Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mun sämpylät ei onnistu

Vierailija
25.09.2022 |

Menee hermo. Mä osaan tehdä hyviä pullia ja hienoja kakkuja vaikka kuinka monimutkaisilla resepteillä.

Kuitenkin aina sämpylöistä tulee ihan paskoja. On ne syötäviä, muttei parhaita mahdollisia.
Nyt on uunissa uusi yritys.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta viljasta tehdyt jauhot voivat vaihdella suuresti riippuen tuottajasta. Siten leipominen eri jauhoerillä on aina vähän "henkimaailman asioita". Siihen auttaa jos muistaa, millaisella taikinalla sai hyvän tuloksen, koska siten voi varovasti pyrkiä samaan ellei resepti sitä suoraan tuota.

Vierailija
42/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin sitkeitä ja huonosti nousseita.

AP

Sämpylätaikina saa olla vähän löysempi kuin pullataikina, jauhoja lisätään siinä vaiheessa kun taikinasta pyöritellään sämpylöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä koskaan törmännyt sellaiseen, joka oikeasti osaa leipoa, mutta ei osaisi tehdä sämpylöitä.

Vierailija
44/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä koskaan törmännyt sellaiseen, joka oikeasti osaa leipoa, mutta ei osaisi tehdä sämpylöitä.

Miten mä sitten osaan tehdä loistavia korvapuusteja, mutta sämpylät epäonnistuu?

Vierailija
45/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mä sitten osaan tehdä loistavia korvapuusteja, mutta sämpylät epäonnistuu?

Osaat tehdä yhden leivonnaisen, mutta osaatko oikeasti leipoa?

Vierailija
46/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut, että mitä vaikeampi taikinasta on leipoa, sitä pehmeämpiä pullista/leivistä tulee.  Pullataikinaohjeissa on ihan sairas määrä aina jauhoja ja laitan niistä aina vaan joku 60 prossaa. Tulee tosi pehmeitä ja hyviä

Vierailija
47/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, kun ei tiedä, miten ne teet. Käytätkö esim todella paljon erilaisia siemeniä, raasteita, jyviä yms. Teetkö valmiista sämpyläjauhosekoituksista, niillä minusta onnistuu parhaiten. Ja on tosiaan hyvä tehdä ensi alkuun taikinaraski.

Helpoiten onnistuu kun tekee pelkästä tai pääosin vehnäjauhosta, mutta itse en oikein pidä suurena saavutuksena sellaisia sämpylöitä, enkä halua syödä liikaa valkoista vehnää.

Itse tekisin myös juureen mielelläni. Onnistuuko vaalean leipäjuuren aloitus ruisleivästä? Eli juureen tehdyn ruisleivän palan roskiin laittaisi kaurajauhoja? Tyttö ei oikein siedä vehnää, kaura sopii paremmin.

Siis raskiin.

Onnistuu, hiivalle kelpaa kaikki jauhot.

Mutta kauraleipä on murenevaa, mitä taikinaan voisi laittaa, jotta olisi parempi sitko?

Gluteeniton sämpylähullu vastaa.

Sitkeähköä rakennetta saa taikinaan raastetulla porkkanalla tai tietenkin juustolla.

Itse laitan myös kuivattamiani villiyrttejä ja marjajauheita, nokkosjauhoa yms.

Joskus jääkaapista löytyy vanhaksi menevä tuorejuusto (niitä yrtti- ym makuja) ja vaivaan sekaan vaan. Hyviä on tullut vaikken käytä edes psylliumia.

Vierailija
48/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.soppa365.fi/reseptit/fantastinen-leipa-0

Tuolla ohjeella olen onnistunut aina. Taikina kannattaa jättää hiukan löysäksi. Tulee rapeakuorisia ja ilmavia sämpylöitä.

Kaupan sämpylät on sitten vissiin heitetty märkinä uuniin, kun ovat pelkkää ilmaa sisältä.

Niissä taitaa olla hiivan lisäksi kohottavia suoloja. Lisäksi jauhoja pilkottu entsymaattisesti. En tiedä, paistetaanko kosteassa ilmassa.

Leipomoissa käytetään paljon lisäaineita, jauhonparanne on sellainen ainesosa ainakin, mitä ei kotileipuri käytä.

Vierailija
49/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, kun ei tiedä, miten ne teet. Käytätkö esim todella paljon erilaisia siemeniä, raasteita, jyviä yms. Teetkö valmiista sämpyläjauhosekoituksista, niillä minusta onnistuu parhaiten. Ja on tosiaan hyvä tehdä ensi alkuun taikinaraski.

Helpoiten onnistuu kun tekee pelkästä tai pääosin vehnäjauhosta, mutta itse en oikein pidä suurena saavutuksena sellaisia sämpylöitä, enkä halua syödä liikaa valkoista vehnää.

Itse tekisin myös juureen mielelläni. Onnistuuko vaalean leipäjuuren aloitus ruisleivästä? Eli juureen tehdyn ruisleivän palan roskiin laittaisi kaurajauhoja? Tyttö ei oikein siedä vehnää, kaura sopii paremmin.

Siis raskiin.

Onnistuu, hiivalle kelpaa kaikki jauhot.

Mutta kauraleipä on murenevaa, mitä taikinaan voisi laittaa, jotta olisi parempi sitko?

Psylliumia olen käyttänyt aiemmin, se tekee vähän kiinteämmän taikinan, kun vehnän gluteenia ei ole sitkon tekemässä. Kokeilen nyt ensin tuota Raskia, juuren kypsyttely olikin pidemmän kaavan juttu..

Kiitos ap:lle ketjun aloituksesta, sunnuntaista tulikin extempore-leivontapäivä, laitoin leivinuuniin tulet, ja raski on kuplimassa. Leipomaan pääsen parin tunnin päästä, kun pääsen vetämään hiilet alas.😊

Olen onnellinen kaikista hienoista kommenteista ja avun tarjoamisesta. On hienoa saada näin paljon apuja vierailta ihmisiltä.

Kiitos teille kaikille. On myös mukava kuulla, että tuoretta vehnästä on kohta pöydässä.

AP

Tämä alkujuuri tai raski olikin hyvä juttu.

Eli lisäsin 2 dl:aan vettä n. 3 tl eli 5 grammaa kuivahiivaa, 2 dl jauhoja ja 1/2 tl sokeria. Annoin kuplia pari tuntia, lisäsin loput vedet, öljyn ja lisää jauhoja, vaivasin taikinakoukuilla viitisen minuuttia, annoin kohota tunnin ja leivoin sämpylät. Kohotin niitä vielä puoli tuntia lämpimän leivinuunin kyljessä ja paistoin 210 asteisessa leivinuunissa 15-20 minuuttia. Tuli pehmeitä sisältä ja rapeita kuoresta. Jauhoina siis Myllärin gluteenittomat kaurajauhot, laitoin sekaan myös hirssijauhojen loput, ehkä puoli desiä.

Kiitos kaikille vinkeistä ja aurinkoista sunnuntaita!

Vierailija
50/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinan opetus oli että se hiiva pitää herätellä ja antaa sille hiukan sokiria tai hunajaa että se tekeetyönsä

Vierailija
51/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta minulla sämpylät pilasi liian tarmokas ja sinnikäs alustaminen. On se tärkeä työvaihe mutta liioitella ei tarvitse

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi