Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sähköautojen ajokannattavuus karkaa yhä kauemmas - lataushinnat jyrkässä nousussa

Vierailija
28.09.2022 |

Talvella tyypillisesti 25 kilowattituntia sadalla kilometrillä kuluttavan sähköauton ajoenergiakustannus nousee näin Helsingissä ladattuna suunnilleen 3,75 eurosta 5,75 euroon 100 kilometrillä.

Kun taustalla on myös kallis hankintahinta, huoltokustannukset sekä varma akuston käyttökelvottomuus 10 vuoden kuluttua, niinei tällaista ympäristökatastrofia voi oikein kutsua kannattavaksi.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen kerran kun laskin kannattavuuden omalla kohdallani, sähköauto olisi maksanut itsensä takaisin 167 vuodessa.

Vierailija
2/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah. Siihen loppui se vihervassarien hullutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä Helsingissä saa ladata autoa noin halvalla?

Vierailija
4/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisen kerran kun laskin kannattavuuden omalla kohdallani, sähköauto olisi maksanut itsensä takaisin 167 vuodessa.

no noilla ajoilla tuskin edes se polttis kannattaa vaikka vertaisi taksiin.

Vierailija
5/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kirjoituksesta näkee ettei hänellä ole harmainta aavistusta autoilun kustannuksista.

Yrittää käyttää jotain "ajoenergiakustannus"-termiä ja luulee olevansa älykäs.

BUAHAHAAAHAAA pelle

Vierailija
6/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisten rutinaa. On se bensaakin ostettava mutta sähköautoa en osta kun olisi vaan kauppakassi. Kallis sellainen. "Tulen kohta kärryn kanssa, ai niin mullahan on sähköauto, sori en tulekkaan"

Vierailija
7/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no noilla ajoilla tuskin edes se polttis kannattaa vaikka vertaisi taksiin.

Sä voit laskea sen mun puolesta. Säännöllistä ajoa 100 kilsaa kuukaudessa taajamassa ja 400 kilsaa maantiellä/motarilla. Autoni maksaa mulle keskimäärin 200 euroa kuussa sis. kaiken. Paljonko maksaa taksi kuussa, jos matkoja tulisi yhteensä 12 ja kilsat yllä?

Vierailija
8/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työsuhdeautona toi sähköauto. Lataus kotona (arunkopaneelit auttaa kesällä), lähellä kunnantalon pihassa noin 1.70e / 100km tai töissä 50e / vuosi (saa noin 70km päivässä ladattu eli hidas).

Vierailija
9/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kaupassa peräkärryn kanssa. Täytyyhän vessapaperit saada tarjouksesta kuljetettua kotiin. Hyvin pyyhkii.

Vierailija
10/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellisten rutinaa. On se bensaakin ostettava mutta sähköautoa en osta kun olisi vaan kauppakassi. Kallis sellainen. "Tulen kohta kärryn kanssa, ai niin mullahan on sähköauto, sori en tulekkaan"

onhan sähköautoissakin vetokoukkuja, ainakin meidän Skodassa on.

Vierailija
11/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina löytyy penaalin terävimmät kynät laskemaan näitä kannattavuuksia.

Vierailija
12/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun polttis maksaa mulle

- laina 300 €/kk

- bensat 400 €/kk

- vakuutus 80€/kk

- huollot, korjaukset, autoverot, renkaat XXX

Nyt otin työsuhdesähköauton, todellinen vaikutus nettotuloon noin 550 € sisältäen kaiken. Mun matikalla ihan toimiva ratkaisu. 

Vierailija
13/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pyyhkii peräreikä!

Vierailija
14/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kirjoituksesta näkee ettei hänellä ole harmainta aavistusta autoilun kustannuksista.

Yrittää käyttää jotain "ajoenergiakustannus"-termiä ja luulee olevansa älykäs.

BUAHAHAAAHAAA pelle

Aloitus on kopio täältä

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoauton-lataaminen-kallistuu-nyt…

Vierailija
15/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun polttis maksaa mulle

- laina 300 €/kk

- bensat 400 €/kk

- vakuutus 80€/kk

- huollot, korjaukset, autoverot, renkaat XXX

Nyt otin työsuhdesähköauton, todellinen vaikutus nettotuloon noin 550 € sisältäen kaiken. Mun matikalla ihan toimiva ratkaisu. 

Kaikki eivät saa työsuhdeautoja. Itselläni on uudehko bensa-auto jonka ostin käteisellä. Kulut ovat kuukaudessa (huollot ym laskettu arvioituna vuosisummana/12):

- laina 0

- bensa 100

- ajoneuvovero 12

- vakuutus 55

- huolto, renkaat 60

Kuukausikulut ovat n 227 euroa. Jos ostaisin sähköauton niin tarvitsisin siihen lainaa ja arvioitu kk-kulu nousisi. Oletan että ainoa säästö olisi bensa+ajoneuvovero sillä sähköautoonkin ostetaan vakuutus, renkaat, viedään huoltoon, polttimo rikkoutuu ym. Jos lainakulut olisivat vaikka 400 euroa kuussa mutta säästöä tulee 112 euroa niin nettona menisin miinukselle 288 euroa. Minun matikallani jatkan bensa-autolla..

Vierailija
16/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ladataan kyllä nyt talvella kaikki sähkö autoon yöllä kotona tai loma-asunnolla.

JA sähkön hinta on vielä molemmissa n. 0,13 e/ kWh.

Eli ajaminen maksaa meille 2,5e/100km,

Helsingissä sähkön hinta talvena vähän nousee, mutta vaikka se kaksinkertaistuisi ei ajamisen hinta nouse kuin max 3,5e/100km.

Bensa-autolla olisi maksanut 15-20e/ 100km.

Ladataan myös aina yöllä. Jos jatkossa meillä on pörssiähkösopimus ovat autoon ladatut kilometrit aiempaakin edullisempia.

Vierailija
17/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautoilijat kertovat mielellään vain latauksen hinnan, eivät muita kustannuksia ja haittoja joita kyseinen menopeli aiheuttaa huomattavasti enemmän kuin polttomoottorikärry.

Vierailija
18/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet akut ja korvaavat systeemit tulossa viimesitään 5 vuoden kuluttua, joka romuttaa nykyisten arvon, että pelkkä arvon pudotus on jotain 10 tuhatta vuodessa.

Vierailija
19/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ladataan kyllä nyt talvella kaikki sähkö autoon yöllä kotona tai loma-asunnolla.

JA sähkön hinta on vielä molemmissa n. 0,13 e/ kWh.

Eli ajaminen maksaa meille 2,5e/100km,

Helsingissä sähkön hinta talvena vähän nousee, mutta vaikka se kaksinkertaistuisi ei ajamisen hinta nouse kuin max 3,5e/100km.

Bensa-autolla olisi maksanut 15-20e/ 100km.

Ladataan myös aina yöllä. Jos jatkossa meillä on pörssiähkösopimus ovat autoon ladatut kilometrit aiempaakin edullisempia.

Siirtoineen hinta?

Vierailija
20/59 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös näiden akkujen valmistus ole erittäin saatuttavaa ja siellä jopa kuolee ihmisiä joidenkin dokumenttien mukaan, eikö näille lasketa mitään hintaa/arvoa/haittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi