Miksi jotkut käyttää sanaa "nuin"?
Kommentit (34)
Miksi toiset sanovat mä ja sä ja onks ja tuleekse? Miksi jotkut on hoodeilla ja miksi possessiivisuffeksi on lähes kadonnut? Ja abessiivi? Miksi toiset sanovat kehtoo kun tarkoittavat viitsiä? Miksi lapasilla on myös nimet tumput tai vanttuut?
Miksi etelässä ihmetellään jotain nuin-sanaa, kun eivät itsekään puhu puhtainta suomea? Ap on tyhmä, menisi pois!
Ei siinä vielä kaikki että sanoo nuin, vaan on myös kiva välillä sanoa että "nuin verran".
Minusta oli kyllä tosi söpöä, kun pieni (4-vuotias) sukulaistyttöni Hyrynsalmelta tuli käymään ja sanoi "nuin".
Maailmassa ei ole olemassa yhtään ainoata "puhdasta" kieltä. On vain murteita. Sen hyvän yleiskielenkin kielioppi muuttuu koko ajan.
Kaikki kielet muuttuvat kaiken aikaa. Sen huomaisi hyvin, jos tipahtaisimme 100 vuoden takaiseen aikaan ihan kotipaikkakunnallamme, jonka murteen olettaisi pysyneen samana.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ärsyttää tuo nuin. Murrepakinat ovat eri asia, niihin se sopii, mutta kun muuten yleiskielisessä, vieläpä virheettömässä tekstissä tulee vastaan nuin, siihen kyllä kiinnittää huomiota eikä se ole myönteistä!
Minua ärsyttää ihmiset, kuten sinä, jotka eivät osaa pilkkusääntöjä. Olet tyhmä!
Toivon, että ap saa syövän tai jonkun muun oikean vastoinkäymisen, läheisensä vaikkapa kuolee, asettuu asiat oikeisiin mittasuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että ap saa syövän tai jonkun muun oikean vastoinkäymisen, läheisensä vaikkapa kuolee, asettuu asiat oikeisiin mittasuhteisiin.
Amen!
Vierailija kirjoitti:
Miksi toiset sanovat mä ja sä ja onks ja tuleekse? Miksi jotkut on hoodeilla ja miksi possessiivisuffeksi on lähes kadonnut? Ja abessiivi? Miksi toiset sanovat kehtoo kun tarkoittavat viitsiä? Miksi lapasilla on myös nimet tumput tai vanttuut?
Miksi etelässä ihmetellään jotain nuin-sanaa, kun eivät itsekään puhu puhtainta suomea? Ap on tyhmä, menisi pois!
Sellaista asiaa ei olekaan kuin puhtain suomi. Koskaan ei ole ollut olemassa mitään puhdasta kielimuotoa, josta murteet olisivat versioita.
Vielä ärsyttävämpinon HOX. Mitä ihmettä se tarkoittaa, onko saamea?
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa samaa kuin huom. Tulee hoksata-verbistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miks käytetä vain Huom?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miks käytetä vain Huom?
No miksi vaikkapa lappeenrantalaiset eivät sano mä, vaan sanovat mie?
Kun maailmassa on murteita, kato.
Murteet on rikkaus, apina.