Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mun sämpylät ei onnistu

Vierailija
25.09.2022 |

Menee hermo. Mä osaan tehdä hyviä pullia ja hienoja kakkuja vaikka kuinka monimutkaisilla resepteillä.

Kuitenkin aina sämpylöistä tulee ihan paskoja. On ne syötäviä, muttei parhaita mahdollisia.
Nyt on uunissa uusi yritys.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhopussien kyljessä olevissa resepteissä neuvotaan käyttämään LIIKAA JAUHOJA, sillä huono leipuri on tyytyväisempi "helppoon" taikinaan & varmasti pyöreänä pysyvään kovaan pullaan, kuin kuohkeaan croisanttimaiseen pulkaan, sillä kaikki tältä väliltä (kuohkea-kova) merkitsee epäonnistumista.

Vierailija
22/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan minusta ei kannata hiivamäärää lisäämään, vaan mieluummin käyttää enemmän aikaa. Liika hiiva maistuu usein inhottavasti valmiissa sämpylöissä.

Nesteen lämpötila on aika tärkeä, jollet ole kokenut, voisi se olla hyvä mitata.

Paras lopputulos tulee ajan kanssa, kohtuullisen vähällä hiivamäärällä, ei liian lämpimällä nesteellä riittävällä vaivaamisella ja kohtouksella ja raskilla.

Mikä on raski?

Se on sellainen esitaikina, johon laitat nesteen, hiivan, hieman sokeria vajaa teelusikallinen, ja osan jauhoisa., sekoitat velliksi ja annat kuplia sen voi tehdä esim n tunnin ennen kuin lisäät loput aineet ja alat alustaa raskista taikinaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, kun ei tiedä, miten ne teet. Käytätkö esim todella paljon erilaisia siemeniä, raasteita, jyviä yms. Teetkö valmiista sämpyläjauhosekoituksista, niillä minusta onnistuu parhaiten. Ja on tosiaan hyvä tehdä ensi alkuun taikinaraski.

Helpoiten onnistuu kun tekee pelkästä tai pääosin vehnäjauhosta, mutta itse en oikein pidä suurena saavutuksena sellaisia sämpylöitä, enkä halua syödä liikaa valkoista vehnää.

Itse tekisin myös juureen mielelläni. Onnistuuko vaalean leipäjuuren aloitus ruisleivästä? Eli juureen tehdyn ruisleivän palan roskiin laittaisi kaurajauhoja? Tyttö ei oikein siedä vehnää, kaura sopii paremmin.

Siis raskiin.

Vierailija
24/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhopussien kyljessä olevissa resepteissä neuvotaan käyttämään LIIKAA JAUHOJA, sillä huono leipuri on tyytyväisempi "helppoon" taikinaan & varmasti pyöreänä pysyvään kovaan pullaan, kuin kuohkeaan croisanttimaiseen pullaan, sillä kaikki tältä väliltä (kuohkea-kova) merkitsee epäonnistumista.

Ja sama pätee sämpylöihin. Niissä ei ole voita kompensoimassa väärää jauhomäärää, joten virhe pulliin nähden korostuu.

Vierailija
25/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, kun ei tiedä, miten ne teet. Käytätkö esim todella paljon erilaisia siemeniä, raasteita, jyviä yms. Teetkö valmiista sämpyläjauhosekoituksista, niillä minusta onnistuu parhaiten. Ja on tosiaan hyvä tehdä ensi alkuun taikinaraski.

Helpoiten onnistuu kun tekee pelkästä tai pääosin vehnäjauhosta, mutta itse en oikein pidä suurena saavutuksena sellaisia sämpylöitä, enkä halua syödä liikaa valkoista vehnää.

Itse tekisin myös juureen mielelläni. Onnistuuko vaalean leipäjuuren aloitus ruisleivästä? Eli juureen tehdyn ruisleivän palan roskiin laittaisi kaurajauhoja? Tyttö ei oikein siedä vehnää, kaura sopii paremmin.

Siis raskiin.

Onnistuu, hiivalle kelpaa kaikki jauhot.

Mutta kauraleipä on murenevaa, mitä taikinaan voisi laittaa, jotta olisi parempi sitko?

Vierailija
26/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leipoo iltapäivällä tai alkuillasta, oikein hyvä lisäaines on aamulla tehdyn kaurapuuron jämät hellan päälle unohtuneesta kattilasta. Se on sopivasti hapantunut huoneenlämmössä juureksi.

Vierailija
27/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen sämpylät aina sunnuntai -sämpyläjauhosta - muista en vaan saa pehmeitä ja hyviä. Olen monet jauhot kokeillut ja ehkä olisi terveellisempiäkin vaihtoehtoja mutta niin monet kivikovat sämpylät olen tehnyt että kun vihdoin löysin oikean jauhon niin en enää viitsi tehdä kokeiluja.

Teen taikinan samoin kuin pullataikinan, toki veteen (pullataikinan teen maitoon) ja ilman kananmunaa.

Kenwoodilla sekaisin lämmin vesi, tuore hiiva, suola, sokeri, jauhoja sopivasti (että vatkatessa taikina alkaa juuri ja juuri irtoamaan vuoan reunoista) ja sitten lopuksi pehmeä voi sekaan (käsin).

Ensin taikina nousemaan tuplan kokoiseksi,  sitten pyörittelen kuten pikkupullat pellille nousemaan ja sitten paisto.  Hyviä ja pehmeitä tulee.

Vierailija
28/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin sitkeitä ja huonosti nousseita.

AP

Liian vähän vaivattu, liikaa jauhoja ja liian vähän nostatettu? Mulla sma ongelma.

Vierailija
29/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän jauhoa kuin ohjeissa. Taikina saa jäädä veteläksi. Tulee kuohkeita sämpylöitä. Kunnon kohotus myös.

Vierailija
30/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan minusta ei kannata hiivamäärää lisäämään, vaan mieluummin käyttää enemmän aikaa. Liika hiiva maistuu usein inhottavasti valmiissa sämpylöissä.

Nesteen lämpötila on aika tärkeä, jollet ole kokenut, voisi se olla hyvä mitata.

Paras lopputulos tulee ajan kanssa, kohtuullisen vähällä hiivamäärällä, ei liian lämpimällä nesteellä riittävällä vaivaamisella ja kohtouksella ja raskilla.

Mikä on raski?

Se on sellainen esitaikina, johon laitat nesteen, hiivan, hieman sokeria vajaa teelusikallinen, ja osan jauhoisa., sekoitat velliksi ja annat kuplia sen voi tehdä esim n tunnin ennen kuin lisäät loput aineet ja alat alustaa raskista taikinaa.

Kiitos sinulle!

Arvostan tätä kommenttia ja aion toteuttaa.

AP

Vierailija
31/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt noita 30 vuoden takaisia armeija-aikoja muistelen, niin sämpyä on onnistunut silloin, kun se on jauhoinen eikä maistu millekään.

Vierailija
32/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sämpyläjumalat ei ole kaikille armollisia 🤣.

Jos menee huonosti, niin yritetään uudestaan. Eikös juu!

Vierailija
33/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis raskiin.

Mutta kauraleipä on murenevaa, mitä taikinaan voisi laittaa, jotta olisi parempi sitko?

Psylliumia olen käyttänyt aiemmin, se tekee vähän kiinteämmän taikinan, kun vehnän gluteenia ei ole sitkon tekemässä. Kokeilen nyt ensin tuota Raskia, juuren kypsyttely olikin pidemmän kaavan juttu..

Kiitos ap:lle ketjun aloituksesta, sunnuntaista tulikin extempore-leivontapäivä, laitoin leivinuuniin tulet, ja raski on kuplimassa. Leipomaan pääsen parin tunnin päästä, kun pääsen vetämään hiilet alas.😊

Vierailija
34/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.soppa365.fi/reseptit/fantastinen-leipa-0

Tuolla ohjeella olen onnistunut aina. Taikina kannattaa jättää hiukan löysäksi. Tulee rapeakuorisia ja ilmavia sämpylöitä.

Vierailija
35/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis raskiin.

Psylliumia olen käyttänyt aiemmin, se tekee vähän kiinteämmän taikinan, kun vehnän gluteenia ei ole sitkon tekemässä. Kokeilen nyt ensin tuota Raskia, juuren kypsyttely olikin pidemmän kaavan juttu..

Kiitos ap:lle ketjun aloituksesta, sunnuntaista tulikin extempore-leivontapäivä, laitoin leivinuuniin tulet, ja raski on kuplimassa. Leipomaan pääsen parin tunnin päästä, kun pääsen vetämään hiilet alas.😊

Olen onnellinen kaikista hienoista kommenteista ja avun tarjoamisesta. On hienoa saada näin paljon apuja vierailta ihmisiltä.

Kiitos teille kaikille. On myös mukava kuulla, että tuoretta vehnästä on kohta pöydässä.

AP

Vierailija
36/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ohjeella olen onnistunut aina. Taikina kannattaa jättää hiukan löysäksi. Tulee rapeakuorisia ja ilmavia sämpylöitä.

Kaupan sämpylät on sitten vissiin heitetty märkinä uuniin, kun ovat pelkkää ilmaa sisältä.

Vierailija
37/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten outoa, miksi juuri sämpylöiden tekeminen on niin vaikeaa, vaikka osaisi tehdä kaiken muun hyvin.

Jotain outoa tuossa on.

Vierailija
38/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on vain se ongelma, että ovat pelkkäävalkoista vehnää. Kaikille se ei ole ongelma, mutta itse en haluaisi tällaisia sämpylöitä.

Vierailija
39/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sämpyläjumalat ei ole kaikille armollisia 🤣.

Jos menee huonosti, niin yritetään uudestaan. Eikös juu!

Mutta huonoa reseptiä on turha toistaa.

Tuoreet jauhot ovat vesipitoisempia kuin vanhat jauhot... vanhoja rutikuivia jauhoja käytettäessä huonolla reseptillä tulee vielä vähän huonompaa.

Ihanteellinen taikina irtoaa hyvin kulhon reunoista (ilman rasvaa tai kuivaa ainekerrosta taikinan pinnalla). Eli tarttuu siihen mutta myös irtoaa täydellisesti. Ellei tartu helposti, liian kuiva taikina.

Kokeilkaa jauho-vesi -suhdetta chiabattan reseptillä.

Vierailija
40/51 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan sämpylät on sitten vissiin heitetty märkinä uuniin, kun ovat pelkkää ilmaa sisältä.

Niissä taitaa olla hiivan lisäksi kohottavia suoloja. Lisäksi jauhoja pilkottu entsymaattisesti. En tiedä, paistetaanko kosteassa ilmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi