Työvuoroasiaa osa-aikaistyössä, mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Aloitin pari viikkoa sitten uudessa osa-aikaistyössä, ajattelin että nyt kun lapset ovat vielä pieniä niin osa-aikaistyö on hyvä juttu. Sovimme työsopparia tehdessämme, että teen keskimäärin 3pv viikossa töitä, nämä jakautuneena kolmeen eri vuoroon päivän mittaan (työ kaupassa) ja joskus lauantaitöitä.
Jo ihan alkajaisiksi mua vähän kummastutti tämä työvuorojen jakelu. Katsoessani työvuorolistaa näen, että seuraaville viikoille mulle on merkitty yksi työvuoro listaan, ja tässä viimeisten päivien aikana on käynyt ilmi, että systeemi näyttää siltä, että sitten viime tipassa soitellaan tyyliin voitko tulla huomenna töihin. Tai esim. tänä aamuna soitettiin ja kysyttiin, voinko tulla neljään töihin iltavuoroon. Onko tällainen hypyttäminen tavallista osa-aikaisille, ja mitenhän siihen pitäisi suhtautua?
Tekisin siis mielelläni ne kolme päivää viikossa töissä, mutta jokainen perheellinen varmaan tietää, että tällainen systeemi on kestämätön jatkuvana käytäntönä. Mun mielestä on tottakai ok, että mulle osa-aikaisena soitetaan esim. poissaolotapauksissa tms ja kysytään, voisinko tehdä ylimääräisen vuoron, mutta musta on tosi hankalaa muun perheen aikataulujen suhteen, jos en ikinä pysty lyömään lukkoon mitään tai suunnittelemaan mitään, jos näiden kahden päivän osalta pitää olla aina valmis tulemaan töihin lyhyellä varoitusajalla.
Kertokaapas muut kokemuksianne osa-aikaistyöstä.
Kommentit (16)
Eipä niitä tunteja tosiaankaan lupailla kiireapulaisille, ja onhan se ihan ymmärrettävääkin, miettikää nyt hei vähän työnantajankin kannalta. Mutta kyllä meillä pelaa ihan hyvin ainakin työvuorot, ei mitään pompotusta (isossa marketissa töissä) ja listan ulkopuolella olevasa työvuoroista saa kieltäytyä. Mutta joustavuutta tietenkin molemmilta puolilta tarvitaan.
sovimme suullisesti että teen n. kolme vuoroa viikossa MUTTA en viiden päivän viikkoa lainkaan, paitsi erikseen vuoroista sopien pari viikkoa ennen joulua. ap
pompottaminen ei ole järkevää). Jousto tarkoittaa itselläni esim sitä, että joskus voin tulla aiemmin ja toisinaan lähteä myöhemmin/aiemmin, mutta itse en esim alkaisi sätkynukkena hyppiä yhtäkkisten työvuorojen perässä. Jos alistuu nakittamiselle, joutuu nakitettavaksi!
Jos joku aikuinen ihminen on niin tyhmä, että allekirjoittaa työsopimuksen jossa ei ole mitään tuntimäärää per jakso, niin ei voi kuin itseään syyttää!
Tietenkin sitä hölmöä joka tollaseen suostuu käytetään heittopussina ja varaduunarina!
Turha mennä kellekkään valittamaan jos työsoppari on tollanen ja olet sen vapaaehtoisesti allekirjoittanut.
alan TESin mukaan pitää olla työvuorolista valmiina 3 viikoksi + sen pitää olla seinällä viikko ennen uuden periodin alkua. Eikä listaan saa tehdä muutoksia ilman erillistä sopimusta. Pistettiin ta selkä seinää vasten, niin sen oli pakko tehdä muutos toimintaan. Kun niiden työvuorojen tekemättä jättäminen oli silkkaa laiskuutta.
Tai vaihtoehtoisesti laiska, sama tuo, mutta musta tuntuu että huono suunnittelu on tosiaan ainakin osasyy. Pomoni (n. nelikymppinen nainen) on periaatteessa ihan mukava ja asiallinen tyyppi, mutta näiden parin viikon perusteella vaikuttaa, että hänellä ei ole kaikki hommat ihan hanskassa. Hän tuntuu stressaantuvan hirveän helpolla, jos joku ei mene putkeen, ja sitten tuloksena hän vaikuttaa tosi kireältä ja pahantuuliseltakin. Enkä periaatteessa ihmettele, kukapa jaksaisi hymyillä ja olla hyväntuulinen kun homma kaatuu niskaan, mutta lääkkeeksi en ainakaan minä suosittelisi äksyilyä vaan vähän parempaa suunnittelua.
Kuten joku sanoikin, tätähän tämä varmasti on usein kaupan ja ravintolan alalla, mutta harmittaa silti vähän kun nimenomaan otin tämän työn sen takia, että ajattelin sen olevan paras ratkaisu lasten suhteen tällä hetkellä. Toinen vaihtoehto olisi ollut ihan tavanomainen 8-16-työ. Mutta jos ei tilanne parane, niin ehkä sittenkin parempi ratkaisu olisi ollut kokopäivätyö, jossa sentään tietää työvuoronsa. ap
Meillä kaikki myyjät osa-aikaisia (erikoistavarakauppa ei iso marketti) vakituisia, tunteja väh. 29 h / vko, käyännössä enemmän aina. Vuorot tehty etukäteen 3 vkoksi ja näihin tulee muutoksia enemmän ja vähemmän. Tietysti jos on sopinut hammaslääkärit, kylpyläviikkonlopun tms. menoa ei vaadita että tulee töihin oman vuoron ulkopuolella. Ja lapsellisten on tosiaan osattava antaa jotain aikatauluja hoitopaikkaan. Ja usein meitä vakituisia osa-aikaisia pyydetään tulemaan omaan vuoroon aiemmin tai venymään pidempään sairaustapauksissa tms...
Mutta jos olet vapaa ja sinua kysytään töihin illaksi, koittaisin järjestää. Sanot vain että tästä ei voi tulla tapaa, sinulla pitää olla vuorot etukäteen tiedossa ainakin viikoksi.
Jousto palkitaan joustolla. Jos ei vaihda paikkaa.
Ap:n tapauksessa mäkin kyllä reagoisin, jos siis työvuorolistassa kahdeksi viikoksi eteenpäin merkitty vain kaksi vuoroa ja loput neljä tulevat siten, että edellisenä päivänä tai jopa samana aamuna soitetaan että töihin. Mun mielestä tuo työvuorojen jakamistapa olisi ainakin pitänyt tehdä tosi selväksi jo sopimusta tehdessä, sillä harva pienen lapsen vanhempi pystyy ihan vakituisena käytäntönä aina suostumaan viime tipan työvuoroihin.
sulla on työsopimuksessa, että KESKIMÄÄRIN kolme vuoroa viikossa, niin seuraavissa listoissa sulla voi olla 5:kin vuoroa viikossa. Ja se valitettavasti on ihan sun työsopimuksen mukaisesti. Nyt 1 vuoro viikossa, ensi listassa 5 vuoroa viikossa, se on keskimäärin 3 vuoroa viikossa. Sorry vaan.
Ei tämmöisten pikkujuttujen kanssa mihinkään työsuojelupiireihin kannata soitella. Tulos on todennäköisesti se, ettei sulla ole sen jälkeen työpaikkaa. Oletan, et sulla on koeaika vielä päällä, koeajan aikana ei työnantajan tarvitse sanoa syytä irtisanomiselle.
Erittäin todennäköisesti kuitenkin on, et sulla on joulukuussa tosi paljon töitä, sillä silloin on kaupalla kaikkein kiirein aika.
Työnantajan puolelta kyllä aika kyykyttämistä! Voithan sanoa, että perheellisenä tarvit etukäteen tiedon tulevista vuoroista. Nyt ne pitää sua siellä varaventtiilinä, etkä yhtään voi arvioida tulojasikaan. Itse tekisin tuossa tilanteessa niin, että etukäteen sopisin jotkut vuorot ja tarv. oman tilanteen sopiessa voisi tehdä ekstravuoroja, jos niitä tarjoutuu.
Eli teen mulle merkityt vuorot, ja vaikka niitä ei olisi kuin yksi viikossa sovitun kolmen sijaan, niin en todellakaan tee niitä kahta muuta päivää tuollaisella hypyttämisperiaatteella. Tottakai menen, jos muuten sopii aikatauluihin ja itselleni, mutta en todellakaan mennyt tähän työhön sen takia, että teen töitä parin tunnin varoitusajalla...ap
sinulle pitää tehdä vuorot niinkuin on sovittu 3/viikko. Tilanteesi mukaan jos haluat voit vaihdella.
Ilmeisesti pitävät sua nyt varana et meet aina kun jos joku sairastuu,
Itse teen tuota eli menen kun joku sairastaa JOS minulle sopii, välillä saan vuoroja pitkällekin sovittua, yhtään vakituista ei ole vaan kaikki vuoroni on tyyliin jos kun tarviivat ja jos mulle sopii, voin siisi kieltäytyä. Näin saan lapseni hoidettua kotona, teen vuroja vain kun mies pystyy hoitaan lasta kun olen töissä.
ole listaan tosiaan merkitty kuin yksi vuoro per viikko. Eli ilmeisesti olettavat, että ne kaksi muuta vuoroa tulen töihin tosi lyhyellä varoitusajalla. Nimenomaan kuopuksen hoidon takia tämä ei tosiaankaan toimi, pakko mun on saada edes vähän viikkoa suunniteltua etukäteen. Mutta jos kieltäydyn, niin sitten ilmeisesti tosiaan teen vain yhden vuoron per viikko. Hankalaa... ap
Jos sopparissa lukee että 3 vuoroa/viikko, on ne myös oltava. Siitäkin on joku laki että milloin viimeistään työntekijän on saatava tietää tulevat työvuorot.
Taisi olla niin että viimeistään viikkoa ennen edellisen vuorolistan päättymistä tulee antaa työntekijälle seuraavan kolmen viikon listat.
Toi ei todellakaan ole hyvksyttävää ap:n työnantajan puolelta!
mutta tosiasiassa sopparissa ei sitouduta mihinkään tuntimäärään. Ei tullut edes mieleen alkaa siinä tilanteessa sitä vaatimaan, koska suullisesti sovimme niin selkeästi, että teen keskimäärin kolmea päivää viikossa, mutta itse sopparissa tätä ei lue. Voi tietenkin olla, että kyse on tilapäisjärjestelyistäkin, koska lähes samaan aikaan aloitti kaksi muutakin osa-aikaista ja saattaa olla, että lähiviikkoina junailevat työvuoroja jotenkin erilailla kuin tavallisesti perehdyttämisten takia. Joulun alla lupasin tehdä enemmän töitä, saas nähdä millainen kaaos ja viime tipan soitteleminen silloin tulee... ap
Suurin osa osa-aikaisten " ekstraajien" työsoppareista on nykyään juuri tällaisia kuin ap:n työsopimus, tämä on aivan yleinen käytäntö, koska osa-aikaisten tarve vaihtelee todella paljon esim. sairaslomien tai muiden vastaavien seikkojen takia. Eli tässä tapauksessa sadat tuhannet aikuiset ovat " tyhmiä" Suomessa koko ajan. Tiedän tämän, koska toimin itse esimiestehtävissä suuressa kauppaketjussa ja tiedän, että tämänlaiset työsopimukset ovat ihan yleisiä, ei osa-aikaisille tilapäisapulaisille juuri muunlaisia tehdäkään.
Mutta se, että työsopparissa ei lue tuntimääriä EI TARKOITA sitä, että osa-aikaisia saisi pompotella miten tahansa. Työvuorolistojen pitää olla selvillä viikkoa ennen edellisen loppua, ja työvuoroja ei saa pitää " liukuvina" vakituiselta pohjalta siten, kuin ap:n esimies näyttää pitävän. Tottakai voi kysyä ihan lyhyelläkin varoitusajalla, sopiiko joku ekstravuoro, mutta vakituinen käytäntö se ei saa olla.
Vierailija: