Onko yhden munan munankeitin maailman surullisin keksintö?
Yksinäinen kyynel vierii poskella :( https://www.verkkokauppa.com/fi/product/611807/WMF-KITCHENminis-yhden-m…
Kommentit (103)
Ketjussa on legendan aineksia! Itse opin paljon fysiikasta ja siitä miten yksi vedenkeitin tekee paljon kuumempaa kiehuvaa vettä kuin toinen, ja kuinka vesi kiehuu eri kohdissa kattilaa eri aikoina. Arvatenkin vedenkeittimien vesisäiliöiden paineistuksessa on merkittäviä eroja.
Tämä on ihan hulvaton juttu, koko ketju 🤣
Tuleva rankka (ja osin pasca päivä) on kiva aloittaa naurulla 😁
-kallet vaan elää omaa elämäänsä 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
www.tiede.fi/artikkeli/kysy/miksi_vesi_kohisee_kiehumisen_edella_muttei…
Niin? Vesi pohjalla meinaa kiehua, mutta ei tee sitä koska pinnan kylmempi vesi estää sen. Tämähän vain todistaa samaa asiaa kuin olen yrittänyt sinulle sanoa.
Niin siis vesi pohjalla on 100-asteista ja kuplivaa kuten tuossa lukee, eli se kiehuu samalla kun sen päällä oleva vesi on alle 100-asteista ja ei kiehu. Eli samassa kattilassa on sekä kiehuvaa että ei-kiehuvaa vettä, kuten olen yrittänyt sinulle sanoa.
Aika söpö. Keitän aina niin monta kuin kattilaan mahtuu, eli 7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Vesi pohjalla meinaa kiehua, mutta ei tee sitä koska pinnan kylmempi vesi estää sen. Tämähän vain todistaa samaa asiaa kuin olen yrittänyt sinulle sanoa.
Niin siis vesi pohjalla on 100-asteista ja kuplivaa kuten tuossa lukee, eli se kiehuu samalla kun sen päällä oleva vesi on alle 100-asteista ja ei kiehu. Eli samassa kattilassa on sekä kiehuvaa että ei-kiehuvaa vettä, kuten olen yrittänyt sinulle sanoa.
Perinteisesti kun ne kuplat tulee pintaan saakka, niin sanotaan veden kiehuvan. Ja tuon artikkelin mukaan silloin koko vesimassa on aika tarkkaan sata-asteista. Sitä ei sanota kiehumiseksi kun vasta siellä ihan pohjalla vähän kuplii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteisesti kun ne kuplat tulee pintaan saakka, niin sanotaan veden kiehuvan. Ja tuon artikkelin mukaan silloin koko vesimassa on aika tarkkaan sata-asteista. Sitä ei sanota kiehumiseksi kun vasta siellä ihan pohjalla vähän kuplii.
Nythän on kyse fysiikasta eikä kieliopista. Jos vesi kiehuu niin se kiehuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käypä tutustumassa vähän fysiikkaan vaikka tällä opetuspaketilla FY2/16: Kiehuminen (slides.com). Voit ehkä oppia että kun neste kiehuu, niin höyrystymistä tapahtuu kaikkialla nesteessä. Kiehumisen aikana nesteen lämpötila ei muutu. Se pohjalla kupliva vesi edelleenkään ei kiehu.
Sinkulle riittää yksi muna aterialle. Tuollainen munankeitin säästää varmasti energiaa ja vie vähän tilaa.
Itselle olisi vaikea perustella tuollaista ostosta, mutta esimerkiksi työpaikalle varmasti näppärä jos haluaa valkuaista lisää ateriaansa helposti.
Suomalaiselta puuttuu mielikuvitus kokonaan ja he ihmettelevät monesti asioita jotka voivat olla toiselle todella käyttökelpoisia ja järkeviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kyse on kieliopistakin jos puhutaan siitä, milloin vesi kiehuu munia keittäessä. Ei kukaan siinä hommassa mittaa lämpötilaa ja ilmanpainetta todetakseen, onko fysikaaliset suureet kohdillaan jotta voitaisiin puhua kiehumisesta.
Puhekielessä vesi kiehuu silloin kun se kuplii reilusti, eli ne pohjalta nousevat kuplat tulevat pintaan saakka. Tällöin se koko vesimassa on suunnilleen sen sata astetta mitä kiehumiseen tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käypä tutustumassa vähän fysiikkaan vaikka tällä opetuspaketilla FY2/16: Kiehuminen (slides.com). Voit ehkä oppia että kun neste kiehuu, niin höyrystymistä tapahtuu kaikkialla nesteessä. Kiehumisen aikana nesteen lämpötila ei muutu. Se pohjalla kupliva vesi edelleenkään ei kiehu.
Kyllähän se kiehuu, koska 100-asteinen vesi kiehuu, aivan kuten yritin sinulle selittää. Aivan kuten auton sylinterin kannessaki oleva vesi kiehuu jos vesi lakkaa kiertämästä, vaikka jäähdytin olisi edelleen viileä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kyse on kieliopistakin jos puhutaan siitä, milloin vesi kiehuu munia keittäessä. Ei kukaan siinä hommassa mittaa lämpötilaa ja ilmanpainetta todetakseen, onko fysikaaliset suureet kohdillaan jotta voitaisiin puhua kiehumisesta.
Puhekielessä vesi kiehuu silloin kun se kuplii reilusti, eli ne pohjalta nousevat kuplat tulevat pintaan saakka. Tällöin se koko vesimassa on suunnilleen sen sata astetta mitä kiehumiseen tarvitaan.
Ei ole, kun vesi kiehuu niin se kiehuu. Ei vesi ymmärrä kieliopista mitään.
Vielä surullisempi se olisi jos sillä ei pystyisi keittämään sitä yhtäkään munaa.
On, koska keitetyt munat maistuu pahalle, on koostumukseltaan kuvottavia ja haisee ihan vehkeelle.
7 munan keitin maksaa puolet vähempi ja kaikkein paras on opetella itse keittämään munat kattilassa
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/352661/Emerio-munankeitin-roste…
LopunajantiedemiehetRy kirjoitti:
7 munan keitin maksaa puolet vähempi ja kaikkein paras on opetella itse keittämään munat kattilassa
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/352661/Emerio-munankeitin-roste…
En tarvititse 7 munaa vaan yhden. Miksi noin turhaa ja energiaa tuhlaavaa tapaa kannattaisi opetella?
Ei riisiäkään tarvitse osata keittää, kun riisikeitin keittää.
Yksinäinen muna suutelee kylmää terästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä en ymmärrä vedenkeitintä, varsinkin jos vesi on ylikuumaa.
Miten paljon yli sata-asteiseksi se ylikuumeneva vesi sitten oikein tulee?
Ei tietoa. 80-90 luvulla tuttujen vedenkeitin tuntui olevan ihan vaarallinen keikkaava kuumuutta hohkaava kannu, verrattuna kattilaan. Vesi kattilassakin voi kuumeta liikaa, jos kauan keittää, lyhyesti keitettynä jäähtyy helpommin teehen. Jäähtyminen on oleellista, vaikka kylmää vettä saa sekaan.
Siis mitä? Vesi on keitettynä sata-asteista, ja kyllä se jäähtyy ihan yhtä nopeasti keittotavasta riippumatta. Et ilmeisesti keitä vettä kattilassa, vaan vain kuumennat sitä.
Mielestäni veden kuumuudessa ja jäähtymisessä on eroja, ehkä osa ei keitä kuin sen verran että tulee pari pientä kuplaa. Osa taas vatkaa isoja kuplia kauan.
Mitä saatanaa? 🤣
Kyllähän vesi kiehuu kattilan pohjalla jo ennen kuin koko vesimassa on saavuttanut kiehumispisteen.
Kyllä se koko vesimassa saavuttaa sen saman 100 asteen lämpötilan ennen kuin tapahtuu mitään kiehumista.
Ei se nyt ihan niinkään ole jos on korkea astia ja lämmityslähde vain pohjassa. Pintavedellä on matalampi lämpötila vielä hetkisen kun pohjassa alkaa kuplia.
Siis, jos vettä ei sekoiteta mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Keitetyt kananmunat säilyvät jääkaapissa ainakin kaksi viikkoa.
No ei todellakaan. Korkeintaan päivän verran maku pysyy hyvänä.