Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te muut, jotka haluatte hoitaa lapsenne kotona mahdollisimman pitkään!

Vierailija
29.09.2022 |

Te muut, jotka haluatte hoitaa lapsenne kotona mahdollisimman pitkään, miten teillä on ratkaistu tuo talouspuoli? Tarkoitan, käykö teillä vaan mies töissä? Vai käytkö sinä myös? Mitä teet työksesi? Ja millaisia tuntimääriä?

Itse en siis ollenkaan haluaisi laittaa lapsiani ennen eskaria päiväkotiin, mutta koulutukseni on taloushallinnon tradenomi ja vakituinen työpaikka on tilitoimistossa, joten työni on luonnollisesti päivätyötä. Mies on myös päivätyössä, joten jotain muuta olisi keksittävä.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kyllä töissäkin käydä ja mahdollisesti opiskellakin vielä lisääkin, mutta haluan myös pitää lapset kotona. Tämä tuntuu mahdottomalta yhtälöltä, koska tukiverkkoakaan ei oikein ole käytettävissä.

Ap

Vierailija
2/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on oma yritys, johon teen 2-20h/vko, mies töissä. Olen edelleen kotona, vanhin kolmannella luokalla, nuorin eskarissa. Jos suinkin talous mahdollistaa, suosittelen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kolme ensimmäistä vuotta riittää kotona olemiseen. Oli rahaa tai ei.

Vierailija
4/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oma yritys, johon teen 2-20h/vko, mies töissä. Olen edelleen kotona, vanhin kolmannella luokalla, nuorin eskarissa. Jos suinkin talous mahdollistaa, suosittelen!

Minkä alan yritys sinulla on? Tuo olisi ehdottomasti ihannetilanne!

Ap

Vierailija
5/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotona kunnes nuorin meni eskariin. Miehen palkalla elettiin suht vaatimattomasti, oli pieni asuntolaina, en siis nostanut mitään tukia. Mulla ei ollu silloin vakipaikkaa, eli ei tarvinnut työpaikan kannalta miettiä asiaa. Jos olisin ollut vakitöissä, olisin hakenut virkavapaata tai vastaavaa.

Luuletko että opintovapaa voisi olla vaihtoehto? Riittäisikö aika ja energia monimuoto-opiskeluun samalla kun olet lasten kanssa kotona?

Mun kotiäitivuodet olivat mun elämän parasta aikaa, nyt kun lapset jo isoja, on aikaa panostaa työelämään ja sekin on kivaa, mutta ne pikkulapsivuodet lasten kanssa olivat korvaamattomia.

Vierailija
6/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin perhepäivähoitajaksi.

Vierailija
7/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan yritys sinulla on? Tuo olisi ehdottomasti ihannetilanne!

Ap

Terveydenhuoltoalan yritys. Ilman koronaa olisin varmaan vuosi sitten palannut vastaanottotyöhön, mutta etäkuntoutuksien lisääntyminen mahdollisti tän tilanteen. Varmaan jatkan tällä tavoin kunnes nuorin on kolmannella.

Vierailija
8/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilitoimistoissa, jos missä, on nykyään aivan loistava etätyömahdollisuus!

Kannattaakohan sun nyt ihan tosissaan pitää lastasi siellä kotona, kun et taida olla mikään penaali terävin kynä...? Enempi se lapsi oppisi ja kehittyisi siellä päiväkodissa. Ajattelisit lapses parasta.

Vierailija
9/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotyössä teen välillä iltaa tai viikonloppua.

Vierailija
10/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne kolme ensimmäistä vuotta riittää kotona olemiseen. Oli rahaa tai ei.

Joo, just kun lapsi on kasvanut ja hoito alkaa helpottaa ja äiti pystyy enemmän nauttimaan lapsen kanssa olemisesta, ei kun tarhaan. Suomalaisille naisille on tullut äitiydestä tosi kielteinen kuva juuri tämän vuoksi: kotona ollaan ne työläimmät pari vuotta, sitten ulkoistetaan lapsenhoito.

T. 10 vuotta kotiäitinä ollut neljän nyt aikuisen lapsen äiti, ammatti:  peruskoulun ope. Taloudellinen selviytymisstrategia: kirpparit,  autona halpa kosla, ei ulkomaanmatkoja. Ei valmisruokaa, ja itse leipominen. Ei ollut kyllä asuntovelkaa.

Ihan kivaa oli silti, ja nyt harmittaisi jos olisin menettänyt suuren osan lasteni lapsuudesta ja kasvusta tarhan tädeille.

Vierailija
11/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin niin, että mies otti toisenkin työn. Hän itsekin toivoi, että olen kotona koko ajan viimeisen ekaluokkaan saakka. Mietimme eri vaihtoehtoja ja koska miehellä 8-16 arkityö, hän aloitti yrittäjänä toisella alallaan työt ja teki 2-3 iltaa viikossa keikkaa, josta tienasi hyvin. Itselleni tuollainen ei olisi ollut mahdollista ja meillä vain yksi auto ja asumme korvessa.

Tällä tavalla meillä oli se 2-3 arki-iltaa ja viikonloput yhdessä, rahat riittivät, lapset kasvoivat kotona maalla ja itse katsoin työkseni mahdollisimman hyvän talouden- ja lastenhoidon. Kaikki voittivat.

Vierailija
12/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läpsystä vaihto.

Lapset oli 3 kuukautta päiväkodissa ja siinä ajassa todettiin, että on noin tuhat kertaa helpompaa järjestää meidän vanhempien työt niin että toinen on aina kotona kuin sotkea päiväkotia meidän elämään.

Vierailija
13/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa mahdollista.

Vierailija
14/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tunne/ järkipäätökseön:

Kun sain Lahjan, ainoani, 40 v:

Jätin yritykseni. Talous laski, romahti.

Vaihtoehtona olisi ollut lapsi aina

hoidossa.

Tein radikaalin arvovalinnan.

En ole katunut.

Uranikin lopahti siihen (yrittäjä 24/7).

Toinen ammattini toi elannon alkaen, kun lapsi oli 3 v.

Nautin oikeasta ratkaisustani, vaikka olemme olleet vähävaraisia.

Lapsen ja minun suhde on hyvä, kiitettävä ja antoisa.

Nyt hän on aikuinen.. saanut rakkauutta, kasvatusta, aikaa.

Minä sain nauttia lapsestani, Lahjasta.

Kaikella on hintansa.

En kadu.

Muutoin olisin liikkeenomista ja yrittäjä, lapsella hoitaja kaiket ajat. Valintani oli hyvä.

Terv. Köyhä Äiti, onnellinen

Aikuinen lapsi tasapainoinen, opiskelee, tekee töitäkin...

Eläm on valintoja !

Ja ja ja: rakkaus 😊

Vierailija
15/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen lisäten:

Vaihtoehto on vähävaraisuus/köyhyys 🤗

Tärkeysjärjestys! Ei Suomessa nälkään kuole.

Vierailija
16/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 3,5v ja 1,5v, yhä kotihoidossa. Mies tekee kolmivuorotyötä, palkka kaikkine yölisineen noin +-3000e/kk. Hänellä on siis esim.viikko töitä putkeen, 12h työvuoroja, sen jälkeen aina 4-7vrk vapaata :)

Meillä velaton asunto pk-seudulla, se tietty on iso plussa, kun ei olla kovin suurituloisia. Itse olin määräaikaisella sopparilla jäädessäni esikoisesta äitiyslomalle, työt loppuivat siis siihen. Olen tehnyt monenlaista hommaa It-alalla, ja olen tehnyt nyt pari vuotta kotoa etänä satunnaisia projekteja kevytyrittäjänä, oman jaksamiseni mukaan, joissa työtä on ollut 1-3kk ajan noin 5-15h per viikko. Joko mies on hoitanut lapsia ne ajat, tai teen töitä kun lapset päikkäreillä, tai menneet jo nukkumaan (Meillä muksut nukkuu aina noin klo 18-07). Satunnaisesti on anoppi tai oma äiti ollut lasten kanssa kun teen töitä.

Lisäksi kasvatan omalla pihalla niin paljon ruokaa kuin pystyn, ostetaan kaupasta-30% lapuilla olevia ruokia, ei ikinä eineksiä, ulkomaanmatkoja ei tehdä ja vaatteet ostetaan kirpparilta. Muutoin emme koe, että olisimme joutuneet luopumaan paljosta.

Lapsilla on seuraa ikätovereitaan, sillä alue jossa asutaan on täynnä leikkipuistoja, useita asukaspuistoja, joissa mm muskareita ja perhekerhoja ilmaiseksi, myös kaikenlaisia edullisia liikuntaharrastusmahdollisuuksia löytyy.

Kolmas lapsi on työn alla eikun siis kröhöm, toiveissa ensi vuoden aikana, :D mutta neliöt loppuu tästä kämpästä jossain vaiheessa kesken, kun lapset kasvaa. Isompaa kämppää hommattaessa tarvitsemme talouteen kaksi kokopäivätyössäkäyvää aikuista, silti pyrimme siihen, että kuopuskin olisi vähintään 3v ennenkuin aloittaa päiväkodin.

Vierailija
17/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myykää isot hulppeat asuntonne.

Pienempimuotoinen asuminen on ihan hyvä !

Mitä arvostatte ?

Aikaa, mammonaa, uraa...

Valintoja, valintoja !

Vierailija
18/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakohan sun nyt ihan tosissaan pitää lastasi siellä kotona, kun et taida olla mikään penaali terävin kynä...? Enempi se lapsi oppisi ja kehittyisi siellä päiväkodissa. Ajattelisit lapses parasta.

Miten etätyö liittyy mihinkään?! Jos se on päivätyö, et sä pysty olla kiinni läppärissä klo 8-16, jos on pieni lapsi (alle 3v) kotona :D sulla ei taida olla lapsia...

Lisäksi nykyään päiväkodit on niin vähällä resursseilla, ettei ne alle 3v lapset todellakaan voi siellä hyvin, saati opi mitään sen enempää, päiväkodissa ne just ja just pysyy hengissä! Nykyään esim eskarissa loistaa ne, jotka on kasvatettu mahdollisimman pitkään kotihoidossa, mieluiten koulutettujen vanhempien huomassa, tai edes sellaisten, jotka muuten uhraavat paljon aikaa lapsilleen ja tekevät näiden kanssa paljon monipuolista juttuja . . Liikkuvat luonnossa, lukevat ja loppuvat. Kuuntelevat lastaan. Ovat läsnä. Läsnäoloa ei päikyssä paljoa ole.

Huomaavan sen nykyään, kuinka paljon käytöshäiriöitä ja oppimisvaikeuksia lapsilla on ! Heidät kun tuupataan 9kk-1v ikäisinä jo isoihin lapsiryhmiin, joissa on stressaavaa, mieluista, ja päivät pitkiä, klo 7-17 ma-pe... omilla vanhemmilla ei ole aikaa näille lapsilleen, kuin se pari tuntia per arki-ilta, ja viikonloput. Eli tuolloin suurimman osan elämänsä hereilläoloajasta alle 3v viettää ympäristössä, jossa aikuisilla ei ole aikaa antaa yksilöllistä huomiota hänelle, saati aina lohduttaa jos on hätä . Se jättää jälkensä.

T. Vakaope

Vierailija
19/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat 1 ja 3,5 vuotiaat. Isompi käy kyllä kahdesti viikossa kolme tuntia kerrallaan seurakunnan kerhossa. Se on varmasti oikein riittävä. Lisäksi käymme vaihtelevasti perhekerhoissa ja perhekahviloissa. Uskon olevani kohtuullisen terävä kynä, kun kuitenkin amk-tutkintokin löytyy, enkä ole ollut työttömänä päivääkään. Lisäksi ihan avioliitossa olen ja oma omakotitalo maalta löytyy. :D

Ap

Vierailija
20/45 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan selkeesti katkeran lapsettoman kommentti, vai miten ihmeessä joku luulee päivätyön onnistuvan etänä, jos kotona on hoidettavana pieni lapsi - 🤣 mahtaa olla sit rento työ, kun et sä siinä läppärin ääressä pysty kauaa olla, jos kaitset samalla esim vilkasta 1,5-vuotiasta! Korkeintaan lapsen päiväunien aikana voi tehdä duunia täysipainoitteisesti, eli noin 1-2,5h per päivä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme