Miten ratkaista ongelma? Lapsi kiukuttelee aina kun olen väsynyt, mutta valvottaa minua öisin
Aina kun olen väsynyt, niin lapsi kiukuttelee. Tekee kiellettyjä asioita huomiota saadakseen, kiukuttelee ja itkee suunnilleen kaikesta ja mikään ei onnistu ilman kiukkua. Kun en ole väsynyt, ei kiukuttele vaan on ihan tyytyväinen iloinen lapsi, ja kaikki sujuu hyvin. Mutta lapsi herättää minua öisin ja valvottaa öisin ja siksi olen väsynyt, huonojen öiden jälkeen todella väsynyt. Neuvoja?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä nuita kehoituksia laittaa lasta nurkkaan tai rangaista ja hermostua keskellä yötä. Ei varmasti toimi. Tai ainakin vaikuttaa negatiivisesti vanhemman ja lapsen suhteeseen ja lapsen psyykeseen. Tuossa yllä ehdotin useita tekijöitä joilla voi olla vaikutusta asiaan ja joita huomioimalla voi saada positiivisia vaikutuksia yöuneen. Toisaalta jotkut lapset heräilevät herkästi ja tarvitsevat aikuisen turvaa yölläkin. Väsyttävää se varmasti on ja etenkin jos olet yksin lapsen kanssa, eikä yövuoroja voi jakaa toisen vanhemman kanssa.
Mistä tulee tämä käsitys, että lapsi menisi rikki jos lasta rankaisee tahallisesta tottelemattomuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä nuita kehoituksia laittaa lasta nurkkaan tai rangaista ja hermostua keskellä yötä. Ei varmasti toimi. Tai ainakin vaikuttaa negatiivisesti vanhemman ja lapsen suhteeseen ja lapsen psyykeseen. Tuossa yllä ehdotin useita tekijöitä joilla voi olla vaikutusta asiaan ja joita huomioimalla voi saada positiivisia vaikutuksia yöuneen. Toisaalta jotkut lapset heräilevät herkästi ja tarvitsevat aikuisen turvaa yölläkin. Väsyttävää se varmasti on ja etenkin jos olet yksin lapsen kanssa, eikä yövuoroja voi jakaa toisen vanhemman kanssa.
Mistä tulee tämä käsitys, että lapsi menisi rikki jos lasta rankaisee tahallisesta tottelemattomuudesta?
Kyllä menee jos yöllä alkaa rangaistukseksi jonnekin jäähylle viemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä menee jos yöllä alkaa rangaistukseksi jonnekin jäähylle viemään.
Onko se liian julmaa koska kyseessä on yö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ikä olisi oleellinen tieto.
Täytti neljä kuun alussa. Ap
Miksi 4-vuotias lapsi herättelee? Onko normaali vai erityistarpeinen?
On aina heräillyt ja herätellyt. Syytä ei ole tiedossa. Mitään erityistarpeisuutta ei ole missään epäilty. Ap
No siinä tapauksessa ihan vain kieltäisin herättelyn ja rangaistukset käyttöön, jos ei sanomalla usko. Ei toisia voi valvottaa huvin vuoksi, ei edes vanhempaa.
Miten kielletään herättely? Tai siis miten saadaan lapsi muka tottelemaan sitä kieltoa? Tietenkin olen sanonut useasti, että yöllä ei saa herättää äitiä (ellei ole oikeasti hätä). Mutta herättää silti. Välillä tekee sen niin unesta tokkuraisena, että ei taida edes ymmärtää mitä tekee. Mitä ihmeen rangaistuksia minä yöllä alkaisin antamaan?
ApKyllä yölläkin voi laittaa jäähylle tai nurkkaan seisomaan tai jotain vastaavaa. Toki se vaatii sen, että pysyt hereillä jotta voit valvoa sitä rangaistusta ja pitää lapselle puhuttelun rangaistuksen jälkeen, mutta eiköhän se kannata, jos/kun lapsi hoksaa, että jatkossa ei enää kannata herätellä koska siitä joutuu kärsimään.
Siis ap:n lapsi on niin unenpöpepperössä, että ei aina edes ymmärrä herättävänsä äitiä. Ja sinusta lasta pitäisi alkaa seisottamaan keskellä yötä siksi nurkassa? Ihan kauhea ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aina heräillyt ja herätellyt. Syytä ei ole tiedossa. Mitään erityistarpeisuutta ei ole missään epäilty. Ap
No siinä tapauksessa ihan vain kieltäisin herättelyn ja rangaistukset käyttöön, jos ei sanomalla usko. Ei toisia voi valvottaa huvin vuoksi, ei edes vanhempaa.
Miten kielletään herättely? Tai siis miten saadaan lapsi muka tottelemaan sitä kieltoa? Tietenkin olen sanonut useasti, että yöllä ei saa herättää äitiä (ellei ole oikeasti hätä). Mutta herättää silti. Välillä tekee sen niin unesta tokkuraisena, että ei taida edes ymmärtää mitä tekee. Mitä ihmeen rangaistuksia minä yöllä alkaisin antamaan?
ApKyllä yölläkin voi laittaa jäähylle tai nurkkaan seisomaan tai jotain vastaavaa. Toki se vaatii sen, että pysyt hereillä jotta voit valvoa sitä rangaistusta ja pitää lapselle puhuttelun rangaistuksen jälkeen, mutta eiköhän se kannata, jos/kun lapsi hoksaa, että jatkossa ei enää kannata herätellä koska siitä joutuu kärsimään.
Siis ap:n lapsi on niin unenpöpepperössä, että ei aina edes ymmärrä herättävänsä äitiä. Ja sinusta lasta pitäisi alkaa seisottamaan keskellä yötä siksi nurkassa? Ihan kauhea ajatus.
Eihän lapsi koskaan tee tahallaan kiellettyä, hän on vain tunnetaitojensa uhri. Siksi järkevä vanhempi kehittää lapsensa tunnetaitoja eikä rankaise. Sängyn viereen voi esimerkiksi jemmata tunnemittarin jonka avulla katsotaan mikä tunne lapsella on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän lapsi koskaan tee tahallaan kiellettyä, hän on vain tunnetaitojensa uhri. Siksi järkevä vanhempi kehittää lapsensa tunnetaitoja eikä rankaise. Sängyn viereen voi esimerkiksi jemmata tunnemittarin jonka avulla katsotaan mikä tunne lapsella on.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on opetettu pienestä pitäen lapsille, että yöllä nukutaan. Ja se vaatii kyllä alkuun viitseliäisyyttä mutta mulle uni on tärkeää.
Joo olen opettanut tätä asiaa lapselle myös ihan vauvasta asti. Ei tunnu oppivan. Ap
Miten?
Kaikkien ohjekirjojen ja neuvolan ohjeiden mukaan. Lähtien siitä, että vauvana yöllä ei sytetä valoja vaan kaikki tapahtuu hiljaa hämärässä ja pimeässä, myös yösyötöt ja mahdolliset vaippojen vaihdot, sitten se että yöimetykset lopetin heti kun neuvola antoi luvan. Sitten tassuttelu-unikouluilla jne. Sitten selittämällä lapselle, että yöllä ei saa herättää vaan olla hiljaa. Myös tarrapalkintoja ym. on kokeiltu siitä että ei herätä. Ym ym. Ei apua näistä. Ap
Neuvola ANTOI LUVAN imetyksen lopettamiseen??
Voi hyvän tähden sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on opetettu pienestä pitäen lapsille, että yöllä nukutaan. Ja se vaatii kyllä alkuun viitseliäisyyttä mutta mulle uni on tärkeää.
Joo olen opettanut tätä asiaa lapselle myös ihan vauvasta asti. Ei tunnu oppivan. Ap
Miten?
Kaikkien ohjekirjojen ja neuvolan ohjeiden mukaan. Lähtien siitä, että vauvana yöllä ei sytetä valoja vaan kaikki tapahtuu hiljaa hämärässä ja pimeässä, myös yösyötöt ja mahdolliset vaippojen vaihdot, sitten se että yöimetykset lopetin heti kun neuvola antoi luvan. Sitten tassuttelu-unikouluilla jne. Sitten selittämällä lapselle, että yöllä ei saa herättää vaan olla hiljaa. Myös tarrapalkintoja ym. on kokeiltu siitä että ei herätä. Ym ym. Ei apua näistä. Ap
Hyvän tähden itsellesi. Lapseni paino laahasi niin alakäyrällä, ja siksi meillä oli syntymän jälkeen muutaman kuukauden ajan määräys öisin herätä parin tunnin välein syöttämään. Ja sen jälkeenkin oli määräys syöttää öisin. Kävimme neuvolassa painokontrolleissa parin viikon välein ensimmäiset puoli vuotta, alussa viikon välein. Koska paino laahasi alakäyrillä myös puolivuotiaana edelleen, niin minua suoraan kiellettiin lopettamaan yösyötöt (yöimetys, koska imetin, sanottiin kyllä että halutessa voin korvata osan imetyksestä pullomaidolla). Lopetin yösyötöt heti kun neuvolasta sain luvan. Miksi pitää kauhistella ja voi hyvän tähden sanoilla kommentoida asioita, mistä ei tiedä mitään?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nukkuuko päivällä?
Ei. Ei ole nukahtanut päivällä pariin vuoteen.
Ap
Entä jos lapsen nukuttaisi rattaisiin? Niihin saa valjaat, eli lapsi pysyy niissä paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos lapsen nukuttaisi rattaisiin? Niihin saa valjaat, eli lapsi pysyy niissä paikoillaan.
Siis tarkoitatko, että lapsi laitettaisiin yöksi valjaisiin rattaisiin? Miksi? Eikä niin saa tietenkään tehdä. Lapsi ei edes mahdu mihinkään rattaisiin, ei ole mahtunut aikoihin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi muualle nukkumaan pari yötä viikossa, tai hoitaja kotiin ja sinä muualle nukkumaan pari yötä viikossa.
Ei minulla ole varaa palkata mitään yöhoitajia. Palkkani ei ole suuri. Eikä minulla ole mitään muualle-paikkaa lapselle. Ap
Missäs se lapsen isä on? Voit antaa lapsesi adoptioon jos mikään ei kerran tilannettasi auta.
No ap tällä keskustelulla taitaa yrittää keksiä keinoja tilanteen muuttamiseksi. Harmittaa tollanen ilkeily adoptiosta kun toinen kysyy neuvoa. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tarkoitatko, että lapsi laitettaisiin yöksi valjaisiin rattaisiin? Miksi? Eikä niin saa tietenkään tehdä. Lapsi ei edes mahdu mihinkään rattaisiin, ei ole mahtunut aikoihin. Ap
Missä saa tutustua sääntökirjaan jossa kerrotaan, että mitä saa tehdä ja mitä ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Käytännössä sun lapsi ei siis ole koskaan oppinut nukahtamaan itsenäisesti? Olisiko tähän ihan joku fyysinen syys, jos kerta on erityistarpeinen. Joko olet unikoulut tehnyt päin honkia tai lapsesi ei ole kypsä nukahtamaan yksin vieläkään. Olisiko se vieressä nukkuminen kuitenkin hyvä ratkaisu, että saat hyssytettyä uneen nopeasti uudestaan. Eikö sua ole neuvottu missään, jos kerran on erityistarpeinen lapsi?
Ei apn lapsi tainnut olla erityistarpeinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Niin? Neuvolasta "saa luvan" lopettaa yöimetykset kun lapsi on tarpeeksi vanha ja kasvaa hyvin?
Mun 2,5v on alkanut heräillä yöllä eikä tahdo mennä enää nukkumaan, oli kello Sitten 1 tai 5. Ajattelin että tästä keskustelusta löytyisi vinkkejä mutta ei näemmä täytyisi olettaa että jengi jaksaisi vastata empaattisesti, niin paljon ilkeitä kommentteja taas. En käsitä miten voi olla niin haastavaa vastata ystävällisesti. No ei voi kauhalla vaatia jne.
Tulisiko sinulle jotain yksityiskohtia mieleen niistä tilanteista kun lapsi herättää? Mitä tekee, mitä sanoo silloin? Onko mitään vaikutusta, nukkuuko lapsi vieressäsi vai eri huoneessa? Oletko saanut apua oman unenlaatusi parantamiseen esim. aikuisten unikoulusta tai melatoniinista? Onko lapsen heräilyä siis tutkittu ihan kunnolla vai ohitettu normaalina vaiheena?
Nukahtaa kyllä joka ilta itsenäisesti. On nukahtanut jo pitkään niin. Yöllä ei. Tassuttelu-unikoulu on toteutettu useamman kerran ihan oikein neuvolan seurannassa. Ei tehoa.
Ei siis tietääkseni ole erityistarpeinen, kuten aiemmin jo kommentoin.
Ap