Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykytilanteessa aso-vai omistusasunto?

Vierailija
24.09.2022 |

Kertokaa kokemuksia, puolesta ja vastaan. Hintojen nousu kauhistuttaa, joten pohdinkin nyt olisiko myönnetty asuntolaina parempi ottaakin aso-asuntoon. Yksinhuoltaja olen.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asojen vuokrat tulevat nousemaan ja paljon. Asoyhtiöt ovat käyttäneet vuokrista perimänsä rahat uusien kohteiden rakentamiseen sekä remontteihin. Mistä saat tietää mikä on oman yhtiösi lainatilanne? Kun korot nousee, näin käy myös vuokralle. Lisäksi nyt juuri maksat heille sisään tosi kovan asomaksun kun rakennushintaindeksi on korkealla. Laman tullessa se laskee etkä saa omiasi takaisin.

Vierailija
22/45 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu monesta muustakin osatekijästä. Mikä alue, kuinka kauan ajattelit asua jne. Asuntojen hinnat on tulossa alas ensi vuonna, voi olla silloin paremmat markkinat ostajalle. Mut jos muuttotappioalue, aso joka tapauksessa parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinen ASO menossa omistusasuntojen jälkeen. Edellisessä asuimme vajaa kaksi vuotta ja saimme ASO maksun korotettuna takaisin. Korotus oli 3400€. Asumme suuren kaupungin keskustassa. Asuntomme on juuri rempattu kauttaaltaan. Jos ostaisimme vastaavan oman, olisi asumiskustannukset n. 700€ enemmän kk. Asumme tässä sen aikaa kunnes lapsi muuttaa pois kotoa(13v), sitten muutamme pienempää asoon. Omistus vs ASO erotuksen 700€, sijoitamme joka kk. Meille ASO on tällä hetkellä paras ratkaisu. Ei tarvii stressata mistään, se on mahtavaa! Lisäksi meinaamme jälleenvuokrata kotiamme ensi kesänä kun muutamme taas siirtonapuutarhamökkiimme. Näin saamme kustannuksia vieläkin alemmaksi, eikä tarvitse maksaa edes veroja, vastike kun on vähennyskelpoinen.

Siirtolapuutarhamökkiin muutto ei ole riittäv syy saada laittaa asoa vuokralle!

Vierailija
24/45 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, kumpi on kannattavampaa??

40 000€ kynnysrahaa velalla tai käteisellä ja 1000e+ ASOlle

vai 

Enemmän tai vähemmän asuntolainalla oma ja lyhennys 800€ omaan taskuun ja 200€ vastikkeeseen?

Kummallakohan omaisuus karttuu? Summat nyt täysin viitteellisiä mutta mahdollisia

En ikinä lähtisi maksamaan tyhjää ASOsta

Itse asun asossa, koska mulla ei olisi taloudellisia mahdollisuuksia sinkkuna ostaa omaksi vastaavaa. Tuossahan noita vastaavia rivarikämppiä myydään. naapureista omaksi 350 000 euroa alkaen, ei mikään pankki myöntäisi sellaista lainaa mulle ja liian tiukalle menisi. Asossa asun noiden naapurissa ja maksan 850 euroa kuussa jonka pystyn hyvin maksamaan (se asomaksu alussa mulla oli säästettynä).

Minä asun velattomassa 80 m2 rivariosakkeessa, vastike on 248 €/kk, sis. kaiken, myös lämmön ja veden, kaukolämpötalo, uudehko. Aika kivan tilin/kuukasi teen sinuun verrattuna, lisäksi vielä se, että kun myyn tämän saan hulppean voiton. ja juu, menee kyllä kaupaksi.

Vierailija
25/45 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin ASO:n mielummin jo ihan siksi, että siitä pääsee tarvittaessa helpommin eroon, jos vaikka tulee pakottava tarve vaikka muuttaa työn perässä. Omistusasunnon saa toki nopeasti kaupaksi, jos puoli-ilmaiseksi suostuu sen myymään. ASO:sta pääsee ihan kuukauden irtisanomisella eroon ja voi jatkaa elämää toisaalla.

Vierailija
26/45 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinen ASO menossa omistusasuntojen jälkeen. Edellisessä asuimme vajaa kaksi vuotta ja saimme ASO maksun korotettuna takaisin. Korotus oli 3400€. Asumme suuren kaupungin keskustassa. Asuntomme on juuri rempattu kauttaaltaan. Jos ostaisimme vastaavan oman, olisi asumiskustannukset n. 700€ enemmän kk. Asumme tässä sen aikaa kunnes lapsi muuttaa pois kotoa(13v), sitten muutamme pienempää asoon. Omistus vs ASO erotuksen 700€, sijoitamme joka kk. Meille ASO on tällä hetkellä paras ratkaisu. Ei tarvii stressata mistään, se on mahtavaa! Lisäksi meinaamme jälleenvuokrata kotiamme ensi kesänä kun muutamme taas siirtonapuutarhamökkiimme. Näin saamme kustannuksia vieläkin alemmaksi, eikä tarvitse maksaa edes veroja, vastike kun on vähennyskelpoinen.

Höpö höpö. Kannattaa tutustua lakiin ennenkuin kommentoit. Meillä on ne muut syyt.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/03/17/voiko-asumisoikeusasunnon-vuok…

Vierailija
27/45 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vai 

Enemmän tai vähemmän asuntolainalla oma ja lyhennys 800€ omaan taskuun ja 200€ vastikkeeseen?

Kummallakohan omaisuus karttuu? Summat nyt täysin viitteellisiä mutta mahdollisia

Itse asun asossa, koska mulla ei olisi taloudellisia mahdollisuuksia sinkkuna ostaa omaksi vastaavaa. Tuossahan noita vastaavia rivarikämppiä myydään. naapureista omaksi 350 000 euroa alkaen, ei mikään pankki myöntäisi sellaista lainaa mulle ja liian tiukalle menisi. Asossa asun noiden naapurissa ja maksan 850 euroa kuussa jonka pystyn hyvin maksamaan (se asomaksu alussa mulla oli säästettynä).

Minä asun velattomassa 80 m2 rivariosakkeessa, vastike on 248 €/kk, sis. kaiken, myös lämmön ja veden, kaukolämpötalo, uudehko. Aika kivan tilin/kuukasi teen sinuun verrattuna, lisäksi vielä se, että kun myyn tämän saan hulppean voiton. ja juu, menee kyllä kaupaksi.

No onhan se toki sitten halpaa kun on maksettu lainat pois. Mutta itse en saisi edes sellaista lainaa jolla voisin vastaavan ostaa. Joten vaihtoehdot on muuttaa yksiöön tai pikkukaksioon kämäiseen kaupunginosaan omaan asuntoon, tai asua mukavasti leveämmin asossa. Enkä minä tiedä mihin minä sitä rahaa oikeastaan säästäisin, jälkeläisiäkään ei ole eikä tule eikä ole mitään sellaisia isoja haaveita, joihin pitäisi säästää iso summa rahaa. Joten mulle riittää, että joka kuu jää riittävästi elämiseen.

Vierailija
28/45 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse enää lähtisi ASOon. Maksat asumisoikeusmaksun ja melkoista vuokraa päälle, vuokrankorotus määräytyy koko ASO-firman alueen asuntojen perusteella eli hyväkuntoisissa asunnoissa asuvat maksavat huonokuntoisten asuntojen remontteja vastikkeessaan.

Jos päätät lähteä ASOsta pois, maksat irtisanomisen jälkeen kolmen kuukauden markkinointiajan vastikkeen.

Asosta sentään pääsee lähtee toisin kuin omistuskämpästä joka ei mahdollisesti mene kaupaksi. Ja toisaalta ei tarvii pelätä et vuokranantaja myy kämpän alta pois.

Ehkä jossain periferiassa on näin, Espoossa ei.

Vierailija
29/45 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aso-kaksio Helsingissä, vastike 400 eur.

Olen erittäin tyytyväinen. Vastaavan vuokra olisi tonnin luokkaa. Ja omistusasuntojen vastikekin pari sataa. 

Ja parasta on naapurit jotka osaavat asua. Omistusasunnoissakin on usein sijoitusasuntoja, joissa asuu räyhäsakkia.

Vierailija
30/45 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aso-kaksio Helsingissä, vastike 400 eur.

Olen erittäin tyytyväinen. Vastaavan vuokra olisi tonnin luokkaa. Ja omistusasuntojen vastikekin pari sataa. 

Ja parasta on naapurit jotka osaavat asua. Omistusasunnoissakin on usein sijoitusasuntoja, joissa asuu räyhäsakkia.

Jep, näin on. Työkaverin arvokiinteistössä on monta asuntoa ostettu sijoitusmielessä ja näissä välillä aikamoista porukkaa vuokralla. Asossa ei tälläistä.

Vierailija
31/45 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun jälkeenvuokraamme ASO kotimme ensi keväänä/kesänä on se verotonta tuottoa 4500€. 20v 90 000€. Aika hyvin mielestäni. Tuon ajan asumme mökillä niinkuin tähänkin asti. Asuntomme sijaitsee keskustassa ja on juuri remontoitu kauttaaltaan joten vuokralaiset löytyvät varmasti.

Vierailija
32/45 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun korot nousee, näin käy myös vuokralle. Lisäksi nyt juuri maksat heille sisään tosi kovan asomaksun kun rakennushintaindeksi on korkealla. Laman tullessa se laskee etkä saa omiasi takaisin.

-Asiaan perehtymätön olet.. Indeksikorotus asiakkaalle ei koskaan ole vähempää kuin mitä hän on antanut, vaan vähintään sama summa. Ja lisäksi on sääntö, että vastike tason tulee olla alueen yleistä vuokratasoa matalampi, joten monessa paikkaa ne ei voi kauheasti korottua.

Vierailija
33/45 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun korot nousee, näin käy myös vuokralle. Lisäksi nyt juuri maksat heille sisään tosi kovan asomaksun kun rakennushintaindeksi on korkealla. Laman tullessa se laskee etkä saa omiasi takaisin.

-Asiaan perehtymätön olet.. Indeksikorotus asiakkaalle ei koskaan ole vähempää kuin mitä hän on antanut, vaan vähintään sama summa. Ja lisäksi on sääntö, että vastike tason tulee olla alueen yleistä vuokratasoa matalampi, joten monessa paikkaa ne ei voi kauheasti korottua.

Juuri näin. Juuri vaihdettiin ASO kämppää. Edellisessä asuttiin vajaa kaks vuotta. Asomaksu saatiin 3300€ korotuksella takaisin.

Vierailija
34/45 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vai 

Hmm, kerrotko vielä minkä suuruisen asuntolainan saa näillä koroilla että lyhennys on 800€ jos ajatellaan että laina-aika 25v?

Riippuu siitä mitä tarvitsee. Jos tarvitsee 300 000€/25v/ 2,5% korolla se on 1346€, jos tarvitsee puolet se voi olla juurikin tuo 800€ + koron osuus parisataa. 

Laskin juuri miten esim Itähelsingissä olisi 5h ASO ja normiasunto, 2000 luvun alun kämppä/100m2

ASO: Kynnysraha 40 000 - oletus että tämä on käteisellä, ei velalla

Asumiskulu km 1500€/kk

Omaan asuntoon sama summa velatonta käsirahaa, lainaa 300 000€. Lainan kuoletus + korko + vastike n 1800€ josta omaan taskuun jää lainan lyhennyksen osa heti eli n 700€/kk.

Tuon verran voittaa joka kuukausi ASOon verrattuna ja summa kasvaa joka kuukausi minkä siinä asuu.

Tuon lisäksi voi sitten kumpikin sijoittaa mitä haluaa ylijäävistä tuloista

Jos ostaa 300 000€ (omarahoitus 45 000) arvoisen asunnon on lainanhoitokulut kuukaudessa 25v laina-ajalla n. 1250€+ vastike 250€ = 1500€. Vastaava Aso asunto 930€ (aso-maksu omaa rahaa n. 45 000€). Erotus asuntolainan ja Ason välillä on 570€. Kun sijoitat tuon erotuksen 570€ kk 7 prosentin vuosituotolla on sinulla 25v päästä n. 466 000€. Joten molemmat vaihtoehdot ihan hyviä. Molempiin tapoihin sisältyy riskejä sekä mahdollisuuksia, jokainen valitsee mieleisensä. 

Sijoituslaskuri | Säästölaskuri | Rahastolaskuri | Nordnet

Vierailija
35/45 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajana sinulla saa olla hyvät ja vakaat tulot ja ehkä säästöjä ja/tai perintöä, jotta itse lähtisin lainaa ottamaan. Oma tilanteeni on se, että keväällä oli tilaisuus ostaa rivarikolmio omaksi, jossa oltiin puolison kanssa oltu vuokralla jo 10 vuotta. Yksin omiin nimiin olisin joutunut lainan ottamaan, koska puoliso oli vasta jatkanut firmansa toimintaa, eikä tuloista ole vielä näyttöä pankille. En rohjennut alkaa tässä iässä ja maailmantilanteessa ottamaan 110000 euroa velkaa. Joka ikinen ylimääräinen raha olisi uponnut lainaan, eikä varmaan olisi ollut varaa korjauttaa mitään eikä edes uusia silmälaseja ostaa.

Koska se rivariasunto meni myyntiin, muutimme siitä pois ja pääsimme nopeasti asumisoikeusasuntoon. Vaihtoehtona oli vuokrakaksio tai tämä asoneliö. Tämä asoneliö maksaa noin 150e/kk  enemmän mitä tuo vuokrakaksio olisi ollut, joten on tämä suhteessa edullisempaa asumista, kuin vuokralla oleminen. Olen myös miettinyt mistä maksan. Tässä käy huoltoyhtiö ja jätehuolto. Ei enää pihanhoitoa.

Asoasuminen on edullisempaa, jos asuisi vastaavan kokoisessa asunnossa vuokralla. Hyvä vaihtoehto, jos joutuisi ottamaan kovin suuren velan.

N47

Vierailija
36/45 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteestasi. Paljonko tarvitsisit lainaa haluaamasi asuntoon haluamaltasi alueelta? Saatko edes niin paljon lainaa? Ottaen huomioon yleisen epävarman taloustilanteen ja että korot ovat nousussa, vaikka saisitkin lainan, oletko valmis siihen mahdolliseen epävarmuuteen ja stressiin, mitä saattaisit kokea lähivuosina?

Vierailija
37/45 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso-asunnon saanti voi olla hankalaa. Itse sitä etsineenä en saanut haluamaltani alueelta, suosittu alue kun on. No, löytyi kuitenkin eri kaupunginosasta ja siinä nyt asun.

Hain uuden aso-numeron ja jonotan niitä mieluisampia.

Vierailija
38/45 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me 4 henkinen perhe asumme noin 100neliöisessä kerrostalo ASOssa. Talot on rakennettu 2001. Vastaavat tällä alueella maksavat noin 400-500t. Tai vastaavasti vanhat 60- luvun rivarit ja omakotitalot saattaa saada ehkä vähän edullisemmin, useat kuitenkin ovat tuota hintaluokkaa. Alue on hyvä, kaikki lähellä. Emme tällä hetkellä mitenkään saisi lainaa alueen omistusasuntoihin. Jononumero oli haettu noin kaksi vuotta ennekun saimme tarjouksen tästä.

Vierailija
39/45 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pk-seudulla näkyy olevan alueita, joissa aso on tällä hetkellä edullisempi kuin omistusasuminen nykyisellä korkotasolla. Ts. aso-vastike on pienempi kuin omistusasunnon vastike ja lainan korko. Lisäksi vaikuttaa siltä, että asuntojen hinnat ovat lähdössä korkotason nousun myötä laskuun, mutta tämä ei ole vielä kunnolla realisoitunut. En ostaisi omaa etenkään tilanteessa, jossa olisi tarkoitus asua siinä vaan muutama vuosi (epävarmuus koroista, todennäköinen hinnanlasku, varainsiirtoverot ym.)

Vierailija
40/45 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up