Miten ratkaista ongelma? Lapsi kiukuttelee aina kun olen väsynyt, mutta valvottaa minua öisin
Aina kun olen väsynyt, niin lapsi kiukuttelee. Tekee kiellettyjä asioita huomiota saadakseen, kiukuttelee ja itkee suunnilleen kaikesta ja mikään ei onnistu ilman kiukkua. Kun en ole väsynyt, ei kiukuttele vaan on ihan tyytyväinen iloinen lapsi, ja kaikki sujuu hyvin. Mutta lapsi herättää minua öisin ja valvottaa öisin ja siksi olen väsynyt, huonojen öiden jälkeen todella väsynyt. Neuvoja?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ikä olisi oleellinen tieto.
Täytti neljä kuun alussa. Ap
Miksi 4-vuotias lapsi herättelee? Onko normaali vai erityistarpeinen?
On aina heräillyt ja herätellyt. Syytä ei ole tiedossa. Mitään erityistarpeisuutta ei ole missään epäilty. Ap
No siinä tapauksessa ihan vain kieltäisin herättelyn ja rangaistukset käyttöön, jos ei sanomalla usko. Ei toisia voi valvottaa huvin vuoksi, ei edes vanhempaa.
Miten kielletään herättely? Tai siis miten saadaan lapsi muka tottelemaan sitä kieltoa? Tietenkin olen sanonut useasti, että yöllä ei saa herättää äitiä (ellei ole oikeasti hätä). Mutta herättää silti. Välillä tekee sen niin unesta tokkuraisena, että ei taida edes ymmärtää mitä tekee. Mitä ihmeen rangaistuksia minä yöllä alkaisin antamaan?
Ap
Kyllä yölläkin voi laittaa jäähylle tai nurkkaan seisomaan tai jotain vastaavaa. Toki se vaatii sen, että pysyt hereillä jotta voit valvoa sitä rangaistusta ja pitää lapselle puhuttelun rangaistuksen jälkeen, mutta eiköhän se kannata, jos/kun lapsi hoksaa, että jatkossa ei enää kannata herätellä koska siitä joutuu kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sä käyttäydyt eri tavalla väsyneenä ja se vaikuttaa lapseen? Olet ehkä lyhyt pinnainen ja vaativa? Lapsi sitten reagoi ainoalla osaamallaan tavalla eli kiukuttelemalla. Ei niin pieni ymmärrä vanhemman väsymystä. Mutta siis fake until you make it tai hanki yöhoitaja välillä.
Selvä se, että käyttäydyn eri tavalla kun olen ihan sumussa unen puutteen takia. Olen varmaan poissaolevan oloinen, vaikka olisin näennäisesti läsnä, luultavasti saatan olla myös välillä pinna kireämmällä. Ainakin niin, että pirteänä olen iloinen, hauska ja rento ja väsyneenä en ole iloinen enkä hauska vaan kuin sumussa ja hiljainen. Ymmärrän kyllä, että lapsi reagoi tähän. Vaikka olen yrittänyt selittää, että äiti on väsynyt koska ei ole nukkunut. Ap
Meillä on opetettu pienestä pitäen lapsille, että yöllä nukutaan. Ja se vaatii kyllä alkuun viitseliäisyyttä mutta mulle uni on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on täydellinen fyysinen ja psyykkinen ylivoima suhteessa siihen 4-vuotiaaseen. Mutta silti häviät sille ja joudut sen pompottelemaksi. Missä on vika?
Niin, jos on ongelma, ihan minkälainen tahansa, niin eikun tänne sivustolle ihmettelemään. Ei varmaan tälläkään kysyjällä ole muuta paikkaa ihmetellä kykyään olla äiti kuin vauva sivusto.
Miten olis neuvola ?
Anna huomiota ajallaan, huolehdi lapsen tarpeista. Vastapainoksi rajat! Äitikin tarvitsee unta. Selviää kertomalla lapsentajuisesti, ja lapsi ymmärtää myös 'vastuunsa' ja on ylpeä siitä. Empatia kehittyy tällaisista keskusteluista, ei sillä, että välttelee konflikteja ja kestää itse hiljaa kaikenlaista. Kokeile ja ylläty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aina heräillyt ja herätellyt. Syytä ei ole tiedossa. Mitään erityistarpeisuutta ei ole missään epäilty. Ap
No siinä tapauksessa ihan vain kieltäisin herättelyn ja rangaistukset käyttöön, jos ei sanomalla usko. Ei toisia voi valvottaa huvin vuoksi, ei edes vanhempaa.
Miten kielletään herättely? Tai siis miten saadaan lapsi muka tottelemaan sitä kieltoa? Tietenkin olen sanonut useasti, että yöllä ei saa herättää äitiä (ellei ole oikeasti hätä). Mutta herättää silti. Välillä tekee sen niin unesta tokkuraisena, että ei taida edes ymmärtää mitä tekee. Mitä ihmeen rangaistuksia minä yöllä alkaisin antamaan?
ApSiis ei yöllä tietenkään, mutta esim. seuraavalle päivälle. Televisiokielto on meillä usein käytössä, jos ei uskota sanomisia.
Lapseeni ei tehoa missään asiassa tuollaiset rangaistukset, että joskus myöhemmin tulee joku asiaan liittymätön seuraus. Vaikka huomenna telkkarikielto. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSiis ei yöllä tietenkään, mutta esim. seuraavalle päivälle. Televisiokielto on meillä usein käytössä, jos ei uskota sanomisia.
Nelivuotiaan rangaistusten pitää tulla heti ja siinä paikalla. Jos teon ja rangaistuksen välillä on tuntikausien väli, niin niiden välinen syy-yhteys on lapsen mielessä jo aika hämärä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on opetettu pienestä pitäen lapsille, että yöllä nukutaan. Ja se vaatii kyllä alkuun viitseliäisyyttä mutta mulle uni on tärkeää.
Joo olen opettanut tätä asiaa lapselle myös ihan vauvasta asti. Ei tunnu oppivan. Ap
Vieressä nukkuminen voi kuitenkin helpottaa siten ettei itse tarvitse nousta ja lähteä vuoteesta lasta rauhoittamaan.
Onko lapsella stressiä tai muuten muuttunut, kiireinen tai väsyttävä elämäntilanne
Iltarutiinien rauhoittaminen, samanlaisena toistuvat iltatoimet ja nukahtamisrutiinit, lapsen unihygienia ja päivärytmi kuntoon, päiväsaikaan riittävä ulkoilu ja aktiviteetti ja läheisyys. Rauhallinen käytös heräillessä ja asian selittäminen lapselle ikätasoisesti, äitikin on väsynyt. Viereen ottaminen. Pimennysverhot.
Jos kuorsaus, kivut yöllä niin lääkärin käyntikin voisi olla paikallaan.
Avun pyytäminen sukulaisilta tai perhetyöstä.
Tässä jotain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo olen opettanut tätä asiaa lapselle myös ihan vauvasta asti. Ei tunnu oppivan. Ap
Miten?
Aikalailla todennäköistä on, että jos sä olet väsynyt koska lapsi ei nuku yöllä, lapsi on väsynyt myös. Ja väsymys tuo kiukkua. Puutu ongelman syyhyn, niin ongelma poistuu. Koska en yhtään tiedä teidän arkirutiineitanne yms on vaikea keksiä täältä käsin ratkaisuja. Mutta koita jotenkin saada unta ja lepoa teidän elämäänne lisää....
Siis montako kertaa yössä se sinut herättää? Ja miten? Ravistelee, hyppii päällä? Huutaa?
Auttaisiko unikoulu? sekä aikuiselle että lapselle?
https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/kotiunikoul…
https://www.uniliitto.fi/auta-unta/lapsiperheen-uni/unikouluun-valmista…
Tuon ikäisen lapsen "pitäisi" nukkua jo yöt läpeensä.
Toisaalta sinun on hyvä itse opetella nukahtamistekniikoita ja parantaa unenlaatua, niin että saat esim. nukahdettua nopeasti uudestaan vaikka lapsi kömpisi viereen.
Ensi alkuun voisitte molemmat luopua kaikista ruuduista klo 18 jälkeen ja ulkoilla ja liikkua iltapäivisin 2-4 tuntia mahdollisuuksien mukaan. Hitaita hiilihydraatteja iltapalalla. Menet nukkumaan mahdollisimman samaan aikaan lapsen kanssa.
Ja sitten on se raskain juttu: sinä olet aikuinen. lapsesi peilaa sinun käyttäytymistäsi. jos jatkuvasti kiukuttelet ja tiuskit ja nälvit lasta väsyneenä, se ei ole aikuisen käytöstä. Tässä on nyt myös kasvun paikka ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Kaikkien ohjekirjojen ja neuvolan ohjeiden mukaan. Lähtien siitä, että vauvana yöllä ei sytetä valoja vaan kaikki tapahtuu hiljaa hämärässä ja pimeässä, myös yösyötöt ja mahdolliset vaippojen vaihdot, sitten se että yöimetykset lopetin heti kun neuvola antoi luvan. Sitten tassuttelu-unikouluilla jne. Sitten selittämällä lapselle, että yöllä ei saa herättää vaan olla hiljaa. Myös tarrapalkintoja ym. on kokeiltu siitä että ei herätä. Ym ym. Ei apua näistä. Ap
En kyllä ymmärrä nuita kehoituksia laittaa lasta nurkkaan tai rangaista ja hermostua keskellä yötä. Ei varmasti toimi. Tai ainakin vaikuttaa negatiivisesti vanhemman ja lapsen suhteeseen ja lapsen psyykeseen. Tuossa yllä ehdotin useita tekijöitä joilla voi olla vaikutusta asiaan ja joita huomioimalla voi saada positiivisia vaikutuksia yöuneen. Toisaalta jotkut lapset heräilevät herkästi ja tarvitsevat aikuisen turvaa yölläkin. Väsyttävää se varmasti on ja etenkin jos olet yksin lapsen kanssa, eikä yövuoroja voi jakaa toisen vanhemman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Siis montako kertaa yössä se sinut herättää? Ja miten? Ravistelee, hyppii päällä? Huutaa?
Auttaisiko unikoulu? sekä aikuiselle että lapselle?
https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/kotiunikoul…
https://www.uniliitto.fi/auta-unta/lapsiperheen-uni/unikouluun-valmista…
Tuon ikäisen lapsen "pitäisi" nukkua jo yöt läpeensä.
Toisaalta sinun on hyvä itse opetella nukahtamistekniikoita ja parantaa unenlaatua, niin että saat esim. nukahdettua nopeasti uudestaan vaikka lapsi kömpisi viereen.
Ensi alkuun voisitte molemmat luopua kaikista ruuduista klo 18 jälkeen ja ulkoilla ja liikkua iltapäivisin 2-4 tuntia mahdollisuuksien mukaan. Hitaita hiilihydraatteja iltapalalla. Menet nukkumaan mahdollisimman samaan aikaan lapsen kanssa.
Ja sitten on se raskain juttu: sinä olet aikuinen. lapsesi peilaa sinun käyttäytymistäsi. jos jatkuvasti kiukuttelet ja tiuskit ja nälvit lasta väsyneenä, se ei ole aikuisen käytöstä. Tässä on nyt myös kasvun paikka ihmisenä.
En nälvi lastani koskaan. Väsyneenäkin olen rauhallinen. Eikä meillä edes ole telkkaria. Lapsi ei ole kevään jälkeen käyttänyt mitään ruutuja (keväälläkin vain harvoin), kun yritin ratkoa nukkumisongelmaa poistamalla kaiken ruutuajan. Ulkoillaan kyllä iltapäivisin. Ja iltarutiinit on samat joka ilta. Ap
Siis nukutko tuon ikäisen kanssa samassa huoneessa? Mitä jos siirrät sen lapsen omaan huoneeseen ja ilmoitat, että aamulla nähdään? Jos on yhtään samanlainen kuin minä olen (olen jo 31) niin ei kyllä nuku lapsi hyvin jos huoneessa on joku muu. Olin jo vauvana sellainen, että en nukkunut jos olin jonkun kanssa samassa huoneessa. Jos lapsi yksin ollessaan alkaa touhuilemaan niin siinäs touhuilee, mutta hiljaa. Katselkoon ikkunasta ulos tai leikkiköön hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä nuita kehoituksia laittaa lasta nurkkaan tai rangaista ja hermostua keskellä yötä. Ei varmasti toimi. Tai ainakin vaikuttaa negatiivisesti vanhemman ja lapsen suhteeseen ja lapsen psyykeseen. Tuossa yllä ehdotin useita tekijöitä joilla voi olla vaikutusta asiaan ja joita huomioimalla voi saada positiivisia vaikutuksia yöuneen. Toisaalta jotkut lapset heräilevät herkästi ja tarvitsevat aikuisen turvaa yölläkin. Väsyttävää se varmasti on ja etenkin jos olet yksin lapsen kanssa, eikä yövuoroja voi jakaa toisen vanhemman kanssa.
Pitäisi ymmärtää, että lapsi käy tahtojen taistelua. Jos vanhempi kuvainnollisesti sanottuna sitoo kätensä eikä vastaa siihen taisteluun muuten kuin loputtomalla pelonsekaisella positiivisuudella, niin lapsi voittaa sen taistelun. Sellainen lapsi joka on tajunnut olevansa niskan päällä perheessä aiheuttaa todella paljon haittaa sekä itselleen että muulle perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Kaikkien ohjekirjojen ja neuvolan ohjeiden mukaan. Lähtien siitä, että vauvana yöllä ei sytetä valoja vaan kaikki tapahtuu hiljaa hämärässä ja pimeässä, myös yösyötöt ja mahdolliset vaippojen vaihdot, sitten se että yöimetykset lopetin heti kun neuvola antoi luvan. Sitten tassuttelu-unikouluilla jne. Sitten selittämällä lapselle, että yöllä ei saa herättää vaan olla hiljaa. Myös tarrapalkintoja ym. on kokeiltu siitä että ei herätä. Ym ym. Ei apua näistä. Ap
Käytännössä sun lapsi ei siis ole koskaan oppinut nukahtamaan itsenäisesti? Olisiko tähän ihan joku fyysinen syys, jos kerta on erityistarpeinen. Joko olet unikoulut tehnyt päin honkia tai lapsesi ei ole kypsä nukahtamaan yksin vieläkään. Olisiko se vieressä nukkuminen kuitenkin hyvä ratkaisu, että saat hyssytettyä uneen nopeasti uudestaan. Eikö sua ole neuvottu missään, jos kerran on erityistarpeinen lapsi?
Syötä sille rauhoittavia niin uinuu sikeästi
Pystytkö olemaan reagoimatta? Siis vaikka heräätkin, niin käännät vaan kylkeä ja toivot, että lopettaa mölyämisen? Jos reagoimattomuus ei auta ja tahallaan sitten nostaa volyymia tai vaatii sinut väkisin hereille, niin sitten lähtisin miettimään niitä rangaistuksia. Asia pitää kyllä selittää lapselle ensin päiväsaikaan.