kela ja sairaspäiväraha
Jäin syyskuussa töistä sairaslomalle kuukaudeksi ja samalla jäin tekemään puolikasta työaikaa- viikko töissö, viikko vapaa ym ym...
Työantaja haki kelalta minusta sairaspäivärahaa ja minä jouduin hakemuksen myös tekemään vaikka en mitään saakaa kun kaikki menee työnantajalle.
Nyt tuli päätös että minulle on myönnetty sairaspäivärahaa 50e/kk mutta että se maksetaan työnantajalle. Samalla huomasin että se maksetaan työnantajalle koko kuukaudelta vaikka teen osa-aikaa ja olisin ollut töissä vain puolet kuusta (toisen puolen työttömänä).
Pitäisiköhän tässä nyt soittaa kelaan ja ilmoittaa asia vai onko sillä mitään merkitystä? En nyt ahneuksissani haluaisi ilmoittaa että työnantaja ei nyt yhtään ylimääräistä minusta saisi, mutta onko se vähän niinkuin pakko? Ja tuleeko minulle seuraamuksia jos en ilmoita?
Vaikka konkreettisesti teetkin viikko töitä, viikko pois niin sulla lienee kuitenkin työsuhde koko ajan voimassa ja näin ollen teoriassa ja käytännössä sulle maksetaan joka viikolta se 50% palkka eikä niin, että saisit palkkaa vain 2 viikolta kuukaudessa.
Näin ollen työnantaja on ilmoittanut maksamansa palkat kelalle ja saa sieltä osuutensa. Jos sairauspäivärahasi olisi isompi kuin se mitä työnantaja sinulle maksaa palkkaa, niin saisit sen erotuksen itsellesi, sen takia joudut myös itse tekemään hakemuksen.
Tästä on meillä töissä tapeltu, koska hyvin harvoin työntekijä itse saa siitä rahaa niin työnantajankin (tai lähinnä palkanlaskijan) riesa on hankkia se hakemus työntekijältä, joka yleensä ei sitä välitä tehdä, koska ei siitä itse mitään saa...