"Meidän äiti tekee teidän äitien työpaikat" - voiko typerämpää mainosta olla?
EK tehnyt mielestään hauskan sanaleikin vanhan mainoksen mukaan, mutta taustalla on se "me ollaan oikeita veronmaksajia ja te julkisen sektorin duunarit ette ole"-paska. Eli poliisit, opettajat, hoitajat ja palomiehet: te ette ole mitään.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti meille julkisella puolella työskenteleville alkaa riittää tämä mustamaalaus ja jauhaminen siitä, että muut maksaa meidän palkat. Tulkaa sitten itse vahtimaan päiväkoteihin ja opettamaan kouluihin, tehkää itse eväät mukaan ja järjestäkää siivousvuorot. Teemme töitä pienellä palkalla yhteisen hyvän eteen, kiitosta siitä odottamatta, koska sitä ei kuulu. Olkoon tämä avautuminen vaikka "me tehdään teidän arki mahdolliseksi".
Erittäin merkittävä valtiollinen instanssi lähestyi tarjoten haastattelua työpaikkaan koska osaamisprofiilini olisi hyvinkin sovelias hommaan. Vastaukseni oli lyhyt ja tyly: "ensinnäkin, teillä ei ole varaa palveluksiini. Toiseksi, katsoisin olevani osaamaton ja kilpailukyvytön luuseri jos joutuisin edes harkita duunailua julkisella sektorilla".
Joten, ilmeisesti osaamostani kaivattaisiin. Minä vaan en aio sitä tarjota...
Minusta se on harvinaisen hyvin onnistunut mainos, ja kiva. Ei siinä ketään mollata tai vähätellä, muistutetaan vain realiteeteista, ja siitä että myös yksityissektorilla tehdään tärkeää työtä mikä tahtoo unohtua kun aina vain hehkutetaan julkista sektoria, joka toki on tärkeä. Yrittäjyys nähdään nykyään melkein rikollisuutena, joten tärkeä muistutus. Ja mainoksen lapset, miten luontevia, ja juuri tuollaisia asioita he lällättelevät.
Minusta tuo on hyvä mainos ja ihan tottahan se on. En kuitenkaan vähättele julkisen puolen tärkeitä ammatteja, (sh, opettajat, lääkärit yms) mutta kuulun niihin, joiden mielestä julkisella puolella on aivan järjettömästi turhia hankehumppia ja turhia virkamiehiä. Sieltä pystyisi säästämään paljon veroeuroja.
Nooh julkinen sektori ei tuota mitään. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (armeija, poliisi, rajavartijat, oikeuslaitos) pitäisi koko julkinen sektori lakkauttaa.
Tottahan se on, jos yksityinen sektori ja vientiteollisuus ei toimi, niin ei jää kuin jäljellä kuin velkaraha kustantaa julkisen sektorin palkkoja.
Ja ne jotka väittää, että kyllähän julkisella sektorillakin työskentelevä maksaa veroja, niin ei. Se on nollasummapeliä. Suomessa voitaisiin säätää julkaisen sektorin palkat periaatteessa verovapaiksi ja laskea jokaisen palkka siellä nykyiseen nettopalkkaan. Mikään ei muuttuisi!
Osuu ja uppoaa tuo mainos kyllä. Julkinen sektori on aivan järkyttävän ylipaisunut kasa löysää paskaa Suomessa. Mitään järkevää ei tuolta sektorilta tule ulos, ainoa mitä osaavat tehdä on tuhlata veroeuroja mahdollisimman tehokkaasti. Oksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Nooh julkinen sektori ei tuota mitään. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (armeija, poliisi, rajavartijat, oikeuslaitos) pitäisi koko julkinen sektori lakkauttaa.
Mikseivät nuokin toimisi yksityisinä paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät nuokin toimisi yksityisinä paremmin?
Riippuu, kenen näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
terveydenhuolto, palokunnat, koulut jne. ok.
Minua häiritsee tämä veronmaksajien asettaminen eriarvoiseen järjestykseen. Totta toki on, että esim julkinen sektori rahoitetaan verovaroilla, mutta siitä ansiosta nämä arvostelijatkin ovat saaneet koulutuksen, terveydenhuollon, poliisin turvan, palomiesten avun, heidän lapsensa pääsee päivähoitoon jne. On joitakin juttuja, jotka menevät kaiken yli ja ne ovat esim oikeus elämään. Kun sen yrityspösön elvyttää joku ambulanssikuski ja hänet kuntoutetaan sydärin jäljiltä, niin en usko että hän ensimmäisenä kiittää auttajiaan sanomalla olevansa parempi veronmaksaja.
Ihan turhaa vastakkainasettelua tällainen mainostaminen. Trollausta suorastaan. Mainos on epäonnistunut ja sen saisi poistaa loukkaavana.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin osuva mainos, ja mitä ilmeisimmin monen kaipaama muistutus siitä kuka julkisen sektorin kulut kokonaisuudessaan maksaa.
Maksaahan ne julkisen sektorin työntelijätkin veroja, haloo. Ja on aivan todella typerä mainos. Olen ulkosuomalainen ja ahdistaa jopa täältä seurata Suomen menoa alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin osuva mainos, ja mitä ilmeisimmin monen kaipaama muistutus siitä kuka julkisen sektorin kulut kokonaisuudessaan maksaa.
Maksaahan ne julkisen sektorin työntelijätkin veroja, haloo. Ja on aivan todella typerä mainos. Olen ulkosuomalainen ja ahdistaa jopa täältä seurata Suomen menoa alaspäin.
Ei ne maksa oikeasti veroja. Totta on, että niiden palkoista verot otetaan, mutta se koko palkka on valtion ja kuntien verorahoista maksettu. Ne ikään kuin palauttaa vain osan takaisin. Ei se ole veronmaksua vaan kyse on nolla summapelistä.
Yhtä hyvin, valtio voisi ryhtyä maksamaan minulle miljardin kuukaudessa palkkaa sohvalla makaamisesta ja sovittaisiin minä maksaisin siitä valtiolle takaisin veroina 999 997 000 joka kuussa. Minulle jäisi siis aina kolme tuhatta kuussa. Ja valtion verotuotot kasvaisi lähes 12 miljardia vuodessa. Menisikö Suomen valtiolla tämän jälkeen paremmin kun ne saisi 12 miljardia enemmän kerättyä tuloveroja kuin aikaisemmin? Ihan sama systeemi kuin julkishallinnon työntekijöiden verojen maksussa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka KOKONAISUUDESSAAN maksaa julkisen sektorin kulut?? Tä? Kyllä kuule julkisen sektorin työntekijät myös maksavat veroja ja myös heidän veroillaan kustannetaan julkista sektoria, joka ei ole mikään loinen! Ja julkisen sektorin palveluja köyttävät yhtä lailla yksityisyrittäjät ja heidän työntekijänsä.
Lisäksi julkisella sektorilla olevat työntekijät maksavat veroja kaikesta työtulostaan, me emme pysty kiertämään veronmaksua tuloistamme millään tavoin.
Samaa mieltä. Minä tulkitsin vielä mainoksen niin, että se äiti joka työllistää, on yrittäjä. Yrittäjä työllistää paitsi itsensä (tällä on valtava merkitys mitä monet ei usein ymmärrä: yrittäjä ei roiku kortistossa nostaen tukia, vaan maksaa omasta luomastaan tulosta vielä veroa yhteiskunnalle joka työllistää sitten muita), jotkut myös työntekijöitä. Nämä työntekijät olisivat muuten kilpailemassa niistä samoista työpaikoista kaikkien muiden kanssa. Yrittäjiä parjataan, vaikka heille jää usein käteen paljon vähemmän kuin jos olisivat samoissa hommissa jonkun muun työntekijöinä. Tämän lisäksi he ottavat vielä valtavan henkilökohtaisen riskin. Syytäkin nostaa tätä asiaa esille! En lähtisi keskusteluun julkisen sektorin työntekijä vs. yksityisen sektorin työntekijä, kun molempia tarvitaan aivan yhtä lailla. Mutta kunnia yritystoimintaa pyörittäville siitä, että he kantavat sitä riskiä ja samalla luovat verotuloja, joilla maksetaan julkisen sektorin ylläpito (tähän kuuluu mm. sairaanhoitajien palkat).