Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä suosittelisit laihdutukseen, kun liikunta ei voi olla se juttu?

Vierailija
28.09.2022 |

Olen sairastanut rankasti ja sairauden aikana tullut 15kg lisää painoa. Hurja määrä ja haluaisin siitä pian eroon. Ikävä kyllä sairauden vuoksi liikunta ei tule kysymykseenkään ainakaan puoleen vuoteen, tuskin edes vuoden sisällä. Ei edes rauhalliset pitkät kävelylenkit. Olen saanut luvan kävellä max vartin hitaita kävelylenkkejä päivittäin.

Rakastan kasviksia, mutta myös lihaa, kalaa ja kanaa. Aineenvaihduntani on laiskahko toisesta sairaudesta johtuen, minkä vuoksi olen pitänyt aiemmin kilot kurissa juuri liikunnan avulla. Nyt pää lyö tyhjää, mitä ihmettä keksisin?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon unta, vähäunisuus aiheuttaa nälkää. Aamulla valoa silmiin, illalla ei näyttöjen tuijottelua 2 tuntia ennen nukkumaanmeno. Ei sokeria eikä nopeita hiilareita. Ihmissuhteet kuntoon, ettei tule tunnesyömistä. Eiköhän se noilla.

Vierailija
22/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli Hesarissa ammattilaisten kannanotto siitä, että monet laihdutusyritykset heikentävät mahdollisuutta pudottaa painoa, ja että edes lääkärien ei pitäisi kehottaa laihduttamaan, ellei kunnon tukea ole tarjolla.

Pienetkin tulokset, jotka pysyvät, ovat parempi kuin superdieettien superpudotukset. Rukkaa ruokavaliotasi sellaiseksi, että sillä on hyvä olla.

Kuulostaa siltä, että vähähiilihydraattinen voisi olla sinun juttusi. Ruotsissa LCHF on tunnustettu ruokavalio ja myös 2. tyypin diabeteksen toinen virallinen hoitomuoto. Suomessa tuen saaminen on vaikeampaa.

Tsemppiä joka tapauksessa! T. Terveellistä elämää viettävä hitaasti kutistuva pullukka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapetit ovat nykyajan alkemisteja. Varoittelevat asioista, joissa ei ole mitään vaaraa, erityisesti rasva ja suola. Ainoa tärkeä asia, johon pitää kiinnittää huomiota, on sokeri. Karkki, suklaa, makeat leivonnaiset, hedelmät, alkoholi. Siinä on vaara. Mullekin höpötettiin suolasta, tsiisus! Esmes:

https://areena.yle.fi/1-50696562

Tietenkin paasto on myös se tapa pudottaa painoa.

Vierailija
24/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemusterapetit ovat nykyajan alkemisteja. Varoittelevat asioista, joissa ei ole mitään vaaraa, erityisesti rasva ja suola. Ainoa tärkeä asia, johon pitää kiinnittää huomiota, on sokeri. Karkki, suklaa, makeat leivonnaiset, hedelmät, alkoholi. Siinä on vaara. Mullekin höpötettiin suolasta, tsiisus! Esmes:

Jaa. Mä kyllä laihduin ravitsemusterapeutin ohjeilla sairaalloisen ylipainoisesta normaalipainoon. Sokeriakin sain syödä, kuten myös rasvaa ja suolaa. Syy miksi hänen ruokaohjelmat toimi ja monet muut ennen ei ole juuri se, että ei ollut mitään ehdottomia kieltoja ja myös oli otettu huomioon kylläisyyden maksimointi ateriarytmissä ja aterioiden koostumuksissa. Ja mukaan mahtui myös poikkeuksia vaikka juhlia ja illanviettoja ajatellen, ei mitään ehdottomuutta.

Vierailija
25/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ei voi olla se juttu, mutta ei myöskään vähemmän syöminen. Mitä jää jäljelle?

Vierailija
26/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä siihen muuta keinoa ole kuin syödä terveellisesti , älä missään nimessä ole syömäti niinkuin jotkut diootit täällä sanovatkin . Syö hyvin mutta terveellisesti ja säännöllisesti .

juo vettä ! 

Sinä olet diootti! Minä keski-ikäisenä sydän- ja diatesessairaana 150 kiloisena olen laihduttanut silloin tällöin paastolla kymmeniä kiloja. Olen pitänyt esmes 11 päivän paaston, ainoastaan kahvia ja vettä. Ihmiset ovat historiassa paastonneet ongelmitta ja paastoavat nykyisinkin!

Sinun kirjoituksesta saa kuvan, että olet kuitenkin lihonut laihduttamasi kilot aina takaisin.

Minä elän sosiaalisessa ympäristössä, joten mennään sen mukaan. Kun olen asunut yksin, kilot ovat pysyneet aivan hyvin kurissa. Sitä paitsi kun maailmanmeno TÄSSÄ LÄHIYMPÄRISTÖSSÄ on ihan hullua, niin omilla kiloilla ei ole ollut merkitystä.

Vierailija
27/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mä kyllä laihduin ravitsemusterapeutin ohjeilla sairaalloisen ylipainoisesta normaalipainoon. Sokeriakin sain syödä, kuten myös rasvaa ja suolaa. Syy miksi hänen ruokaohjelmat toimi ja monet muut ennen ei ole juuri se, että ei ollut mitään ehdottomia kieltoja ja myös oli otettu huomioon kylläisyyden maksimointi ateriarytmissä ja aterioiden koostumuksissa. Ja mukaan mahtui myös poikkeuksia vaikka juhlia ja illanviettoja ajatellen, ei mitään ehdottomuutta.

Unohdit:

t. ravitsemusterapeutti

Vierailija
28/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä sairaus sinulla on, mutta sanoit että et saa hengästyä. Jos pystyt, koita venytellä päivittäin, niitä kehon osia joita vaan saat venytellä. Voit myös tehdä hitaasti oman kehon painolla erilaisia nostoharjoituksia. Tärkeintä on liikkeellä pysyminen suorituksen aikana, ilman että syke nousee.

Mitä ravintoon tulee: jos oikeasti syöt mielestäsi jo nyt terveellisesti, pienennä nopeiden hiilareiden määrää ja lisää kasviksia. En tiedä miten koostat ruokavaliosi, mutta älä syö riisiä, pastaa, perunaa tai leipää niin paljon kuin aikaisemmin, ja korvaa osa siitä määrästä kasviksilla. Eipä siinä oikein muu auta.

Minä olen laihduttanut Korona-aikana 6 kg, vaikka fyysinen peruskulutus vähentyi huomattavasti. Aloin vaan kiinnittämään huomiota annoskokoihin sekä ravinnon laatuun ja hiilareihin.

Vierailija
29/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sun tarvitse liikkua yhtään laihtuaksesi. Vähennät vain syötyjä kaloreita. Itse aloitin laihdutuksen 135 kilosta enkä ekaan 35 kg voinut edes juuri liikkua läskiyteni takia. Söin 1700 kcal päivässä vaan, laskin kalorit Fatsecret sovelluksella, ja laihduin. 

Minulle riittää tuo 1700 kcal  ihan normaaliksi kulutuksesi ilman laihdutusta

Vierailija
30/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun tarvitse liikkua yhtään laihtuaksesi. Vähennät vain syötyjä kaloreita. Itse aloitin laihdutuksen 135 kilosta enkä ekaan 35 kg voinut edes juuri liikkua läskiyteni takia. Söin 1700 kcal päivässä vaan, laskin kalorit Fatsecret sovelluksella, ja laihduin. 

Minulle riittää tuo 1700 kcal  ihan normaaliksi kulutuksesi ilman laihdutusta

Joo, se on vähän yksilöllistä millä laihtuu. Mullakin on nykyään kulutus tuota luokkaa kun painan 64 kg. Mutta silloin 135-kiloisena se oli toki reilut miinuskalorit ja laihduin. Itse en kyllä laskenut koskaan alle 1500 kcal laihduttaessakaan, vaikka toki se viiimeisen 20 kg laihtuminen niin oli hyvin hidasta. Koska oli niin monta huonoa kokemusta jojolaihdutuksista, että pelkäsin että tiukennus aiheuttaa taas ahmintakauden ja pilaan kaikki tulokset jota olen saanut.

Vierailija
31/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän liikunta ylipäänsä ole ratkaiseva juttu laihduttamisessa. Tottakai se parantaa aineenvaihduntaa ja on tärkeää pitää yllä lihaskuntoa, ettei paino lähde lihaksista. Vartin hitaat kävelylenkit ovat nyt sinun liikuntaasi, voitko niiden lisäksi käyttää esim. käsipainoja?

Syömisestä kaikki lähtee. Jos et osaa itse koostaa täysipainoisia aterioita, käy ravitsemusterapeutilla. Maksaahan se jonkin verran, mutta jos oikeasti haluat laihtua niin sen verran kannattaa maksaa. Katso kuitenkin, että käyt nimenomaan laillistetulla ravitsemusterapeutilla etkä jollain ravintoterapeutilla, jolla ei välttämättä ole minkäänlaista korkeakoulututkintoa aiheesta.

Käsipainoja voi käyttää siten etten hengästy. Eli kevyitä ja liikkeet maltillisia. 

Ja se tässä onkin, syön kohtalaisen hyvin nytkin. Lounaalla vähintään puolet lautasesta sisältää salaattia ja hiilaria on ihan max 1/4, mutta yleensä 1/6 lautasesta. Heikkouteni on hedelmät, ei karkit. Toki aiemmin kulutus on ollut ihan toista luokkaa ja olen saanut karistettua ylimääräiset kilot sillä liikunnalla. 

On helppo sanoa, että syö vähemmän tai syö terveellisemmin, mutta kun syön jo terveellisesti ja en syö poikkeavan paljon. Kulutus on vain nyt ihan minimissään. 

ap

Se että sanot syöväsi kohtalaisen hyvin voi tarkoittaa oikeastaan mitä vaan. Jospa alkaisit syömään kohtalaisen sijama hyvin, niin paino saattaakin alkaa laskemaan yllättävän kivuttomasti.

Ei se sun kohtalainen ruokavaliosi ole hyvä sinulle, kerta paino nousee sillä. Syöt liikaa.

Vierailija
32/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paasto ei kuule tekisi sulle pahaa vaikka et yrittäisikään laihduttaa.

Vierailija
33/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin korkeaproteiinista ja kuitupitoista ruokaa. Vaikka n. 1,5 g proteiinia per painokilo tavoitepainosta laskettuna. Hiilihydraatteja mieluiten ruoasta, jota ei ole jauhettu jauhoksi. Imeytyy tällöin paljon hitaammin ja vaikutus verensokeriin on tasaisempi -> pitää nälkää kauemmin. Esimerkiksi palkokasvit on hyviä sekä kuidun että proteiinin kannalta. Vähäkalorisia kasviksia söisin ennemmin kuin kovin paljoa sokeripitoisia hedelmiä, kun ne kalorit on kuitenkin pidettävä kulutukseen nähden pakkasen puolella. Ei nyt yksi omena tai banaani päivässä haitaksi ole, päinvastoin. Ekat pari viikkoa ainakin laskisin kaikki kalorit, jotta hahmottuu millaisia annoksia voi syödä. 

Vierailija
34/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No AP, nyt teet rohkean kokeilun. Tilillä pitää olla rahaa. Menet yksityiselle ja pyydät reseptin siihen lopussa olevaan diabeteslääkkeeseen.

Se vaikuttaa USKOMATTOMAN tehokkaalta.

Vierailija
35/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toiminut Saxenda niminen lääke. Paino on tippunut 8 kg viidessä viikossa.

Vierailija
36/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaana tai toipilaana paastoaminen ei ole millään muotoa järkevää.

Vierailija
37/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoharjoittelu sopivan proteiinidieetin kanssa on tehokkain rasvanpoltto.Kestävyysliikunta ei ole koska siinä häviää myös lihaksia joka vähentää energiankulutustasi.

Vierailija
38/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on pitkään sairaana, niin milloin ihmeessä se paastoaminen pitäisi aloittaa?

Vierailija
39/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vhh, 2-3 ateriaa päivässä, 16:8 pätkäpaasto.

Vierailija
40/43 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on pitkään sairaana, niin milloin ihmeessä se paastoaminen pitäisi aloittaa?

Sitten kun on terve.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi