Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhus vietiin väkisin kotoaan hoivakotiin

Vierailija
25.09.2022 |

Olipa kurja katsoa kun se itki pihalla. Kurjaa oli kyllä varmasti niillä hoitajillakin, joiden piti tuo tehdä.

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiketi äitikin aikanaan viedään tavalla tai toisella hoivakotiin. Hän ei taatusti lähde kotoaan vapaaehtoisesti vaikkei nytkään enää pärjää . Tai sitten koti on se mistä löytyy jonain päivänä menehtyneenä. On se vanhukselle kovapaikka lähteä kodistaan. Mummi kannettiin paareilla vuodeosastolle , ei millään suostunut vanhainkotiin vaikkei kotiapu enää riittänyt.

Vierailija
22/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi pääsi hoivakotiin. Itseä ainakin huolestuttaa, että saako sitä enää minkäänlaista hoitoa tulevaisuudessa. Kuolen kotiin hoitamattomana nälkään ja janoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko tämä tapaus on sattunut vuosikymmeniä sitten, tai sitten tuo vanhus on jo pitkään ollut sellaisessa kunnossa, että olisi sen hoivakotipaikan tarvinnut.

Sinä olet ilmeisesti demari.

Kyllä on suht tuore. 

Lustikulma-

Perjantai 14.11.2014 klo 22:54

------------------------------

Silakkalaatikko on perunaa ilman silakoita Vantaalla. Kasvata siinä lihaksia ja kudoksia. Helsingin sairaaloissa on gourmee ruokaa Vantaaseen verrattuna. Ruokalistat on säveletty hyvän näköiseksi vaikka ovat roskaa. Sain just kot5itekoista makaronilaatikkoa ja jeesus miten hyvää se jauheliha oli. 

Vierailija
24/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on valetta. Eihän niitä hoitokotipaikkoja tahdo saada mitenkään. Saati että joku vietäisiin väkisin. Yleensä kyllä mieluummin jätetään kitumaan hoitamatta kotiin Vanhukset olisi järkevämpää hoitaa vanhainkodeissa entiseen malliin.

Vierailija
25/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onneksi pääsi hoivakotiin. Itseä ainakin huolestuttaa, että saako sitä enää minkäänlaista hoitoa tulevaisuudessa. Kuolen kotiin hoitamattomana nälkään ja janoon. 

Kuinka kauan luulet eläväsi jos peppurakosi on ulostetta täynnä kun hoitaja kuviteelisesti pyyhkii.  Suihkuhuoneen suihkujen vedet on säädetty niin alhaiselle paineelle, että et pese itseäsi puhtaaksi. Koko pk-seudun alueella. Nivelvamma molemissa käsissä esmes reuma tappaa sinut. Nivustulehduksen aiheuttama verenmyrkytys eli ulosteen aiheuttama tulehdus.

------------------------------

Rikosilmoitus tehty Eduskunnan oikeusasiamiehelle. Saa nähdä mitä tulee. 

Vierailija
26/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhuksetkin ovat lukeneet uutisia siitä, millaista se elämä siellä "hoito"kodissa on. Ja käyneet parempikuntoisina katsomassa vaikka tuttaviaan ja nähneet mitä se on. Ei kukaan niihin paikkoihin halua, ne ovat ihmisten säilytyspaikkoja suureksi osaksi, ihmisestä yksilönä niissä ei piitata eikä edes perustarpeista kuten hygieniasta ja riittävästä ravinnosta välttämättä huolehdita.

Esimerkiksi pitkälle edennyttä muistisairautta sairastava ei tietenkään enää pärjää kotihoidon turvin mitenkään, mutta moni jolla ymmärrys on normaali mutta fyysinen toimintakyky huono, kyllä pärjäisi jos se kotihoito olisi riittävää. Sillä mitä kotihoito tällä hetkellä on, ei tietenkään pärjää. Pärjääväthän vaikeavammaisetkin avustajien avulla kotonaan, tosin heitäkin on yritetty pakottaa laitoksiin, esimerkiksi minun avustettavalleni (olen siis itse henkilökohtainen avustaja) on yritetty tehdä näin.

Vierailija
27/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitospaikat on niin kivenalla, että kyllä tuossa on ollut kyse siitä otetaanko laitokseen vai annetaanko kuolla nälkään ja janoon omassa kodissaan. Pelastivat tuon vanhuksen hengen vaikkei vanhus sitä välttämättä itse tajua.

Vierailija
28/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mun mummo vietiin tavallaan väkisin (tai ainakin vahvasti huijattuna) hoitokotiin. Pappa oli jo hyvin pahasti dementoitunut, puhumaton, sotki ulosteilla ja nälkiintynyt. Mummo mukamas hoiti Pappaa, vaikka sairasti itsekin Alzheimerin tautia. Oli vielä jotenkuten toimintakykyinen, laittoi ruokaa jos muisti, pesi pyykkiä mutta unohti laittaa ne kuivumaan, touhuili pihatöitä mutta ei esim. löytänyt enää työkaluja tai hukkasi ne pitkin pihoja, aloitti kymmenen sukkaa yhtä aikaa eikä saanut yhtäkään valmiiksi.

Kotihoito kävi heillä neljä kertaa vuorokaudessa. Mummo oli sitä mieltä että hyvinhän he pärjää mitä nyt Pappa laihtui melkein 30kg kun Mummo unohti laittaa ruokaa ja Pappa ei osannut itse enää maitopurkkia kaapista ottaa.

Mummo itki ja parkui ja huusi että hän ei lähde kotoaan minnekään ja mitä te heidän asioihin puututte ym. Entinen karjalan evakko vielä niin varmasti olikin vaikea lähtö. Mummo sitten saatiin muuttamaan sinne hoitokotiin sillä varjolla että Pappaa ei voi hoitaa enää kotona ja Pappa ei pärjää hoitokodissa ilman Mummoa.

No, kuinkas sitten kävikään kaksi viikkoa hoitokodissa oltuaan Mummo totesi itse että en ymmärrä miten minä niin tänne muuttamista vastustin. Että olinpas minä hölmö. Täällähän on niin hyvin asiat, aina on juttuseuraa ja mukavaa tekemistä ja hyvää ruokaa. Olis pitänyt tulla jo paljon aiemmin Ja vaikka Mummoa tarjouduttiin viemään kotona käymään, hän ei sinne enää edes halunnut, totesi vaan että täällä hoitokodissa on hyvä olla.

Usein se on se muutos kuitenkin vaikeampi ja pelottavampi asia. Sitten kun se on tapahtunut, asiat ei enää olekaan niin vaikeita.

Nämä kommentit kuulostavat joltain hoitolaitosten mainoksilta, samat jutut toistuvat aina: mummo ei halua millään laitokseen mutta sinne päädyttyään päivittelee kuinka hupsu oli kun ei olisi lähtenyt, nyt on seuraa ja tekemistä ja hyvää ruokaa. Todellisuudessahan suurin osa hoitokodeissa olevista on siinä kunnossa, ettei siinä enää kovin paljon seurustella, tekeminen on sängyssä makuuttamista tai tuolissa puolipökkerössä istuttamista ja samat mauttomat ruoat kiertävät päivästä toiseen.

Vierailija
29/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisää. Te kuljette sairaalan käytävää pitkin ja tulette käytäväjaksolle jossa luulette pskn haisevan, kummalisen hajuisen pskn! Se on sitä, kun kasa i9hmisiä kirjaimellisesti MÄTÄNEE vuoteisiinsa. Liha ja kudokset siis mätänevät. Ei ole hoitajia tekemässä revidointia haavalle. Kuolio leviää. Osasto9a ei voi miehittää, kun ei ole hoitajia ja sairaalan johto hälyttää muilta osastolta vapaampia hoitajia työhön. Erittäin tuttu hoitaja sanoi, että hän on yksin tällä osasolla illan ja yön. N 30 hoidettavaa. Edes vitaaleja ei ehditä aina mitata. Verenpainemittrit ovat huoltamatta. Meikäläisen hauista kuuluisi käypähoito-ohjeen mukaan mitata reisimittarilla. Arvatkaa onnistuuko. O2 onnistuu, koska halpoja hyviä ja vähän virtaa kuluttavia. Samoin lämpö.

---------------------------

Taustaa senverran, että oli tansiaist kuoleman kanssa. Hyvässäkin hoidossa tähän verenmyrkytykseen kuolee 10-15 potilaista. Selvisin n vajaan neliömetrin ihonsiirteillä ja raajat suurinpiirtein ehjät. Ei sokeritautia. Laskimokatetrit molemilla puolin vasenta reittä. Atibioottyi lähti tehoamaan heti, mutta olin nukutettuna pitkään. Äly ja kognitiot suurinpiirtein kohdalla, mutta vasta 3 kk Jorviin saapumisen jälkeen. Ja kun tulee tajuhinsa niin prkl pistäkää kyltti missä potilas on. Ei soittokelloa lähimaillakaan. Känny oli vieressä ja soitin useampaan kertaan 112:een. Ja tietty kummaliset unet ja harhakuvat jatkuivat Osa aika mielenkiintoisia. Ei traumaa harhakuviusta vaan enemmän mielenkiintoa. Aivoleikaus minulle nuotion ääressä? Tuollaisia ne olivat. 

Vierailija
30/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-15 prosenttia on se korjaus kuoleisuuteen. Lukuisia kirjoitusVIHreitä en korjaa taikka tahattomia numeroja sillä standardinäppis o liian pieni minun hennoille sormlleni.

Vierailija
31/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on valetta. Eihän niitä hoitokotipaikkoja tahdo saada mitenkään. Saati että joku vietäisiin väkisin. Yleensä kyllä mieluummin jätetään kitumaan hoitamatta kotiin Vanhukset olisi järkevämpää hoitaa vanhainkodeissa entiseen malliin.

Riippuu kuule ihan kunnasta. Ei kaikissa ensinnäkään ole mitään valtavaa vanhusväestöä. Rikkaissa kunnissa on hoivakotipaikkojakin paremmin saatavilla.

Vierailija
32/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mun mummo vietiin tavallaan väkisin (tai ainakin vahvasti huijattuna) hoitokotiin. Pappa oli jo hyvin pahasti dementoitunut, puhumaton, sotki ulosteilla ja nälkiintynyt. Mummo mukamas hoiti Pappaa, vaikka sairasti itsekin Alzheimerin tautia. Oli vielä jotenkuten toimintakykyinen, laittoi ruokaa jos muisti, pesi pyykkiä mutta unohti laittaa ne kuivumaan, touhuili pihatöitä mutta ei esim. löytänyt enää työkaluja tai hukkasi ne pitkin pihoja, aloitti kymmenen sukkaa yhtä aikaa eikä saanut yhtäkään valmiiksi.

Kotihoito kävi heillä neljä kertaa vuorokaudessa. Mummo oli sitä mieltä että hyvinhän he pärjää mitä nyt Pappa laihtui melkein 30kg kun Mummo unohti laittaa ruokaa ja Pappa ei osannut itse enää maitopurkkia kaapista ottaa.

Mummo itki ja parkui ja huusi että hän ei lähde kotoaan minnekään ja mitä te heidän asioihin puututte ym. Entinen karjalan evakko vielä niin varmasti olikin vaikea lähtö. Mummo sitten saatiin muuttamaan sinne hoitokotiin sillä varjolla että Pappaa ei voi hoitaa enää kotona ja Pappa ei pärjää hoitokodissa ilman Mummoa.

No, kuinkas sitten kävikään kaksi viikkoa hoitokodissa oltuaan Mummo totesi itse että en ymmärrä miten minä niin tänne muuttamista vastustin. Että olinpas minä hölmö. Täällähän on niin hyvin asiat, aina on juttuseuraa ja mukavaa tekemistä ja hyvää ruokaa. Olis pitänyt tulla jo paljon aiemmin Ja vaikka Mummoa tarjouduttiin viemään kotona käymään, hän ei sinne enää edes halunnut, totesi vaan että täällä hoitokodissa on hyvä olla.

Usein se on se muutos kuitenkin vaikeampi ja pelottavampi asia. Sitten kun se on tapahtunut, asiat ei enää olekaan niin vaikeita.

Nämä kommentit kuulostavat joltain hoitolaitosten mainoksilta, samat jutut toistuvat aina: mummo ei halua millään laitokseen mutta sinne päädyttyään päivittelee kuinka hupsu oli kun ei olisi lähtenyt, nyt on seuraa ja tekemistä ja hyvää ruokaa. Todellisuudessahan suurin osa hoitokodeissa olevista on siinä kunnossa, ettei siinä enää kovin paljon seurustella, tekeminen on sängyssä makuuttamista tai tuolissa puolipökkerössä istuttamista ja samat mauttomat ruoat kiertävät päivästä toiseen.

Samaa ihmettelen minäkin. Mikä olikaan se 30 luvun aate, siis useita, Euroopassa jossa musta muuttui valkoiseksi?

-----------------------------------

Tiedättekö miltä tuntuu, kun viereisen huoneen erittäin kipeän potilaan sänky muutuukin tyhjäksi? Tiedän jo miksi hoitajat käyttävät maskeja ja paljon halpaa hajuvettä. Mätänevä ihminen ei tuoksu kivalle.

---------------------------

Huomaatteko miten tuolta mainoksen kirjoittajalta unohtui puolison tilanne? Puuttuva puolisoa muistetaan aina. 

Vierailija
33/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan, kun minä olin nuori, niin koko vanhainkoti KÄVELI LENKIN ULKONA. Ei enään. Muistan elävästi xiikan vanhainkodin kävelyt, kun lähettipoikana toimitin sinne lääkeitä. Apteeikarien tehtävä oli silloin valvoa kuka sai morfiinia, kodeiinia tms ja yöhälyttyksiin vastattiin aina, jos joku tuli ikkunan taakse. Ovikello oli iso metallinen nappi. 

Vierailija
34/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jos ei hoito kelpaa, niin kannattaa hoitaa omaiset itse. Kovimpia valittajia ovat juuri eläkkeelle päässeet terveet omaiset, jotka dumppaavat äitinsä toisten hoidettavaksi. Hyvä ihminen hoitaa vanhempansa hautaan.

Vierailija
35/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti oli paikalla tämän vanhuksen omaisia, varsinkin jos oli lapsia. Toivottavasti käyvät katsomassa ja pitävät yhteyttä.

Vierailija
36/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti oli paikalla tämän vanhuksen omaisia, varsinkin jos oli lapsia. Toivottavasti käyvät katsomassa ja pitävät yhteyttä.

Se nyt on vähintä mitä he voivat tehdä.

Vierailija
37/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan vanhempi halunnut sinne lähteä. Oli vietävä väkisin, kun ei vaan enää kotona pärjännyt. Sopeutui nopeasti ja nyt tykkää olla siellä.

Vierailija
38/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina jos ei hoito kelpaa, niin kannattaa hoitaa omaiset itse. Kovimpia valittajia ovat juuri eläkkeelle päässeet terveet omaiset, jotka dumppaavat äitinsä toisten hoidettavaksi. Hyvä ihminen hoitaa vanhempansa hautaan.

Mulla on ollut sen verran kurja lapsuus, että ei kiitos. Vieläkin parantelen traumojani. Voisin harkita asiaa, jos vanhempani esim. rakennuttaisivat talot meille lapsilleen. Varaa heillä siihen olisi. Se olisi ikäänkuin maksu palveluksesta.

Vierailija
39/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko aloitukseen. Ei ap olisi tuollaista aloitusta tänne laittanut.

Vierailija
40/146 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö mikä on kyretti? Terävä kaavin jolla mätänevää kudosta revIToidaan eli uudistetaan. Kyrettien kulutus on VÄHENTYNYT! Elimistön valkosoluilla on vähemmän duunia, kun mädän lihan kanssa ei tarvitse tapella. 

-------------------------

Moniko uskaltaa lukea tätä ketjua loppuun? Ei tule sellaista kauhuleffaa telkkarista, joka olisi standardipäivä haavahoito-osastolla. Kirjaimellisesti ihmisten palasia. Osasto jolta puuttuu välineet, lääkeet, ylimääräiset proteiiniravinteet paraneville. Hyvin montaa potIlasta ruokittiin KOTIRUOALLA KOTOA TUOTUNA. Minä elin tonnikalasdäilykeillä. Vähän tökkii tonnikala nyt, mutta sairaalaruoan se säilyke voittaa. Tavis kaupan säilyke. 

-----------------------

Ja jos joku tunnistaa niin kiitos Sinulle ja Teille! Juu ja olin veden suurkuluttaja eli onneksi yhdestä suihkusta tuli kunnolla paineella vettä.