Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka alkeellisissa oloissa pystyisit arkea asumaan ja elämään?

Vierailija
07.10.2023 |

Missä menee sun raja? Ei viikonloppuisin tai retkeillessä, vaan omana kotina josta käsin elät elämää? Riittäiskö sulle kesämökkiolosuhteet ulkohuussilla ja kantovedellä jos ois kuitenkin sähköt?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan talvella.

Vierailija
2/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pakko olisi niin ihan varmasti pystyisi elämään kesämökkiolosuhteissa mutta en ehkä haluaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvihan se on se kriittinen ajankohta. Jos sähköpatteri olisi takkalämmityksen tukena, kyllähän sitä pärjäisi, vaikka olisi ulkovessa ja sauna. Ja puuhella tai sähköhella toki.

Vierailija
4/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin. Sanoisin että sähköt on tärkein, sen avulla sujuu kantoveden lämmitys, ruoanlaitto, kahvinkeitto, valot, netti, televisio, pihavalot talvella etc. Kantoveden ja huussin kanssa pärjää kyllä mutta kynttilänvalossa en haluaisi elää.

N53

Vierailija
5/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No asunut jo vuosia melko askeettisesti. Sähkölämmitys, ei takkaa. Vesi tulee ja on sisävessa ja suihku. Mutta tämmöistä ei saisi myytyä

Vierailija
6/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisin. Sanoisin että sähköt on tärkein, sen avulla sujuu kantoveden lämmitys, ruoanlaitto, kahvinkeitto, valot, netti, televisio, pihavalot talvella etc. Kantoveden ja huussin kanssa pärjää kyllä mutta kynttilänvalossa en haluaisi elää.

N53

Asuin aikoinaan alkeellisissa oloissa ja kaasulla tehtiin ruoat ja oli myös kaasuvalo. Asunto lämmitettiin puulla. Ei katottu telkkaria eikä ollut nettiä, saunassa peseydyttiin. Rakastuin erämaamieheen ja jonkin aikaa tuolla tavalla elin, mutta sitten lähdin ihmisten ilmoille. 

Vierailija
7/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N53

Pystyisit elämään alkeellisissa olosuhteissa, kunhan on sähköt.

Naisen logiikkaa.

Vierailija
8/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on suurimman osan lapsuuttaan ja nuoruuttaan elänyt vaatimattomissa olosuhteissa, eli juuri sähköt oli, mutta ulkohuussi, kantovesi, ulkosauna, puuhella+ kaasuliesi, niin kyllä siihen varmasti vieläkin pystyisi, pakon edessä. Mutta ei tosiaankaan halua...

Vierailija
9/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on sähkötön, vedetön ja viemäritön puilla lämpiävä yli 100v talo huonokuntoisen metsätien päässä. Ihan ympärivuotisesti täällä asun. Sen verran hienohelmaksi vanhemmiten olen tullut, että ulkohuussi on vaihtunut kompostikäymälään, jonka olen sijoittanut kuistin komeroon. Ulkohuussia käytän edelleen "sään salliessa".

Sähköt tulevat pihan toisella laidalla sijaitsevaan eläinsuojaan ja siellä minulla on jääkaappipakastin ja pyykkikone. Siellä on myös vesijohto, josta kannan kanistereilla vettä tupaan.

Peseytyminen tapahtuu pihasaunassa ja siellä hoituu myös tiskit.

Suursiivouspäivänä, kun imuroin talon katosta lattiaan, vedän imurille sähköt jatkoroikalla.

Vierailija
10/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N53

Asuin aikoinaan alkeellisissa oloissa ja kaasulla tehtiin ruoat ja oli myös kaasuvalo. Asunto lämmitettiin puulla. Ei katottu telkkaria eikä ollut nettiä, saunassa peseydyttiin. Rakastuin erämaamieheen ja jonkin aikaa tuolla tavalla elin, mutta sitten lähdin ihmisten ilmoille. 

Vieläkö se mies on siellä erämaassa?

Vierailija
11/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskahuussit ovat aivan sietämättömiä jopa kesämökillä, sisävessa pitäisi olla, kantovesi olisi pienempi ongelma kuin ulkokäymälä. En kyllä ottaisi vapaaehtoisesti kumpaakaan, lisäksi saisi olla pyykin- ja astianpesukoneet ja ilmalämpöpumppu.

Vierailija
12/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on sähkötön, vedetön ja viemäritön puilla lämpiävä yli 100v talo huonokuntoisen metsätien päässä. Ihan ympärivuotisesti täällä asun. Sen verran hienohelmaksi vanhemmiten olen tullut, että ulkohuussi on vaihtunut kompostikäymälään, jonka olen sijoittanut kuistin komeroon. Ulkohuussia käytän edelleen "sään salliessa".

Sähköt tulevat pihan toisella laidalla sijaitsevaan eläinsuojaan ja siellä minulla on jääkaappipakastin ja pyykkikone. Siellä on myös vesijohto, josta kannan kanistereilla vettä tupaan.

Suursiivouspäivänä, kun imuroin talon katosta lattiaan, vedän imurille sähköt jatkoroikalla.

Ihan toimivalta kuulostaa, mutta jäi mietityttämään miksei sähköjä vetäisi taloonkin jos sähköt kerran tulevat tontille? Vai onko valintakysymys ja et edes halua sähköjä asuintaloon?

Vierailija
13/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N53

Vieläkö se mies on siellä erämaassa?

Mäkin haluan tietää! ;-)

Vierailija
14/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kiinteistössä on sähköt ja juokseva vesi, mutta omistaja on jostain syystä halunnut tehdä elämästään tarpeettoman hankalaa.

Vierailija
15/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riittäisi, koska on fyysisiä rajoitteita. Ennen sitä riitti. Ulkosaunalle olisi vaatimuksena perinteinen kiuas varaavalla lämmöllä ja vesipadalla. Sellaisesta pellittömästä suorahormisaunasta ei ole mihinkään. Siellä ei saa kuivattua pyykkiä, eikä vesi pysy lämpimänä. Samoin leivinuunin pitäisi olla oikeasti varaava, eikä sellainen, joka kylmenee heti, kun tuli sammuu. Kesämökki ei kelpaisi, mikäli sieltä puuttuisi seinäeristeet. Sellaisessa harakanpesäkesämökissä olen ollut joulun ja hiihtoloman ja voin kertoa, että oli aika kylmä. Se on tehty vain kesäasumista varten.

Vierailija
16/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö ja puhdas juoma ym vesi pitää olla, enkä haluaisi olla kaukana naapureista, pelkään petoeläimiä.

Vierailija
17/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N53

Pystyisit elämään alkeellisissa olosuhteissa, kunhan on sähköt.

Naisen logiikkaa.

Luetun ymmärtäminen, ja sen oivaltaminen että loogikka ei kuulu tähän mitenkään. Ei tässä kilpailla eikä väitetä että pitäisi olla mahdollisimman alkeelliset olosuhteet. Kysymys oli itse kunkin rajasta.

Mun raja: sähköt pitää olla, mutta huussi ja kantovesi käy.

N53

Vierailija
18/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jostain saa vettä, niin miksei.

Vierailija
19/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin tottuneena telttailijana asumaan teltassa pidempäänkin, mutta ei se mukavaa tai hauskaa olisi, mutta pakon edessä kyllä onnistuisi. Löytyy pelit ja vehkeet.

Ollessani hyvin kauan sitten töissä ensimmäisessä vakituisessa työpaikassani asuin puoli vuotta työmaakontissa, johon oli tehty kolme pientä yksiötä. Lämpöä riitti, kyllä siinä nukkumaan pystyi, päivät menivät työmaalla.

Vierailija
20/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen og. pullamössösukupolvea - ainakin Saarikankaan mukaan, mutta olen pystynyt elämään pari vuotta ilman jääkaappia. Nettiäkään ei ollut aikanaan pariin vuoteen. 

Nyt ei ole telkkaria. Pesukone hajosi joskus, eikä ollut pesutupaa. Joitain kuukausia meni nyrkkipyykillä ja pesulalla, mutta pakkohan se oli hommata. 

Mökillä menee toki ilman sähköä ja juoksevaa vettä, kuten myös joskus kesällä tietty telttaillessa peseytyy villissä vedessä ja safkat vääntää tulella, keittimellä.

Olen vähän vanha hippi, mutta kyllähän nyt kerrostalossa on pakko olla sähköt, vesi.

Nettiyhteys ja puhelin ovat nykyään pakollisia. Jääkaappi on kiva- Kirjastokorttia ilman olisi kammottavaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän