Miksi koirat on niin paljon kissoja suositumpia?
En omista kumpaakaan eläintä, enkä tiedä niistä paljoa mitään, mutta käsittääkseni koirat sitovat enemmän ja vaativat useita kertoja päivässä lenkitystä. Ei onnistuisi minulla, kun on pitkät työpäivät ja harrastuksia, lisäksi asun yksin eli kukaan muukaan ei voisi koiraa hoitaa. Lähipiirissäni on yksinomaan vain koiria, ja kaikissa mielipidekyselyissä yms. tuntuu että kaikki pitävät aina koirista. Perheeni ja ystäväni ovat koiraihmisiä. Mikä kissoissa on niin tympeää? Onko ne sitten niin tylsiä lemmikeitä, ainakaan niiden kanssa ei voi harrastaa tai käydä lenkeillä? Ovat kai myös arvaamattomampia.
Kommentit (50)
Koirat ovat kuin taaperoikäisiä lapsia. Vaativat ulkoilmaa, huomiota sekä vilistävät paikasta toiseen.
Kissat ovat kuin teinilapsia. Pärjäävät yksikseen, aina vähän myrtsinä mutta välillä haluavat huomiota, muttei kumminkaan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska koira on hyvin koulutettuna lojaali ystävä jonka kanssa aika ei käy pitkäksi...
Kissat ovat ärsyttäviä , haisevia , laiskoja , arvaamattomia ja tilaa vieviä lemmikkejä.. mitä kissan kanssa teet ? lähdet hikilenkille?
Koira on myös fiksumpi eläin.
Kissa on ketterä, hyväkuntoinen eläin. Lisäksi erittäin nopea.
Kissan voi oppia tuntemaan vain elämällä sellaisen kanssa. Moni kissoihin pettynyt on luullut että kissa olisi luonteeltaan samanlainen kuin koira, eri näköinen vain.
Monella koirarodulla on mielyttämishalua ja niitä on helpompi kouluttaa ja niiden kanssa voi harrastaa vaikka mitä. Koira myös pakottaa lenkille ja sen kautta tutustuu helposti muihin koiraihmisiin. Koira myös edelleen helpommin mielletään perheenjäseneksi.
Kissat ovat yöeläimiä ja niiden yöllinen kolistelu voi olla häiritsevää. Ne eivät useinkaan ole yhtä ihmisrakkaita kuin koirat ja viihtyvät enemmän omissa oloissaan. Niiden kouluttaminen voi olla vaikeampaa eikä harrastemahdollisuuksia ole yhtä paljon. Tässäkin on toki myös rotukohtaiset erot ja yksilölliset erot. Esim. oma koirani on tiibetinspanieli ja käytännössä kissa koiran kehossa. Se nukkuu päivät ja leikkii yöt, on pirteimmillään siinä keskiyön aikoihin, miellyttämishalua ei ole nimeksikään (on toki tästä huolimatta koulutettu), erittäin itsenäinen, viihtyy hyvin omissa oloissaan ja tulee itse hakemaan huomiota silloin kun sitä haluaa, kiehnää kahdeksikkoa jalkojen ympäillä niinkuin kissat ja maukuu+tykkää korkeista paikoista ja inhoaa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Kissa on yleisin lemmikkieläin sekä Suomessa että maailmalla.
Tämä. Siis mistä tulee käsitys, että koira olisi suositumpi?
Todella täysin vääriä mielipiteitä. Toiset rotukissat on erittäin sosiaalisia. Ovat siellä missä on ihminen.
Yksikään kissaa tai koiraa haukkuva ei ole eläinystävä
Meillä kolme rotukissaa ja koiran vielä haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Yks isoin ero on se koirien miellyttämisenhalu ja valtava innokkuus. Mä tykkään siitä että kissa tulee vaan näyttämään naamaansa ku tuun kotiin ja katoaa sitten jonnekin kunnes ilmestyy yöksi taas viereen. Jotkut ehkä kaipaa enemmän vouhotusta ja seuraa?
Aika kissakohtaista. Juu, löytävät joskus melkoisia piilopaikkoja torkkujen ottamiseen, mutta oma kissa on kyllä paljon siellä missä ihmisetkin ja varsin sosiaalinen.
Yöllä nukkuu juu vierellä.
Mun kissa on hyvin sosiaalinen ja "koiramainen". On ottanut kotona hovimestarin roolin ja toivottaa aina kaikki vieraat tervetulleiksi, juttelee kaikille suloisesti. Suorastaan rakastaa kaikkia jotka antaa ruokaa.
Kaipa se käytettävyytensä takia on. Mä olen sekä koira- että kissaihminen. Molempia on aina tullut ja tulee olemaan.
Mitä tää harhaluulo on täällä, ettei kissoja voi kouluttaa? Voi, vaatii vaan vähän enemmän taitoa kuin koiran opettaminen, koska on vaikeampi motivoitava.
Terveisin viisi kissaa, kolme koiraa ja kaikki koulutettuja otuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kissahan vaan on ja möllöttää. Useampi ihminen on senverran itsekeskeinen, että haluaa lemmikkinsäkin olevan edes jossain määrin kiinnostunut. Ja koirahan on sellainen palveleva iloinen läähättäjä, jonka seurassa voi ajatella olevansa "rakastettu".
Mun kissa tulee ovelle vastaan kun tulee kotiin, pöyrii jaloissa, kiehnää, kurnaa, kehrää ja hinkkaa, sohvalla ja sängyssä nukkuu kyljessä kiinni tai tulee syliin tai rinnan päälle, alkaa kehräämään heti kun vähänkin koskettaa. Mulla on ollut koirakin, mutta ei tän kissan kanssa tunnu yhtään sen vähempää "rakastetulta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska koira on hyvin koulutettuna lojaali ystävä jonka kanssa aika ei käy pitkäksi...
Kissat ovat ärsyttäviä , haisevia , laiskoja , arvaamattomia ja tilaa vieviä lemmikkejä.. mitä kissan kanssa teet ? lähdet hikilenkille?
Koira on myös fiksumpi eläin.
Miksi v***ssa kukaan haluaisi lemmikin kanssa hikilenkille?
Siinä olen kyllä samaa mieltä, että koira on sinua fiksumpi eläin.
miksi itussa joku haluaisi haisevan kissan pyörimään pöydille ? kissoista ei ole mitään muutakuin haittaa.. sama kuin pitäisi hämähäkkiä akvaariossa , tuo yhtä paljon
Kissat tuoksuu hyvälle mutta koirista tulee paha haju jos niitä ei pestä. Sinä et tiedä mitään kissoista. Meidän ragdoll kissat on aina siellä missä me ollaan. Ymmärrän mitä ne haluaa ja viestittää. Kissan kieli on tehokas pesuväline.
Mun kissat tulee aina ovelle häntä täristen vastaan, kiehnää ja puskee. Ne haluaa olla siellä missä perhekin, suojelevat perheen lapsia. Siis oikeasti, kerran juoksi irtokoira pihaan joka ärisi lapselle, kissa ennätti väliin ennen minua ja hätisti koiran pois. Myös jos joku lapsista on kipeänä niin vartioivat vierellä.
Molemmat osaavat antaa tassua, sammuttaa valot, tulla luokse, hypätä renkaan läpi, mennä maate, seistä, ottaa oman paikan. Vanhempi kissoista myös noutaa hiirileluaan.
Rakastan myös koiria, hevosia ja kaikkia muita eläimiä. Kunhan tulin oikomaan vääriä käsityksiä kissoista.
Kyllä siitä saa vaan uskomattoman voimakkaan hyvänolon tunteen kun kissa tulee makoilemaan rintakehän päälle, katsoo suloisesti silmiin ja alkaa pehmeää turkkia rapsuttaessa kehräämään. Sen hengityksen liikkeen tuntee rintakehässään ja jos tulee oikein lähelle, jopa uloshengityksen (nenän kautta, ei haise) kasvoilla.
Siamilainen kissa on läheisriippuvainen. Meidän ragdoll kissoista yksi on mustasukkainen niin kyllähän se silloin on kiintynyt.
Yhtään yötä eivät ole olleet yksin koska vaativat seuraa.
Yksi kissa synnytti nin kantoi makkarista pennut sohvalle kun näytti ettei toi makkarin paikka ole hyvä. Kannoin sitten synnytyspesän olkkariin.
Kertoo että seuraa saatava ja yksin ei ole hyvä olla.
Ei kannata aliarvioida yhtään eläintä.
Koiran ja ihmisen yhteinen historia ulottu kymmenien tuhansien vuosien taakse. On vain ihmiselle luontaista haluta koira kumppaniksi.
Mulla oli lapsena marsuja, mutta kun aikuisena otin koiran, aloin ihmetellä miksi kukaan hankkii yhtään mitään muita eläimiä kuin koiria. Muiden lemmikkien kanssa vain oleskellaan. Koira kanssa eletään!
Vierailija kirjoitti:
Mun kissat tulee aina ovelle häntä täristen vastaan, kiehnää ja puskee. Ne haluaa olla siellä missä perhekin, suojelevat perheen lapsia. Siis oikeasti, kerran juoksi irtokoira pihaan joka ärisi lapselle, kissa ennätti väliin ennen minua ja hätisti koiran pois. Myös jos joku lapsista on kipeänä niin vartioivat vierellä.
Molemmat osaavat antaa tassua, sammuttaa valot, tulla luokse, hypätä renkaan läpi, mennä maate, seistä, ottaa oman paikan. Vanhempi kissoista myös noutaa hiirileluaan.
Rakastan myös koiria, hevosia ja kaikkia muita eläimiä. Kunhan tulin oikomaan vääriä käsityksiä kissoista.
Tämäkin kommentti (ja moni muu tässä ketjussa) sen kertoo: paras kissa on kuin koira. Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Kissan voi oppia tuntemaan vain elämällä sellaisen kanssa. Moni kissoihin pettynyt on luullut että kissa olisi luonteeltaan samanlainen kuin koira, eri näköinen vain.
Jos joku noin luulee, on kyllä todella typerä.
Mä vihasin elämää kissan kanssa. Se on yöeläin, juoksee ympäri kämppää, hyppii sängyssä, kävelee pöydillä, tiputtelee tavaroita lattialle ja on muutenkin ärsyttävä. Aina on hedelmät jossain sohvan alla, kun kissalla on ollut kivaa. Hirveä homma myös sen kissanhiekan kanssa, kun jatkuvasti saa olla kantamassa uutta hiekkaa kotiin ja vanhaa käytettyä roskikseen. Ja jos on se päivä, ettei hiekka kelpaakaan, niin pötkylät on lattialla. Tai jossain. Kissat on ylpeitä ja omahyväisiä.
Koirasta on kaveriksi, se on aina valmis lähtemään mukaan mihin vaan. Koirasta ei ole vaivaa, se on paljon helpompi lemmikki. Ainoa miinus on siinä, että koirassa on kiinni koko sen elämän ajan.
Olen puhtaasti koiraihminen.
Koska suurin osa ihmisistä on ekstroverttejä. Keskimäärin ekstrovertit pitävät enemmän koirista, introvertit puolestaan kissoista.
Koirat ovat suositumpia, koska kissat ovat vain älykkäille. Ja Suomen tuulipuku mitä syörään tänään - kansa on pääosin yksinkertaista porukkaa.
No, eipä se koirakaan haisisi, jos ei kävisi lainkaan ulkona ja söisivät vain parasta lihaa, kuten useimmat kissat.