Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en jaksa enää terveysongelmia, jotka kaikki pamahti yhtäkkiä

Vierailija
25.09.2022 |

Isoin vaikuttava asia ilmeisesti raudan- ja D-vitamiininpuute, ja nyt olen kolmisen viikkoa syönyt vahvaa monivitamiinia ja rautavalmistetta. Eihän kolme viikkoa ole vielä paljon joten mahdollisissa tuloksissa kestänee.

Olen lihonut vuodessa 15 kg. Tämä tosin 48kg->63kg, joten vielä olen juuri ja juuri normaalipainossa. Muutos on silti valtava ja henkisesti kuormittava kun muutenkin on huono ja väsynyt olo. Koen syöväni ihan terveellisesti ja monipuolisesti, pääasiassa kasvisruokaa, mutta myös nautaa ja kalaa. Kalaa viikottain, punaisen lihan kanssa yritän nyt tsempata ja syödä sitä myös edes kerran viikossa.

Nyt vielä uutena oireena kuukautiset meni sekaisin ja vuotoa tulee viikon-puolentoista välein. Siis ihan kunnon kuukautisvuoto, ei mitään parin päivän ovistiputtelua. Suurempia kipuja ei ole, mutta sellaista normi menkkajomotusta. Huomenna olen menossa tästä lääkärille.

Olo on vaan ihan hirveä. Paino nousee vaikka olen katsonut todella tarkkaan syömiset ja joudun pakottamaan itseni kävelemään edes 5 km päivittäin, mutta se on tahmean kehon kanssa ihan kamalaa. Ja olen vasta 30 v.

Olisiko vertaistukea? Saman asian kanssa kamppailevia tai toipuneita?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne ei ole vielä kovin paha, mikäli 5km päivittäin jaksat kävellä. Siihen ei kaikki "terveetkään" kykene. Ehkä sinun kannattaisi hetkellisesti hieman höllätä tuota liikkumista ja kulkea matkasi muutaman viikon ajan pyörällä/bussilla/junalla/autolla. Joskus elimistö voi jäädä ikään kuin stressi tilaan vaikka normaalin flunssan jälkeen, jos se ei pääse kunnolla lepäämään.

Yritä tuohon samaan ajankohtaan yhdistää myös henkisesti mahdollisimman stressittömät olot ja vaikka hemmottele itseäsi hieronnalla yms.

Vierailija
22/31 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä on ollut jostain 25-vuotiaasta asti kilpparin vajaatoiminta ja aina olen ollut väsynyt, vaikka on ollut siihen 14 vuotta lääkityksin. Paino on noussut juurikin tuollain ihmeellisesti että muutamassa kuukaudessa yhtäkkiä hirveästi lisää. Aluksi 50kg->62 kg siinä 25-vuotiaana. Sain laihdutettua vaivoin 56 kiloon.  Mutta sitten yhtäkkiä reilu kolmikymppisenä paino nousi parissa kuukaudessa 56-> 68kg. Siitä ei enää ikinä tippunut. Aina olen myös ollut väsynyt, nuoresta asti ja kärsinyt jatkuvista tulehduksista. Ja kun joku täällä moitti rokotteita syiksi, niin tuolloin ei vielä ollut koronarokotteita ja sikainfluenssapiikkiäkään en ikinä ottanut. Että eipä mun kohdalla johdu rokotteista. D-vitamiinia aloin syömään tuolloin 25-vuotiaana, mutta eipä se mitään vaikuttanut, vaikka d-vitamiiniarvot on olleet pitkään n. 140. Hemoglobiinikin on ollut useinmiten ihan huippuluokkaa naiselle, melkein 150. Liikunta ja terveellinen ruoka ei myöskään mitään auta. Vissiin ihan tavallista kilpparin vajaatoimintapotilaille sitten olla aina väsynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että piikit on otettu. 👍

Kuulostaa siltä että itse otit mielummin koronan ja kaikki sen jälkitaudit, mutta onnea nyt vaan matkaan.

Vierailija
24/31 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kyllästytti jatkuvat terveysongelmat. Ryhdistäydyin ja lopetin D-vitamiinin käytön kokonaan ja sitten heivasin rautavalmisteet ja monivitamiinit. 

Lopetin kahvinjuonnin ja siirryin kaikessa luomuruokaan, kallista toki, mutta noin vuoden kuluessa kaikki väsyminen, lihominen ja muut terveysongelmat katosivat. Jaksoin kävellä aina pitempiä ja pitempiä matkoja ja painokin putosi normaalilukemiin. Minulla ei ollut kokeiden mukaan kilpirauhasongelmia. Lääkärin mukaan oli anemiaa ja sen takia määräsi D-vitamiinin, raudan ja monivitamiinit. Menin niistä ihan kamalaan kuntoon. Tässä tätä vertaistukea. 

Vierailija
25/31 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kyllästytti jatkuvat terveysongelmat. Ryhdistäydyin ja lopetin D-vitamiinin käytön kokonaan ja sitten heivasin rautavalmisteet ja monivitamiinit. 

Lopetin kahvinjuonnin ja siirryin kaikessa luomuruokaan, kallista toki, mutta noin vuoden kuluessa kaikki väsyminen, lihominen ja muut terveysongelmat katosivat. Jaksoin kävellä aina pitempiä ja pitempiä matkoja ja painokin putosi normaalilukemiin. Minulla ei ollut kokeiden mukaan kilpirauhasongelmia. Lääkärin mukaan oli anemiaa ja sen takia määräsi D-vitamiinin, raudan ja monivitamiinit. Menin niistä ihan kamalaan kuntoon. Tässä tätä vertaistukea. 

Olen syönyt luomuruokaa jo vuosia. 

Kolmannen rokotteen sain viime vuoden joulukuussa ja tän vuoden huhti-toukokuun vaihteessa sairastin todella lievän koronan. Olin yhden päivän kuumeinen ja pari päivää nuhainen. Googlettelin ja totesin, ettei long covidia voi täysin sulkea pois, mutta en ala hysterisoimaan. Raudanpuute kuitenkin varmasti selittää oireita, jotka ovat yhdistäviä näille. Otin kuitenkin rokotteiden/koronan päivämäärät ylös ja voin huomenna mainita niistä lääkärille.

- ap

Vierailija
26/31 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä gyne sanoi? Kiinnostaa, olen itse myös DM1

Vierailija
27/31 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että itse otit mielummin koronan ja kaikki sen jälkitaudit, mutta onnea nyt vaan matkaan.

Itse menin terveys edellä ja valitsin koronan piikkien sijaan (sitä paitsi sairastuuhan ne rokotetutkin)

Kenellekään meidän 5 henkisestä perheestä ei jäänyt mitään ongelmaa koronasta. Terveenä ollaan sen jälkeen pysytty, ei ole edes syysflunssa iskenyt.

Vierailija
28/31 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse menin terveys edellä ja valitsin koronan piikkien sijaan (sitä paitsi sairastuuhan ne rokotetutkin)

Kenellekään meidän 5 henkisestä perheestä ei jäänyt mitään ongelmaa koronasta. Terveenä ollaan sen jälkeen pysytty, ei ole edes syysflunssa iskenyt.

Niin mentiin meilläkin terveys edellä ja on otettu kolme rokotusta, pian otetaan neljäs. Ei ole vielä korona käynyt lähelläkään, eikä mitään haittojakaan ole tullut rokotuspäivän jälkeisiä käsivarsikipuja lukkunottamatta.

T DM1

Vierailija
29/31 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuohan on saattanut johtua pelkästä kahvin heivaamisesta tai paremmasta ravinnosta.

Vierailija
30/31 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jatkuva vuoto ei ole normaalia. Voisiko olla jokin gynekologinen vaiva joka vaikuttaa hormonitoimintaan. Hyvä että menet lääkäriin. Vaadi päästä gynelle jos menet yleislääkärille. Lihominen voi johtua monesta syystä. Ei välttämättä kaikki selity samalla syyllä. Itselleni oli vähän yllätys kun aloin kirjaamaan kaiken syömisen ylös. Toki sinä diabeetikkona joudut muutenkin huomioimaan syömisiä. Tsemppiä täältä

Vierailija
31/31 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä gyne sanoi? Kiinnostaa, olen itse myös DM1

Olen nyt käynyt ja kohdusta löytyi isohko myooma, joka selittää oudot vuodot. Koska kävin vain terveyskeskuksessa enkä varsinaisella gynellä, niin laittoivat varmuuden vuoksi lähetteellä sairaalan gynelle. Sieltä tulee sitten kutsu.

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän