Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa - päivähoito asiaa! Mikä on lapsen oikeus?

30.10.2006 |

Paniikki iskee, ylihuomenna pitäis alkaa työt ja sainkin kuulla ettei lapsellani ole enää hoitopaikkaa..

Olen ollut pari kuukautta työttömänä - päivähoidon johtaja (tai mikä nyt onkaan) ehdotti minulle, että kokopäivähoito vaihdettaisiin 10 päiväiseksi - eli säästäisimme hoitomaksuissa työttömyyteni aikana. (lapsi ei kuitenkaan ole ollut kertaakaan työttömyyteni aikana hoidossa)

Kysyin vielä tältä johtajalta, että onnistuuhan tuo vaihto takaisin kokopäivähoidoksi - kun saan töitä ja lapsella on taas tarve kokopäivähoitoon. Hän sanoin että onnistuu.

Soittelin pph:lle että lapsi olisi taas aloittamassa hoitoa - että keskiviikkona alkais mulla työt ja hän sanoikin ettei se onnistu!! :O

Lapseni tilalle on tullut uusi kokopäivähoitoon, eli paikat on täynnä ja 10 päivästä hoitoa ei pysty vaihtamaan takaisin kokopäivähoidoksi.

Ja toinen lapsi joka on myöskin 10 päiväsenä on ke-to-pe hoidossa - eikä minun lapseni voi olla samoina päivinä hoidossa hänen kanssaan. Mulle tuli ihan puskista tää tieto - että kaksi 10 päiväistä lasta joutuu vuorottelemaan hoidossa :O

Apua - Koko päivän olen yrittänyt tavoittaa tätä päivähoidon johtajaa, muttei saa yhteyttä, eikä vastaa soittopyyntöihin!! Mulla alkaa työt jo ylihuomenna!!

Tietääkö kukaan miten tän homman kuuluu mennä - yritetäänkö mua pissittää - missä on menny vikaan? Ja mikä tässä on lapsen oikeus!

Olkaa kilttejä ja auttakaa, kiitos!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kenenkään päivähoitopaikkaa voi noin vain irtisanoa!

Vierailija
2/8 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

osapäiväistä jotka vuorottelevat ja jos on siellä jo osapäiväinen niin vaikea sitä on saada muutettua kokopäiväiseksi kun ei Pph:lla saa olla kuin se tietty lapsimäärä eikä tätä osapäiväistäkään voi noin vain siirtää muualle. Pph:n palkka kun tulee lapsimäärän mukaan niin yleensä paikat täytetään pikaiseen varsinkin kun tulijoita on aina jonoksi asti.

Toivottavasti tilanne selviää ja lapsi saa edes jonkun hoitopaikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

No ei kenenkään päivähoitopaikkaa voi noin vain irtisanoa!

Onko kenelläkään mitään faktatietoa tai omakohtaista kokemusta ko. asioista?!

Yritin lakipykälöistäkin etsiä selvyyttä, mutta tuloksetta..

Vierailija
4/8 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä syystä mekin ' jemmasimme' lapsellemme kokopäiväpaikan, vaikkei tarvetta siihen olisi ollutkaan. Tiesimme, että ainakaan samalle hoitajalle ei lasta sitten enää saisi kokopäivähoitoon.

On ihan selvä, että kunta pitää paikat täysinä, mikä tarkoittaa juuri sitä, että kokopäiväisen hoidettavan muuttuessa osa-aikaiseksi/-päiväiseksi hoitajalle mahtuu toinen samanlainen ' vajaa-aikainen' lapsi lisää. Ja koska hoitajalla saa olla vain tietty määrä lapsia hoidossa, on osa-aikaisten oltava paikalla vuorotellen.

Vierailija
5/8 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitin viikkoa ennen - koska vasta silloin allekirjoitin työsopimuksen (luottaen että lapsella on hoitopaikka).

Onhan se niin että pph:lle yritetään täyttää kaikki paikat ja nyt jälikäteen mietinkin että meidän 10 päiväinen hoito antoi tilaa yhdelle lapselle ja siksihän meille ehdotettiin tätä vaihtoehtoa..

Mutta ei ole lapsellekkaan oikein hypätä hoitopaikasta toiseen - tyyliin kuhan johonkin pääsee :( Uutta hoitopaikkaakaan tuskin saa näin nopeesti ja tähän vuoden aikaan.. plääh

Vierailija
6/8 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ymmärsinkö oikein, että ap:n lapsella on edelleen osa-aikainen hoitopaikka olemassa? Ja tästä lienee sopimuskin olemassa, joten ei tässä mitään vääryyttä ole tapahtunut. Koska joka paikassa on lapsia tulossa hoitoon jonoiksi asti, niin ei yhdenkään hoitajan anneta toimia vajaa-lapsisena, vaan kaikki liikenevät paikat otetaan käyttöön.

Ja ainakin meidän kunnassa sovittu hoitomuoto on voimassa väh. 3 kk eli muutokset on tosiaan tiedettävä hyvissä ajoin.

Vierailija
7/8 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan käytännössä lapsella ei ole hoitopaikkaa - koska joutuu vuorottelemaan toisen osa-aikaisen kanssa - ja meille se on käytännössä yhtä tyhjän kanssa, jos on vain 2-3 päivää viikosta hoidossa.. (en voi sillon tehdä itse kokopäivätyötä)

Mulle siis puhelimessa tämä johtaja sanoi että hoidon voi vaihtaa takaisin kokopäivähoidoksi - en itse silloin tajunnut ajatella asiaa pitemmälle (asia ei ollut vielä ajankohtainen) ja tietenkin luotin sokeasti siihen mitä minulle sanotaan. Ois pitäny tajuta tai edes ajatella omilla aivoilla, selvittää asiaa :(

Eikä mulle kukaan ole maininnut tuosta väh. voimassaolo ajasta..

Nimenomaan selitin puhelimessa tilanteen, että jos saan töitä - joka voi tapahtua muutamassa päivässä - että onko lapsella vielä oikeus kokopäivähoitoon! Miksi valehtevat, en ymmärrä.. Vai itekö on tollo, kun luottaa sokeasti..

Vierailija
8/8 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittää, millä aikataululla saat lapsesi kokopäiväiseen hoitoon takaisin, ja saatko samalle hoitajalle, vai joutuuko lapsesi toiselle hoitajalle siirtymään.

Nämä olisi pitänyt selvittää ehdottomasti.

En tiedä voitko valittaa tai hyödyttääkö se mitään enää.

Minullekin sanottiin, että ei tarvi täyttää mitään lappuja Kelaan, kun laitoin lapseni hoitoon kotihoidosta, he saavat tiedon kyllä automaattisesti. Yeah, right, yli puoli vuotta myöhässä ja tollona sain puolen vuoden kotihoitotuet tilille (en katso sinne koskaan sillä siellä on aina riittävästi rahaa muutenkin ja laskut menee automaattisesti). Jouduin palauttamaan kaikki tuet... :( Ei pidä luottaa päivähoidon sanomisiin..