Miksi esikoinen päiväkodissa, jos äiti kotona?
Järkyttävää mielestäni. Miten äiti voi olla niin avuton, ettei voi hoitaa esim. kahta omaa lastaan? Laittaa vanhimman kokopäivähoitoon päiväkotiin. Ja lapsi on 3- vuotias. Tosi noloa...
3-vuotiaalle antaa oma koti tarpeeksi virikkeitä. Pakon edessä ymmärrän, mutta jos on kotona äiti tai isä, en voi käsittää. Vanhempi menettää yhteyden lapseen aika paljon, kun yhteinen arki puuttuu.
Kommentit (66)
Vierailija:
Haluan että kaikki lapset elää samanlaisessa ympäristössä ja eivät koe itseään enää lisää hylätyiksi. Isä hylkäsi, miksi vielä mun pitäisi hylätä. Lapsetkin osaavat ajatella ja tuntea.
että vietiin lapsi koska se oli vammanen ja kaipasi kuntoutusta. Eiköhän nyt kuitenkin tarkotettu ihan vanhempia jotka ovat terveitä, ja joilla on terveitä lapsia, eli ei mitään muuta syytä lapsen hoitoon vientiin kun se ettei tartte itse hoitaa sitä lasta!
Pelkäävät , että en menekkään hakemaan hetiä pois sieltä. kuinka moni oikeasti kysyy lapsen mielipidettä? Vai meneekö oma mukavuuden halu lasten edelle? T:25
jatkavatko vauvan syntymän jälkeen päiväkodissa? Meillä saivat ja valitsivat kodin. Meillä taitaa olla aika kiva koti. Vauvakin tuttu lapsille, kun näkevät aamusta iltaan. Kolmen lapsen äidin arki pelotti, mutta hyvin olen pärjännyt ja suoraan sanoen ollut elämäni parasta aikaa! En kyllä veisi hoitoon kokopäiväisesti lapsiani. Kerhot riittävät.
Me muut joudumme odottamaan sen 4 kk ennen kun saamme lapsellemme hoitopaikan. Itse odotin tytölle hoitopaikkaa melkein vuoden. Ja maksamme siitä täyden hinnan.
Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus, eli myös sinä saat lapsesi halutessasi hoitoon. Älä siis valita. Sinunkin lapsellesi löytyy hoitopaikka jos sitä haluat.
Meidän tytön ryhmässä on sitäpaitsi tälläkin hetkellä 3 vapaata paikkaa, eli emme vie hoitopaikkaa sitä todella tarvitsevalta.
Älä syytä äitiä, syytä systeemiä joka antaa mahdollisuuden viedä lapset hoitoon vaikka itse olisi kotona ihan yksikseen kaiket päivät kaljaa kitaten.
On siis nyt osa-aikaisena, kun olen äitiyslomalla.
Vierailija:
jatkavatko vauvan syntymän jälkeen päiväkodissa? Meillä saivat ja valitsivat kodin. Meillä taitaa olla aika kiva koti. Vauvakin tuttu lapsille, kun näkevät aamusta iltaan. Kolmen lapsen äidin arki pelotti, mutta hyvin olen pärjännyt ja suoraan sanoen ollut elämäni parasta aikaa! En kyllä veisi hoitoon kokopäiväisesti lapsiani. Kerhot riittävät.
paikat eri päiväkodeista, kun niin täyttä. Ärsyttää TODELLA nämä laiskat kotiäidit. En voinut ottaa vastaan työtäni, kun aamut olisivat venyneet liikaa. Joudun keikkailemaan.
Olisi jäänyt sinne jo silloin, kun kävimme hakemassa hakulomakkeen päivähoitopaikkaa varten, ja kamala huutohan siitä tuli kun ei saanutkaan jäädä leikkimään toisten kanssa. Joka aamu riemuissaan menee päiväkotiin. Ja tulee iloisena kotiin, kun on ollut kiva päivä askarrellen ja ikätovereiden kanssa leikkien.
Vierailija:
Pelkäävät , että en menekkään hakemaan hetiä pois sieltä. kuinka moni oikeasti kysyy lapsen mielipidettä? Vai meneekö oma mukavuuden halu lasten edelle? T:25
Vierailija:
paikat eri päiväkodeista, kun niin täyttä. Ärsyttää TODELLA nämä laiskat kotiäidit. En voinut ottaa vastaan työtäni, kun aamut olisivat venyneet liikaa. Joudun keikkailemaan.
usko tai älä, mutta useampaankin otteeseen olen kuullut arvostelua siitä että lapsi on kuntouttavista syistä päiväkodissa. Kuntoutus on kuulemma mahdollista järjestää kotonakin ja tämä kuntouttava hoito on vanhempien halua heittää viallinen lapsi pois jaloista. Varsinkin jos sattuu olemaan terve vauva syntynyt perheeseen.
Mutta kuten mainitsin, muitakin mielestäni aivan ymärrettäviä syitä hoitoon viemiseen löytyy ihan terveillekin lapsille. Itse laittaisin myös lapseni päiväkotiin oppimaan uutta kieltä mitä tarvitsee koulussa. Tai jos olisin niin sairas/väsynyt ettei arki millään suju. Jos äidin tarvitseekin marttyyrin kruunua kiilloittaakseen sanoa että hoidan kyllä lapset kotona hampaat irvessä (tai jätän hoitamatta pyörimään jaloissa kun voimat kokonaan loppuu), tarviiko lapsen kärsiä tästä?
Jos lapselle on mahdollista joka olla kotona masentuneen ja ahdistuneen äidin itkua kuuntelemassa tai leikkiä kavereiden kanssa päiväkodissa muutamana päivänä viikossa ja palata sitten kotiin missä äiti on energisempi itsensä. Niin, minä valitsisin jälkimmäisen vaihtoehdon, ennen kaikkea lapsen takia.
Kun jäin äitiyslomalle, kysyimme lapsilta haluavatko jatkaa päiväkodissa vai haluavatko olla kotona. Lapset olivat tuolloin 2v, 3v, 4v ja 6v. Kodin valitsivat kaikki. Vanhin tietenkin jatkoi esikoulua. Nyt olen ollut lasten kanssa kotona 2 vuotta, ja uuden vauvan laskettu aika on helmikuussa. Ja edelleen lapset saavat olla kotona, koska itse niin halusivat. Ja mun mielestä se on kunnia, että lapset valitsevat ennemmin kodin, kuin päiväkodin.
ONNEKSI ITSELLÄNI ON NORMAALIT LAPSET JOTKA PÄRJÄÄVÄT PÄIVÄKODISSA HYVIN JA TYKKÄÄVÄT OLLA SIELLÄ. Ei mitään nössöjä ihmisiä pelkääviä kotihiiriä.
Vierailija:
Kun jäin äitiyslomalle, kysyimme lapsilta haluavatko jatkaa päiväkodissa vai haluavatko olla kotona. Lapset olivat tuolloin 2v, 3v, 4v ja 6v. Kodin valitsivat kaikki. Vanhin tietenkin jatkoi esikoulua. Nyt olen ollut lasten kanssa kotona 2 vuotta, ja uuden vauvan laskettu aika on helmikuussa. Ja edelleen lapset saavat olla kotona, koska itse niin halusivat. Ja mun mielestä se on kunnia, että lapset valitsevat ennemmin kodin, kuin päiväkodin.
Meidän lapset ovat sosiaalisia, mutta eivät halua päiviään viettää muualla. Kerhot kestävät noin 3 tuntia ja aina iloisena kotiin. Eikö teillä soi hälytyskellot, kun esim. ihan vieraaseen paikkaan voisi yksin jo jäädä? Sosiaalitapauksissa lapsilla usein puuttuu sosiaalinen varovaisuus.
Tästä varmaan nyt moni älähtää, mutta meillä oli toden totta kotona todella tylsää...äiti ei minuun kiinnittänyt huomiota, eikä tehnyt mitään kanssani. Itse yritän toimia paremmin omieni kanssa, ja ainakin tuo esikoinen viihtyy kotona loistavasti.
Vierailija:
Suurperheessä sitä tosin on tarjolla kotonakin, mutta lapselle tekee hyvää tottua muihinkin ihmisiin kun oman perheen jäseniin, ja muihinkin kuin kodin sääntöihin. Siksi omat isommat lapseni (4,5 ja 6) ovat tarhassa, vaikka olen kotona vauvan ja 1,5-vuotiaan kanssa.
Vierailija:
ONNEKSI ITSELLÄNI ON NORMAALIT LAPSET JOTKA PÄRJÄÄVÄT PÄIVÄKODISSA HYVIN JA TYKKÄÄVÄT OLLA SIELLÄ. Ei mitään nössöjä ihmisiä pelkääviä kotihiiriä.JOo, vai on ne lapset normaaleja, jotka haluavat mielluummin tarhaan kuin olla kotonaan? Eiköhän meidän kotona viihtyvät lapsetkin pärjää ja viihdy tarhassa, mutta kotona on silti kivempaa. On kivaa kun lapset tykkää olla kotonaan.
Vierailija:
Vaan he ovat valinneet SEKÄ päiväkodin ETTÄ kodin. Diplomaattiainesta ;) Molempi parempi.
Vierailija:
Vierailija:
ONNEKSI ITSELLÄNI ON NORMAALIT LAPSET JOTKA PÄRJÄÄVÄT PÄIVÄKODISSA HYVIN JA TYKKÄÄVÄT OLLA SIELLÄ. Ei mitään nössöjä ihmisiä pelkääviä kotihiiriä.JOo, vai on ne lapset normaaleja, jotka haluavat mielluummin tarhaan kuin olla kotonaan? Eiköhän meidän kotona viihtyvät lapsetkin pärjää ja viihdy tarhassa, mutta kotona on silti kivempaa. On kivaa kun lapset tykkää olla kotonaan.
Vierailija:
Oma lapseni on päiväkodissa ja pian olen taas jäämässä äitiyslomalle, joten itselläni on valinta edessä. Ja kyllä mua hieman hermostuttaa jäädä kotiin pienen lapsen ja vauvan kanssa. Ensimmäinen oli varmaan maailman helpoin vauva, nukkui vain ja heräsi syödäkseen ja hyvin jaksoin. Mutta jos kakkonen onkin todella vaikea vauva, jonka takia joudun valvomaan 24h.... ja sitten vielä olemaan hyvä äiti esikoiselle. Jos äidillä ei ole hoitoapua saatavissa, niin mielestäni hänen täytyy miettiä myös omaa jaksamistaan. Ei se sulje lapsen etua pois, vaan päinvastoin. Ja mistä etukäteen voi tietää, jos vaikka sairastun synnytyksenjälkeiseen masennukseen? Tapauksia voi olla monia, ei aina välttämättä ole kyse äidin laiskuudesta jne. Voisitteko mammat vihdoinkin alkaa käyttää mielikuvitustanne ja ajatella, että jonkun toisen elämä voisi olla erilaista kuin sinun omasi?
Pihakaverit kertoivat aina juttuja päiväkodista, ja meidän poika kysyi joka ikinen päivä ainakin puolen vuoden ajan että miksi hän ei pääse päiväkotiin. Lopulta elokuussa vein hänet sinne 8-12 joka päivä, ja pojan riemulla ei ollut rajoja! Ja ajatelkaas, meillä ei ole edes muita lapsia kuin tämä yksi. Enkös olekin huono äiti kun annoin lapselleni sen mitä hän halusi, ja sain samalla itselleni vähän omaa aikaa ennen kun toinen lapsi syntyy tammikuussa!