Onko työttömien terveystarkastukseen pakko mennä? (olen kuntouttavassa työtoiminnassa eikä minulta edes kysytty)
Tuli vaan ilmoitus, että terveystarkastus päivänä X kellonaikaan X. Tämä sen jälkeen kun olin puhunut työvoimatoimiston ihmisen kanssa.
Ei yhtään huvittaisi/kiinnostaisi mennä sinne kiusattavaksi ja inhoan verikokeita. Voisin tietty valehdella, että olen vaikka kuumessa, mutta siirtävätkö sitten vaan aikaa?
Kommentit (77)
Jos olet kertonut olevasi työkyvytön tai muuta sinnepäin niin menet, pitää siitä todisteet olla ettet ole työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin mitkään terveystarkastukset eivät olleet pakollisia, mutta tässä uudessa pohjoismaisessa työnhaun mallissa voidaan velvoittaa käymään ainakin kunnan järjestämässä terveystarkastuksessa, jos se on työkkärin mielestä "välttämätöntä" tilanteesi arvioimiseksi. Eikä siitä tarvitse sopia kanssasi yhteisesti esim. työllistymissuunnitelmassa. Mutta saattavat ohjata terveystarkastukseen myös muusta syystä, eli pakollisuus riippuu nyt siitä perusteesta, että miksi sinut on sinne laitettu, eli onko se työkkärin mielestä välttämätön vai ei.
Jos työtön sanoo, että ei voi mennä töihin, koska selkä on kipeänä, mutta tästä ei ole lääkärintodistusta, niin sitten olisi se todistus hankittava. Muussa tapauksessa työttömälle todetaan, että 4 työpaikkahakua kuukaudessa. Ihan oma valinta!
Mullakin oli vaan hyötyä tuosta. Noh, mitä nyt jankutusta hoitsulta siitä kun en syö aamupalaa.
Pääsin tuota kautta verikokeisiin, psykiatrinen hoito eteni, yleislääkäri ja gyne vatsakipujen vuoksi. Ja ihan mukava hoitsukin oli, rupateltiin muutenkin.
Miksi tuota ei kannattais käyttää?
ON PAKOLLINEN, jos siihen määrätään.
"Työttömällä on monialaisen yhteispalvelun tarve, jos hänen työllistymisensä edistäminen edellyttää työ- ja elinkeinotoimiston, kunnan ja Kansaneläkelaitoksen järjestämisvastuulle kuuluvien 1 §:n 2 momentissa tarkoitettujen palvelujen yhteensovittamista.
Työ- ja elinkeinotoimisto, kunta tai Kansaneläkelaitos arvioi, onko työttömällä monialaisen yhteispalvelun tarve, kun työtön on:
1) saanut työmarkkinatukea vähintään 300 päivää työttömyyden perusteella;
2) täyttänyt 25 vuotta ja hän on ollut julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012) 1 luvun 3 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettu työtön yhtäjaksoisesti 12 kuukautta; tai
3) alle 25-vuotias ja hän on ollut julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 1 luvun 3 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettu työtön yhtäjaksoisesti kuusi kuukautta.
Työ- ja elinkeinotoimisto, kunta tai Kansaneläkelaitos ohjaa monialaiseen yhteispalveluun 2 momentissa säädetyt edellytykset täyttävän työttömän, jolla on monialaisen yhteispalvelun tarve."
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141369
Eli työkkärintädistä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ite lopettaisin asioinnin työkkärissä tuossa vaiheessa. Jakaisin vaikka lehtiä mielummin jollain 500 e / kk ennen kun alistuisin ihmisoikeusloukkauksiin, häpäisyyn, nolauksiin jne! Ja rikosilmotus heistä!
Joopa, mutta kun ei niitä lehtiä noin vain saa jaettavakseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja mä just eilen ajattelin, että haluaisin ja pitäisi mennä käymään lääkärintarkastuksessa kun sellainen kerran työttömälle tarjotaan. Itsellä polvissa pahat kulumat, hankala astma ja ylipainoa, niin jos näihin jotain apua saisi. Ja ainakin sitten saan lääkärintodistuksen siitä, että en pysty raskaisiin fyysisiin töihin.
Itse kyllä haluaisin töihin, enemmän kuin mitään muuta, mutta kun en vaan pääse.
Osittain samoja vaivoja itselläkin, mutta en kunnon apua saanut. Polvet kuvatiin röntgenissä ja eihän niissä kuvissa tietenkään mitään vikaa näkynyt, ja lausunnon mukaan polvikivut ei vaikuta työntekoon. Ylipainoon sain neuvoksi esimerkkitapauksen jossa työssäkäyvä mies oli eväiden ja iltasyömisen sijaan alkanut käydä lounaalla työpaikan lähellä. Olen siis työtön nainen. Ihan hyvä silti että otettiin verikokeita ja mitattiin verenpaine, mutta ravitsemusterapeutille ei pääse millään.
Joo ap, oo vaikka hautaan asti työtön, mutta ÄLÄ VAADI, ETTÄ ME TYÖSSÄKÄYVÄT ELÄTETÄÄN SUT!! Ei siis työttömyyskorvausta sulle eikä muille lusmuilijoille.
Vierailija kirjoitti:
ON PAKOLLINEN, jos siihen määrätään.
"Työttömällä on monialaisen yhteispalvelun tarve, jos hänen työllistymisensä edistäminen edellyttää työ- ja elinkeinotoimiston, kunnan ja Kansaneläkelaitoksen järjestämisvastuulle kuuluvien 1 §:n 2 momentissa tarkoitettujen palvelujen yhteensovittamista.
Työ- ja elinkeinotoimisto, kunta tai Kansaneläkelaitos arvioi, onko työttömällä monialaisen yhteispalvelun tarve, kun työtön on:
1) saanut työmarkkinatukea vähintään 300 päivää työttömyyden perusteella;
2) täyttänyt 25 vuotta ja hän on ollut julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012) 1 luvun 3 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettu työtön yhtäjaksoisesti 12 kuukautta; tai
3) alle 25-vuotias ja hän on ollut julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 1 luvun 3 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettu työtön yhtäjaksoisesti kuusi kuukautta.
Työ- ja elinkeinotoimisto, kunta tai Kansaneläkelaitos ohjaa monialaiseen yhteispalveluun 2 momentissa säädetyt edellytykset täyttävän työttömän, jolla on monialaisen yhteispalvelun tarve."
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141369
Eli työkkärintädistä kiinni.
Miten tuo liittyy työttömien terveystarkastukseen?
Siinä keskustelussa, oliko asia tullut esiin, ehkä olet siinä sitten sanonut jotakin sellaista, jonka te-ihminen on tulkinnut myöntyvyydeksi ko. tarkastukseen.
Itse en mene, jos kysyttäis, mutta ei minulle ole tarjottukaan, niin kuin ei juuri mitään muutakaan. On vain mainittu, että tällainen olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ja mä just eilen ajattelin, että haluaisin ja pitäisi mennä käymään lääkärintarkastuksessa kun sellainen kerran työttömälle tarjotaan. Itsellä polvissa pahat kulumat, hankala astma ja ylipainoa, niin jos näihin jotain apua saisi. Ja ainakin sitten saan lääkärintodistuksen siitä, että en pysty raskaisiin fyysisiin töihin.
Itse kyllä haluaisin töihin, enemmän kuin mitään muuta, mutta kun en vaan pääse.
Tuskin saat todistusta, jossa todetaan, että et pysty raskaisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut vain pelkkää hyötyä näistä työttömän terveystarkastuksista. Ilmaiseksi sai laajat verikokeet, sokerirasitustestit, sekä terveydenhoitajan että lääkärin tapaamisen. Olin vuosia kuntouttavassa työtoiminnassa kun en jaksanut normaalisti töissä ja vasta työkkärin lääkäri otti vakavasti, tutki, diagnosoi ja määräsi lääkehoidon. Nykyään olen normaalisti työelämässä.
Kannattaa siellä käydä jo ihan sen takia, että nuo testit ja käynnit on sinulle ilmaisia ja saat tietoa omasta terveydestäsi.
OHOH! ETTÄKÖ IHAN SAIT ILIMASEN VERIKOKKEEN JA TERVVEYENHOITAJALLE PÄÄSIT! ???
ETUSIVU UUSIKSI NYT TULI UUTISPOMMI! oletpa onnekas.
Et vissiin tienny et noi on ilmset kaikille millon vaan.soitto vaan tk ei muuta vaadi.
Sun kaltaset kai tarvii apua paskalla käynnissssäkin ja sossut pyyhkimään
Normaaleissakin työpaikoissa on terveystarkastukset
Minun mielestäni tuon pitäisi olla vapaaehtoinen. Eri asia sitten jos on tarkoitus selvittää työkykyä yleensä, mutta silloinhan kyseessä on tilanne, jossa sulle varataan lääkärinaika ja lääkäri kirjoittaa tutkimusten jälkeen sitten b-todistuksen johon se työkykyisyysarvio kirjoitetaan, siis kirjoitetaan teksti eikä vain ruksata pidän tutkittavaa kykenevänä nykyiseen tai sitä vastaavaan työhön tai en pidä tutkittavaa kykenevänä nykyiseen työhönsä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä keskustelussa, oliko asia tullut esiin, ehkä olet siinä sitten sanonut jotakin sellaista, jonka te-ihminen on tulkinnut myöntyvyydeksi ko. tarkastukseen.
Itse en mene, jos kysyttäis, mutta ei minulle ole tarjottukaan, niin kuin ei juuri mitään muutakaan. On vain mainittu, että tällainen olisi mahdollista.
Jos sanoo, että ei pysty johonkin työhön ja kysytään, että onko diagnoosia ja vastaat, että ei ole, niin se on sitten automaattisesti käsky mennä terveystarkastukseen. Jos ei mene, ei omaa selitystä kipeästi selästä tai mielenterveysongelmista tarvitse mitenkään noteerata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut vain pelkkää hyötyä näistä työttömän terveystarkastuksista. Ilmaiseksi sai laajat verikokeet, sokerirasitustestit, sekä terveydenhoitajan että lääkärin tapaamisen. Olin vuosia kuntouttavassa työtoiminnassa kun en jaksanut normaalisti töissä ja vasta työkkärin lääkäri otti vakavasti, tutki, diagnosoi ja määräsi lääkehoidon. Nykyään olen normaalisti työelämässä.
Kannattaa siellä käydä jo ihan sen takia, että nuo testit ja käynnit on sinulle ilmaisia ja saat tietoa omasta terveydestäsi.
OHOH! ETTÄKÖ IHAN SAIT ILIMASEN VERIKOKKEEN JA TERVVEYENHOITAJALLE PÄÄSIT! ???
ETUSIVU UUSIKSI NYT TULI UUTISPOMMI! oletpa onnekas.
Et vissiin tienny et noi on ilmset kaikille millon vaan.soitto vaan tk ei muuta vaadi.
Sun kaltaset kai tarvii apua paskalla käynnissssäkin ja sossut pyyhkimäänNormaaleissakin työpaikoissa on terveystarkastukset
Tiedot ei kuitenkaan leviä muille..
Tuo työttömien terveystarkastus, niin sehän on vain perusterveystarkastus, RR, sydän, yleistila, arvio siitä tarvitaanko ravinto-liikuntaneuvoja, keskustelua yleisestä tilanteesta.
Kun tämän on tarkoitus tavallaan vastata niitä perusterveystilan tarkastuksia joita työllisille tehdään tietyin väliajoin. Työttömät jäävät muuten täysin vaille terveydentilan yleistä seurantaa, jos ei heille tätä työttömän terveystarkastusta tk:issa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanoo, että ei pysty johonkin työhön ja kysytään, että onko diagnoosia ja vastaat, että ei ole, niin se on sitten automaattisesti käsky mennä terveystarkastukseen. Jos ei mene, ei omaa selitystä kipeästi selästä tai mielenterveysongelmista tarvitse mitenkään noteerata.
Ei ole käsky. Vaan annetaan ymmärtää, että sitä sinun omaa lausuntoasi ei hyväksytä. Pitää olla lääkärin toteama rajoite johonkin työhön.
Käsky! Siinä työttämän terveystarkastuksessa ei suuria tutkimuksia tehdä. Mutta toki siellä voi kertoa, ja jos se tk:n edustaja asian sellaiseksi katsoo, että pitää lääkäriin olla yhteydessä, niin sitten hän ohjaa sinne. B-todistukia työkykyarvioineen ei tuossa kysyjän tarkoittamassa terveystarkastuksessa kirjoiteta.
Onkohan ap joku ylipainoinen alkkis kun noin vastustaa terveystarkastusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei tietenkään omaa arvioita työkykyisyydestä noteerata. Näinhän se on työelämässäkin, flunssastakin pitää olla terveydenhuollon edustajan kirjoittama todistus että saa sairauslomaa. Ja pitkäaikaiset vaivat tukielmistössä, näkö- ja kuulokyvyssä, mt:ssä niistä pitää luonnollisesti työelämässäkin olla kirjallinen lausunto terveydenhuollosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin saat todistusta, jossa todetaan, että et pysty raskaisiin töihin.
Miksi ei saisi?
Itse ainakin sain todistuksen etten pysty raskaisiin töihin.
No sittenhän sun juuri kannattaa mennä. Valitat vähän että selkään sattuu, on psyyke ongelmia, masentaa ja jos vielä jotain ääniä kuulisit niin ois hyvä.
Eivät laita töihin.