Vanhus vietiin väkisin kotoaan hoivakotiin
Olipa kurja katsoa kun se itki pihalla. Kurjaa oli kyllä varmasti niillä hoitajillakin, joiden piti tuo tehdä.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurja juttu, harmin paikka.
Vähän sama kuin lasten kanssa joskus aamulla päiväkotiin lähdettäessä?
Päiväkodista pääsee illaksi pois, tuo lähtö oli lopullinen.
Niin on.
Hoivakodin jälkeen seuraava koti on hautausmaa.Monille vanhuksille se koti on rakas. Ainoa, mitä jäljellä enää on.
Rakkaat esineet ja valokuvat ja tutut tilat.Mutta jos ei enää pärjää edes kotihoidon turvin, on pakko lähteä hoivakotiin, jos on hoiva ja valvonta 7/24.
Sinne hoitokotiin saa viedä omia huonekaluja, omat vaatteet, valokuvat ja muistoesineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurja juttu, harmin paikka.
Vähän sama kuin lasten kanssa joskus aamulla päiväkotiin lähdettäessä?
Päiväkodista pääsee illaksi pois, tuo lähtö oli lopullinen.
Ihan oikein haisuli vanhukselle, oppiipahan olemaan mokoma!
Vierailija kirjoitti:
Vein äitini vanhuslaitokseen vastoin hänen tahtoaan koska hän ei enää pärjännyt kotonaan vaikka kotihoito kävi neljä kertaa päivässä. Vanhuslaitoksen ainoa vaihtoehto on kuolema.
Kuolema ei ole koskaan "vaihtoehto" kenellekään. Moni nuori haluaisi elää vielä kauan, mutta vaihtoehtoja ei ole. Moni on kuollut yksin kotonaan.
Neanderthalensis kirjoitti:
Ne tappaa nykyään noissa hoitokodeissa ihmisiä Nälkään eli anemia. Hakekaa Lustikullan tapahtumista tietoa.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2014111418832657
clip-Kirsi Seittenranta-Fadil kysyy, miten hänen isänsä saattoi kuolla hoitamattoman anemian seurauksena Attendon hoivakodissa.-clip
-----------------------------------------------------
Hoitokodit ovat tappopaikkoja nykyään. Eikö niskalaukaus olisi armeliaampaa?
Kuinka pitkä se "tappoaika" on? Mieheni on ollut jo muutaman vuoden hoitokodissa ja saa oikein hyvää ja monipuolista ruokaa kaksi kertaa päivässä, plus aamupala, päiväkahvi ja iltapala. Joka kerran saa halutessaan lisää. Tiedän tämän, kun käyn usein häntä syöttämässä. Itse vien hänelle marjoja, hedelmiä, makeisia ja jäätelöä.
Neanderthalensis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko tämä tapaus on sattunut vuosikymmeniä sitten, tai sitten tuo vanhus on jo pitkään ollut sellaisessa kunnossa, että olisi sen hoivakotipaikan tarvinnut.
Sinä olet ilmeisesti demari.
Kyllä on suht tuore.
Lustikulma-
Perjantai 14.11.2014 klo 22:54
------------------------------
Silakkalaatikko on perunaa ilman silakoita Vantaalla. Kasvata siinä lihaksia ja kudoksia. Helsingin sairaaloissa on gourmee ruokaa Vantaaseen verrattuna. Ruokalistat on säveletty hyvän näköiseksi vaikka ovat roskaa. Sain just kot5itekoista makaronilaatikkoa ja jeesus miten hyvää se jauheliha oli.
Mieheni on hoitokodissa Vantaalla. Ruoka on monipuolista, maukasta ja hyvää. Halutessaan saa lisää. Jälkiruoka on joka aterialla, sekä leipä ja leikkele. Tiedän, koska käyn häntä syöttämässä silloin tällöin.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Vanhuksia viedään joskus pakolla hoivakotiin, kun lapsensa haluavat realisoida arvokkaan asunto-osakkeen. Siinä on motiivia tarpeeksi, että mummu ja pappa ei yhtäkkiä enää kotonaan muka pärjää.
Varsin virheellistä tietoa. Toisen omaisuutta ei voi realisoida. Jos menee yksityiseen hoitokotiin niin vanhus tarvitsee rahansa itse, hinta n. 6000,-€/kk. Kunnalliseen hoitokotiin lasten "halulla" ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia tilanteita varten tulen hankkimaan varmaan jo valmiiksi sankarillisen annoksen heroiinia. Toivottavasti vain muistan käyttää sen kun aika koittaa.
Esim. muistisairaus alkaa hitaasti ja vaivihkaa, itse et edes huomaa. Sairaudentuntoa ei ole. Missä vaiheessa ajattelit se heroiinin ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä eräät ovat keksineet, että vanhuksia viedään kotoa vastoin tahtoaan? Minun oma kokemukseni läheisestä sekä eräistä muista on se, että eihän heille saa laitospaikkaa kuin silkalla röyhkeydellä. On aivan tavallista, että ensin saa maata muutaman kuukauden terveyskeskuksen vuodeosastolla ennen kuin pääsee johonkin palveluasuntoon
Se on kolmen (3) kuukauden takuuaika jolloin hoitopaikka on löydyttävä, sitä voi joutua odottamaan myös kriisipaikalla, ei siis sairaalassa.
Omia vanhempia ei tahtonut saada hoivakotiin millään, huoli-ilmoituksia tehtiin useita, soitettiin virastoihin, sitten kun on kaatunut kotona, paskonut housuun tarpeeksi monta kymmentä kertaa ja ruoat homehtuvat jääkaapissa jotain voi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Hoivakodissa tuppaa ihmisen aktiivisuus romahtaa kun kaikki hoidetaan puolesta. Ja kun menettää rutiinin pyykinpesusta, tiskaamisesta etc. niin äkkiä on sitten petipotilas.
Kannattaa siis välttää vanhusten laittamista sinne muuten vain ellei sitten ole pakko ja ei tosiaan pysty elää enää kodissa.
Ennen vanhaan miehet siittivät valmiiksi valkoidut naisensa tiineeksi ja lähtivät takaisin sotimaan, seikkailemaan tai muuten vain ottivat hatkat ja kuolivat reissuillaan. Nykyään kasvamme liian vanhoiksi ja seurauksena on tylsyys. Ne alkoholisoituneet spuget penkeillä juomassa kaljaa? He ovat soturigeenejä mutta aika meni ohi.
Minun äitini joutui hoivakotiin, vaikka olisi pärjännyt kotona vielä kotihoidon turvin. Olisin hoitanut häntä 4 kuukautta vuodessa ja muut lapset olisivat voineet päivittäin jakaa tehtävät tämän ajan ulkopuolelta. Mutta eivät kerrassaan laiskat tyypit tehneet mitään .
Rahoja laskivat jos äiti halusi ostaa itselleen jotain tai vaikka korvata minulle jotain , vaikka en olisi halunnutkaan.
Hän halusi aina kotiin ja minä hänet aina otin kotiin ne ajat kun minulla oli mahdollisia.
Yksin siellä ns. hoivakodissa joutuu kuolemaan. Makaat sängyssä päiväruoka lautasella iltapäivällä. Jotkut jotka kykenee liikkumaan saavat parhaat palat kuten lohileipiä ja kahvipullaa ja iltapalan erilaisena kuin petissä makuutettava, jota eivät viitsi nostaa ylös. Ei ole hyvä joutua hoivattavaksi (muka). Ei siellä kerrassaan ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Yksin siellä ns. hoivakodissa joutuu kuolemaan. Makaat sängyssä päiväruoka lautasella iltapäivällä. Jotkut jotka kykenee liikkumaan saavat parhaat palat kuten lohileipiä ja kahvipullaa ja iltapalan erilaisena kuin petissä makuutettava, jota eivät viitsi nostaa ylös. Ei ole hyvä joutua hoivattavaksi (muka). Ei siellä kerrassaan ole mitään tekemistä.
Mitä tekemistä kotona on kuin ei pääse enää itse edes sängystä ylös?
Nykyään laitoshoitoon eli tässä tapauksessa varmaan palvelukotiin joutumiseen on kyllä hyvä syy. Yleensä niihin ei pääse vaikka syytä jo olisi.
Olen hoitanut lukuisia vanhuksia, jotka ovat joko aiheuttaneet tai olleet vähällä aiheuttaa tulipalon asunnossaan joko sähkölaitteiden väärän käytön tai tupakoimisen vuoksi. Eli naapuritkin ovat olleet vaarassa.
On ollut myös näitä ulosteella sotkevia, virtsavaippoja patterilla kuivattavia ja on ollut naapureita uhkailevakin.
Itse haluan eutanasian mikäli sairastun muistisairauteen, koska tuossa tilassahan ihminen ei itse ymmärrä tilaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoivakodissa tuppaa ihmisen aktiivisuus romahtaa kun kaikki hoidetaan puolesta. Ja kun menettää rutiinin pyykinpesusta, tiskaamisesta etc. niin äkkiä on sitten petipotilas.
Kannattaa siis välttää vanhusten laittamista sinne muuten vain ellei sitten ole pakko ja ei tosiaan pysty elää enää kodissa.
Juuri näin. Ja toisaalta historia tuntee yksin mökissään asuvia mummoja jotka pärjäävät aivan hyvin vaikka ei pitäisi. Aktiviteetti ja oma vapaa tahto pitävät kunnossa.
Hoitokoteihin on sellaiset jonot, että edes huonokuntoiset eivät saa riittävän nopeasti paikkaa. Miksi ihmeessä sinne hyväkuntoisia otettaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Omia vanhempia ei tahtonut saada hoivakotiin millään, huoli-ilmoituksia tehtiin useita, soitettiin virastoihin, sitten kun on kaatunut kotona, paskonut housuun tarpeeksi monta kymmentä kertaa ja ruoat homehtuvat jääkaapissa jotain voi tapahtua.
Mitä tähän on sanonut hänen palveluohjaajansa? Meillä nimenomaan palveluhoitaja hoiti KAIKKI asiat. Minä en soittanut yhtään mihinkään muualle kuin hänelle.
Kannnattaa tehdä ajoissa hoitotahto.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Rakkaudesta ei ketään laiteta hoitokotiin. Suojautukaa, ja tehkää hoitotahto kun olette järjissänne.
Harvoin sinne hoitokotiin pääsee jos sitä omatoimisuutta on vielä jäljellä.