Onko 14v teinin päivittäiset päiväunet normaaleja?
Päivittäin ottaa päikkäreitä ja autolla jos ajetaan saattaa (etenkin illalla) nukahtaa lyhyelläkin matkalla autoon. Illalla menee jo viimeistään puoli kympin aikaan nukkumaan. Nyt juuri taistelin hänen kanssa että jaksaa käydä suihkussa ja syödä iltapalaa ennen kuin menee nukkumaan. Voiko kasvaminen viedä noin paljon energiaa?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies nukkuu viikonloppuisin päiväunet 3 kertaa. aamiaisen jälkeen, lounaan jälkeen ja ennen päivällistä, menee sitten nukkumaan n.2130. Minun mielestäni pöyristyttävää, emme onneksi asu yhdessä. Itse nukun n. 5-6h yössä ja geneettisesti olen vähäunista sukua. Päikkärinukkumistaitoa en omaa, joskus vuosia sitten kun oli paha influenssa tai mahatauti, nukuin päiväsaikaan. Toisaalta kadehdin , toisaalta paheksun tuota yletöntä nukkumista, yleensä tällaiset ihmiset ovat muutenkin jotenkin saamattomia. Teini-ikä on sitten asia erikseen.
5-6 tuntia yöunta on aivan liian vähän vaikka miten hienot geenit kuvittelet omistavasi.
Ei se kaikille ole. Unentarve vaihtelee. Itse tunnen tyypin, jolle riittää 4 tunnin yöunet. Koko iän on riittänyt. Ihan on terve ja jo 5-kymppinen. Harvinaistahan se toki on, mutta niitä on vain olemassa tällaisiakin ihmisiä. Itsestä tuo ois ihan mahtavaa jos selviäis 4 tunnin yöunilla.
eri
Itse olin teini-iästä nelikymppiseksi asti tosi kova nukkumaan. Aina oli vaikea herätä ja päikkäreitä nukuin usein ja usein 12 tunnin unia. Vähintään 9 tuntia piti nukkua. Mutta nyt tasan 40-vuotiaana on tapahtunut joku ihme ja olen alkanut nukkumaan 6-7 tuntia yössä. Herään vain 6-7 tunnin jälkeen täysin pirteänä enkä tarvi päikkäreitäkään. Tämä on niin upeaa kyllä, kun on tottunut siihen ettei aamulla saa itseä millään hereille ja päivällä tekis aina mieli mennä nukkumaan. Jotakin hyvää vanhenemisessakin. On viimein taas yhtä pirteä kuin joskus ala-asteella.
Itse olin todella väsynyt yläkoulussa ollessa. Oli vielä harrastuksia. Valvoin liikaa ja muutenkin luin myös kokeisiin myöhään. En paljon silti ehtinyt iltapäivisin nukkua. Viikonloppuisin isäni herätti kolistelullaan jo 8 jälkeen. Näin univelkaa tuli paljon. Lukiossa harrastukset jäivät vähitellen pois. Yritin ehtiä nukkumaan ennen isäni kotiin tuloa. Joskus se onnistui ja joskus ei. Kommentit häneltä, että oletko kipeä kun nukut. En paljon viitsinyt sellaista kuunnella varsinkaan yo-kokeiden jälkeen. Minulla oli koira silloin tuli pentuna minulle. Näin sekin piti lenkittää ja hoitaa. Näin oma rytmi oli koulun jälkeen koiran lenkitys, sitten nukuin koiran kanssa, sitten mukamas luin kokeisiin tai tein läksyjä (oikeasti nukuin tuonkin ajan monesti) sitten toinen lenkki koiran kanssa illalla. Sen jälkeen olin koneella tai tein läksyjä. Sitten kello oli 1 tai 2 jos vielä tv:tä innostuin katsomaan. Sitten nukkumaan ja pahimmillaan herätys jo puoli 6. En miten jaksoin. Mietin vaan sitä, että vanhemmat antaisivat nukkua. Itsekin olin hyvin väsynyt, kun lomillakaan en saanut nukkua. Olen iltavirkku muutenkin.
Teinien pitääkin antaa nukkua! Kovan fyysisen ja psyykkisen muutoksen alla, joten todellakin tarvitsevat sen unensa.
Vierailija kirjoitti:
Masennus voi myös oireilla väsymyksenä
Voisi kokeeksi varalta masennuslääkkeet hakea.
itse nukun joka päivä koulunjälkeen enne reenejä 30min-1h ja nukuttaa myös illalla erittäin paljon, tämä on täysin normaalia ainakin meidän jääkiekkojoukkueessa
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies nukkuu viikonloppuisin päiväunet 3 kertaa. aamiaisen jälkeen, lounaan jälkeen ja ennen päivällistä, menee sitten nukkumaan n.2130. Minun mielestäni pöyristyttävää, emme onneksi asu yhdessä. Itse nukun n. 5-6h yössä ja geneettisesti olen vähäunista sukua. Päikkärinukkumistaitoa en omaa, joskus vuosia sitten kun oli paha influenssa tai mahatauti, nukuin päiväsaikaan. Toisaalta kadehdin , toisaalta paheksun tuota yletöntä nukkumista, yleensä tällaiset ihmiset ovat muutenkin jotenkin saamattomia. Teini-ikä on sitten asia erikseen.
No älä nyt hitossa arvostele enemmän unta tarvitsevia. Kommentistasi paistaa läpi että pidät omaa rytmiäsi ja samalla itseäsi parempana ihmisenä.
Kattelepa vaikka huviksesi unitutkimuksia. Liian vähän unta saavat ovat riskiryhmää monellekin sairaudelle. Anna toisten kerätä voimia ja nukkua silloin kun on tarve. Tee sinä sillä aikaa rauhassa omia juttujasi.
Moni tekee esim. vuorotyötä, jolloin unirytmi väkisinkin kärsii. Ja se korjautuu vasta lomilla tai eläkkeellä.
Me ihmiset olemme erilaisia, mutta saman arvoisia.
Mä Vedin päikkäreitä lukio vuosina joka ikinen päivä. Teininä oli unen tarve jotain aivan käsittämätöntä.
Mun teinipoika oli ihan ammattinukkuja, kateeksi kävi unettomuudesta kärsivänä niitä unenlahjoja..
Minulla alkoi juuri tuon ikäisenä kilpirauhasen vajaatoiminta oireilla. Joka päivä koulun jälkeen suoraan sohvalle päikkäreille. Jos huolestuttaa arvot kannattaa mittauttaa.
Se voi joko olla normaalia tai sitten menee epänormaalin puolelle. Kaikenlaiset selkeät muutokset kielivät toki jostain. Liika tekeminen, liika energiajuomien ryystäminen päivällä/illalla, masennus, anemia, diabetes yms. vaikuttavat väsyttävästi päivällä.
Varmaankin kandee puhua teinille ja tarvittaessa käydä kouluterkkarilla/lääkärillä/jollain.
Minä suorastaan elin päiväunissa aina hereillä ollessani. Milloin ketäkin naista panemassa.
Minulla oli kahdeksannen luokan syksyllä kausi, jolloin unentarve yllättäen kasvoi huomattavasti. En nukkunut päiväunia, mutta menin sen syksyn nukkumaan jo puoli yhdeksältä entisen (ja myös sitä syksyä seuraavien´aikojen) yhdentoista sijaan. Vanhemmat epäilivät ties mistä huumeidenkäytöstä, mutta minua vaan väsytti. Ainoa seuraus oli keskiarvon nousu lähes numerolla joulutodistukseen.
Minulla oli myös kaveri, joka nukkui koko seiskaluokan parin tunnin päiväunet. Ei ollut hänelläkään mikään vialla ja kahdeksannella riitti jo normaalit yöunet. Meistä molemmat muistaa kyllä sen, että lisää nukkuminen avasi myös kummallisen unimaailman, jossa liikuttiin paljon erilaisissa paikoissa, tavattiin outoja ihmisiä, ihastuttiin ja rakastuttiinkin, ja se sinänsä oli osa nukkumisen viehätystä. Ehkä murrosikäinen vaan tarvitsee mullistuksiinsa uniaikaa, jossa pää prosessoi kaikkea?
Kyllä. On normaalia tässä ilmastossa. Teinit tarvitsevat paljon unta ja lepoa. Ja lisäksi valvovat salaa kirjaa lukien tms. Riippuu myös saako ravintoaineita vai laihduttaako. Entä alkoholikokeilu ja ihmissuhdehuolet.