Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenelläkään oikeasti tällaista työtilaa (avokonttori, kuva)

Vierailija
22.09.2022 |

Kävin tänään töiden puolesta palaverissa paikassa, jossa on avokonttori. Olimme palaverissa ja sen jälkeen työntekijä palasi omalle paikalleen, joka oli pitkän pöydän päässä näytöt vastakkain vastapäätä istuvan kanssa.

Olin jokseenkin järkyttynyt, enkä oikein tiedä miksi. Palasin itse omalle toimistolle ja laitoin kahvit tippumaan, otin välipalaa jääkaapista ja vetäydyin omaan huoneeseen ovi kiinni keskittymään loppupäivän töihin. Ja todenteolla mietin, miten onnekas olen kun olen päässyt töihin tällaiseen firmaan, jossa saan tehdä töitä rauhassa ihanissa toimitiloissa.

Tätä kuvaa jäin pohtimaan, onko tämä todellisuutta nykysuomessa? https://yle.fi/uutiset/3-7960392

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla toimistolla meillä on n. 30 työntekijää samassa tilassa. Pöydät on neljän ryhmissä ja välissä joku 50 sentin korkuinen sermi. Tilan keskellä on iso 6x6 metrin aukko josta näkee alempaan kerrokseen jossa samanlainen setti. Hiljaisina päivinä ihan ok mutta joskus käy niin että miljoona kollegaa kokoontuu hölöttämään keskenään, pari molottaa taustalla videopuhelua ja lähimmät vierustoverit istuu omilla näytöillään kollegan kanssa pienissä projektineuvotteluissa. Silloin halkeaa kyllä pää eikä saa yhtään kokonaista ajatusta tuottavaksi työksi asti.

En ymmärrä kenen etua avokonttorit ajavat.

Vierailija
62/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kaikilla ei ole ergonomisesti suunniteltua työpistettä, tilavassa, tyylikkäässä, viihtyisässä ja rauhallisessa tilassa/ työhuoneessa. Mikäpä siellä on etätöitä tehdessä. Kaikilla ei ole työhuonetta, vaan töitä tehdään vaikkapa päivälläkin pimeän yksiön sängyn reunalla istuskellen tai jonkin apupöydän kulmalla kyyhöttäen. Etenkin nuorilla, uraansa aloittelevilla, etätyötä tekevillä, työolosuhteet saattavat olla aika heikot/ onnettomat, tällöin avotoimistokin on jo jotain hienoa!

Luuletko että avokonttorissa on ergonomisesti suunniteltu työpiste tilavassa ja rauhallisessa tilassa? Ei. Joten miksi kotona pitäisi olla? Keittiön pöydän ääreen viritetty läppäri vastaa samaa ergonomiaa kuin mitä avokonttorien vaihtuvat työpisteet tarjoavat, mutta kotona säästyy kaikelta melulta ja häiriöitä. Siksi huonollakin ergonomialla varustetulla kotikonttorilla työskentely on aina parempi kuin (yhtä huonolla) avokonttorilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on korkeammat sermit. Mutta muuten aika samanlaista.

Teen lähes pelkästään etätyötä. Toimistolla käyn 1-2 päivänä kuukaudessa enkä pysty lainkaan tekemään töitä niinä päivinä. Lähinnä vaan juttelen ihmisten kanssa, kuuntelen musiikkia ja pidän näytöillä töitäni auki. 

Vierailija
64/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä, terveisin toimistosiivooja. Huomaa myös miten kuvassa on seuraava yhtä pitkä pöytä takana, johon tulee samanlainen rivi työntekijöitä. Yleensä mitä isompi pomo sitä yksityisempi tila hänellä on.

Ja silti ne on ne isot pomot, jotka yksinoikeudella innovoivat pienissä piireissään, ja laativat strategiat. Kumma, että heiltä se onnistuu vaikka heillä on omat työhuoneet mahonkipöytineen. Tuo innovointisönkötys on kyllä typerin perustelu avokonttorille. 

Vierailija
65/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuollaista, tosin ihan pikkusen enemmän sermejä ettei sentään tarvi naamakkain kenenkään kanssa istua. Meillä on varmaan 150 hengen avokonttori. Yllättävän vähän on hälyä kun suurin osa tekee etänä. Itsekin teen suurimmaksi osaksi etänä nykyään, pari kertaa kuussa käyn toimistolla näyttäytymässä. 

Vierailija
66/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Teen työnkuvani takia töitä todella monenlaisilla toimistoilla, ja kuvan mukaisiakin on tullut nähtyä.

Minun on helppo keskittyä missä vaan, joten on ihan sama minkälainen toimisto on. Oma huone tuntuu ajatuksena hassulta. Jos työtä voi tehdä omassa työhuoneessa, eikö olisi vaan helpompi jäädä etätöihin?

Olisi. Ja noin teinkin. En ymmärrä mitä järkeä minun on ajaa puoli tuntia aamuin ja iltapäivin mennäkseni istumaan yksin suljettuun huoneeseen kun voin istua yksin ihan kotonani. 

Vierailija
67/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on onneksi aika hyvin järjestetty avokonttori. Jokaisella on nimetty paikka, kaksi vierekkäin, nenät kaikilla samaan suuntaan. Korkeat sermit, kaapistot paikkojen välissä. On näytöt, näppikset ja hiiret, sähköpöydät ja kunnon tuolit. Oman paikan vieressä sattuu vielä olemaan puhelinkoppi, ja ihan lähellä toinen pikkuneukkari, joka ei ole varausjärjestelmässä. Meillä on myös muutama yksityishuone niille, jotka tekevät yksinäistä, keskittymistä vaativaa työtä. Löytyy kerroksesta se "sikaosastokin", jossa on kahdeksan paikkaa ängettynä siihen tilaan, missä normaalisti on neljä, mutta se on tarkoitettu henkilöille, jotka tekevät suurimman osan töistään kentällä ja ovat konttorilla vain silloin, kun töitä ei juuri ole.

Vierailija
68/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Teen työnkuvani takia töitä todella monenlaisilla toimistoilla, ja kuvan mukaisiakin on tullut nähtyä.

Minun on helppo keskittyä missä vaan, joten on ihan sama minkälainen toimisto on. Oma huone tuntuu ajatuksena hassulta. Jos työtä voi tehdä omassa työhuoneessa, eikö olisi vaan helpompi jäädä etätöihin?

Riippuu työstä. Itse teen tietokoneavusteista suunnittelutyötä ja projektimateriaali on yrityksen verkkolevyillä. Teen aina joskus etäpäiviä, mutta vpn-yhteyden yli suunnitteluohjelmat pyörivät niin hitaasti että välillä ei ole itkupotkuraivarit kaukana. Onneksi meillä on sentään tuota kuvaa paremmat karsinat vaikka avokonttorissa ollaankin.

Onpa huonosti suunniteltu IT-ympäristö teillä. Meillä on keskitetty virtualisoitu 3D-suunnittelualusta jota käytetään sujuvasti Euroopasta, Amerikasta ja Aasiasta, niin toimistoilta kuin etänä. 

Vierailija
69/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Olemme korkeasti koulutettujen kansainvalistä kauppaa käyvä asiantuntijaorganisaatio/pörssiyritys. Tiloja on eri suuruisia mutta näitä 'kansojen hallejakin' on useita.

No, olen enimmäkseen etätöissä mikä sinänsä on aika tehokasta mutta kontaktit työkavereihin ja hiljaisen tiedon siirto jäävät minimiin.

Todennäköisesti omat työtehtäväsi ei liity itse kaupankäyntiin, koska niiden tekeminen ei ole mahdollista tietoturvasyistä etänä kotoa käsin.

Mitäs höpölöpöä tämä on? Totta kai se on mahdollista, aivan yhtä tietoturvallisesti kuin mistä tahansa muualtakin. 

Vierailija
70/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt koko tähänastisen urani avokonttoreissa lukuunottamatta ihan alkua, jolloin olin neljän hengen huoneessa. Näissä avokonttoreissa on kyllä ollut ihan kunnon sähköpöydät, sermit ja näytöt kaikilla. Nykyisessä työpaikassa useimmat istuvat omalla paikallaan teams-palavereissa, niin teen itsekin, jos ei tarvitse puhua paljoa. En häiriinny juurikaan muiden puheesta, mutta jotkut kailottavat niin kovaa, etten kuule omassa palaverissani muita; se on jo häiritsevää. Muutenkin nämä kailottajat joskus häiritsevät. Muuten olen jo niin tottunut puheensorinaan ja jatkuvasti ohi ramppaaviin ihmisiin, että saan kyllä töitä tehtyä. Ainoa ongelma avotoimistossa ovat mielestäni nuo teams-palaverit, joita on todella paljon, eikä meilläkään ole kovin montaa koppia, joihin mennä niitä pitämään.

Vierailija
71/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on avokonttori (kyseessä mainostoimisto), mutta huomattavasti viihtyisämpi kuin tuo. Tuo kuvan toimisto näyttää joltain 80-luvun jäänteeltä. Toki oma työhuone olisi parempi.

Vierailija
72/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tiimissä on kahdeksan henkeä samassa avonaisessa tilassa ja sitten taas muilla tiimeillä on vastaavasti omat avonaiset työskentely tilansa, mutta koska välillä osa tekee töitä kotoa käsin on aika rauhallista.

Vierailija
73/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän on hyvin asiat, kun pöydät on kahden ryhmissä ja sermit pöydän kolmella sivulla. Omia työpisteitä ei tosin ole, paikka varataan sovelluksen kautta. Sähköpöydät on kaikilla työpisteillä. Tuolien kanssa on säätämistä, kun omia asetuksia saa tehdä joka työvuoron aluksi. 

Aiemmin samassa työtilassa oli sekaisin puhelintyötä tekevät ja ajattelurauhaa kaipaavat. Viimeisessä järjestelyssä toiminnot eriytettiin eri tiloihin työrauhan parantamiseksi.

Itse teen etätöitä, viimeksi kävin konttorilla heinäkuussa ja seuraavan kerran ehkä marraskuussa.

Vierailija
74/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlella on tunnetusti maailman parhaimmat toimistot

Vierailija
75/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siis näissä avokonttorimalleissa ainoa todellinen syy tuohon tilajakoon on rahansäästö. Oma huone kaikille on ihan tautinen tilantuhlaaja, varmaan 30m2 per työntekijä kun otetaan käytävätilat ym huomioon. Avokonttorissa käytetty lattiapinta-ala saadaan jopa 9m2:iin vaikka edelleen työpisteiden välissä on pienet käytävät.

Jos toimistotila maksaa vaikka 5000m2 niin jokainen voi laskea paljonko firma säästää 9 vs 30 m2 per työntekijä jos konttorissa on vaikka 200 ihmistä töissä.

Kuitenkin sama firma saattaa sitten kieltää etätöiden tekemisen, vaikka sillä saataisiin säästöä työtilakuluissa.

Vierailija
76/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmein näkemäni avokonttoritila oli eräällä, Narikkatorin varrella olevassa rakennuksessa toimivalla, nimeltä mainitsemattomalla IT-yrityksellä. Konsultit istuivat suuressa avotilassa omissa pienissä pulpeteissaan kuten koulussa, tai enemmänkin kuin bangladeshiläisessä ompelimossa.

Vierailija
77/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Googlella on tunnetusti maailman parhaimmat toimistot

Keittö, lepohuone, gym, snooker-huone... Olikohan tuossa edustava otos toimistosta? Google on kylläkin ihan sika-rikas, eikä taida valitettavasti olla tässä yhteydessä kovin relevantti. Toki voimme oppia jotain, mutta joudumme pelaamaan halvemmilla ratkaisuilla, silloin etätyö on monesti hyvä vaihtoehto.

Vierailija
78/78 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olemme korkeasti koulutettujen kansainvalistä kauppaa käyvä asiantuntijaorganisaatio/pörssiyritys. Tiloja on eri suuruisia mutta näitä 'kansojen hallejakin' on useita.

No, olen enimmäkseen etätöissä mikä sinänsä on aika tehokasta mutta kontaktit työkavereihin ja hiljaisen tiedon siirto jäävät minimiin.

Olet siis käytännössä puhelinmyyjä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi