Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko lasta voi "pitää nälässä" kun melkein mikään ei kelpaa?

Vierailija
28.09.2022 |

4v kyseessä, olen kotona vauvan kanssa joten niin on 4-vuotiaskin.

Aamupalalla 7-8 maissa ei kelpaa puuro, murot, kiisseli, smoothie. Juo lasin mehua, jos se on tarpeeksi makeaa. Laiha mehu on "yök" Vanukas on ainoa joka kelpaa ja sitä en haluaisi joka aamu

Päivällisellä 12 aikaan on vaihtelevasti kanaa/kalaa ja salaattia. Salaatista närppii kurkut. Muu ei kelpaa. Paitsi kananugetit ja isolla määrällä ketsuppia. Jotain on pakko antaa. Tyttö nytkin alipainoinen.

Olen yrittänyt ottaa mukaan ruuanlaittoon, lohkoperunoiden tekoon ja makaronilaatikon sekoittamiseen ja maustamiseen. Joskus osallistuu innoissaan, maistaa lusikallisen ja jälleen "yök" Muulle perheelle maistuu kyllä. Juo trip-mehun ja syö leivän majoneesilla.

Iltapäivisin syö lämpimiä voileipiä hyvällä halulla, jos niissä on tiettyä makkaraa.

Illalla ei kelpaa hedelmät, murot, leipä, vihannekset. Se vanukas on ainoa jota syö.

Olen hakenut apua, mutta saanut vaan lähinnä moitintaa. Kyllä se syö kun on nälkä. Kun ei syö. Yöllä herättää ja valittaa janoa. Vesi ei kelpaa. Pitää olla mehua. Ja makeaa mehua.

Yritin vuorokauden tarjota vaan näitä vaihtoehtoja mitä muukin perhe syö. Pyörtyi ja joutui tiputukseen. Olen ihan hiton peloissani mitä teen tuon lapsen kanssa.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein tulkitaan, että tuo on psyykkistä. Voi ollakin, mutta voi olla nepsy-oireilua. Nepsyt ovat usein joko ahmatteja tai todella nirsoja, jolloin ruoan maku tai rakenne/suutuntuma tökkii pahasti.

Riippuu myös siitä, alkoiko oireilu pikkusisaruksen syntymästä vai onko lapsella ollut nirsoiluongelma aina. Ap, miten on?

Pienenä söi hyvin, imetin 1.5v saakka. Sormiruokaillessa alkoi valikoida juuri kurkut. Vauvan syntymän jälkeen ruoka on lentänyt monesti seinäänkin. Tästä on saanut jäähyä, muttei välitä rangaistuksesta ollenkaan. istuu vaan tyytyväisenä portailla ja tekee palapeliä tms. Jos sen ottaa pois, repii lattialistoja tai vaatteitaan/hiuksiaan.

Ap

Noh, lapsi kaipaa huomiota ja kahden keskistä aikaa selkeästi ja saa sitä vaatimalla ja mesoamalla. Onko vika lapsen vai vanhempien?

Lapsi pitäisi palkita siitä, että heittää ruokaa seinään?

Meillä loppui lapsen raivarit ruokapöydässä siihen kun saatiin karsittua allergiaa aiheuttavat aineet pois.

Hänellä on suolisto-oireisia allergioita ja jostain syystä ne aiheuttivat järkyttäviä raivareita silloin kun ruokavalio oli lapselle sopimaton. Raivarit loppuivat kuin seinään kun saatiin karsittua allergiaa aiheuttavat ruoat pois.

Vierailija
42/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tyypilliseltä "autistin ruokavaliolta" :D

Ei pelkän ruokavalion perusteella tietenkään mitään diagnoosia voi tehdä. Aistiyliherkkyydet voivat aiheuttaa samaa ongelmaa.

Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla ja SI-terapeutilla (jos vaan onnistuu sellaisen löytämään). 

Yksityisellä on erikoislääkäreitä, joilla voi olla tehokkaampi tietämys kuin pseudoravintoterapeuteilla jotka työntävät vaan ruokia lisää. Pitäisi vaan olla tarpeeksi laadukas lääkäriasema, ettei saa puoskaria. Pitää ajatella itsekin. Apteekista saa lisäravinnejuomia ja vitamiineja. Aikuinen voi yksinkin kysyä ohjeita lastenlääkäriltä, sanoo että lapsi menee toiselle lekurille jos tilanne ei parane, oli menossa tai ei. Mutta ratkaisua voi etsiä. Kaksi kertaa päivässä vanukkaat ja raskaat lämpimät leivät iltapäivällä voivat viedä ruokahalua muulta, vaikka ihan hyvä että on jälkiruokia olemassa. Aikuisillakaan ei ole aina ruokahalua tai se tulee vähän myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuota kesti 16 vuotta kunnes lapselle tuli aliravitsemustila ja nyt mennään nepsytutkimuksiin ja syödään pakolla koska on alipainoinen merkittävästi. Onneksi ikää on jo sen verran että hänkin ymmärtää tilanteen vakavuuden. 

Mistä näitä nepsyjä sikiää ?  Ennen syötiin mitä saatiin

Minä olen nepsy, lapset on näköjään kaikki nepsyjä... Eivät söisi mitään muuta kuin hiilihydraatteja ja mitä nopeampia sen parempi. 

Vierailija
44/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi tyttöä, molemmilla ollut tuollainen kausi, ettei mikään meinannut kelvata. Toisella 3-4v paikkeilla, toisella n. 4-5-vuotiaana. Annoin mitä suostuivat syömään. Ajan kanssa meni ohi ja molemmat syövät nyt ihan normaalisti ja hyvin.

Isomman kanssa kokeiltiin neuvolan neuvoja (just nämä "kyllä se syö kun tarpeeksi nälkä"), lapsi laihtui ja riutui, eikä sellaista voinut todellakaan jatkaa. Toisen kanssa ei tehty samaa virhettä.

Vierailija
45/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan kannata opettaa lasta vanukaan ja mehun perään olevaksi.

Kohta sillä on itseaiheutettu diabetes ja rasvamaksa.

Vierailija
46/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, äläpä tosiaan anna lapselle ruokaa ollenkaan.

Vierailija
47/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoko maitoa? Se on monille lapsille herkkua ja siitä saa energiaakin.

Oletko kokeillut että aamulla ei mitää, siis mitään. Sitten lounas aika aikaisin, tai silloin kun arvioisit, että on nälkä. Mahtaisiko silloin maistua?

Ja makeus taitaa olla ongelma siinä mielessä että kun tottuu makeaan niin muut kunnon ruuat alkaamaistua karvaalle tai pahalle. Makeasta pitäisi siksi päästä eroon vaikka väliaikaisesti.

Minä lopetin maidonjuonnin kun olin ensimmäisellä luokalla koulussa, olin kuusivuotias. Nyt olen 40 ja en voi vieläkään niellä maitoa, se on hirveän pahaa.

Vierailija
48/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkin jo saanut hyviä neuvoja. Aamupala myöhemmäksi, ei kaikilla aikuisillakaan ole heti nälkä. Jos haluaa jättää syömättä niin jättäköön. Reipasta ulkoilua, liikuntaa aamupalan jälkeen. Sitten odottelua hiukan lounaaseen niin, että pyytää ruokaa. Ota mukaan ruoanlaittoon niin, että näkee mitä tehdään, millaisia raaka-aineita käytetään.

Jätä välipala pois ja vaikka kivaan juomapulloon vettä jääkaappiin (tai osta jotain hienoja pillejä tms ). Päivällisellä luulisi olevan nälkä? Perusruoka käy, anna osallistua ja auttaa, ottaa itse kattilasta. Taas paljon ulkoilua, liikuntaa ja tekemistä iltaan, jotta iltapala maistuu -voisko vaikka takassa paistaa makkaraa välillä tai vastaavaa vaihtelua?

"Nepsyjä" on mullakin kotona, mutta aina löytyy jotain "terveellistä" mitä syövät mielellään tällaisella menolla.

Vierailija
49/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuota kesti 16 vuotta kunnes lapselle tuli aliravitsemustila ja nyt mennään nepsytutkimuksiin ja syödään pakolla koska on alipainoinen merkittävästi. Onneksi ikää on jo sen verran että hänkin ymmärtää tilanteen vakavuuden. 

Mistä näitä nepsyjä sikiää ?  Ennen syötiin mitä saatiin

Kuten yli 50 vuotta sitten jotkut söivät vain keitettyjä perunoita voin kanssa.

Vierailija
50/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoko maitoa? Se on monille lapsille herkkua ja siitä saa energiaakin.

Oletko kokeillut että aamulla ei mitää, siis mitään. Sitten lounas aika aikaisin, tai silloin kun arvioisit, että on nälkä. Mahtaisiko silloin maistua?

Ja makeus taitaa olla ongelma siinä mielessä että kun tottuu makeaan niin muut kunnon ruuat alkaamaistua karvaalle tai pahalle. Makeasta pitäisi siksi päästä eroon vaikka väliaikaisesti.

Minä lopetin maidonjuonnin kun olin ensimmäisellä luokalla koulussa, olin kuusivuotias. Nyt olen 40 ja en voi vieläkään niellä maitoa, se on hirveän pahaa.

Aivan, sanoinkin että monille lapsille Maito on herkku. En että kaikille lapsille. Ja arvaa mitä, minä itsekään en tykännyt maidosta lapsena, vaikka kirjoitinkin, että monet lapset tykkää.

Yksilöllistä vaihtelua on.

Vierailija
51/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittömästi lapselle ruokaa! Ja niin paljon ja just sitä sorttia, mitä se haluaa. Jos on jo nälän takia jouduttu käymään tiputuksessa, niin eikö se ole aika selvää, että mukula tarvitsee kaloreita ja äkkiä. Ei neljävuotiasta voi rankaista nälällä siitä, ettei kasvikset maistu! Niitä kaloreita on just niissä vanukkaissa ja makkaravoileivissä. Eli lapsi tietää itse, mitä tarvitsee. Joku peruspsykologi olisi voinut tämän jo teille kertoakin. Ja ihan tiedoksi, lapsi tulee todennäköisesti syömään valikoidusti ihan aikuisikään saakka. Jos kuitenkin lapsena saa syödä haluamiaan ruokia ilman tuota rankaisumentaliteettia, niin usein kouluiässä ja teininä alkavat itse (!) oman valintansa mukaan, kokeilla uusiakin makuja.

Vierailija
52/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ihmettä ei taatusti lapsi tiedä että tarvitsee juuri ylimakeita turhien kaloreiden vanukkaita. Nyt joku roti.

Vierailija
53/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasta tarvitse nälässä pitää.

Säännöllisesti ruokaa tarjolle, ei makeisia, mehuja tai turhia välipaloja. Kyllä lapsi oppii syömään oikeaan ruoka-aikaan, kun hänellä on nälkä ja sitten hän syö samaan aikaan, kun muutkin.

Vierailija
54/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä ihmettä ei taatusti lapsi tiedä että tarvitsee juuri ylimakeita turhien kaloreiden vanukkaita. Nyt joku roti.

Lapsi - turhat kalorit? Ei sovi samaan lauseeseen.

Vierailija
55/55 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi - turhat kalorit? Ei sovi samaan lauseeseen.

On olemassa lapsia, jotka ovat ylipainoisia siksi, koska saavat ruoasta ja herkuista turhia kaloreita. Miksi tätä faktaa ei saisi sanoa ääneen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan