Miten oppisin vastaamaan asiallisesti mutta jämäkästi outoihin kommentteihin?
Minut on kasvatettu nössykkä-kynnysmatoksi josta nyt aikuisiällä yritän pyristellä pois. Sukulaisissa on useita henkilöitä jotka heittävät ihmeellisiä kommentteja, tähän mennessä olen alistunut kaikkeen mutta haluaisin opetella sanomaan takaisin. En vaan keksi miten voin vastata jämäkästi ja kertoa että tuo ei ole ok, mutta niin etten kuitenkaan loukkaisi toista.
Esim. "Onpas raskauskilot jääneet roikkumaan", "onpas sulla leveät hartiat, ihan näytät painonnostajalta", "syö enemmän kun olet tollanen lipputanko", "sun hiukset on aivan järkyttävät, käy kampaajalla", "ootko sä joskus ollut normaalipainoinen :ooo". Nämä siis vuosien saatossa eri aikoina, keksi itse lisää. Yksittäisinä lauseina eivät ehkä kuulosta niin vtuilulta, mutta osa on olleet tahallisia vtuiluita, ja osa (esim lipputanko kommentti) oli lihavalta henkilöltä joka ei varmaan edes tajua ettei laihojenkaan ulkonäköä ole syytä haukkua.
Kommentit (47)
" onpas sulla leveät hartiat näytät ihan painonnostajalta "
--> "Kiitos"
Toimii yllättävän tehokkaasti.
Kun haukkuja kuvittelee haukun menevän vitsimuodossa läpi, kiitos vastaus käräyttää haukkujan pahat aikeet. Palauttaa maan pinnalle tajuamaan miten töksähtävä kommentti oli.
Älä lähde mihinkään sanailu-/loukkauskierteeseen mukaan. Toteat vain kylmästi, että olipa loukkaavasti ja epäkohteliaasti sanottu. Mitään muuta reaktiota tuommoiset puupäät eivät ansaitse.
Jos poistut paikalta niin puupään mielestä olet herkkänahkainen, kun noin vitsistä suutut. Harjoittele vaikka peilin edessä "olipa loukkaavasti ja epäkohteliaasti sanottu".
Mulla kanssa sukulaisissa näitä laukojia jotka tökäsee aivan yhtäkkiä: ei sulle sovi huivit kun sulla on lyhyt kaula.
Tälläistä samantyylistä tulee koko ajan ulkonäöstäni, kodistani, pukeutumisestani, jopa miehestäni ja lapsistani.Itselleen ja varsinkin omalle jälkikasvulleen haluaisivat loputtomasti ihailua.
Suvussa on tosi vahva kilpailuhenkisyyden perinne. En oikein jaksa sitä ilmapiiriä ja tapaan heitä tosi harvoin.
Joskus olen sanonut jotain takaisin, mutta tajusin pian että en halua loukata muita vaikka minua loukataan.
Tuo " puheesi loukkasivat minua" taas saa heidät haukkumaan minua herkkähipiäiseksi. Ja miksi aikuiselle ihmiselle pitäisi opettaa miten käyttäydytään, miksi sellaisen kanssa pitäisi olla jolla on niin paha empatiavaje että haukkuu koko ajan.
Jos sukulaisia niin sanoisin suoraan. Joskus sanoin suoraan sisaruksilleni mitä mieltä olin, ja yhteisen hyvän vuoksi pyysin heti käytöstäni. Kun anteeksipyyntö käsitettiin heikkoutena ja väärässä olemisen myötämisenä niin näytin verbaaliset kykyni joita yritän viimeiseen asti piilotella. Olimme ihan eri tasolla sanallisessa sodassa jopa paljon suuremassa mittakaavassa kuin ikinä kuvittelin. Oli pakko vaan ottaa luulot pois, mutta se lopulta puhdisti ilmapiiriä ja huomasin heti sen jälkeen löytäväni heistä arvostettavia piirteitä ja arvostavani miten analysoivat vaikka ajankohtaisia tapahtumia. Samaa verta ja aina osa omaa elämää jollain tavalla.
