Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Reseptejä refluksipotilaille

Vierailija
26.09.2022 |

Hermo menee kun kärsin karmeasta kurkkutyyppisestä refluksista yhtäkkiä ja yritän etsiä jotain järkeviä reseptejä netistä... Alan kuru Koufman tekee saman virheen kuin vissiin joka ikinen keittokirjan tekijä tälläisessa tapauksessa. Palkataan kai joku viiden tähden Michelin-kokki kehittelemään reseptit ja ne on täynnä aivan käsittämättömiä aineksia joista en ole ikinä kuullutkaan. Jotain kiinalaisia tsingtsantson-öljyjä ja greipinsiemenöljyä ja sitä ja tätä ihmeellistä levää. En tiedä onko jenkkilässä erilainen kulttuuri, mutta jotenkin on vaikea uskoa että vuosikymmeniä pizzaa ja roskaruokaa vetäneet jenkit kykenee yhtään sen kummemmin vaihtamaan ruokavalioaan yhtäkkiä 180 astetta. Puhumattakaan miten kallista on ostaa kaikki nuo ainekset. Jos ruokalajiin toisensa jälkeen tulee 2 rkl sitruunakuorta, niin mistä jumalan tähären tavallinen ihminen kehittelee säkillisen sitruunakuorta. Ja niin edelleen. Tämän lyhyen esittelyn jälkeen, olisko jollain järkeviä refluksitautisille sopivia reseptejä, tai paljasta mistä niitä löytyisi. Kirjastohaku ei tuota mitään tuloksia.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko korottanut sängynpäädyn? Mulla palleatyrä onnettomuuden seurauksena, siitä tää kaikki lähti ja ilman sängynpäädyn korotusta ei tule mitään kun soppatorven ja mahan välinen liitos ei pidä mitään. Kauhea säätäminen sen korkeuden kanssa koska liian korkeasta tulee selkävaivoja ja liian matala korotus ei auta. Nyt sormet ristissä toivon että 6,5cm riittäisi. 😅 Ja tyhjällä mahalla pakko mennä nukkumaan, kova haaste saada syötyä päivän aikana tarpeeksi. Tsemppiä sinne kovasti

Vierailija
22/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko korottanut sängynpäädyn? Mulla palleatyrä onnettomuuden seurauksena, siitä tää kaikki lähti ja ilman sängynpäädyn korotusta ei tule mitään kun soppatorven ja mahan välinen liitos ei pidä mitään. Kauhea säätäminen sen korkeuden kanssa koska liian korkeasta tulee selkävaivoja ja liian matala korotus ei auta. Nyt sormet ristissä toivon että 6,5cm riittäisi. 😅 Ja tyhjällä mahalla pakko mennä nukkumaan, kova haaste saada syötyä päivän aikana tarpeeksi. Tsemppiä sinne kovasti

Tuttuja ongelmia, varsinkin tuo että saa päivän aikana syötyä tarpeeksi. Olen korottanut sänkyä Koufmanin oppien mukaan tyyliin 45 asteen kulmaan.  Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ensimmäiselle vastaajalle, miten hampaasi pärjäävät? Tämä on tällä hetkellä suurin huolenaiheeni, kun suussa on yrjön maku koko ajan :(.  Jo stressi aiheesta ylläpitää varmasti osittain tilannetta. Ap

Käyn säännöllisesti hammashoitajan tarkastuksissa. Huonosta kiilteestä olen kuullut jo vuosia mutta tilanne ei onneksi ole pahentunut. Pesen hampaat ennen aamupalaa, syön aterioiden jälkeen pähkinöitä happohyökkäyksen keskeyttämiseksi, käytän kiillettä suojaavaa hammastahnaa.

Stressi tosiaan pahentaa asiaa, joten sen hallintaa kannattaa opetella. Palleahengityksen opettelu voi hillitä refluksin oireita.

Jännä, että tähänkin ketjuun on osunut alapeukuttajia vailla parempia neuvoja.

Millaisella ruualla pärjäät refluksin kanssa AP?

T. Se eka

Syön tällä hetkellä lähinnä kaurapuuroa ja kanamunanvalkuista, paahtoleipää, riisiä, jotain lisuketta. Olen yrittänyt soveltaa Koufmanin oppeja kahden viikon "detox"-dietistä jolla pyritään välttämään happoisia ruokia. Tää on uusi juttu joka alkoi ihan puskasta. Olin hemmetin stressaantunut ja tiesin että jotain tulee jos en rauhoita elämää, nyt kaduttaa kun en kuunnellut itseäni.

En itse löytänyt apua Koufmanin dieetistä. Kananmuna ja viljatuotteet ovat mulle takuuvarmoja närästäjiä. Emäksiset kasvikset ja hedelmät eivät närästä.

Vierailija
24/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syönyt happosalpaajaa 10 vuotta. Refluksi hävisi heti. Mulla oli ilmeisesti liikaa happoa kun iski kumartuessakin refluksi esim kun imuroi. Ei mitään ongelmaa ollut happosalpaajista.

Vierailija
25/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itellä refluksi. Lääkkeet siihen tehoaa niin hyvin että voin syödä mitä vaan. Eikö teillä ole lääkkeitä refluksiin?

Mitä lääkettä? Happosalpaajaa? No suurimmalla osalla kyseessä ei ole liika happo vaan liian vähän, eikä protonipumpun salpaajat ole muuta kuin päänsärkylääke vaivaan jonka alkuusyy on löydettävä ja sitten parannuttava. Toki osalla on liikaa sitä happoa. Protonipumpun salpaajat aiheuttaa lisäksi vuosien käytössä muita ongelmia.

Jos se hiivatin läppä vuotaa jonka tarkoituksena on pitää ne mahahapot mahassa niin siihen ei auta yhtään mikään. Pahassa tilanteessa leikkaavat, mutta sekään ei ole ihan ongelmaton ja takuuvarma ratkaisu.

Vierailija
26/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syönyt happosalpaajaa 10 vuotta. Refluksi hävisi heti. Mulla oli ilmeisesti liikaa happoa kun iski kumartuessakin refluksi esim kun imuroi. Ei mitään ongelmaa ollut happosalpaajista.

Me ihmiset ollaan kovin erilaisia. Itse kokeillut useampaa eri merkkiä ja käytännössä pakko tehdä niin, että heti, kun saa sen kaikista pahimman terän katkaistua närästykseltä niin on jätettävä happosalpaaja pois ja kokeiltava elää taas Gavisconilla, Renniellä ja syvään hengittämisellä. Minulle tulee happosalpaajista todella huono olo ja vähän sellainen tunne, kun olisi sukka päässä. 

Vierailija
27/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itellä refluksi. Lääkkeet siihen tehoaa niin hyvin että voin syödä mitä vaan. Eikö teillä ole lääkkeitä refluksiin?

Mitä lääkettä? Happosalpaajaa? No suurimmalla osalla kyseessä ei ole liika happo vaan liian vähän, eikä protonipumpun salpaajat ole muuta kuin päänsärkylääke vaivaan jonka alkuusyy on löydettävä ja sitten parannuttava. Toki osalla on liikaa sitä happoa. Protonipumpun salpaajat aiheuttaa lisäksi vuosien käytössä muita ongelmia.

Jos se hiivatin läppä vuotaa jonka tarkoituksena on pitää ne mahahapot mahassa niin siihen ei auta yhtään mikään. Pahassa tilanteessa leikkaavat, mutta sekään ei ole ihan ongelmaton ja takuuvarma ratkaisu.

Netissä on lukuisia ihmisiä jotka ovat parantuneet oireettomiksi vuosien, joskus joka kymmenien vuosien kärsimyksen jälkeen. Toki varmasti on ihmisiä joilla on rakenteellinen ongelma jota ei korjaa mikään. Mutta parantuneiden opit, stressi pois, protonipumpun salpaajat pois, elämäntavat kuntoon. Ennen kaikkea tuo stressi.

Vierailija
28/29 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selvitellyt asiaa ja tässä vaiheessa nämä opit.

Universaalisti refluksiin auttavanevat:

- stressin vähentäminen

- sängyn päädyn nostaminen

- yleisten triggeröivien ruokien välttäminen kuten kahvi, tomaatti, sipuli, alkoholi...

- jos kiinnostaa parantuminen, protonipumpun salpaajat pois

Joillakin auttavat, toisille triggeröivät, jokaisen on kokeiltava omalta kohdalta

- erilaiset käsikauppalääkkeet

- perusteellisempi refluksidietti

-  Lpr-refluksissa (kurkussa ja hengityselimissa ilmenevät oireet) ruokasoodalla kurlaaminen tai suihkuttaminen

- sitruunamenu (kokeilu todellakin omalla vastuulla)

- suolahappotabletit ja omenaviinietikka, liittyvät siihen että suurimmalla osalla on todellisuudessa liian vähän vatsahappoja ja noilla pyritään tukemaan omaa hapon tuotantoa)

- hengitysharjoitukset

Olikohan vielä muuta.

Vierailija
29/29 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi yksikään suomalainen ravitsemusterapeutti tai kokki ei ole vielä tehnyt refluksiin reseptikirjaa. Fodmap kirjoja on jo vaikka millä mitalla mutta jostain syystä refluksista puhutaan paljon vähemmän.