Huolestuttaa perinnön kohtalo, jos vanhemmat joutuvat hoitokotiin
Miten tämä asia voidaan tehdä niin, että kunta maksaa kaiken? En halua vanhempieni eläkkeiden eli tulevan perinnön valuvan hukkaan. Jokainen ymmärtää tämän, turha teeskennellä.
Kommentit (114)
Äitini oli dementoituneena hoitokodissa 8 vuotta kunnes kuoli. Eläke oli hyvä. Samalla oli omakotitalo ja mökki omistuksessa hänen ja meidän lasten kanssa. Ei niitä tarvinnut realisoida ja jäivät meille äidin kuoleman perinnöksi. Isäni oli jo kuollut paljon aiemmin.
Tästä syystä olisi hyvä että ihmiset käyttäisivät rahat itseensä elinvuosinaan. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ap on tässä oikeassa. Miksi maksaa palvelusta minkä voi saada ilmaiseksi?
No kun sitä ei voi saada ilmaiseksi. Jokainen hoivakodissa asuva maksaa siitä hoidosta maksukykynsä mukaan eli käytännössä lähes koko eläkkeensä verran. Ei tätä voi millään suunnittelulla muuttaa jos hoivakotiin haluaa.
Ei siellä ole mitään ilmaispaikkoja.
Mikä ongelma tämä on? Eläke varmaan kuluu elämiseen ilman että asutaan hoivakodissakin?
Ei mikään. Kerroin vain että ei ole mitään mahdolisuutta elää ilmaiseksi hoivakodissa. Vaikka lahjoittaisi koko omaisuutensa pois niin sileti se eläketulo ratkaisee.
Vanhempasi on omaisuutensa itse hankinet , kuin tulon lähteensä.Heillä on oikeus laadukaaseen vanhuteen ja hoiva kotiin. Miettimättä hetkeäkään jääkö rahaa perikunnalle tapeltavaksi kun aikanaan kuolevat.
Ei kai yhteiskunta ole velvollinen ilmaiseksi hoitamaan sinulle kuuluvaa tehtävää vanhempiesi vanhuuden turvana. Muista, että he ovat aikanaan hoitaneet ja kasvattaneet sinut omalla rahallaan. Kasvatus tosin tuntuu menneen jossain määrin pieleen, ellei avauksesi ole pelkkä provokaatio.
Vanhemmilla on varmaan hieno olo. Teettivät ahneen mulkun.
Moni vanhempi on säästänyt ja elänyt nuukasti jotta perillisellä olisi perittävää. Näin minäkin teen, eikä ole mitään tarvetta tuhlata. Oikeasti ihminen tulee sitä nuukemmaksi mitä vanhemmaksi tulee. Eikös sitä ole veroja maksettu jo koko työelämän aika.
Vierailija kirjoitti:
Moni vanhempi on säästänyt ja elänyt nuukasti jotta perillisellä olisi perittävää. Näin minäkin teen, eikä ole mitään tarvetta tuhlata. Oikeasti ihminen tulee sitä nuukemmaksi mitä vanhemmaksi tulee. Eikös sitä ole veroja maksettu jo koko työelämän aika.
Nuorempi polvi paskat välittää vanhemmista. Haukkuvat boomereiksi, itkevät kuinka ennen elämä oli helpompaa ( muka) ja kieli pitkällä odottavat vanhempiensa kuolemaa perintö silmissä kiiluen. Hankikoon omat rahansa!
Voisit jo nyt ehdottaa, että vanhemmat muuttavat esim. veneen alle asumaan ja hakevat vain seurakunnalta kerran viikossa ruokakassin, ettei perintöäsi suotta tuhlata sellaisiin asioihin kuin asumiskuluihin ja ruokaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidat vanhempasi itse, niin ei tarvitse laittaa hoitokotiin. Ja tämä ei tietenkään ole vaihtoehto. Mutta perintöä kärkyt kuitenkin.
Eikä sinne nykyään jouduta. Vaan päästään, jos päästään. Jonoa on.
Höpö höpö. Tiedän monta jotka sinne on viety henkilön oman tahdon vastaisesti. Osa jopa huijattu sinne. Sinne odottamaan varmaa kuolemaa minikäyttörahalla. Ja jos ei muuten kuole riittävän nopeasti niin pumpataan morfiinia täyteen ja jätetään syöttämättä ja juottamatta. Se on muutama vuorokausi ja eutanasia on tapahtunut.
Ei morfiini tapa. Ketään ei tietenkään väkisin syötetä tai juoteta vai haluaisitko itse viettää viimeiset vuotesi sänkyyn sidottuna ja pakkosyötettynä?
Vierailija kirjoitti:
Parempi jakaa omaisuus perillisille ennakkoperintönä, muuten Esperi nyhtää kaiken.
Kirjoitan nyt ehkä 100. Kerran tällä foorumilla, että jos edellytykset ympärivuorokautiseen hoitoon täyttyvät, niin maksuihin ei vaikuta omaisuus, vain tulot ja omaisuuden tuotto.
Eikö mene mitenkään perille?
Jos ei tätä asiaa tajua tai osaa ottaa selvää, niin ehkä on parempi, ettei peri mitään.🦧
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidat vanhempasi itse, niin ei tarvitse laittaa hoitokotiin. Ja tämä ei tietenkään ole vaihtoehto. Mutta perintöä kärkyt kuitenkin.
Eikä sinne nykyään jouduta. Vaan päästään, jos päästään. Jonoa on.
Höpö höpö. Tiedän monta jotka sinne on viety henkilön oman tahdon vastaisesti. Osa jopa huijattu sinne. Sinne odottamaan varmaa kuolemaa minikäyttörahalla. Ja jos ei muuten kuole riittävän nopeasti niin pumpataan morfiinia täyteen ja jätetään syöttämättä ja juottamatta. Se on muutama vuorokausi ja eutanasia on tapahtunut.
Morfiinia terveelle toimintakykyiselle vanhukselle, että kuolee nopeammin? Just just. Kaikkea sitä saakin lukea.
Ei hoitokotiin mene terveet toimintakykyiset vanhukset.
Mä kyllä tiedän sen, mutta tää kommentoija antaa ymmärtää, että väkisin viedään ja ylilääkitään hengiltä.
t. Tuon ekan viestin laittaja
Hei Hei, ne tulevat perintörahat on vanhempiesi varoja. Kunnan hoitaessa vanhempia rahat kuuluvat kunnalle. Rahat menevät hoitoihin ja muihin niihin liittyviin maksuihin. Että kunnan pitäisi hoitaa vanhempasi ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ap on tässä oikeassa. Miksi maksaa palvelusta minkä voi saada ilmaiseksi?
Vanhus saa vain perushoidon, jos haluaa enemmän, maksaa itse esim. silmälasit, hammaslääkärin, hieronnan, jalkahoidon, parturi jne.
Entäpä jos toinen lapsista on jo saanut ennäkkoperinnön niin voiko toinen jäädä ilman perintöä?
Suomessakin ollaan siirtymässä siihen, että ensiksi pannaan lihoiksi hoidettavien omaisuus ja sitten vasta alkaa kunta ottaa vastuuta hoidosta.
Saksassa on jo vuosikymmenet sitä paitsi pantu lapset maksamaan vanhempiensa hoito. Sitä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos toinen lapsista on jo saanut ennäkkoperinnön niin voiko toinen jäädä ilman perintöä?
Voi.
En minä tarvitse perintöjä, mihin niitä tarvitsisin. Tähän ikään on hankittu kaikki tarpeellinen ja tarpeetontakin. Tuleva eläkekin on ihan hyvä. Vanhemmat ovat 80+, hyväkuntoisia ja elävät täysillä matkustavat paljon. Jos kuolevat ennen minua, en ota vastaan perintöä jolloin se siirtyy lapsilleni.
Ihan normaaleja vanhusten hoivakoteja. Molemmat vielä yksityisen omistamia mutta ovat siellä "kunnan ostopaikalla" eli siis hinta määräytyy ihan normaalin käytännön mukaisesti eläketulojen mukaan.