Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kenelläkään oikeasti tällaista työtilaa (avokonttori, kuva)

Vierailija
22.09.2022 |

Kävin tänään töiden puolesta palaverissa paikassa, jossa on avokonttori. Olimme palaverissa ja sen jälkeen työntekijä palasi omalle paikalleen, joka oli pitkän pöydän päässä näytöt vastakkain vastapäätä istuvan kanssa.

Olin jokseenkin järkyttynyt, enkä oikein tiedä miksi. Palasin itse omalle toimistolle ja laitoin kahvit tippumaan, otin välipalaa jääkaapista ja vetäydyin omaan huoneeseen ovi kiinni keskittymään loppupäivän töihin. Ja todenteolla mietin, miten onnekas olen kun olen päässyt töihin tällaiseen firmaan, jossa saan tehdä töitä rauhassa ihanissa toimitiloissa.

Tätä kuvaa jäin pohtimaan, onko tämä todellisuutta nykysuomessa? https://yle.fi/uutiset/3-7960392

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, terveisin toimistosiivooja. Huomaa myös miten kuvassa on seuraava yhtä pitkä pöytä takana, johon tulee samanlainen rivi työntekijöitä. Yleensä mitä isompi pomo sitä yksityisempi tila hänellä on.

Vierailija
22/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen työnkuvani takia töitä todella monenlaisilla toimistoilla, ja kuvan mukaisiakin on tullut nähtyä.

Minun on helppo keskittyä missä vaan, joten on ihan sama minkälainen toimisto on. Oma huone tuntuu ajatuksena hassulta. Jos työtä voi tehdä omassa työhuoneessa, eikö olisi vaan helpompi jäädä etätöihin?

Riippuu työstä. Itse teen tietokoneavusteista suunnittelutyötä ja projektimateriaali on yrityksen verkkolevyillä. Teen aina joskus etäpäiviä, mutta vpn-yhteyden yli suunnitteluohjelmat pyörivät niin hitaasti että välillä ei ole itkupotkuraivarit kaukana. Onneksi meillä on sentään tuota kuvaa paremmat karsinat vaikka avokonttorissa ollaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on totta monessa paikassa. Onneksi Nykyään saa olla etänä.

Kerran olin töissä firmassa, jossa piti istua jonkun vanhan ukon kanssa tuolla lailla naamat vastakkain ilman mitään sermejä. Se ukko vieläpä puhui taukoamatta hiihtämisestä, kesät talvet. Kesällä hiihti rullasuksilla joka päivä ja juttua siitä riitti loputtomiin.

Ihmeellistä, että firmat haluaa toimihenkilöiden tekevän enemmän virheitä.

Vierailija
24/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa tosiaan jännä kuulla kokemuksia näistä työskentely-ympäristöistä. En osannut edes ajatella millaista se voi avokonttorissa olla!

Itse työskentelen lakialalla, joka vaatii keskittymistä ja työskentelyä asiakasta kuunnellen. Siksi jotenkin en ole osannut edes ajatella, että työtä voisi tehdä näinkin avoimesti. Ehkä alani on vähän introverteille sopiva.

Ap

Meillä on kuvan tyylinen "monitilatoimisto". Sermit on vähän korkeammat, eikä kenelläkään ole omaa paikkaa. Minä teen henkilöstöasioita työkseni, joten on selvää, että toimistolla kukaan ei halua puhua kanssani palkastaan, sairauspoissaoloistaan jne. Toimistopäivät menee siis täysin muiden kanssa läpän heittoon, pitkiin lounaisiin ja kahvipausseihin. Koska toimistolla pitää olla vähintään 2 pv viikossa, teen nykyään käytännössä kolmena päivänä viikossa etänä koko viikon työt. 

Vierailija
25/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kirjoitti:

Kyllä tuo on totta monessa paikassa. Onneksi Nykyään saa olla etänä.

Kerran olin töissä firmassa, jossa piti istua jonkun vanhan ukon kanssa tuolla lailla naamat vastakkain ilman mitään sermejä. Se ukko vieläpä puhui taukoamatta hiihtämisestä, kesät talvet. Kesällä hiihti rullasuksilla joka päivä ja juttua siitä riitti loputtomiin.

Ihmeellistä, että firmat haluaa toimihenkilöiden tekevän enemmän virheitä.

"jonkun vanhan ukon". Erikoinen tapa puhua työkaverista. Toivottavasti kysyit edes hänen nimeään, kun selvästi olitte pidempään samassa työpaikassa. Eikä asialliseen toimistokulttuuriin tietenkään kuulu jatkuva hölöttäminen. Tässä taisi nyt sattua huonokäytöksinen ihminen kohdalle, tai ehkä kaksikin?

Vierailija
26/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa tosiaan jännä kuulla kokemuksia näistä työskentely-ympäristöistä. En osannut edes ajatella millaista se voi avokonttorissa olla!

Itse työskentelen lakialalla, joka vaatii keskittymistä ja työskentelyä asiakasta kuunnellen. Siksi jotenkin en ole osannut edes ajatella, että työtä voisi tehdä näinkin avoimesti. Ehkä alani on vähän introverteille sopiva.

Ap

Meillä on kuvan tyylinen "monitilatoimisto". Sermit on vähän korkeammat, eikä kenelläkään ole omaa paikkaa. Minä teen henkilöstöasioita työkseni, joten on selvää, että toimistolla kukaan ei halua puhua kanssani palkastaan, sairauspoissaoloistaan jne. Toimistopäivät menee siis täysin muiden kanssa läpän heittoon, pitkiin lounaisiin ja kahvipausseihin. Koska toimistolla pitää olla vähintään 2 pv viikossa, teen nykyään käytännössä kolmena päivänä viikossa etänä koko viikon työt. 

Erikoinen työnkuva, jos sinulla ei ole mitään muuta työtehtävää kuin puhua luottamuksellisia ihmisten kanssa. Et käytä sähköpostia, mitään järjestelmiä, tee työsopimuksia jne?

Olen itse tehnyt erilaisia HR-tehtäviä yli 20 vuotta ja on ihan hyvin sujunut avotilassa. Ne luottamukselliset keskustelut on voinut käydä jossain neukkarissa, ei niitä sentään 8 tuntia päivässä yleensä ole.

Ja olisi todella omituinen ajatus, jos HR ei olisi koskaan toimistolla tapaamassa ihmisiä kasvotusten.

Vierailija
27/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis näissä avokonttorimalleissa ainoa todellinen syy tuohon tilajakoon on rahansäästö. Oma huone kaikille on ihan tautinen tilantuhlaaja, varmaan 30m2 per työntekijä kun otetaan käytävätilat ym huomioon. Avokonttorissa käytetty lattiapinta-ala saadaan jopa 9m2:iin vaikka edelleen työpisteiden välissä on pienet käytävät.

Jos toimistotila maksaa vaikka 5000m2 niin jokainen voi laskea paljonko firma säästää 9 vs 30 m2 per työntekijä jos konttorissa on vaikka 200 ihmistä töissä.

Avokonttoria perustellaan tiedon paremmalla liikkuvuudella, yhteisöllisyydellä, estetään erinosastojen siiloutumusta yms bullshittia.

Ainoastaan yli johto analysoi ja tietää kustannusten jakautumisen ja miksi avokonttori valittiin. En ole missään firmassa nähnyt että työntekijöille kerrottaisiin todellinen syy.

Facility Manager

Et ole ehkä sitten tutustunut meidän yritykseemme. Kyllä kustannussäästö on ihan selvä syy avokonttoriin, samoin kuin se, että työpisteitä on vähemmän kuin henkilöitä. Ja tämä on sanottu.

Mutta ei se vie mitenkään pois noita muita syitä. Ja niitä on tärkeää viestiä, koska osalta henkilöstöstä se jää vähän huomiotta.

Erot mm. toimiston yleisessä fiiliksessä ovat huomattavat avokonttoreissa ja koppikonttoreissa, avokonttorin hyväksi. Ehkä moni meistä ei edes enää muista niitä toimistoja, joissa ihmiset ovat kukin oman suljetun ovensa takana ja se avataan vain kahville tai lounaalle lähtiessä.

Ja kuten sanoin, jos työ on sen tyyppistä että eristäytyminen on vaihtoehto, niin eikö olisi myös henkilölle itselleen kivampi tehdä töitä kotona?

T. Se, joka tekee töitä hyvin monenlaisissa toimistoissa

Olen kyllä. Tuo ei-paikkoja-kaikille on ollut alan standardi ainakin vuodesta 2015, paljon jo ennen pandemiaa.

Kyselyissä n. 30% vastaa kuten sinä yllä. Valtaosa ei pidä avokonttorissa työskentelystä.

Facm

Vierailija
28/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis näissä avokonttorimalleissa ainoa todellinen syy tuohon tilajakoon on rahansäästö. Oma huone kaikille on ihan tautinen tilantuhlaaja, varmaan 30m2 per työntekijä kun otetaan käytävätilat ym huomioon. Avokonttorissa käytetty lattiapinta-ala saadaan jopa 9m2:iin vaikka edelleen työpisteiden välissä on pienet käytävät.

Jos toimistotila maksaa vaikka 5000m2 niin jokainen voi laskea paljonko firma säästää 9 vs 30 m2 per työntekijä jos konttorissa on vaikka 200 ihmistä töissä.

Avokonttoria perustellaan tiedon paremmalla liikkuvuudella, yhteisöllisyydellä, estetään erinosastojen siiloutumusta yms bullshittia.

Ainoastaan yli johto analysoi ja tietää kustannusten jakautumisen ja miksi avokonttori valittiin. En ole missään firmassa nähnyt että työntekijöille kerrottaisiin todellinen syy.

Facility Manager

Et ole ehkä sitten tutustunut meidän yritykseemme. Kyllä kustannussäästö on ihan selvä syy avokonttoriin, samoin kuin se, että työpisteitä on vähemmän kuin henkilöitä. Ja tämä on sanottu.

Mutta ei se vie mitenkään pois noita muita syitä. Ja niitä on tärkeää viestiä, koska osalta henkilöstöstä se jää vähän huomiotta.

Erot mm. toimiston yleisessä fiiliksessä ovat huomattavat avokonttoreissa ja koppikonttoreissa, avokonttorin hyväksi. Ehkä moni meistä ei edes enää muista niitä toimistoja, joissa ihmiset ovat kukin oman suljetun ovensa takana ja se avataan vain kahville tai lounaalle lähtiessä.

Ja kuten sanoin, jos työ on sen tyyppistä että eristäytyminen on vaihtoehto, niin eikö olisi myös henkilölle itselleen kivampi tehdä töitä kotona?

T. Se, joka tekee töitä hyvin monenlaisissa toimistoissa

Olen kyllä. Tuo ei-paikkoja-kaikille on ollut alan standardi ainakin vuodesta 2015, paljon jo ennen pandemiaa.

Kyselyissä n. 30% vastaa kuten sinä yllä. Valtaosa ei pidä avokonttorissa työskentelystä.

Facm

Sanoit, ettet ole missään nähnyt että henkilöstölle kerrottaisiin kustannussäästöjen olevan syy avokonttoriin. Ja vastasin siihen, ettet ole ilmeisesti sitten tutustunut minun työpaikkaani.

Mutta meilläkään säästöt eivät ole ainoa syy ja oletan, että Facility Manager tuntee ne muutkin syyt oikein hyvin.

Vierailija
29/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole edes niitä omia paikkoja eli jos on yli 30 min tauko tai palaveri, niin pitää ottaa läppäri, näppäimistö ja hiiri kainaloon ja jättää paikka tyhjäksi seuraavalle. Aulassa on lukittavat lokerot, jonne työvälineet voi jättää ja jostain syystä kaikenlaiset piuhat on jatkuvasti kadoksissa, siksi osalla on varmuudeksi omat mukana.

Työntekohan ei suju oikeastaan mitenkään, enimmäkseen käydään töissä rupattelemassa, koska ei siellä voi etäkouluttaa tai laatia muistioita. Todella tehotonta, mutta minkäs teet, tuota pidetään innovointia edistävänä toimintana, vaikka en maksatuksia tekevänä oikein tiedä, minkä innovaation siellä kehittäisin.

Meillä on sama systeemi, tosin palaverin ajaksi ei tarvitse jo varattua paikkaa tyhjentää. Nykyään työsketelen kyllä valtaosin kotoota käsin, kun meillä ei ole pakollista raahautua toimistolle. Minua ei avokonttori ole koskaan haitannut, kun ihmiset osaavat käyttäytyä enkä ole muutenkaan sellainen, joka kaipaa äärimmäistä hiljaisuutta keskittyäkseen. Kävisin toimistolla varmaan useammin, mutta nykyisessä pikkulapsiarjessa on ollut hirveän aikaa ja hermoja säästävää, että voi työskennellä kotoota sen sijaan, että aamuisen tarharumban ohessa joutuisi vielä puunaamaan itsensäkin virkakuntoon ja huonojen kulkuyhteyksien avustuksella matkustamaan vähintään tunnin ruuhkassa pääkallopaikalle.

Vierailija
30/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kaksipiippuinen juttu. Jotkut on tehokkaampia etänä ja jotkut läsnätyössä. Tässä pitäisi muistaa, että työntekijä ei ole pelkästään tehopakkaus. Kaikkea ei voi mitata pelkästään tehokkuudella.

Joskus tekee hyvää käydä toimistolla, olla tehottomampi, käydä yhdessä syömässä kollegoiden kanssa, vaihtaa kuulumisia ja olla läsnä osana työyhteisöä.

Silläkin on oma arvonsa. Jos jumittuu pelkästään kotiin, sinut unohdetaan ja ohitetaan monessa asiassa.

Itse teen töitä niin, että joka kolmas päivä olen läsnä toimistolla, muuten kotoa käsin.

Vierailija
31/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Erikoinen työnkuva, jos sinulla ei ole mitään muuta työtehtävää kuin puhua luottamuksellisia ihmisten kanssa. Et käytä sähköpostia, mitään järjestelmiä, tee työsopimuksia jne?

Olen itse tehnyt erilaisia HR-tehtäviä yli 20 vuotta ja on ihan hyvin sujunut avotilassa. Ne luottamukselliset keskustelut on voinut käydä jossain neukkarissa, ei niitä sentään 8 tuntia päivässä yleensä ole.

Ja olisi todella omituinen ajatus, jos HR ei olisi koskaan toimistolla tapaamassa ihmisiä kasvotusten.

Hyvä, että sinä tiedät ventovieraiden ihmisten työnkuvat 👍

T. eri

Vierailija
32/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin aiemmin isossa avokonttorissa, jossa oli yli 20 henkeä. Työpisteet oli erotettu sen verran korkeilla sermeillä, että istuessa ei nähnyt työkavereita tai heidän näyttöjään. Meteliä kyllä piisasi, vaikka kuinka oli yhdessä sovitut ohjeet esim. puhelinkäyttäytymisestä. Osa työkavereista oli puhelimessa suurimman osan työpäivää, joten hyvin nopeasti lakkasivat siirtymästä erityiseen "puhelinkoppiin", mikä oli alun perin ollut tilan suunnitelleen arkkitehdin ajatus. Jotkut istuivat koko päivän vastameluluurit päässä. Viihdyin silloin ihan hyvin, koska en tiennyt paremmasta ja työkaverit olivat kivoja. Läppä lensi ja meillä oli hauskaa. Mutta oliko se työnteon kannalta kovin tehokasta? Ei todellakaan. 

Sittemmin vaihdoin firmaa ja päädyin työhuoneeseen, jonka jaan toisen ihmisen kanssa. Ja sitten tulikin korona ja yhä edelleen jatkuvat etätyöt. Käyn toimistolla ehkä yhtenä tai kahtena iltapäivänä viikossa. En vaihtaisi enää entiseen. Kyllä tämä työrauha ja hiljaisuus vaan on enempi minun juttuni. 

Vierailija
33/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kaksipiippuinen juttu. Jotkut on tehokkaampia etänä ja jotkut läsnätyössä. Tässä pitäisi muistaa, että työntekijä ei ole pelkästään tehopakkaus. Kaikkea ei voi mitata pelkästään tehokkuudella.

Joskus tekee hyvää käydä toimistolla, olla tehottomampi, käydä yhdessä syömässä kollegoiden kanssa, vaihtaa kuulumisia ja olla läsnä osana työyhteisöä.

Silläkin on oma arvonsa. Jos jumittuu pelkästään kotiin, sinut unohdetaan ja ohitetaan monessa asiassa.

Itse teen töitä niin, että joka kolmas päivä olen läsnä toimistolla, muuten kotoa käsin.

Se on just näin. Etenemismahdollisuudet on aika vähissä, jos ei käy koskaan tapaamassa konttorilla muita firman työntekijöitä tai osallistuu muuten vain pakon edestä yhteisiin asioihin läsnä. 

Vierailija
34/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole ergonomisesti suunniteltua työpistettä, tilavassa, tyylikkäässä, viihtyisässä ja rauhallisessa tilassa/ työhuoneessa. Mikäpä siellä on etätöitä tehdessä. Kaikilla ei ole työhuonetta, vaan töitä tehdään vaikkapa päivälläkin pimeän yksiön sängyn reunalla istuskellen tai jonkin apupöydän kulmalla kyyhöttäen. Etenkin nuorilla, uraansa aloittelevilla, etätyötä tekevillä, työolosuhteet saattavat olla aika heikot/ onnettomat, tällöin avotoimistokin on jo jotain hienoa!

Vierailija
35/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi toimisto tulee olemaan tuollainen, mutta sermit ovat kyllä vähän korkeammat. Uusi toimisto on nykyistä toimisto vastapäätä ja olen kauhulla katsellut noita tiloja ja  sermejä, mutta pakko kai niihin on sitten tottuttava, mutta onneksi saadaan tehdä etätöitä kuitnekin 60% viikossa. 

Vierailija
36/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme korkeasti koulutettujen kansainvalistä kauppaa käyvä asiantuntijaorganisaatio/pörssiyritys. Tiloja on eri suuruisia mutta näitä 'kansojen hallejakin' on useita.

No, olen enimmäkseen etätöissä mikä sinänsä on aika tehokasta mutta kontaktit työkavereihin ja hiljaisen tiedon siirto jäävät minimiin.

Todennäköisesti omat työtehtäväsi ei liity itse kaupankäyntiin, koska niiden tekeminen ei ole mahdollista tietoturvasyistä etänä kotoa käsin. Jos kuitenkin teette, tietoturva kannattaa ottaa esille töissä ennen kuin sattuu vahinko.

Meillä tehdään tosiaan myös useita työtehtäviä yrityksessä, jossa työskentelen ja kaupankäyntiä tekevät ihmiset tekevät sitä avokonttorissa työpaikalla. Avokonttorissa onneksi on näkösuojat kollegaan.

Muissa työtehtävissä etäilijöitä on paljon, joten avokonttorissa saa istua rauhakseen kokoontumispäiviä lukuun ottamatta.

Vierailija
37/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuollainen iso monitilatoimisto, jossa joudun istumaan. Sermit tosin ovat korkeammat, vastapäätä istuvaa ei näe, mutta sivuilla istuvat kyllä. Inhoan työtilaani. Olen lääkäri ja työ vaatisi paljon keskittymistä ja ajattelua. Tuolla kymmenien ihmisten konttorissa soitellaan potilaille puheluita ja konsulttien kännykät pirisevät jatkuvasti. Olen melulle herkkä ja on mahdotonta keskittyä, kun väkisinkin aivot nappaavat kiinni käynnissä olevat puhelut ja keskittyminen herpaantuu. Saatikka tietoturvapuoli; potilaat eivät varmasti tiedä, että heidän kanssaan käytäviä keskusteluja (joissa tulee esille nimiä ym. tunnistetietoja) on kuulemassa noin 40-50 ihmistä, lääkäreitä, hoitajia, siivoojia. Etätyö on hyvin rajoitettua ja vaatii jokaiselta päivältä erillisen luvan esimieheltä, aina ei lupaa myönnetä. Vain vastaanotot saa käydä pitämässä työhuoneessa, heti kun potilas on poistunut huoneesta on jo tehtävä tilaa seuraavalle vastaanottajalle ja mentävä tuonne hälytilaan tekemään kirjaukset. Työtehoni ja töissä viihtymiseni laski kuin lehmän häntä, kun jouduin muutama vuosi sitten luopumaan työhuoneesta. Suorittavaa perustyötä (kunnossa olevien turvalabrojen tarkistusta ym) pystyy tuolla tekemään, mutta ajattelutyö on todella vaikeaa.

Vierailija
38/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työssä avokonttori, tai yhteinen tila, jossa töitä tehdään. Mutta työpisteet on sijoitettu joko seinää/ikkunaa vasten tai vastakkaiset työpisteet erotettu sermeillä edestä ja sivusta. Äänenvaimennus otettu huomioon. Kenekään naamaa ei tarvitse tuijotella.

Kiinteät koneet ja näytöt, tarvittaessa voi läppärin iskeä kiinni. Säädettävät pöydät, voi tehdä istuen tai seisten työtä. Kuvassa näyttää olevan ergonomia kaikilla hukassa. Avonkonttoreita siis monenlaisia.

Vierailija
39/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 100 hlön avokonttori. Työnkuvaan kuuluu oleellisesti puhelut asiakkaiden kanssa. Luojan kiitos etätyö vei osan työntekijöistä koteihin ja melu vähän laski.

Vierailija
40/81 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on just näin. Etenemismahdollisuudet on aika vähissä, jos ei käy koskaan tapaamassa konttorilla muita firman työntekijöitä tai osallistuu muuten vain pakon edestä yhteisiin asioihin läsnä. 

No ne etenemismahdollisuudethan riippuu ihan firmasta ja sen toimintakulttuurista. Toisissa kiinnostaa enemmän työn tulokset, toisissa se, että on hyvä tyyppi. On firmoja jossa tekijöitä on eri puolilta maata eikä he koskaan tapaa livenä, esihenkilökin saattaa olla ihan eri paikkakunnalla, joten se on etenemisen kannalta se ja sama käykö siellä paikallistoimistolla juttelemassa mukavia vai ei.