Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppisin vastaamaan asiallisesti mutta jämäkästi outoihin kommentteihin?

Vierailija
01.10.2022 |

Minut on kasvatettu nössykkä-kynnysmatoksi josta nyt aikuisiällä yritän pyristellä pois. Sukulaisissa on useita henkilöitä jotka heittävät ihmeellisiä kommentteja, tähän mennessä olen alistunut kaikkeen mutta haluaisin opetella sanomaan takaisin. En vaan keksi miten voin vastata jämäkästi ja kertoa että tuo ei ole ok, mutta niin etten kuitenkaan loukkaisi toista.

Esim. "Onpas raskauskilot jääneet roikkumaan", "onpas sulla leveät hartiat, ihan näytät painonnostajalta", "syö enemmän kun olet tollanen lipputanko", "sun hiukset on aivan järkyttävät, käy kampaajalla", "ootko sä joskus ollut normaalipainoinen :ooo". Nämä siis vuosien saatossa eri aikoina, keksi itse lisää. Yksittäisinä lauseina eivät ehkä kuulosta niin vtuilulta, mutta osa on olleet tahallisia vtuiluita, ja osa (esim lipputanko kommentti) oli lihavalta henkilöltä joka ei varmaan edes tajua ettei laihojenkaan ulkonäköä ole syytä haukkua.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sun ei kannata lähteä ollenkaan mukaan tuollaiseen kommunikointiin, ellet siitä kerran pidä. Keskity siihen mitä kommunikoinnilta haluat, äläkä eksy sivuraiteille edes ajatuksissasi. Jos kerran tunnet ihmiset, älä aina ylläty!

Vierailija
2/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voisi loukata toista, jos tämä ihan pokkana loukkaa sinua? Mä olin ennen sun tilanteessa, mutta opettelin sanomaan takaisin, ja nyt olen jo tosi hyvä siinä. Harvemmin kukaan enää edes yrittää loukata. Luulen, että ihmiset aistivat, kenelle voi noita loukkauksia laukoa, eli kuka ei anna takaisin.

Itse siis noista esimerkeissäsi toteaisin ensin esim., että omatpa on kiloni. Sitte sanoisin jostain kommentoijan oman ulkonäön ongelmakohdasta (kaikilla on yleensä jotain).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan kuin haluaisit tahallasi loukata minua. En pidä siitä."

Poistu paikalta.

Vierailija
4/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit myös miettiä, haluatko edes olla tekemisissä tuollaisten ihmisten kanssa.

-2

Vierailija
5/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kommentoija saattaa vaan olla typerä ja ajattelematon. Mikä ei tietenkään oikeuta tuollaista käytöstä, mutta saattaa selittää syyn sille.

Puolet ihmisistä on kuitenkin keskimääräistä tyhmempiä. Ja sen huomaa.

Vierailija
6/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele laukaisemaan joku vakiofraasi.

"Varmaan kuuluu sulle"

tai

"No et sinäkään nyt niin pantavan näköinen ole"

Vierailija
7/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni kommentoija saattaa vaan olla typerä ja ajattelematon. Mikä ei tietenkään oikeuta tuollaista käytöstä, mutta saattaa selittää syyn sille.

Puolet ihmisistä on kuitenkin keskimääräistä tyhmempiä. Ja sen huomaa.

Mutta yli puolet luulee olevansa keskmääräistä älykkäämpiä ja sen vasta huomaakin.

Vierailija
8/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista ihmistä voi koskaan voittaa. Minä vain toteaisin, että sä sitten olet aina yhtä tahdikas, tai kysyisin, koituuko sinulle töissä koskaan ongelmia käytöstapojen puuttumisen vuoksi.

Tai jos haluaa olla ilkeämpi, niin voi kysyä eikö vanhemmat opettaneet käytöstapoja, tai missä olit silloin, kun käytöstapoja opetettiin.

Vierailija
9/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaat suoraan, että kommentti on asiaton ja loukkaava ja jatkossa et ole tekemisissä tuollaisten henkilöiden kanssa.

Vierailija
10/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit myös miettiä, haluatko edes olla tekemisissä tuollaisten ihmisten kanssa.

-2

Unohtui aloituksesta, mutta lähinnä tapaan näitä pari kertaa vuodessa jossain sukulaisten juhlissa. Sen olen jo oppinut että kieltäydyn tapaamasta näitä henkilöitä muuten vain. Yksi tosin on sellainen jota näen joka kuukausi mutta hänen näkemistään ei oikein voi rajoittaa koska on lapsieni mummo ja mies haluaa häntä tavata. Ap

Tuo yksi ehdotus "ihan kuin yrittäisit loukata minua" kuulostaa hyvältä. Tosin voin kuvitella että siihen vastaus on hölmistynyt "minäkö muka, enhän minä nyt sellaista :Ooo".

Vierailija
11/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy -anteeksi mitä sanoit? Harvoin kehtaa toistaa loukkaustaan, ehkä jopa nolostuu.

Vierailija
12/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos opettelisit ohittamaan törkeät kommentit merkityksettöminä. Ei kaikkea tarvitse päästää ihon alle. Opettele pitämään itsestäsi sellaisena kuin olet, niin toisten töykeillä mielipiteillä ei ole enää väliä.

Vierailija
13/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin välttelemään tuollaisia henkilöitä.

Älä ainakaan tee kuten minä tein. Silloin harvoin, kun olen yrittänyt sanoa takaisin, se on ollut ylilyönti tyyliin "ei sun kaltaisella läskillä kyllä olisi mitään varaa sanoa mun kiloistani". Siitä on seurannut kova riita.

14/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimpiin toimii hyvin "eikös 😄"

Vierailija
15/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy -anteeksi mitä sanoit? Harvoin kehtaa toistaa loukkaustaan, ehkä jopa nolostuu.

Tämä on hyvä. Paljastaa, onko loukkaus tahallinen.

Vierailija
16/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-2

Tämä! Minä valitsin etten halua ja tilanne eskaloitui niin pitkälle että tarvittiin poliisia koska "hyvää tarkoittavat sukulaiset" eivät halunneet päästää kynnysmatostaan (minusta) irti koska uuden kynnysmaton etsiminen vaatii jo vaivaa.  Ala arvostamaan itseäsi äläkä siedä tuollaista. Mikä ihana rauha astuikaan elämääni kun pääsin aikuisten ihmisten pariin.

Vierailija
17/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä ihmiset hämmentyy jo siitä jos kysyt neutraalisti takaisin: Mitä tarkoitat tuolla?

Itse olen AP samanlainen, en halua olla kynnysmatto mutta tuollaisten ikävien kommenttien vastaanottaminen jää joskus kaivelemaan pitkäksi aikaa, jos ei puolustaudu mitenkään. Joskus voi toimia ihan pelkkä: Ei ollut kovin kivasti sanottu ja tämän jälkeen pitkä hiljaisuus. Jos henkilö on ihan tarkoituksella yrittänyt loukata, voi joskus olla tarpeen näpäyttää takaisin. En lähtisi hyökkäämään, mutta pieni häpeä on usein tehokasta. Esim. kysymys Onko sulla itselläsi paha olla tai isojakin epävarmuuksia, kun on tarve tahalleen noin loukata muita? vetää ilkeimmänkin sukulaisen aika hiljaiseksi. Olen päättänyt että seuraavan kerran kun eräs sukulainen tulee pitämään sen: Olet itsekäs jos et tee lapsia, sun pitäisi kyllä niitä tehdä -puheen, aion tokaista takaisin: Kai tajuat että tuo on vähän sama kuin tulisin itse sanomaan sulle että anteeksi nyt vaan, mutta minusta sun ei olisi kannattanut lapsia tehdä. Ihan yhtä asiatonta.

Vierailija
18/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Olipa epäkohtelias kommentti. Mikä sai sinut sanomaan noin.'

'Tuo oli loukkaavaa.'

'Älä puhu minulle noin, se ei tunnu hyvältä.'

Joku vakiofraasi. Minua piinaava ihmiset liian henkilökohtaisilla kysymyksillä, mutta vielä en ole vastannut 'Olipa utelias kysymys, miksi haluat tietää?'. Koska se tuntuu niin epäkohteliaalta :D Ehkä pelkkä se on minun henkilökohtainen asiani enkä tahdo keskustella siitä on parempi.

Vierailija
19/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihan on tosi törkeitä. Tulita takas vaan

Vierailija
20/47 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös rehevä nauru ole kaikista voimakkain puolustuskeino?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi