Nyt pitäisi käyttää yösähköä, mutta voiko kerrostalossa todella pestä pyykkiä keskellä yötä?
Miten se oikeasti nyt on? Tuolla otsikolla ollut lehtjjuttu ei auka niin paljon, että näkisi asiantuntijan mielipiteen asiasta.
Kommentit (29)
Ei voi.
Sitä paitsi missään ei saa jättää pesukonetta tai muutakaan kodinkonetta valvomatta, eli okt asukinkin pitää itse valvoa yöllä, jos pesee pyykkiä.
Ei pyykinpesu kuluta mitenkään merkittävästi sähköä, ellet sitä vettä meinaa jonnekin 90 asteeseen lämmittää.
Uuni ja sauna lienee ne joiden käyttö kannattaa yösähkölle siirtää.
Itsellä on niin hiljainen pesukone ja kuivausrumpu, että kyllä ne välillä puolilta öinkin vielä pyörivät ja kukaan ei ole koskaan sanonut mitään.
Naapuri ainakin käyttää superlinkousta joka toinen yö, joten luulen että asia ok...
tavallisen kuluttajan sähkön hinta on sama päivällä ja yöllä ei kt ole yö sähkö mittareita
Kuinka monella on yösähkösopimus kerrostalossa?
Yösähköstä on lähinnä hyötyä varaavassa sähkölämmityksessä.
ettekö todella tajua kirjoitti:
tavallisen kuluttajan sähkön hinta on sama päivällä ja yöllä ei kt ole yö sähkö mittareita
Eikö tässä ole pääidea se, että kulutushuippuja tasataan, ei se että olis halvempaa. Jos huippuja tasataan, sähköä riittää paremmin kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Ei pyykinpesu kuluta mitenkään merkittävästi sähköä, ellet sitä vettä meinaa jonnekin 90 asteeseen lämmittää.
Uuni ja sauna lienee ne joiden käyttö kannattaa yösähkölle siirtää.
Eihän yöllä voi käyttää uunia, käryt leviää ympäri korttelia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla KTeessa ole suurta merkitystä. Jos ei kone pyöri kolmea kertaa päivässä. Epäilen etten itse pystyisi nukkumaan koneen pyöriessä.
Jos työskentelee yöllä kotona?
Minä en tiedä,miten minä saisin yöllä halvempaa sähköä käytettyä. Kun meillä ainakin tähän asti on ollut yksi hinta, jonka mukaan kulutus laskutetaan. Siihen hintaan lienee tulossa moninkertainen korotus, joten eipä tässä taida olla enää haluakaan pyykkikonetta käyttää... Pystyykö tässä maksamaan yli satasen sähkölaskuja...
Ei voi. Naapurisi ei halua kuunnella linkousta hiljaisena aikana.
Toki voi. Linkous voi olla ongelma, mutta kevyempi linkous ei kuulu mihinkään. No joo, samassa linjassa oleviin kylppäreihin korkeintaan. (Mutta se on oma ongelma jos nukkuu siellä eikä sängyssä.)
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
Sitä paitsi missään ei saa jättää pesukonetta tai muutakaan kodinkonetta valvomatta, eli okt asukinkin pitää itse valvoa yöllä, jos pesee pyykkiä.
Voi kyllä käyttää konetta yölläkin, jos pesukone vaan sijaitsee lattiakaivollisessa tilassa. Ja lisäksi palo- ja vesivuotovaroittimet.
Eihän kukaan päiväaikaankaan sen pesukoneen vieressä istu valvomassa. Kotona pitää tietenkin olla, että pystyy reagoimaan varoittimen ääneen.
Kyllä voi. Päivällä pannaan ja yöllä pestään pyykkiä on uusi ohjesääntö.
Hoksasin tässä ihan vasta, että taloyhtiön yleinen pyykkikone on edelleen ilmainen. Olen nyt käyttänyt sitä oman koneen sijaan. Säästyy omaa sähköä. Jee!
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
Saa olla aika vajaa jos valvoo sen sijaan että ostaa reilun kympin maksavan vesivahdin pyykinpesukoneen ja astianpesukoneen viereen.
Mutta näitä huomiohakuisia "asiantuntijoita" on av:lla yhtä paljon kuin iltapäivälehdissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
Kyllä voi pestä ja vakuutusyhtiölle riittää että on kotona.
En kyllä tosiaan oikein keksi, miten yksittäinen kerrostaloasuja yösähköstä kovasti hyötyisi.
Mulla tohottaa okt:ssa lämminvesivaraaja yösähköllä ja kodinhoitohuoneessa laitan lattialämmityksen vain yöksi jos on pyykit kuivumassa, aamulla sitten pois. Muutoin ei täälläkään oikein pysty hyödyntämään yösähköä. Uunina on puulämmitteinen leivinuuni, lämmitysmuotona puu/kaukolämpö ja saunakin on puusauna. Kodinkoneet vie sen mitä vie, mutta kodinhoitohuoneen sijaitessa makkarin vieressä ei pyykkien peseminen yöaikaankaan ole oikein vaihtoehto.
Ihan hyvin voi pestä työpäivän jälkeen ennen yötä.
Sähköä kuluu eniten virka-aikaan, kun kaikki ovat töissä käyttämässä kaikenlaisia laitteita. Iltaisin sitä ei kulu läheskään niin paljoa, joten erityisiä iltaan kohdistuvia säästötoimia ei tarvita.
Ei tuolla KTeessa ole suurta merkitystä. Jos ei kone pyöri kolmea kertaa päivässä. Epäilen etten itse pystyisi nukkumaan koneen pyöriessä.