Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Urtikaria eli nokkosihottuma

Helpme
30.09.2022 |

Moi!

Olen kärsinyt jo kaksi kuukautta pahasta urtikariasta. Testannut kaksia eri antihistamiineja, mitkä ei ole auttanut. Söin viiden päivän kortisonikuurin, mikä vei kaikki oireet pois, mutta ne palasi kuurin syömisen jälkeen. Koko kroppa on täynnä kutisevia punasia näppylöitä ja läiskiä.

Mikä teidän tapauksissa auttanut urtikariaan parhaiten?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Histec

Vierailija
2/21 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xyzal

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

mulla auttoi loppujen lopuksi biologinen lääke (pistos) ja akupunktio, varmaan myös aika (4v). Söin samalla desloratadiinia nelinkertaisen annoksen. Sitä ennen kokeilin sen seitsemää antihistamiinia, kortisonia voiteena ja suun kautta, öljyjä (kookos-, pellavansiemen-, sesam-), rasvoja, valohoitoa, suklaan ja sitrusten välttelyä Ohjeena oli, että älä raapaise ihoa sitä ensimmäistäkään kertaa, kun kutittaa, mutta se ohje oli ihan mahdoton toteuttaa. Toivottavasti sinä pääset vähemmällä, kyllä se jossain kohtaa helpottaa! Kylmällä vedellä suihkuttelu auttoi mielestäni jonkun verran, sitäkin kannattaa kokeilla.

Vierailija
4/21 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, että on urtikaria? Ettei vaan olisi syyhy.

Vierailija
5/21 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun urtikaria laantui ihan zyrtecillä. Jos on allergista, sen pitäisi auttaa. Kannattaa mennä ihotautilääkärille, koska minustakin kuulostaa ennemminkin syyhyltä kuin urtikarialta.

Vierailija
6/21 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä antihistamiinitablettia/vrk lääkärin määräämänä (eli neljä kertaa enemmän kuin normaali annos). Suuri annos väsyttää, joten lääkäri määrää sopivimman, vähiten väsyttävimmän antihistamiinin.

Vierailija
7/21 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setiritsiini ja kortisonikuuri.

Vierailija
8/21 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei mikään muu kuin aika. Useamman vuoden kärsin toistuvista urtikarioista, joille ei löytynyt mitään ulkoista syytä, vaan olivat todennäköisesti seurausta jostain infektiosta ja jäivät tavallaan "päälle". Välillä oli pitkiä aikoja pois, mutta sitten taas lehahti yhtäkkiä yllättäen, useimmiten yöllä. Nyt ei ole ollut mitään oireita yli kymmeneen vuoteen.

Vierailija
9/21 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttoi se että aloin syödä mahdollisimman ns puhdasta ja käsittelemätöntä ruokaa ja välttämään kaikkia E-koodillisia lisäaineita. En ollut allerginen, urtikaria vain tuli jostain ja samalla tavoin myös häipyi muutamaa vuotta myöhemmin.

Vierailija
10/21 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tressistä.Loppuu kun lopetat tressaamisen ja rauhoitat mielesi ympäristösi ja tressin aiheuttajan poistat elämästäsi!

Vierailija
11/21 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla urtikaria hävisi gluteenittoman ruokavalion myötä urtikaria. Ei todettua keliakiaa. Sitä ennen oli todella vaikeitakin kausia oireita. Jouduin syömään pitkään kortisonia ja hevosannoksia desloratadiinia.

Vierailija
12/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhy, oli minullekin ihan tutnematon juttu.  Alkuoireita oli juuri tuo nokkosrokko-koko iho kauttaaltaa kuin tulessa, voimakas punoitus niillä alueilla missä se syyhypunkki oli muninut.  Nyt alkoi oireet uudelleen vaikka lääkkeitä on syöty ja voiteita käytetty.  Kaikki vaatteet ym.pestään päivittäin ja pakastetaan  ym. Ei auta. Tyypillinen oire syyhyssä on kutina alkaa iltaisin. Outo ja kallis sairaus.

Vierailija
13/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä, eihän kodissasi ole sisäilmaongelmia? Hometta, kosteutta, outoja materiaaleja?

Täällä tuli hyviä vinkkejä, vältä stressiä, viljoja, lisäaineita...vähennä kaikin keinoin kemikaalikuormaa. Pois oravanpyörästä.

Valitettavasti urtikaria voi kestää vuosikymmeniä, ilman että saat selville aiheuttajaa.

Minulla on se. Voin hillitä sitä, mutten pääse eroon.🙁

Vierailija
14/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut viimeiset 20vuotta. Ensimmäisellä kerralla kesti 2 vuotta. Söin kortisonia monta monta kuuria. Sitten sitä vaan alkoi tulla harvemmin. Seuraavat 10+ vuotta satunnaisia kohtauksia, muutamia pidempiä, mutta ei tarvinnut mennä kortisoniin. Minulla onneksi kaikki antihistamiinit auttaa, mutta pahimpina päivinä ei paljoa ole vaikutusta, ihan vähän vaan. Sitten reilu viisi vuotta sitten tuli uudestaan entistä pahempana. Taas syöty monen monta kortisonikuuria. Antihistamiinia 2 aamulla ja 2 illalla. Nyt tänä vuonna on helpottanut, ei tarvitse ihan joka päivä ottaa edes antihistamiinia ja kortisonia en ole tarvinnut. Aika on se mikä tuohon auttaa, jos mitään syytä ei löydy. Minulta on otettu kaikki verikokeet, koepalat ja vaikka mitä tutkimuksia, ei syytä löydy.

Itse huomaan, että ruuan lisäaineet ja kemikaalikuormalla on vaikutusta. Kun oireita alkaa tulla, niin vaihdan kaikki hajustetut pesuaineet johonkin erisaniin, rasvat apteekin hajusteettomaan ja ruuan mahdollisimman luonnolliseen. Voi olla vaan placeboa, mutta ainakin tuntuu, että tekee jotain. Sitten jos oireet pysyy poissa, niin pikkuhiljaa vaihtaa tärkeimpiä takaisin, jos uskaltaa.

Vierailija
15/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollut viimeiset 20vuotta. Ensimmäisellä kerralla kesti 2 vuotta. Söin kortisonia monta monta kuuria. Sitten sitä vaan alkoi tulla harvemmin. Seuraavat 10+ vuotta satunnaisia kohtauksia, muutamia pidempiä, mutta ei tarvinnut mennä kortisoniin. Minulla onneksi kaikki antihistamiinit auttaa, mutta pahimpina päivinä ei paljoa ole vaikutusta, ihan vähän vaan. Sitten reilu viisi vuotta sitten tuli uudestaan entistä pahempana. Taas syöty monen monta kortisonikuuria. Antihistamiinia 2 aamulla ja 2 illalla. Nyt tänä vuonna on helpottanut, ei tarvitse ihan joka päivä ottaa edes antihistamiinia ja kortisonia en ole tarvinnut. Aika on se mikä tuohon auttaa, jos mitään syytä ei löydy. Minulta on otettu kaikki verikokeet, koepalat ja vaikka mitä tutkimuksia, ei syytä löydy.

Itse huomaan, että ruuan lisäaineet ja kemikaalikuormalla on vaikutusta. Kun oireita alkaa tulla, niin vaihdan kaikki hajustetut pesuaineet johonkin erisaniin, rasvat apteekin hajusteettomaan ja ruuan mahdollisimman luonnolliseen. Voi olla vaan placeboa, mutta ainakin tuntuu, että tekee jotain. Sitten jos oireet pysyy poissa, niin pikkuhiljaa vaihtaa tärkeimpiä takaisin, jos uskaltaa.

Näiden lisäksi siis kokeiltu vaikka mitä ruokavalioita, gluteenitonta, maidotonta, mausteetonta, suolatonta ja monen sivun lista mitä ei saanut syödä, eikä mitään vaikutusta. Ainoa mitä itse huomaan, on se jos syö paljon prosessoitua ruokaa, mutta yleensä sitä syö jos on stressiä, joka myös voi vaikuttaa.

Eli on monta asiaa mitä voi kokeilla,toivottavasti löydät jotain mikä sinulla auttaa.

-edellinen

Vierailija
16/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä, eihän kodissasi ole sisäilmaongelmia? Hometta, kosteutta, outoja materiaaleja?

Täällä tuli hyviä vinkkejä, vältä stressiä, viljoja, lisäaineita...vähennä kaikin keinoin kemikaalikuormaa. Pois oravanpyörästä.

Valitettavasti urtikaria voi kestää vuosikymmeniä, ilman että saat selville aiheuttajaa.

Minulla on se. Voin hillitä sitä, mutten pääse eroon.🙁

Ilmanputsarin ostin makkariin ja vaihdoin kaikki suodattimet venttiileistä, oli ainakin minulla hieman apua.

Vierailija
17/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

mulla auttoi loppujen lopuksi biologinen lääke (pistos) ja akupunktio, varmaan myös aika (4v). Söin samalla desloratadiinia nelinkertaisen annoksen. Sitä ennen kokeilin sen seitsemää antihistamiinia, kortisonia voiteena ja suun kautta, öljyjä (kookos-, pellavansiemen-, sesam-), rasvoja, valohoitoa, suklaan ja sitrusten välttelyä Ohjeena oli, että älä raapaise ihoa sitä ensimmäistäkään kertaa, kun kutittaa, mutta se ohje oli ihan mahdoton toteuttaa. Toivottavasti sinä pääset vähemmällä, kyllä se jossain kohtaa helpottaa! Kylmällä vedellä suihkuttelu auttoi mielestäni jonkun verran, sitäkin kannattaa kokeilla.

Toisilla taas kylmä laukaisee urtikariaa, minulla taas kuuma. Jos otan kylmän suihkun, tulee keholle sen jälkeen kuuma, eli vaikka se suihku hetken tuntuu ihan parhaalta, niin jälkeen päin on vaan pahempi. Nykyiset kesät ei auta asiaa lainkaan.

Vierailija
18/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla parani 250 mg prednisonia ja 250 hydrokortisonia takapuoleen. 

Vierailija
19/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kortisonikuuri myös helpottaa, mutta pidemmästä tai kovemmasta kortisonikuurista tulee masennusoireet, siis en pysty tekemään muuta kuin syömään, nukkumaan ja itkemään. Ole lihonnut tässä muutaman vuoden aika 20kg, kiitos kortisonin.

Stressi, kemikaalit ja lisäaineet tuntuvat minulla myös pahentavan asiaa. Samoin huono sisäilma, eli ilmanpuhdistin ja jatkuva siivous auttaa.

Vierailija
20/21 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Toisilla taas kylmä laukaisee urtikariaa, minulla taas kuuma. Jos otan kylmän suihkun, tulee keholle sen jälkeen kuuma, eli vaikka se suihku hetken tuntuu ihan parhaalta, niin jälkeen päin on vaan pahempi. Nykyiset kesät ei auta asiaa lainkaan.

Minulla taas hikoileminen. Melkein jo lopetin urheilun kun kutina sen jälkeen oli aina jotain ihan järjetöntä. Onneksi tuo vaiva oli lyhytaikainen ja loppui niin yhtäkkiä kuin alkoikin. Ensihoidoksi oireisiin käytin bepanthenin anti-exem -voidetta, se hiukan helpotti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän