Miksi ETTE nimikoi lastenne päiväkotivaatteita?? ov
Palasin takaisin töihin parin vuoden kotona olon jälkeen ja taas saa muistutella herra ties kuinka monta kertaa lasten vanhemmille, että nimikoikaa ne lastenne vaatteet! Helpotatte kummasti hoitajien elämää, kun ei tarvitse miettiä, että kenenkäs ne kolmet identtiset housut mahtaakaan olla.
Pienten puolella 99% vaatteista on nimikoitu, mutta isojen puolella ainoastaan KAHDEN lapsen vaatteet on nimikoitu!
Kommentit (43)
Kyllä lapset tunnistaa omat vaatteensa. Ja miksi te yleensä niitä hypläätte? Eikö ne pue itse?
Ryhmässä on 4 viisivuotiasta, 3 neljävuotiasta ja loput ovat 3v. Nuo viisivuotiaat kyllä tunnistavat omat vaatteensa, neljävuotiaistakin tunnistaa osan vaatteistaan, mutta nuo pienimmät eivät niitä tunnista.
Joudumme niitä välppäämään, kun laitamme ne kuivauskaappiin ulkoilun jälkeen.
Ja kyllä, he pukevat itse, pienempiä kyllä joudutaan välillä auttamaan.
huono tussi. Ei jaksa sen paksukärkisen tussin kanssa rehkiä.
jos on kolmeet samanlaiset mutta vaikka eri kokoset housut? pienten puolella sitäpaitsi 2 vuotias EI OSAA sanoa mikä on hänen paita. ja niitä löytyy myös pienten puolelta jotka ei nimikoi vaatteita! sit vanhemmat valittaa kun mun jukalla oli väärät kengät yms. Sijaisen näkökulma tässä
Ja monesti kuivauskaappi tyhjennetään sillä aikaa kun lapset nukkuvat. Ja tätä hommaa voi tehdä myös sijainen, jolla ei ole harmainta aavistustakaan kenen mikäkin vaate on.
Jos ei omista ohut kärkistä merkkauskynää, niin KUULAKÄRKIKYNÄLLÄKIN nimi pysyy yllättävän hyvin pesulapussa! Ja ulkoiluvaatteissa on jo nykyään aika hyvin paikka nimelle, siihenkin voi kirjoittaa ihan tavallisella kuulakärkikynällä.
Ja sen nimen voi laittaa vaikka aamulla kun lapsi lähtee hoitoon. Katsoo että kaikissa vaatteissa on nimi. Näin ne käyttövaatteet pikkuhiljaa nimikoituvat.
T.Toinen lastenhoitaja
Mielestäni ihmisen ei tarvitse vaatteitaan nimikoida.Minusta on alentavaa nimikoida vaatteet. Lapseni kyllä itse tietävät,mitkä heidän vaatteensa ovat. Hoitajien on syytä uskoa se. Sitä paitsi, mihin ihmeeseen ja missä välissä ihmiseltä voi vaate päältä hävitä? Päiväunien ajaksi laitetaan omaan lokeroon, ulkoilun ajaksi omaan koriin. Eihän niitä mihinkään yhteiskasaan laiteta. Pienikin lapsi osaa laittaa omat vaatteensa omalle henkilökohtaiselle paikalleen, ainakin meidän päiväkodissa.
Jos meiltä häviää sukat, antaa hävitä.Ostetaan uudet. Ajattelen kyllä, että tahalleen on hävitetty, kun emme ole noudattaneet sääntöä nimikoida vaatteita.
Kun kahdella lapsella on samanlainen pusero... kummallakaan nimeä?
Lapsi saattaa esim. vähentää pitkähihaisen puseron leikin tiimellyksessä ja unohtaa esim. lattialle jne. Siistijän voi vilkaista nimeä ja laittaa oikeaan lokeroon, kuin jättää se pähkäiltäväksi kenen on? hyllyyn.
Kuivauskaapista purettavat vaatteet on kivampi laittaa suoraan naulakoihin kuin yritttää lasten nukkuessa miettiä, että kenen tämä on.
Alentavuus on mielestäni vain jonkun omien korvien välissä.
mutta aika monista ne on kuluneet pois
Nimittäin kyllä mulla tulee vaatteiden nimikoinnista mieleen joku orpokoti- tai muu laitoselämä. Sairaalavaatteethan on juuri noin tussilla koristeltu. Ei kiva.
En tykkäisi kirjoittaa omien lasteni vaatteisiin nimiä. Mieluummin keksin vaikka jonkin muun yksilöintikeinon, esim. kirjailun tai muun.
niihin vaatteisiin missä on pesulappu.
Sukkia ym. pikkukrääsää missä ei ole pesulappua en viitsi nimikoida, koska jonkun nauhan ompelu / liimailu on paljon isompi homma kuin mitä ne sukat maksaa. Mieluummin ostan vaikka kymmenen ylimääräistä paria sukkia kadonneiden tilalle kuin rupean nimikoimaan sukkia.
Sama juttu jonkun perittyjen vaatteiden kanssa jos niistä on joku aiempi käyttäjä leikellyt laput pois - en jaksa ruveta ompelemaan uusia lappuja tai nimikointinauhoja.
Tussilla ei viitsi kirjoittaa vaatteeseen suoraan kun se näyttää niin rumalta (ellei sitten ole vaikka jotkut housut joissa on niin paksu vyötärönauha että kun siihen kirjoittaa nurjalle niin ei näy läpi).
muttei auta sitä sijaista joka ihmettelee että kenenköhän tää on.
Helpottaa kummasti sijaisen tms. työtä! Ja se kuivauskaappi todellakin tyhjennetään silloin, kun lapset nukkuvat! Ei sitä ehdi tyhjentää silloin, kun lapset ovat hereillä. Varsinkaan, jos hoitajia on liian vähän.
Ja aika harva alle 4 vee tunnistaa omat vaatteensa ja aika harva viiskari ja eskarikaan tunnistaa omaa vaatettaan kahden samanlaisen vaatteen joukosta.
Ja myös sekin helpottaa meidän työtä, jos vaatteen edellisen omistajan nimi on vedetty yli. Sijaiselle ei sano yhtikäs mitään, jos Maija Mörkösen saappaissa lukeekin Markus Möttönen!
tunnistavat kyllä vaatteensa. Sori.
Muiden lapsista en ole vastuussa, eikä meidän lasten vaatteet ole missään kuivumassa koskaan, koska ulkoilu on heillä päivän päätteeksi eli eivät palaa enää mihinkään kuivateltaviksi.
Joten siksi.
OIetko nyt ihan varma, ettei teidän kultamurujen vaatteita laiteta kuivuriin?
Esim. jos vaate kastuu jostain syystä, se laitetaan kuivuriin. Ja kyllä ne muksut ulkoivat myös aamupäivällä ellet sitten vie heitä vasta lounaalle..
ja tämä on nyt teille arvoisat hoitajat
vaikka olen joka ikisen vaatteen erittäin hyvin nimikoinut, niin lähes joka ainoa viikko joku toinen penska on ulos mennessään pukenut minun lapseni kengät, kurahousut tai toppapuvun päälleen. joten mitä helvetin järkeä on koko touhussa kun ette voi edes sen vertaa ympärillenne katsoa, että lapset siellä päiväkodissa eivät pukisi toisten vaatteita päälleen????
tehnyt enempi ja vähempi pidempiä sijaisuuksia eri päiväkodeissa.
Yleensä sinne pukemaan ei mene koko lapsilauma vaan pukeminen tapahtuu porrastetusti; 3-4 lasta kerralla ja hoitaja varmistaa, että lapsilla on oikeat kamppeet päällä eikä esim. kaverin haalaria.
Lapset menevät sinne lounaalle, sitten on ja satuilua ja leikkiä, sitten välipala ja sitten ulkoilu. Siitä ulkoilusta heidät sitten haetaan.
sit vanhemmat valittaa kun mun jukalla oli väärät kengät yms.
jotain väärää vaatetta ja toki olen SANONUT asiasta. En mielestäni valittanut... Tämähän ei ole ollenkaan niin yksinkertaista, että kun nimikoit kaikki niin virheitä ei satu. Itse nimikoin kaikki, sukista alkaen, ja silti näin käy. Virheitä sattuu puolin ja toisin, vähän inhimillisyyttä kiitos sen ainaisen valittamisen tilalle!
Tai esim. Iinan paita löytyykin Iidan päältä. Ei sitä aina ehdi kiireessä katsoa ja/tai jos lapsi itse laittaa vaatteensa omaan lokeroon, hän voi laittaa sen epähuomiossa kaverin lokeroon.
Kyllä lapset tunnistaa omat vaatteensa. Ja miksi te yleensä niitä hypläätte? Eikö ne pue itse?