli ihan kaukaisessa muinaismenneisyydessä... ja voin kertoa että erittäin terve, isokokoinen (yli 4kg, ja ei mikään sokerivauva) poika syntyi, että istukan toiminnassa ei ainkaan ollut mitään pielessä. Toki en nyt pussitolkulla per päivä salmiakkia mättänyt, ehkä pussin per viikko?

Vierailija
25/37 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin raskausaikana söin enemmän tai vähemmän kumpaakin ja ihan täysin terveet lapset syntyivät.

Mitä ne haitat on? 21v ikäisen lapsen äiti, jolle ihan neuvolassa määrättiin kahvia ja salmiakkia alhaiseen verenpaineeseen. Vielä tuo ihan terveeeltä näyttää.

Vierailija
26/37 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kohdalla 10-vuotta sitten ei ollut tuollaisia suosituksia ja matalaan verenpaineeseen tuli syötyä lapsen lakua. Mahtoi olla ihan suositeltua silloin. Tyttö on luokkansa parhaita, fiksu ja terävä tyttö.

Nyt olen kyllä vältellyt, mutta en patikoida jos syön muutaman välillä ja joskus. Tosin yhdessä välissä raskautta oli hirveä himo kirpeisiin hedelmälaku"putkiin" ja tajusin vasta jälkeenpäin että taisivat nekin tosiaan olla kieltolistalla.

Vierailija
27/37 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle neuvolassa kerrottiin, että on ok syödä muutama laku/salmiakki viikossa.

Vierailija
28/37 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä et oppimistulokset vaan laskee, vaikka suositukset ovat uudet. Eihän meidän nykyvanhempien lapsuusaikaan tuollaisia ollut eli kun omat äitimme on olleet raskaana, juotiin kahviakin surutta ja salmiakin/lakun haitoista ei ollut puhettakaan.

Vierailija
29/37 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme raskautta takana eikä koskaan ole lakritsia ja salmiakkia kielletty. Esikoista odottaessa oli pieni himo salmiakkiin. Tästä aikaa yli 20 vuotta.

Vierailija
30/37 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin aika paljonkin salmiakkia raskausaikana, kun ennestään alhainen verenpaine laski raskauden vuoksi. Samoin oli aikoinaan toiminut oma äitini. Oman raskauteni aikaan salmiakin välttämistä suositeltaan vain korkean verenpaineen vuoksi. Sattumaa tai ei, mutta yhdellä lapsistani on ADHD ja salmiakin syönnin raskausaikanahan ajatellaan lisäävän sen riskiä.

Vierailija
31/37 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli olet niin riippuvainen että haet vauva-palstalta oikeutusta riskeerata syntymättömän lapsesi terveys, niin tässä sinulle vastuuvapautus...  tee mitä haluat, niinhän teet joka tapauksessa. Ja ota sitten kerrankin vastuuta tekemisistäsi, mikäli aihetta syntyy.

https://tinyurl.com/bde549vb

Vierailija
32/37 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainneet näiden kommentoijien äiditkin syödä lakritsia...

Vierailija
33/37 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta ja molempien raskausaikana söin salmiakkia avuksi matalaan verenpaineeseen. Lapset ovat fiksuja ja normaaleja. Söin lähes päivittäin, mutta en paljoa kerralla.

Vierailija
34/37 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kärsi massiivisesta raskauspahoinvoinnista sekä minun että sisarukseni kohdalla. Salmiakki oli kuulemma yksi ainoita asioita mitä pystyi raskaana ollessaan syömään, lisäksi kun kärsi matalasta verenpaineesta, niin salmiakki kuulemma helpotti pahoinvoinnin ohella myös huimausta.

Ihan normaali minusta tuli. 

Vierailija
35/37 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä silloin tällöin muutaman salmiakkikarkin söin vuonna 2022 raskaana ollessani. En usko että se pienissä määrin on haitaksi.

Vierailija
36/37 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön pari kertaa viikossa ehkä noin 5 lakua, eli yhteensä ehkä 10 kpl. Kyse ei ole edes aidosta suomalaisesta lakritsista vaan hedelmäkarkkimaisista, mustista karkeista. Ihan hyvin voi syödä.

Vierailija
37/37 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks tos oo down-syndromii ihan taattu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme