Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen koulukaverin yökyläsynttärit

Vierailija
29.09.2022 |

Kyseessä on 10-vuotias tyttöni, hän on tällä hetkellä neljännellä luokalla ja tyttöjä luokalla on oman tyttäreni lisäksi 5.

Pohjustan nyt hieman, eli tyttärelläni on luokalla hyvä kaveri, sanotaanko vaikka Liisa. Luokalla on myös toinenkin tyttöni hyvä kaveri ja sanotaan häntä Tiinaksi.

Luokan muut tytöt ovat olleet vähän oma porukka ja tämä tyttöni,Liisa ja Tiina ovat olleet omansa. Puuhailevat myös joskus vapaa ajallakin yhdessä.

Nyt tämä Liisa on pitämässä synttärit kotonaan joiden on tarkoitus olla yökyläsynttärit. Aikamoinen yllätys tässä kuitenkin oli se, ettei tytärtäni ja tätä Tiinaa ollutkaan kutsutta jäämään yökylään eli vain kahden tunnin synttäreille. Nämä luokan kolme muuta tyttöä pyydettiin jäämään yöksi. Lapseni on ollut asiasta ihmeissään ja tietenkin harmissaan.

Suurin kysymys tässä onkin, että miten tähän ratkaisuun on Liisan kotona päädytty. Olen kuin puulla päähän lyöty. Ymmärrän kyllä sen, että joskus tällaisiin yökyläilyihin ei kaikkia lapsia oteta, mutta kyllä suoraan sanottuna ihmettelen että miten on päädytty pyytämään sellaisia luokkakavereita yökylään joiden kanssa ei edes juuri ollenkaan vietetä aikaa.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se synttärisankari ei halunnut Tiinaa ja Liisaa kotiinsa arvostelemaan?

Vierailija
22/29 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai 10v jo itse kertoo, ketä haluaa kutsua. Ei ole äidin valinta enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tyttösi ja Liisa ovat joskus syrjineet Tiinaa? Nuo kolmen koplat on hankalia.

Tuo voisi itsellänikin tulla mieleen ulkopuolisena, mutta tätä ei varmasti ole tapahtunut. Ja tämä ei ole nyt mikään "äidin kullannuppu ei tee mitään pahaa pas*aa) vaan nämä tytöt ovat niitä maailman kilteimpiä kaikki. Osaan oman lapseni toimintaa myös katsoa kriittisesti mutta tätä ei varmasti tapahdu kenenkään näiden tyttöjen osalta.

Ap

Ahaa ja vai niin. Ei se nyt niin pahaa tee vaikka tyttösi joutuu kokemaan vähän pettymyksiä. Lapsesi voi kysyä itse kaveriltaan, että miksi tuollainen järjestely, mutta ei sun tarvitse jotain 10v lasten kaveriympyröitä pohtia.

10-vuotiaalle tytölleni asian esille ottaminen tuottaa aika paljon vaikeuksia kun ei vain kuulema kehtaa kysyä. Kannustan toki siihen että asioita voisi suoraan kysyä. Mutta se on kyllä niin, että turhaan itse rupean analysoimaan tätä. :) eiköhän se ole jo muutaman päivän päästä unohtunut. Ap

Vierailija
24/29 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisa, Tiina ja tämä synttärisankari "puuhailevat joskus vapaa-ajalla". Eli enimmäkseen ovat kavereita vain koulussa? Mistäs tiedät, kuinka tiiviisti on näiden kutsuttujen yökyläläisten kanssa, ehkä jopa tiiviimmin vapaa-ajalla?

Vierailija
25/29 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai 10v jo itse kertoo, ketä haluaa kutsua. Ei ole äidin valinta enää.

Kyllä se noinkin on. Kaverisuhteet ovat nyt näköjään muuttumassa vain niin yhtäkkiä että siksi pisti asiaa vähän enemmän miettimään. Mutta sitähän se toki on lasten maailmassa, että kaverisuhteet voivat muuttua.

Vierailija
26/29 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko synttärisankari tuon kolmikon se pahnan pohjimmainen? Eli jos tulee paritehtävä niin hän on se ketä heitetään pihalle?

Ehkä omilla synttäreillä haluaa juhlia kivojen kavereiden kanssa.

Mulla oli yläasteella kaveriporukka jossa olimme koulussa aina yhdessä. Oikeasti tuo porukka oli aika myrkyllinen ilmapiiriltään ja itse en esim tämän sakin kanssa viettänyt _ikinä_ syntymäpäiviäni saati muuta vapaa aikaa koulun ulkopuolella.

Itseasiassa se on minun tyttöni joka näistä paritehtävistä jää ulkopuoliseksi. Oma lapseni ei onneksi ole tätä jäänyt koskaan sen enempää kuitenkaan surkuttelemaan. Kolmen kaverikoplat ovat kyllä vaikeita. Muistan sen itse lapsuudestani. Ap

Jos hän jää muutenkin ulkopuoliseksi, eikö se juuri selitä, miksei häntä ole kutsuttu yökylään. Mitä luultavimmin kotona on asetettu raja kuinka monta kaveria saa.yöksi tulla. Sitten on lapsen täytynyt tehdä valinta. Tietysti omalle lapselle on vaikeaa selittää miksei tule valituksi.

Vierailija
27/29 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita synttärisankarin äidille ja ilmoita, että joko kaikki tai ei kukaan. Kerro tekeväsi lasu, koska selkeästi synttärit on syrjivä tapahtuma ja siten pahaksi lapsen kehitykselle.

Vierailija
28/29 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liisa, Tiina ja tämä synttärisankari "puuhailevat joskus vapaa-ajalla". Eli enimmäkseen ovat kavereita vain koulussa? Mistäs tiedät, kuinka tiiviisti on näiden kutsuttujen yökyläläisten kanssa, ehkä jopa tiiviimmin vapaa-ajalla?

Tästä en tietenkään voi varma olla, mutta tämä Liisa asuu hieman pidemmän matkan päässä joten kulkee koulutaxilla. Olen ymmärtänyt ettei siis voi jäädä koulun jälkeen kavereilleen ainakaan niin useasti. Ja sitten välillä jos jää, niin yleensä sitten ovat kolmistaan yhdessä tai sitten jollakin kokoonpanolla kaksin. Ja silloin vanhemmista jompikumpi nappasee sovitusti Liisan jommalta kummalta tytöltä missä sitten ikinä onkaan töistä lähdettyä.

Vierailija
29/29 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko synttärisankari tuon kolmikon se pahnan pohjimmainen? Eli jos tulee paritehtävä niin hän on se ketä heitetään pihalle?

Ehkä omilla synttäreillä haluaa juhlia kivojen kavereiden kanssa.

Mulla oli yläasteella kaveriporukka jossa olimme koulussa aina yhdessä. Oikeasti tuo porukka oli aika myrkyllinen ilmapiiriltään ja itse en esim tämän sakin kanssa viettänyt _ikinä_ syntymäpäiviäni saati muuta vapaa aikaa koulun ulkopuolella.

Itseasiassa se on minun tyttöni joka näistä paritehtävistä jää ulkopuoliseksi. Oma lapseni ei onneksi ole tätä jäänyt koskaan sen enempää kuitenkaan surkuttelemaan. Kolmen kaverikoplat ovat kyllä vaikeita. Muistan sen itse lapsuudestani. Ap

Jos hän jää muutenkin ulkopuoliseksi, eikö se juuri selitä, miksei häntä ole kutsuttu yökylään. Mitä luultavimmin kotona on asetettu raja kuinka monta kaveria saa.yöksi tulla. Sitten on lapsen täytynyt tehdä valinta. Tietysti omalle lapselle on vaikeaa selittää miksei tule valituksi.

Ulkopuolisuus on paritehtävien osalta vahva sana tässä tapauksessa. Onneksi lapseni ei koe siitä ulkopuolisuutta. Mutta juuri se mitä sanoitkin, on vaikea selittää sitä lapselle miksi ei tule valituksi. Mutta toivottavasti asia on unohdettu jo pian.