Joskus olen jollekin kertonut vastaavasta käytöksestä kun arvosteli aina kotiani ja vaikka viihde-elektroniikkaani alentavaan sävyyn. Pari vuotta vanhat tuotteet olivat päivityksen tarpeessa. Kun kerroin etten välitä tippaakaan materiasta eivätkä vaivanneet minua mitenkään, mutta en jatkossa tulisi enää kertaakaan ottamaan sellaisia kommentteja vastaan joilla ylentää itseään sivulauseessa ja yrittää saada alennettua minut tai tuntemaan itseni huonommaksi jollain tapaa. Kuulemma pari vuotta oli puhunut muille, että minulla on heikko ego kun pahastun jostain kommenteista jotka koskevat telkkarini vanhuutta. Joillekin ei riitä se, että kerrot suoraan mitä mieltä olet kommenteista rautalangasta vääntäen vaan ymmärtää täysin väärin ja analysoi vielä heikko egoiseksi vaikka tiedän että kuvitteli egon olevan jotakin josta joku Cheekki räppää. Eli AP anna takaisin kunnolla tai heivaa hel vettiin elämästä elleivät sukulaiset ole älykkäitä tai uskot heidän osaavan tarkastella omaa käytöstään kriitikkiä kohdatessaan.
Täytyykö sitä joka asiasta mielensä pahottaa. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, on hyvä periaate.
Huonosti käyttäytyvien ihmisten kanssa ei ole pakko hengailla.
Kerran kävelin tanssilavan ulkopuolella kahden miehen ohi. Toinen sanoi toiselle että "eipä ole häävin näköisiä naisia mutta tuolla on hyvä perse" Pysähdyin ja kommentoin etten kyllä tuolla naamalla puhuisi yhtään mitään.
"Se kuuli" oli hämmästynyt kommentti.
Aina ihmetyttää millä oikeudella kukaan laukoo mitään kenenkään ulkomuodosta.
Vierailija kirjoitti:
Älä lähde mihinkään sanailu-/loukkauskierteeseen mukaan. Toteat vain kylmästi, että olipa loukkaavasti ja epäkohteliaasti sanottu. Mitään muuta reaktiota tuommoiset puupäät eivät ansaitse.
Jos poistut paikalta niin puupään mielestä olet herkkänahkainen, kun noin vitsistä suutut. Harjoittele vaikka peilin edessä "olipa loukkaavasti ja epäkohteliaasti sanottu".
Kukaan, siis kukaan, ei sano ikinä "olipa loukkaavasti ja epäkohteliaasti sanottu".
Mulla särähti nyt korvaan pahasti tuo kun kirjoitit että ehkei näitä voi edes tulkita v ttuiluna. Mitä!? Nuohan on ihan selkeää HAUKKUMISTA, kiusaamista, v ttuilua jne. Ongelma on jo tuossa ettet tunnista mikä on ok käytöstä muilta sinua kohtaan. Toki ymmärrän tämän, itse kasvoin perheessä jossa oli normaalia kiroilla, haukkua muita, nälviä perheenjäseniä yms. Minkä takia helposti kodin ulkopuolella en osannut laittaa stoppia kiusaajille. Nykyään liikun fiksummassa seurassa ihan kokonaan. Jätin w t piirit joissa oli normaalia kiusata. Perhettä tietysti välillä näkee.
Itse olen aina onnistunut keräämään ympärilleni näitä ihmisiä, joille on ihan ok kommentoida jotain henkilökohtaista esim ulkonäöstä yms. Ennen aina tilanteet oli ohi jo ennen kuin ehdin reagoida ja se harmitti jälkeen päin. Nykyisin olen oppinut reagoimaan takaisin ja kokenut ainakin nämä hyviksi:
Vastaa takaisin "anteeksi, mitä sinä sanoit?". Joskus kommentit lauotaan hetken mielijohteesta tai oletetaan ettei niihin reagoida takaisin. Joskus on ohimennen saatettu minulle tokaista vaikkapa että oletpa ruma. Harvalla on pokkaa kuitenkaan toistaa tätä kasvotusten. Yleensä tilanteesta liuetaan paikalta ennen vastaiskua.
Toinen toteamus on, että "mielipiteesi ei kiinnosta minua" ja tämän jälkeen jättää ko henkilö huomiotta. Vaikka hän jatkaisikin, olet saanut sanoa viimeisen sanan ja siihen on turhaa kenenkään vastata mitään. Poistut tilanteesta voittajana.
Ensin: Anteeksi, kuinka? En kuullut kunnolla. (Kertaako henkilö todellakin lausahduksen?) Tämän voi tehdä useammankin kerran. Piikki tylsistyy kertauksen mukana. Ja yllätyshyökkäyksen yllätys-osa katoaa.
Sitten: Avoin, kysyvä katse ja "oliko sinun todella tarkoitus sanoa tuo ääneen?"
Tai: " Oliko tuon tarkoitus loukata minua?"
Tai ymmärtäväisesti: No voi. Onko sinulla huono päivä, kun yrität käydä toisten kimppuun? Voinko auttaa sinua jotenkin?
Ei kannata alentua heidän tasolle ja mennä mukaan sanasotaan.
Jos joku jatkuvasti morkkaa ei auta muu kuin vetää raja ja pitää siitä kiinni.
En hyväksy että puhut minulle tuolla tavalla.
Rajalla on oltava seuraamus. Kun henkilö aloittaa morkkaamisen: lähde pois hänen seurastaan.
Vastaat vaan "Ei luulisi sinun persettä kutittavan"
Vierailija kirjoitti:
"Ihan kuin haluaisit tahallasi loukata minua. En pidä siitä."
Poistu paikalta.
Tämä. Jos sukulaisesi eivät osaa käyttäytyä niin älä ole tekemisissä heidän kanssaan. Sukuaan ei voi valita mutta sen voi valita kuinka paljon heille altistuu.
Mikäli asiasta udellaan niin voit kertoa todellisen syyn: Xxx, yyu ja zzz kohtelevat minua epäasiallisesti joten en halua tulla paikalle sukujuhliin.
Ei tarvitse katkaista välejä naks. Mutta voi lähteä pois heti kun haukkuminen alkaa. Eli jos menet sukulaisiin niin järjestä itsellesi etukäteen mahdollisuus lähteä kesken vierailun pois. Ei niin että olisit lähtötilanteessa riippuvainen huonokäytöksisten sukulaisten avusta.
M60
Joku psykoterapeutti neuvoi joskus, että jos saa ikävän kommentin toiselta, kannattaa se vaan toistaa ääneen takaisin.
Esim. toinen sanoo, että olet lihonut, niin toistaa sen takaisin tälle ihmiselle, että sanoit juuri että olen lihonut. Halutessaan voi vielä sanoittaa, että kommenttisi loukkasi minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan, siis kukaan, ei sano ikinä "olipa loukkaavasti ja epäkohteliaasti sanottu".
Tuohan ei ole totta. Saattaa koskea sinun piirejäsi, mutta näin tosiaankin voi sanoa ja sanotaankin. Sinäkin voit sanoa.
Välttelisin näitä ihmisiä ruttoa, ihan sama onko sukulaisia. Ei normaalit ja terveet ihmiset kommentoi toisen ulkonäköä ikävästi.
Naurahtaen "Ai niiniin, sullahan on tosiaan aina ollut ihan järkyttävän huonot käytöstavat" tai "No olipa tökerö heitto" ja katsot huvittuneena urveloa hätkähtämättä silmiin. Älä koskaan alennu näiden kanssa samalle pikkulapsimaiselle tasolle eli et loukkaa ala-arvoisesti ihmistä, sen sijaan kritisoit heidän surkeaa _käytöstään_.
Näistä letkauttelijoista on tullut tällaisia, koska kukaan järkevä ei vaivaudu vastaamaan heille.
Melkoinen koettelemus sukujuhlissa joutua jonkun tällaisen seuraan. Pitää vaan yrittää vältellä ja poistua muualle. En meinaa millään jaksaa kuunnella heitä muutenkaan. Koko ajatusmaailma niin rajoittunut ja suppea ja silti ovat niin oikeassa kaikessa. Rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Näistä letkauttelijoista on tullut tällaisia, koska kukaan järkevä ei vaivaudu vastaamaan heille.
Melkoinen koettelemus sukujuhlissa joutua jonkun tällaisen seuraan. Pitää vaan yrittää vältellä ja poistua muualle. En meinaa millään jaksaa kuunnella heitä muutenkaan. Koko ajatusmaailma niin rajoittunut ja suppea ja silti ovat niin oikeassa kaikessa. Rasittavaa.
pieraise tai röyhtäise kovaan niin pääset eroon.
Itse olen kokenut, että parhaita on just nuo tyhmäksi heittäytymiset, eli pyytää toistamaan kommentin vaikka pariinkin kertaan, sanoo vaan että ai mitä sanoit, ai mitä, en ymmärtänyt. Tai sitten, että olipas asiaton kommentti. Mielellään niin, että kuulemassa on muita ihmisiä, jolloin tämä sanoja joutuu nolostumaan. Takaisin loukkaamisessa on aina se huono puoli, että siinä joutuu alentumaan sen rääväsuu tasolle ja voi tahtomattaan antaa itsestään huonon kuvan ulkopuolisille.